Algemene Doelstelling
Het stimuleren en bewaken van veilige vervoers- en watersystemen en een duurzame leefomgeving.
Financieren
Rollen en Verantwoordelijkheden
De Minister is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van wet- en regelgeving in het transport en de leefomgeving. De Minister heeft een nationale coördinatie- c.q. verantwoordingsverplichting richting de EU ten aanzien van internationale milieuregelgeving.
Binnen het departement is de uitvoering van de handhaving en het toezicht opgedragen aan het agentschap Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De werkzaamheden van dit agentschap worden grotendeels gefinancierd via bijdragen vanuit IenM. Een deel van de kosten van vergunningverlening wordt gefinancierd vanuit tarieven aan externe partijen; het niet gedekte deel van de kosten van vergunningverlening wordt gefinancierd vanuit bijdragen op artikel 97 uit deze begroting. De tarieven die aan externe partijen voor vergunningverlening wordt gevraagd zijn dus niet geheel kostendekkend.
De Autoriteit woningcorporaties als onderdeel van de ILT houdt namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties toezicht op de woningcorporaties. Dit toezicht wordt, met uitzondering van het toezicht op de naleving van de Wet normering topinkomens (WNT) en een deel van de kosten van Corpodata, gefinancierd via een jaarlijkse heffing op deze woningcorporaties. Het toezicht op de naleving van WNT, wordt uit de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gefinancierd. De financiering voor Corpodata komt deels uit de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
(Doen) uitvoeren
De Minister is verantwoordelijk voor de uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap ILT. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatiesis verantwoordelijk voor de taken op het terrein van wonen en bouwen die aan de ILT zijn gemandateerd.
De rol uitvoeren heeft betrekking op:
-
• Vergunningverlening;
-
• Toezicht door middel van objectinspecties, administratie controles, audits, convenanten en digitale inspecties;
-
• Opsporing in geval van ernstige overtreding of fraude (onder aansturing van het OM);
-
• Incidentafhandeling en onderzoek.
Een beschrijving van het uitvoeringsprogramma van de ILT is te vinden in het Meerjarenplan 2018–2022 (MJP) dat in het najaar van 2017 aan de Tweede Kamer wordt verzonden. De Tweede Kamer wordt jaarlijks separaat geïnformeerd over het toezicht op de woningcorporaties via het jaarwerkprogramma van de Autoriteit woningcorporaties.
Bij de totstandkoming van wet- en regelgeving beoogt de wetgever een door zijn gewenst niveau van veiligheid en duurzaamheid te bewerkstelligen. Daarbij worden de rechtsbeginselen van rechtvaardigheid, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid gehanteerd, met oog voor de nalevingseisen die van de ondertoezichtstaanden worden gevraagd. Zij streeft daarbij samenwerking met andere overheidspartners na.
Indicatoren en kengetallen
Onderstaande tabel geeft inzicht in het geplande aantal te verstrekken vergunningen, het aantal uit te voeren administratieve controles, (digitale en object) inspecties, audits, het aantal af te sluiten convenanten en het aantal onderzoeken in het begrotingsjaar.
De in 2017 opgestelde ILT-brede risicoanalyse (IBRA 1.0 Kamerstukken II 2016–2017, 34 550 XII, nr. 80) bevat een technische weergave van feitelijke risico’s op de terreinen waar ILT een taak heeft. Deze technische exercitie is nodig om de risico’s, die zeer verschillend van aard zijn, en de maatschappelijke schade als gevolg daarvan onderling vergelijkbaar te maken. Deze eerste IBRA legt nog geen verbinding met de inzet van de ILT.
In het MJP worden aan de hand van de uitkomsten van deze risicoanalyse de eerste stappen gezet in de richting van een meer programmatische, inspectiebrede aanpak ten aanzien van de risico’s. Daarvoor is in een volgende fase ook uitwerking van andere bouwstenen nodig.
De risicoanalyse is in juli 2017 aangeboden aan de Tweede Kamer.
