Versterken van de innovatieve kracht van Nederland door het beschikbaar stellen van financiering voor innovatief en snelgroeiend MKB en voor fundamenteel en toegepast onderzoek en het behouden van vermogen voor toekomstige generaties.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat is rijksbreed verantwoordelijk voor versterking van het innovatievermogen, in het bijzonder gericht op het bedrijfsleven en verantwoordelijk voor het scheppen van randvoorwaarden voor een excellent ondernemingsklimaat.
De Minister van EZK en de bewindslieden van OCW coördineren en borgen de publieke kennisinfrastructuur voor toegepast en fundamenteel onderzoek.
Vanuit deze verantwoordelijkheden heeft de Minister een financierende en faciliterende rol, samenhangend met de stimulerende, regisserende en faciliterende rollen zoals vermeld in artikel 2 van deze begroting:
Financieren/faciliteren
• Het mede-financieren van investeringen in R&D en innovatie;
• Het faciliteren van toegang tot en financieren van (risico)kapitaal voor bedrijven;
• Het mede-financieren van Europese en internationale samenwerking op het gebied van onderzoek en innovatie.
Om – aanvullend op de begroting – de Kamer te informeren over voortgang en effecten van beleid treft u op de website https://www.bedrijvenbeleidinbeeld.nl informatie aan over de indicatoren en kengetallen. Deze website is te zien als een digitale bijlage van de EZK-begroting.
Start-ups en mkb-financiering
Het deel start-ups en mkb-financiering van het Toekomstfonds is erop gericht om de beschikbaarheid van risicokapitaal voor startups en snelgroeiende en innovatieve bedrijfsleven in Nederland te vergroten. Een goede toegang tot financiering ondersteunt ondernemingen in hun groeistrategie en daarmee het economische groeivermogen.
Na de evaluaties van de individuele risicokapitaalinstrumenten in 2018 heeft Onderzoeksbureau Dialogic in 2019 een uitgebreide analyse van de financieringsmarkt verricht om te bezien in hoeverre de beleidsmix van EZK nog passend en effectief is. Daaruit komt een positief beeld naar voren dat het instrumentarium van EZK goed heeft bijgedragen aan de mkb-financieringsmarkt in Nederland. De hoofdconclusie van de analyse van Dialogic is dat het financieringsinstrumentarium (noodzakelijkerwijs) divers is, maar niet alle knelpunten afdekt. Zo blijkt dat met name ondernemers die relatief kleine bedragen risicodragend vermogen zoeken, moeite hebben om dit kapitaal te vinden en te verkrijgen. Dit terwijl de vraag naar dit soort kapitaal alsmaar toeneemt, gezien o.a. de transitieopgaven en digitalisering van bedrijven. De toegang tot risicokapitaal voor startups, scale-ups en innovatieve ondernemingen vraagt om een goed ontwikkelde risicokapitaalmarkt (Kamerstukken II 2019/20, 32 637, nr. 386).
Het kabinetsbeleid daartoe, gericht op het beschikbaar komen van risicokapitaal voor kleine, startende en vaak innovatieve mkb (zoals de Vroegefasefinanciering, Seed Capital Regeling, Seed Business Angel-faciliteit, ROM’s, Invest-NL, Dutch Venture Initiative), is de afgelopen jaren geïntensiveerd. Blijvende inzet op het beschikbaar stellen van risicokapitaal in de verschillende fasen van nieuwe (innovatieve) ondernemingen blijft zeer van belang.
