Algemene doelstelling
Op dit artikel worden de IenM-brede programma-uitgaven verantwoord.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | 2017 | |||
Verplichtingen | 42.119 | 63.614 | 50.181 | 47.952 | 131.783 | 43.309 | 88.474 | 1 | |
Uitgaven | 25.740 | 55.677 | 50.901 | 59.524 | 114.922 | 50.480 | 64.442 | ||
97.01 | IenM-brede programmamiddelen | 25.740 | 55.677 | 50.901 | 59.524 | 114.922 | 50.480 | 64.442 | |
97.01.01 | Opdrachten | 18.057 | 30.159 | 30.907 | 28.770 | 84.406 | 22.618 | 61.788 | |
– Onderzoeken ANVS | 0 | 0 | 3.217 | 3.162 | 4.189 | 3.696 | 493 | 2 | |
– Regeringsvliegtuig | 6.190 | 10.044 | 8.692 | 8.731 | 62.120 | 6.668 | 55.452 | 3 | |
– Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing | 3.704 | 4.264 | 4.844 | 3.902 | 7.198 | 1.707 | 5.491 | 4 | |
– Overige opdrachten | 8.163 | 15.851 | 14.154 | 12.973 | 10.898 | 10.547 | 351 | ||
97.01.02 | Subsidies | 1.700 | 1.119 | 2.167 | 1.790 | 1.341 | 1.430 | – 89 | |
– Subsidies ANVS | 0 | 0 | 1.167 | 500 | 51 | 102 | – 51 | ||
– Overige subsidies | 0 | 0 | 1.000 | 1.290 | 1.290 | 1.328 | – 38 | ||
97.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 606 | 19.022 | 12.600 | 23.837 | 24.048 | 21.205 | 2.843 | |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 606 | 2.400 | 0 | 2.672 | 2.583 | 213 | 2.370 | 5 | |
– waarvan bijdrage aan ILT | 16.000 | 11.986 | 12.209 | 12.412 | 12.188 | 224 | |||
– waarvan bijdrage aan RWS | 622 | 614 | 2.574 | 2.625 | 2.422 | 203 | |||
– waarvan bijdrage aan RIVM | 6.382 | 6.428 | 6.382 | 46 | |||||
97.01.04 | Bijdragen aan internationale organisaties | ||||||||
en medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
97.01.06 | Bijdrage aan ZBO en RWT | 5.377 | 5.377 | 5.227 | 5.127 | 5.127 | 5.227 | – 100 | |
– StAB | 5.377 | 5.377 | 5.227 | 5.127 | 5.127 | 5.227 | – 100 | ||
Ontvangsten | 4.271 | 18.503 | 3.646 | 1.259 | 336 | 2.189 | – 1.853 | 6 |
Verplichtingen (ad 1)
Toelichting op de financiële instrumenten
De hogere verplichtingen zijn overwegend gerelateerd aan de vervanging van het Regeringsvliegtuig. Enerzijds door de generale toevoeging bij Voorjaarsnota 2017 (€ 50 miljoen) en anderzijds door de schuif vanuit 2016 ten behoeve van de vervanging (€ 40 miljoen). Daarnaast betreft het de overdracht van een aantal taken, in het kader van het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC) van ILT aan RWS. De bijbehorende budgetten zijn naar RWS overgeheveld. Tot slot zijn enkele verplichtingen aangegaan met kaseffecten in 2018 en 2019, o.a. voor opdrachten ANVS.
97.01 IenM-brede programmamiddelen
97.01.01 Opdrachten
Onderzoeken ANVS (ad 2)
De hogere uitgaven voor onderzoeken ANVS betreffen grotendeels een technische correctie van uitgaven die abusievelijk op apparaat waren verantwoord (€ 0,4 miljoen).
Regeringsvliegtuig (ad 3)
In de brief (Kamerstukken II 2015–2016, 33 400, nr. 79) van 8 juli 2016 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de aanschaf van een vervangend Regeringsvliegtuig. Bij Voorjaarsnota 2017 is € 90 miljoen toegevoegd aan de begroting van IenM voor de vervanging van het Regeringsvliegtuig in 2017. Het koopcontract voor de levering van het nieuwe regeringsvliegtuig is getekend en het oude regeringsvliegtuig is verkocht. Een deel van de betaling vindt niet meer plaats in 2017 en schuift door naar volgend jaar.
Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (ad 4)
Een aantal taken in het kader van het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC) wordt overgedragen van ILT aan RWS. De bijbehorende budgetten van € 5,2 miljoen zijn vanuit artikel 24 overgeheveld.
97.01.03 Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage aan KNMI (ad 5)
Bij Voorjaarsnota 2017 is de agentschapsbijdrage voor het KNMI opgehoogd met € 2,4 miljoen voor producten en diensten die het KNMI verricht voor RWS. Het betreft meteorologische producten en diensten met betrekking tot werkzaamheden op het gebied van wegen-, vaarwegen- en waterprojecten waaronder gladheidsbestrijding.
Ontvangsten (ad 6)
In de begroting van IenM was een structurele ontvangstenreeks opgenomen waar geen ontvangsten op binnen komen. Vermoedelijk is dit ontstaan bij conversies tijdens de fusie van VenW en VROM tot IenM. Bij Najaarsnota 2017 is deze reeks afgeboekt.
Als gevolg van het uitfaseren van het oude Regeringsvliegtuig zijn er minder vluchten doorbelast aan andere departementen en zijn daarmee de ontvangsten lager. Als gevolg van vertraging bij projecten heeft verrekening niet in alle gevallen in 2017 plaatsgevonden.