Overzicht geplande productie-aantallen 2018 | Vergunningen | Adm.Contr. | Audits | Convenanten | Objectinspecties | Incidentafhandeling | Onderzoek |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Afval, Industrie en Bedrijven | 3.510 | 435 | 85 | 5 | 1.020 | 10 | 10 |
Water, Producten en Stoffen | 363 | 6.870 | 36 | 22 | 37.886 | 0 | 0 |
Scheepvaart | 6.500 | 220 | 39 | 8 | 5.485 | 400 | 250 |
Rail- en wegvervoer | 610 | 820 | 150 | 73 | 15.600 | 0 | 0 |
Luchtvaart | 5.700 | 0 | 410 | 0 | 1.250 | 1.450 | 0 |
Autoriteit woningcorporaties | 990 | 640 | 550 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Transport gevaarlijke stoffen | 270 | 275 | 66 | 9 | 6.470 | 1.400 | 20 |
Totaal | 17.943 | 9.260 | 1.336 | 117 | 67.711 | 3.260 | 282 |
Bovengenoemde aantallen zijn gebaseerd op de huidige inzichten. Ontwikkelingen binnen en buiten de ILT zorgen ervoor dat het werk van de ILT de komende tijd zal veranderen. De snel veranderende wereld en (technologische) ontwikkelingen in de maatschappij vragen dat van de ILT. Maar ook de conclusies uit de parlementaire enquête over de Fyra en de vele taken van de ILT eisen dat de organisatie verandert. De ILT wil haar taken kunnen uitvoeren en daarbij voldoende flexibel worden en blijven om te kunnen meebewegen met nieuwe ontwikkelingen. De basis voor de verandering is:
-
A. informatiegestuurd (data) werken en transparant over resultaten;
-
B. selectieve en effectieve inzet gebaseerd op de hiervoorgenoemde risicoanalyse;
-
C. invulling geven aan reflectieve en signalerende functie;
-
D. optimale dienst-(vergunning)verlening; en verbetering kostendekkendheid.
Aan de hand van een ILT-brede risico-analyse wordt met opdrachtgevers in contact getreden over eventuele toekomstige capaciteitsallocatie.
Beleidswijzigingen
Op dit artikel hebben geen beleidswijzigingen plaatsgevonden met een effect op de begroting 2018.
Budgettaire gevolgen van beleid
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 118.970 | 106.759 | 103.314 | 103.364 | 103.381 | 103.402 | 103.401 | |
Uitgaven: | 118.970 | 106.759 | 103.314 | 103.364 | 103.382 | 103.400 | 103.401 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | |||||||
24.01 | Handhaving en toezicht | 118.970 | 106.759 | 103.314 | 103.364 | 103.382 | 103.400 | 103.401 |
24.01.03 | Bijdrage aan het agentschap ILT | 118.970 | 106.759 | 103.314 | 103.364 | 103.382 | 103.400 | 103.401 |
– Afval, Industrie en bedrijven | 26.505 | 23.746 | 23.122 | 23.133 | 23.138 | 23.144 | 23.144 | |
– Rail en wegvervoer | 28.418 | 24.300 | 23.751 | 23.785 | 23.789 | 23.795 | 23.796 | |
– Scheepvaart | 22.428 | 20.171 | 19.418 | 19.419 | 19.422 | 19.431 | 19.431 | |
– Luchtvaart | 18.441 | 16.853 | 16.399 | 16.402 | 16.404 | 16.403 | 16.403 | |
– Water, producten en stoffen | 23.178 | 21.689 | 20.624 | 20.625 | 20.629 | 20.627 | 20.627 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
De uitgaven voor de bijdrage aan het agentschap ILT zijn volledig juridisch verplicht. De bijdrage aan het agentschap ILT heeft een structureel karakter.
Toelichting op de financiële instrumenten
De ILT levert voor de financiële bijdragen van het moederdepartement aan het agentschap in de hieronder weergegeven vijf domeinen de volgende producten. In het meerjarenplan 2018–2022 welke in het najaar van 2017 aan de Tweede Kamer wordt verzonden staat uitgebreider beschreven welke taken worden uitgevoerd en de bijbehorende kengetallen ten aanzien van naleving, vergunningverlening en toezicht.
24.01 Handhaving en toezicht
24.01.03 Bijdrage aan het agentschap ILT
Domein Afval, Industrie en Bedrijven
Bij grensoverschrijdend transport van afval is de ILT de bevoegde autoriteit in Nederland om vergunningen te verlenen en toezicht op de naleving uit te voeren zoals voorgeschreven in de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA). Volgens het Besluit Inzameling Afvalstoffen dienen inzamelaars van scheepsafvalstoffen, klein gevaarlijk afval en afgewerkte olie vergund te zijn. De ILT verleent inzamelvergunningen en ziet toe op de naleving.
De ILT verleent vergunningen en verricht toezicht in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet milieubeheer en de vergunningen die daaraan verbonden zijn voor Defensie, een aantal bijzondere inrichtingen en twee BRZO-bedrijven op de BES-eilanden.
De handhaving is verder gericht op bedrijven en organisaties die verantwoordelijk zijn voor risicobronnen bij (externe) veiligheid, zoals geformuleerd in het Besluit externe veiligheid buisleidingen en/of inzake luchtemissies, energie en klimaat in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en andere milieu- en veiligheidsregelgeving.