Investeren in fundamenteel en toegepast onderzoek
De regelingen in het kader van investeren in fundamenteel en toegepast onderzoek zijn gericht op ondersteuning van kennisproductie, -verspreiding en -toepassing. In 2019 is hierin een nieuwe revolverende regeling opengesteld, de Thematische Technology Transferregeling. Deze regeling was reeds aangekondigd (Kamerstukken II 2014/15, 34 000 XIII, nr. 150). De regeling bevordert de (thematische) samenwerking tussen kennisinstellingen en stelt startkapitaal ter beschikking voor kennisstarters die actief zijn op het thema waarop de kennisinstellingen samenwerken. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan economische én maatschappelijk relevante thema’s (regeneratieve geneeskunde, smart systems, circulaire toepassingen) in aansluiting op het missiegedreven innovatiebeleid. Gezien de kwaliteit en het aantal aanvragen voor deze regeling die de verwachtingen overtroffen, is besloten hiervoor een tweede tender open te stellen en de tot en met 2020 nog resterende middelen in dit deel van het Toekomstfonds hiervoor ter beschikking te stellen (Kamerstukken II 2019/20, 32637, nr. 389).
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | |
Verplichtingen | 194.439 | 166.591 | 198.306 | 117.494 | 132.206 | 145.275 | ‒ 13.069 |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||
Waarvan overige verplichtingen | 194.439 | 166.591 | 198.306 | 117.494 | 132.206 | 145.275 | ‒ 13.069 |
Uitgaven | 78.451 | 125.418 | 130.371 | 124.189 | 124.308 | 177.977 | ‒ 53.669 |
Subsidies | 0 | 0 | 224 | 1.860 | 1.050 | 1.081 | ‒ 31 |
Smart Industry | 168 | 324 | 254 | 281 | ‒ 27 | ||
Haalbaaarheidsstudies STW | 56 | 1.536 | 796 | 800 | ‒ 4 | ||
Thematische Technology Transfer | 0 | ||||||
Leningen | 72.401 | 118.571 | 122.593 | 114.442 | 114.532 | 170.284 | ‒ 55.752 |
Startups / MKB financiering | |||||||
Volledig revolverend | |||||||
Fund to Fund | 3.000 | 26.000 | 13.500 | 28.500 | 28.000 | 25.851 | 2.149 |
ROM's | 15.144 | 15.001 | 8.835 | 0 | |||
Co-investment venture capital instrument / EIF | 10.000 | 5.000 | 10.154 | ‒ 5.154 | |||
Smart Industry | 337 | 0 | |||||
Deels revolverend | |||||||
Innovatiekrediet | 45.178 | 39.910 | 44.802 | 41.208 | 40.954 | 52.997 | ‒ 12.043 |
Risicokapitaal Seed Capital | 14.856 | 16.538 | 18.461 | 21.535 | 27.617 | 32.971 | ‒ 5.354 |
Vroegefasefinanciering / informal investors | 9.367 | 10.555 | 11.676 | 10.303 | 10.736 | 15.335 | ‒ 4.599 |
Startups / MKB | 10.928 | ‒ 10.928 | |||||
NL-Califonië Duurzaam E-mobility fund | 2.539 | ‒ 2.539 | |||||
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | |||||||
Met vermogensbehoud | |||||||
Fundamenteel en toegepast onderzoek | 10.424 | 8.816 | 2.802 | 1.732 | 16.500 | ‒ 14.768 | |
Onco research | 615 | 2.500 | ‒ 2.500 | ||||
Smart Industry | 644 | 493 | 509 | ‒ 16 | |||
Thematische Technology Transfer | 0 | ||||||
Bijdrage aan agentschappen | 6.050 | 6.847 | 7.554 | 7.887 | 8.724 | 6.612 | 2.112 |
Bijdrage RVO.nl | 6.050 | 6.847 | 7.554 | 7.887 | 8.724 | 6.612 | 2.112 |
Ontvangsten | 49.428 | 138.847 | 52.632 | 31.440 | 33.448 | 28.500 | 4.948 |
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen | 10.000 | 114.567 | 10.500 | 5.835 | 0 | ||
Fund to Fund | 2.900 | ‒ 2.900 | |||||
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | 2.840 | 1.846 | 5.981 | 0 | 5.981 | ||
Innovatiekrediet | 24.920 | 13.806 | 26.812 | 10.639 | 10.585 | 17.000 | ‒ 6.415 |
Seed Capital | 14.508 | 10.467 | 12.413 | 13.028 | 14.156 | 8.600 | 5.556 |
Vroege fase financiering | 7 | 67 | 92 | 2.725 | 0 | 2.725 |
Verplichtingen
De verplichtingenrealisatie in 2019 was € 13 mln lager dan de raming. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
– In 2019 is een leningovereenkomst aangegaan ten behoeve van het investeringsfonds Oncode Oncology Bridge Fund van Oncode B.V. Dit fonds behoort bij de valorisatieactiviteiten van het Oncode Institute. Oncode Institute richt zich op de omzetting van wetenschappelijk oncologisch onderzoek naar betaalbare oplossingen voor de patiënt .
