Algemene doelstelling
Op dit artikel worden de IenW-brede programma-uitgaven verantwoord.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | 2018 | ||
Verplichtingen | 63.614 | 50.181 | 47.952 | 131.783 | 105.611 | 54.487 | 51.124 | 1 |
Uitgaven | 55.677 | 50.901 | 59.524 | 114.922 | 93.648 | 57.813 | 35.835 | |
97.01 Algemeen departement | 55.677 | 50.901 | 59.524 | 114.922 | 77.648 | 57.813 | 19.835 | |
97.01.01 Opdrachten | 30.159 | 30.907 | 28.770 | 84.406 | 46.928 | 29.429 | 17.499 | 2 |
– Onderzoeken ANVS | 0 | 3.217 | 3.162 | 4.189 | 3.150 | 3.749 | – 599 | |
– Regeringsvliegtuig | 10.044 | 6.892 | 8.731 | 62.120 | 21.934 | 6.735 | 15.199 | |
– Departementaal Coordinatiecentrum Crisisbeheersing | 4.264 | 4.844 | 3.902 | 7.198 | 8.920 | 7.050 | 1.870 | |
– Overige Opdrachten | 15.851 | 14.154 | 12.973 | 10.898 | 12.924 | 11.895 | 1.029 | |
97.01.02 Subsidies | 1.119 | 2.167 | 1.790 | 1.341 | 1.464 | 1.450 | 14 | |
97.01.03 Bijdragen aan agentschappen | 19.022 | 12.600 | 23.837 | 24.048 | 24.129 | 21.707 | 2.422 | 3 |
– Waarvan bijdrage aan KNMI | 2.400 | 0 | 2.672 | 2.583 | 2.583 | 213 | 2.370 | |
– Waarvan bijdrage aan ILT | 16.000 | 11.986 | 12.209 | 12.412 | 12.471 | 12.471 | 0 | |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 622 | 614 | 2.574 | 2.625 | 2.631 | 2.579 | 52 | |
– Waarvan bijdrage aan RIVM | 0 | 0 | 6.382 | 6.428 | 6.444 | 6.444 | 0 | |
97.01.06 Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 5.377 | 5.227 | 5.127 | 5.127 | 5.127 | 5.227 | – 100 | |
StAB | 5.377 | 5.227 | 5.127 | 5.127 | 5.127 | 5.227 | – 100 | |
97.02 Sanering Thermphos | 0 | 0 | 0 | 0 | 16.000 | 0 | 16.000 | 4 |
Ontvangsten | 18.503 | 3.646 | 1.259 | 336 | 3.167 | 1.101 | 2.066 | 5 |
Financiële toelichting
Onderstaand wordt op het niveau van financieel instrument een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie, zie voor de gehanteerde norm de toelichting «normering jaarverslag» zoals opgenomen in de leeswijzer.
-
1. De hogere verplichtingen op dit artikel hangen voornamelijk samen met de overlopende verplichting uit 2017 ten behoeve van de aanschaf van het nieuwe regeringsvliegtuig en de aangegane verplichting voor de interim-oplossing voor het regeringsvliegtuig. Bij de eerste suppletoire wet is het niet betaalde deel van de gereserveerde gelden voor het Regeringsvliegtuig uit 2017 aan de IenW begroting toegevoegd (€ 34,6 Miljoen). Daarnaast heeft ten behoeve van het interim-vliegtuig een aanvullende verplichtingeschuif vanuit 2019 plaatsgevonden (€ 4,5 miljoen). Ultimo 2018 is een deel van de gereserveerde gelden voor het Regeringsvliegtuig niet verplicht (€ 20,7, miljoen). Tevens moet, met ingang van 2018, ten behoeve van de aanslag Vennootschapsbelasting een verplichting worden vastgelegd (€ 5,1 miljoen).
-
2. De hogere uitgaven van € 17,5 miljoen zijn het gevolg van:
-
a. Een bijdrage aan het interim-vliegtuig, tot de oplevering van het nieuwe regeringsvliegtuig, (€ 6,4 miljoen). Daarnaast betreft het de opbrengst van de verkoop van het voormalige regeringsvliegtuig (€ 2,5 miljoen), die mag worden aangewend voor het nieuwe vliegtuig. Bij de eerste suppletoire wet is het niet betaalde deel van de gereserveerde gelden voor het Regeringsvliegtuig uit 2017 aan de IenW begroting toegevoegd (€ 34,6 Miljoen). Ultimo 2018 is een deel van de gereserveerde gelden voor het Regeringsvliegtuig niet tot betaling gekomen (€ 28,3 miljoen).
-
b. Een hogere bijdrage aan DCC voor het uitvoeren van noodmaatregelen als gevolg van de droogteperiode in 2018 (1,8 miljoen)
-
-
3. De hogere uitgaven van € 2,4 miljoen is met name als gevolg van een bijdrage van RWS aan KNMI voor producten en diensten die het KNMI verricht voor RWS (€ 2,37 miljoen). Het betreft meteorologische producten en diensten met betrekking tot werkzaamheden op het gebied van wegen-, vaarwegen- en waterprojecten waaronder gladheidsbestrijding.
-
4. De hogere uitgaven van € 16 miljoen betreft de Rijksbijdrage aan de sanering Thermphos. Het volledige bedrag voor 2018 is conform de planning van de sanering gerealiseerd.
-
5. De hogere ontvangsten betreft voornamelijk de opbrengst van de verkoop van het voormalige regeringsvliegtuig, verkocht door Domeinen. Dit bedrag zal worden aangewend voor het (nieuwe) regeringsvliegtuig.
97.01 IenW-brede programmamiddelen
Toelichting op de financiële instrumenten
97.01.01 Opdrachten
Onderzoeken ANVS
Hieronder worden de uitgaven verantwoord voor opdrachten aan (inter)nationale technische support organisaties (waaronder de dienstverlening door agentschappen) inzake technische ondersteuning, advisering en onderzoek op terreinen van nucleaire veiligheid, stralingsbescherming alsmede beveiliging en waarborging (safeguards). Daarnaast worden ook de uitgaven die verband houden met samenwerking tussen ANVS en internationale organisaties (zoals bijvoorbeeld HERCA, OECD/NEA en IAEA) inzake voornoemde terreinen hieronder verantwoord.
Regeringsvliegtuig
Dit betreft de verantwoording van de uitgaven in 2018 van IenW voor het onderhouden, de exploitatie en de aanschaf van het (te vervangen en interim-) regeringsvliegtuig.
97.02 Sanering Thermphos
Subsidies
Naar aanleiding van het kabinetsbesluit is besloten dat het Rijk een bijdrage levert bij de sanering van voormalig bedrijventerrein Thermphos, waarbij IenW als beleidsverantwoordelijk departement is aangesteld. In het voorjaar zijn de middelen voor de Rijkbijdrage Thermphos, middels de Incidentele Suppletoire Begroting (ISB) ISB Thermphos (Kamerstuk II, 34896-XII, respectievelijk 34896–1 en 34896–2).) toegevoegd aan artikel 97 van de begroting (artikel 97) van IenW.
Middels een subsidieregeling worden de middelen beschikbaar gesteld aan de uitvoerende partij.