Algemene doelstelling
Het stimuleren en bewaken van veilige vervoers- en watersystemen en een duurzame leefomgeving.
Financieren
Rol en verantwoordelijkheden
De Minister is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van wet- en regelgeving in het transport en de leefomgeving. De Minister heeft een nationale coördinatie- c.q. verantwoordingsverplichting richting de EU ten aanzien van internationale milieuregelgeving.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft een medeverantwoordelijkheid inzake wonen en bouwen. De Minister van Economische Zaken en Klimaat heeft een medeverantwoordelijkheid inzake duurzaamheid.
Bij de totstandkoming van wet- en regelgeving beoogt de wetgever een door haar gewenst niveau van veiligheid en duurzaamheid te bewerkstelligen. Daarbij worden de rechtsbeginselen van rechtvaardigheid, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid gehanteerd, met oog voor de nalevingseisen die van de ondertoezichtstaanden worden gevraagd. Zij streeft daarbij samenwerking met andere overheidspartners na.
(Doen) uitvoeren
De rol uitvoeren heeft betrekking op:
-
• vergunningverlening;
-
• toezicht door middel van objectinspecties, administratiecontroles, audits, convenanten en digitale inspecties;
-
• het verrichten van opsporing in geval van ernstige overtreding of fraude (onder aansturing van het OM);
-
• incidentafhandeling en onderzoek. Een uitgebreidere toelichting op de producten is te vinden in de agentschapsparagraaf van de inspectie.
Een gedetailleerde beschrijving van het uitvoeringsprogramma van de inspectie is te vinden in het Meerjarenplan 2018–2022 dat 20 september 2017 aan de Tweede Kamer is gezonden (Kamerstukken II 2017–2018 34 550-XII nr. 4).
Vergunningen | Adm.Contr. | Audits | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Planning | Realisatie | Perc. | Planning | Realisatie | Perc. | Planning | Realisatie | Perc. | |
Afval, Industrie en Bedrijven | 3.510 | 3.667 | 104,5% | 455 | 314 | 69,0% | 85 | 51 | 60,0% |
Water, Producten en Stoffen | 363 | 166 | 45,7% | 6.870 | 4.869 | 70,9% | 36 | 9 | 25,0% |
Scheepvaart | 6.500 | 8.182 | 125,9% | 220 | 302 | 137,3% | 39 | 26 | 66,7% |
Rail- en wegvervoer | 610 | 4.026 | 660,0% | 820 | 439 | 53,5% | 150 | 91 | 60,7% |
Luchtvaart | 5.700 | 7.226 | 126,8% | 410 | 210 | 51,2% | |||
Autoriteit woningcorporaties | 990 | 1.022 | 103,2% | 640 | 757 | 118,3% | 550 | 560 | 101,8% |
Transport gevaarlijke stoffen | 270 | 123 | 45,6% | 275 | 137 | 49,8% | 66 | 24 | 36,4% |
Totaal | 17.943 | 24.412 | 136,1% | 9.280 | 6.818 | 73,5% | 1.336 | 971 | 72,7% |
Convenanten | Objectinspecties | Incidentafhandeling | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Planning | Realisatie | Perc. | Planning | Realisatie | Perc. | Planning | Realisatie | Perc. | |
Afval, Industrie en Bedrijven | 5 | – | 1.000 | 792 | 79,2% | 10 | 12 | 120,0% | |
Water, Producten en Stoffen | 22 | – | 37.886 | 6.153 | 16,2% | ||||
Scheepvaart | 8 | 8 | 100,0% | 5.485 | 4.680 | 85,3% | 400 | 375 | 93,8% |
Rail- en wegvervoer | 73 | 54 | 74,0% | 15.600 | 11.870 | 76,1% | |||
Luchtvaart | 1.250 | 899 | 71,9% | 1.450 | 1.516 | 104,6% | |||
Autoriteit woningcorporaties | |||||||||
Transport gevaarlijke stoffen | 9 | 7 | 77,8% | 6.470 | 2.969 | 45,9% | 1.400 | 348 | 24,9% |
Totaal | 117 | 69 | 59,0% | 67.691 | 27.363 | 40,4% | 3.260 | 2.251 | 69,0% |
Onderzoek | |||
---|---|---|---|
Planning | Realisatie | Perc. | |
Afval, Industrie en Bedrijven | 10 | 16 | 160,0% |
Water, Producten en Stoffen | |||
Scheepvaart | 250 | 200 | 80,0% |
Rail- en wegvervoer | |||
Luchtvaart | |||
Autoriteit woningcorporaties | 2 | 3 | 150,0% |
Transport gevaarlijke stoffen | 20 | 14 | 70,0% |
Totaal | 282 | 233 | 82,6% |
Bron: ILT 2019
Toelichting:
In de tabel bij indicatoren en kengetallen staan de verschillen tussen geplande – en gerealiseerde productie weergegeven. De voortgang van productie ten opzichte van de planning laat op een aantal onderdelen substantiële afwijkingen zien. Dit heeft deels te maken met andere werkwijzen en nieuwe inzichten, deels is gekozen voor een andere mix van handhavingsinstrumenten. Zo is de effectiviteit van controle op energielabels onvoldoende gebleken en is in overleg met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een andere werkwijze met minder fysieke controles gekozen. Dit is in lijn met een geleidelijke verschuiving van de focus, waarbij risicoselectie in dienst van het bereiken van maatschappelijke effecten steeds belangrijker wordt. Het halen van afgesproken aantallen is daarbij ondersteunend aan het te behalen effect.