– In 2019 werd de niet benutte ruimte van het Innovatiekrediet uit 2018 toegevoegd aan de begroting 2019 (€ 9,3 mln). Hiervan werd € 5,5 mln doorgeschoven naar 2020. De benutting van regeling lag in 2019 echter ca. € 22,5 mln onder het beschikbare verplichtingenbudget.
– De realisatie van de Seed Capital lag hoger dan de oorspronkelijke raming omdat onder meer de onderbenutting 2018 aan het budget is toegevoegd (€ 32,5 mln) en het verplichtingenbudget meerjarig in de tijd is verschoven (- € 17,3 mln) en het budget voor de Seed Business Angels niet volledig werd benut (- € 8,3 mln).
– Vanuit het budget voor Startups/MKB is in 2019 € 5,1 mln overgeheveld naar beleidsartikel 2 voor de openstelling en de uitvoering van de regeling MKB!dee. Het resterend gereserveerde budget voor onder meer de digitalisering van het MKB en de MKB-deals (in totaal € 5,8 mln) zal naar verwachting in 2020 worden besteed.
– De bijdrage aan RVO lag € 2,1 mln hoger dan de raming voor onder meer de opdracht ten behoeve van de uitvoering van de Seed Capital regelinig, de regeling Vroegefasefinanciering, Oncode Institute en de regeling Thematische Technology transfer.
Uitgaven
Leningen
Startups/MKB financiering
Volledig revolverend
Fund of fund (Dutch Venture Initiative)
De omvang en het moment van de uitgaven in het kader van het Dutch Venture Initiative worden bepaald door de investeringen en terugontvangsten van de fondsen bij hun portfolio-bedrijven. Deze investeringen en ontvangsten fluctueren in aantal en omvang. Vooraf zijn deze fluctuaties niet precies te ramen.
Co-investment venture capital instrument/EIF
Voor het Co-investeringsfonds met het EIF werd € 5,2 mln minder uitgegeven op basis van de liquiditeitsbehoefte van de onderliggende ondernemingen waarin wordt deelgenomen.
Gedeeltelijk revolverend
Innovatiekrediet
Voor het Innovatiekrediet is € 12 mln minder uitgegeven dan geraamd. De kasuitgaven op het Innovatiekrediet fluctueren jaarlijks door individuele uitbetalingsafspraken met bedrijven op basis van afgesproken mijlpalen. Daarnaast werden in 2018 en 2019 minder verplichtingen aangegaan dan de in totaal opengestelde € 70 mln. Dit heeft ook doorwerking gehad in de kasuitgaven.
Seed Capital Regeling
Voor de Seed Capital regeling werd € 5,4 mln minder uitgegeven dan geraamd. Deze onderbenutting van het kasbudget werd onder andere veroorzaakt doordat er een lager dan begroot aantal toekenningen is gedaan voor de Seed Business Angels waardoor de kasrealisatie lager was dan oorspronkelijk geraamd. Daarnaast vindt de uitfinanciering van de verplichtingen plaats op basis van liquiditeitsbehoefte van de Seedfondsen. Dit kan van jaar op jaar fluctueren.
Vroegefasefinanciering
Voor de Vroegefasefinanciering werd € 4,6 mln minder uitgegeven dan geraamd. Dit wordt onder meer veroorzaakt doordat in 2019 op de regeling die door RVO.nl wordt uitgevoerd minder verplichtingen zijn aangegaan dan conform de openstelling mogelijk was.
Startups MKB
Zie toelichting onder de verplichtingen.