De inspectie ziet toe op toepassing, uitvoering en naleving van Europese en nationale normen en wettelijke regels door het bevoegd gezag op het gebied van onder andere externe veiligheid, afval, nationale ruimtelijke belangen en ongewone voorvallen.
De Inlichtingen en Opsporingsdienst (IOD)
De onderzoeken van de ILT zijn gericht op personen en bedrijven die de regelgeving op het gebied van milieu en wonen stelselmatig en op een ernstige manier overtreden. De ILT richt zich daarbij op georganiseerde criminaliteit met een ondermijnend karakter en vaak met internationale (financiële) constructies en handelsstromen, waarbij zonder ingrijpen van de overheid uiteindelijk onherstelbare schade ontstaat aan mens, milieu en maatschappij. De daadwerkelijke aansturing van strafrechtelijke onderzoeken gebeurt door het Functioneel Parket (FP) van het Openbaar Ministerie. Afspraken over prioriteiten en te bereiken resultaten liggen vast in een Handhavingsarrangement, dat jaarlijks wordt afgesloten tussen de ILT en het FP.
Domein Rail en Wegvervoer
Rail
De ILT houdt toezicht op de naleving van de Spoorwegwet. Ongevalonderzoek is een wettelijke taak van de ILT in dit domein. De markt voor het railgoederenvervoer is internationaal georiënteerd en geheel geliberaliseerd. De sector kent een hoog veiligheidsgehalte, desondanks blijft het hoofdspoor een kwetsbaar systeem. Daarnaast is de ILT toezichthouder voor lokaal en bijzonder spoor. In de Wet lokaal spoor is bepaald dat het toezicht bij de lokale overheid ligt, met de ILT als aangewezen toezichthouder. Tenslotte houdt de ILT toezicht op kabelbanen.
Taxi
De ILT richt zich op de naleving van de Wet en Besluit Personenvervoer 2000 en het Arbeidstijdenbesluit Vervoer. De ILT zet binnen haar toezicht veel capaciteit in op de aanpak van het aanbieden en verrichten van taxivervoer zonder vergunning.
Bus
De ILT houdt toezicht op de naleving van de Arbeidstijdenbesluit Vervoer en de Wet Personenvervoer 2000. In het nationale busvervoer, met zijn relatief veilige status, sluit de ILT convenanten af met goed presterende bedrijven.
Goederenvervoer over de weg
De ILT houdt toezicht op de naleving van arbeidstijdenwetgeving (inclusief fraude met de digitale tachograaf) en wetgeving met betrekking tot maten en gewichten (overbelading). Het goederenvervoer over de weg is grensoverschrijdend. In Europees verband is de fraude met de digitale tachograaf een belangrijk probleem, waar in het toezicht extra aandacht aan wordt gegeven. Ook cabotage blijft een aandachtpunt in het toezicht. Daarnaast spelen overtredingen rond inleen van (buitenlandse) arbeidskrachten en ontduiken van sociale wetgeving een belangrijke rol. Vanaf 1 januari 2017 verricht de ILT toezicht in het kader van de naleving van de Wet rijonderricht motorvoertuigen (Wrm). De Wrm ziet toe op rij-instructeurs, transportbedrijven die praktische nascholing door eigen personeel laten uitvoeren en chauffeurs die een PTN-certificaat (Praktijktraining Nascholing) hebben.
Domein Scheepvaart
De taken van de ILT op het terrein van de binnenvaart zijn in belangrijke mate vastgelegd in Europese regelgeving. De ILT is primair verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de Binnenvaartwet en van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (over het water). De handhaving van de Scheepvaartverkeerswet is primair een taak van de politie en Rijkswaterstaat. In de binnenvaart blijft aandacht nodig voor ten minste stabiliteit/stuwage, ladinginformatie en documenten, de vaartijden en de bemanningssterkte. De ILT blijft – gezien de risico’s – nadrukkelijk aandacht besteden aan het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Voor de koopvaardij is een complex van wet- en regelgeving van kracht, dat is geënt op overwegend mondiaal geldende regimes. Het algemene beeld is dat het veiligheidsbewustzijn in de koopvaardij op een behoorlijk niveau is en de naleving op de meeste onderdelen relatief hoog is. De ILT handhaaft ook nieuwe internationale regelgeving op het gebied van schadelijke uitstoot, scheepsafval en arbeidsomstandigheden van zeevarenden. In de visserij handhaaft de ILT wet- en regelgeving betreffende bemanningsaspecten.
De ILT verricht ongevalonderzoek voor haar risicoanalyse en stelt desgevraagd informatie beschikbaar aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid. In de zeevaart voert de ILT onderzoeken uit ter handhaving en draagt zij zaken aan bij het Tuchtcollege voor de Scheepvaart.