Beleidsconclusies
De ILT is heeft in 2018 een verdere stap gezet met het traject Koers 2021. Trends binnen en buiten de ILT – zoals (technologische) ontwikkelingen – zorgen ervoor dat de ILT zich vernieuwt. De ILT heeft in de loop van 2018 een organisatorische wijziging ondergaan. De sector-georiënteerde domeinen zijn opgegaan in de organisatorische eenheden Vergunningverlening, Duurzaamheid en Opsporing, Veiligheid en Instituties.
Een ILT-brede risicoanalyse is een van de onderdelen van de Koers ILT. De risicoanalyse heeft als doel de risico’s in het werkveld van de ILT onderling vergelijkbaar te maken om beter onderbouwde keuzes over de inzet te kunnen maken. In 2018 is door de ILT weer verder gewerkt aan de ILT-brede risicoanalyse. Daarbij is een onderverdeling gemaakt in zes categorieën, namelijk Fysieke veiligheid, Gezondheid, Milieu, schade aan Transportnet, Economie en schade aan het Vertrouwen in instituties. De resultaten van de risicoanalyse zijn reeds op 6 juli 2017 openbaar geworden (Kamerstuk 34 550 XII nr. 80).
Naast de nieuwe organisatorische werkwijze is in 2018 daadwerkelijk gestart met een aantal programma’s. Deze zijn ontwikkeld vanuit de inspectie-brede risicoanalyse. Het betreft de programma’s Bodem, Afval, Broeikasgassen, Slim en veilig goederenvervoer, Duurzame producten, Veilig en duurzaam Schiphol en Schoon schip. Een uitgebreidere toelichting op de resultaten van het toezicht van de ILT is beschreven in het Jaarverslag van de ILT over 2018.
Realisatie | Vastgestelde Begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | 2018 | ||
Verplichtingen | 116.481 | 119.051 | 118.970 | 106.759 | 116.679 | 103.314 | 13.365 | |
Uitgaven | 116.481 | 119.051 | 118.970 | 106.759 | 116.679 | 103.314 | 13.365 | 1 |
24.01 Handhaving en toezicht | 116.481 | 119.051 | 118.970 | 106.759 | 116.679 | 103.314 | 13.365 | |
24.01.03 Bijdragen aan het agentschap ILT | 116.481 | 119.051 | 118.970 | 106.759 | 116.679 | 103.314 | 13.365 | |
– Afval, Industrie en bedrijven | 13.305 | 27.706 | 27.141 | 23.746 | 25.831 | 23.122 | 2.709 | |
– Rail en wegvervoer | 25.636 | 24.961 | 27.897 | 24.300 | 26.277 | 23.751 | 2.526 | |
– Scheepvaart | 15.149 | 23.063 | 22.372 | 20.171 | 22.184 | 19.418 | 2.766 | |
– Luchtvaart | 13.168 | 19.166 | 18.415 | 16.853 | 18.636 | 16.399 | 2.237 | |
– Risicovolle stoffen en producten | 33.826 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Water, producten en stoffen | 15.398 | 24.425 | 23.145 | 21.689 | 23.751 | 20.624 | 3.127 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Financiële toelichting
Onderstaand wordt op het niveau van financieel instrument een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie, zie voor de gehanteerde norm de toelichting «normering jaarverslag» zoals opgenomen in de leeswijzer.
-
1. De ILT heeft bij de najaarsnota vanuit het moederdepartement o.a. een bijdrage voor de kosten van het ICT-beheer bij de shared serviceorganisatie Dienst ICT Uitvoering (DICTU) en voor ILT specifieke aanpassingen van werkplekken (€ 2,3 miljoen). Daarnaast ontvangt ILT o.a. een bijdrage voor het de beheerskosten van de applicatie Inspectieview Milieu (€ 1,1 miljoen), een bijdrage voor de verhuiskosten naar de Rijnstraat (€ 1,9 miljoen), een bijdrage voor extra toezicht op Schiphol (€ 0,5 miljoen) en een bijdrage voor de IenW-brede IV-portefeuille die is belegd bij de Inspecteur-Generaal van de ILT (€ 1 miljoen). Verder is de loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan dit artikel (€ 2,5 miljoen). Tot slot heeft de ILT nog een aantal kleinere bijdragen ontvangen bijvoorbeeld voor wijzigingen in maritieme regelgeving en de beheerskosten van TERRA (totaal € 4 miljoen)
24.01 Handhaving en toezicht
Toelichting op de financiële instrumenten
24.01.03 Bijdrage aan het agentschap ILT (ad 2)
In 2018 heeft de ILT de volgende taken uitgevoerd:
-
• Vergunningverlening;
-
• Toezicht door middel van objectinspecties, administratiecontroles, audits, convenanten en digitale inspecties;
-
• Het verrichten van opsporing in geval van ernstige overtreding of fraude (onder aansturing van het OM);
-
• Incidentafhandeling en onderzoek.
Zie ook de tabel hierboven voor de geplande en gerealiseerde productie. Een uitgebreidere toelichting op de resultaten van het toezicht van de ILT is beschreven in het Jaarverslag van de ILT over 2018.