NL-Californië Duurzaam E-mobility fund
Het budget is in de 1e suppletoire begroting 2019 aan de Seed Capital regeling toegevoegd voor de in 2019 gehouden duurzaamheidstender.
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek (met vermogensbehoud)
Fundamenteel en toegepast onderzoek
Voor Fundamenteel en toegepast onderzoek werd € 14,8 mln minder uitgegeven dan geraamd. De oorzaak hiervoor is dat voor de TOF-regeling op de projecten € 9,3 mln minder aan voorschot werd verstrekt dan oorspronkelijk geraamd, onder meer op basis van de liquiditeitsbehoefte van de projecten. Daarnaast is het resterende beschikbare budget gereserveerd voor de regeling Thematische Technology Transfer waarvoor in 2020 de verplichtingen worden aangegaan en de uitfinanciering zal starten.
Oncode
Voor Oncode Institute is € 2,5 mln minder uitgegeven dan geraamd. De belangrijkste reden hiervan is dat het in 2019 vanwege de kaders van de Rijksbegroting niet mogelijk was het kasbudget meerjarig in het juiste kasritme te spreiden.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO
Zie toelichting onder de verplichtingen.
Kengetallen | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Innovatiekrediet | RVO.nl | |||||||
Aantal bedrijven dat Innovatiekrediet gebruikt | 39 | 40 | 33 | 32 | 29 | 31 | 29 | |
Omvang private R&D-uitgaven ondersteund met een Innovatiekrediet (x € 1 mln) | 156 | 123 | 119 | 136 | 159 | 173 | 139 | |
Seed Capital en Fund of funds | RVO.nl/EIF | |||||||
Aantal participaties via Seed Capital en Fund of Funds | 44 | 32 | 50 | 81 | 95 | 125 | 1461 | |
Omvang gestimuleerd risicokapitaal voor innovatieve bedrijven door Seed Capital en Dutch Venture Initiative/Fund of Funds (x € 1 mln) | 390 | 257 | 553 | 744 | 182 | 1.606 | 351 | |
Vroegefasefinanciering | RVO.nl/ NWO-TTW | |||||||
Aantal ondernemers dat Vroege Fase Financiering gebruikt | 40 | 37 | 41 | 40 | 33 |
Ontvangsten
Er is per saldo € 4,9 mln meer ontvangen dan bij ontwerpbegroting geraamd. Dit komt met name door de volgende oorzaken:
Dutch Venture Initiative
De ontvangsten voor het Dutch Venture Initiative van € 2,9 mln konden in 2019 niet worden gerealiseerd. Naar verwachting zullen in 2020 de eerste ontvangsten op de EZK-begroting worden gerealiseerd.
Fundamenteel en toegepast onderzoek
In het kader van fundamenteel en toegepast onderzoek is € 5,9 mln ontvangen omdat een project is beëindigd en het reeds verstrekte voorschot is terugbetaald (€ 5,6 mln). Daarnaast zijn enkele aflossingen ontvangen (€ 0,3 mln).
Innovatiekrediet
Voor het Innovatiekrediet is € 6,4 mln minder ontvangen dan geraamd. De ontvangsten van het Innovatiekrediet kunnen fluctueren. Het is moeilijk vooraf in te schatten wanneer de terugontvangsten precies plaats zullen vinden.
Seed Capital regeling
In het kader van de Seed Capital regeling werd € 5,6 mln meer ontvangen dan de raming. De geraamde terugontvangsten Seed Capital regeling zijn gebaseerd op een inschatting. Het is moeilijk vooraf in te schatten wanneer de terugontvangsten precies plaats zullen vinden. Dit hangt af van het tijdstip dat participaties van het startersfonds worden verkocht.
Vroegefasefinanciering
Voor de Vroegefasefinanciering werd € 2,7 mln ontvangen. Dit betrof met name een terugontvangst van NWO-TTW met betrekking tot de afwikkeling van het teveel betaalde voorschot voor de openstellingen van de regeling Vroegefasefinanciering in 2014 en 2015.