Domein Luchtvaart
De ILT houdt toezicht op de naleving van veiligheids- en milieuwetten en regels voor de luchtvaart. De luchtvaartsector is een hightech industrie waarin de zorg voor veiligheid vanaf zijn ontstaan een van de belangrijkste oorzaken is geweest voor uitgebreide en zeer gedetailleerde internationale regelgeving. De Europese regelgeving en de Europese vormen van samenwerking nemen een steeds prominentere plaats in. Het toezicht richt zich op de hele keten: luchtvervoerders, luchtvaartuigen, technische bedrijven, grondafhandelingsbedrijven, luchtverkeersleiding, bemanning, onderhoudstechnici, keurings- en examineringsinstanties, opleidingsinstellingen, meteodiensten, het luchtruim, luchthavens en luchtvaartvertoningen. Naast toezicht op veiligheid is de ILT wettelijk ook betrokken bij de handhaving van milieuvoorschriften met name op het gebied van geluid.
De inspectie ziet er in Nederland op toe dat de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens zich houden aan de Europese regels voor passagiersrechten van zowel passagiers met een mobiliteitsbeperking als passagiers die te maken krijgen met vertraging, annulering of instapweigering.
Domein Water, Producten en Stoffen
De ILT verleent vergunningen (respectievelijk goedkeuringen en verklaringen van geen bezwaar) voor de eigen werken van Rijkswaterstaat, meetprogramma’s van drinkwaterbedrijven, vuurwerkimporteurs en precursoren.
Het toezicht op water en bodem richt zich op een breed palet van bedrijven, instellingen en personen: waterkeringbeheerders, Rijkswaterstaat en gecontracteerde aannemers, drinkwaterbedrijven en erkende bodemintermediairs. Op het gebied van hoogwaterveiligheid houdt de ILT toezicht op de beheerders van primaire waterkeringen. Bij de drinkwaterbedrijven richt het toezicht zich op de bepalingen in de Drinkwaterwet en de daaronder vallende regelingen maar ook op het tarief, de beveiliging en de afhandeling van calamiteiten.
De ILT houdt toezicht op bodemintermediairs en certificerende instellingen met als oogmerk de betrouwbaarheid van het werk van intermediairs te vergroten door toezicht te houden op werkzaamheden in het bodembeheer en aan de integriteit van de uitvoerders.
De werkzaamheden omtrent toezicht op producten is gericht op de eisen aan op de Europese markt toegelaten producten zoals bouwproducten, pleziervaartuigen en eisen aan elektronica en verpakkingen en zichtbaarheid van energielabels (banden en auto’s). Verder houdt de ILT toezicht op regelingen vanuit de Energy Performance Buildings Directive, die regels ten aanzien van energielabels voor gebouwen en airco regelingen bevat.
Het toezicht op de naleving van de regelgeving voor risicovolle stoffen en producten richt zich op de gehele keten: productie, transport, opslag, gebruik, handel en verwijdering. Belangrijke aandachtsgebieden zijn asbest(verwijdering), biociden en stoffen in het kader van de Europese verordening REACH (Registratie, Evaluatie, Autorisatie en restrictie van Chemische stoffen).
De ILT houdt toezicht op de naleving van de Wet explosieven voor civiel gebruik en het Vuurwerkbesluit bij onder andere producenten, transporteurs en importeurs. Zowel bij vuurwerk als bij explosieven is steeds meer sprake van een ketenbenadering. Het toezicht richt zich enerzijds op het vergroten van de productveiligheid van consumentenvuurwerk en anderzijds op het terugdringen van ondeugdelijk en illegaal vuurwerk. Het laatste betreft onder andere het aanpakken van de georganiseerde handel in en het tegengaan van de invoer van dit soort vuurwerk. Vanwege het internationale karakter van de keten, heeft de ILT als ketenregisseur contact met internationale handhavingspartners.
Transport van gevaarlijke stoffen
Voor het toezicht op het vervoer van gevaarlijke stoffen ontwikkelt de ILT jaarlijks één integraal toezichtsprogramma waarvan de uitvoering is belegd bij de domeinen Rail- en Wegvervoer, Scheepvaart, Afval industrie en bedrijven, en Luchtvaart. Het programma richt zich op de grootste risico’s van het vervoer van gevaarlijke stoffen en op bedrijfsmatige producten en processen van betrokken bedrijven. De inzet is hierbij vooral multimodaal vervoer. Ook hier ligt de nadruk op systeemtoezicht en het afsluiten van convenanten met de best presterende bedrijven. Daarnaast wordt de ILT-capaciteit zoveel mogelijk ingezet op de logistieke knooppunten.