Een goede volksgezondheid, waarbij mensen zo min mogelijk bloot staan aan bedreigingen van hun gezondheid én zij in gezondheid leven.
1981 | 2005 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
1. Absolute levensverwachting in jaren: | |||||||||||
- mannen | 72,7 | 77,2 | 78,8 | 79,2 | 79,1 | 79,4 | 79,9 | 79,7 | 79,9 | 80,1 | 80,2* |
- vrouwen | 79,3 | 81,6 | 82,7 | 82,9 | 82,8 | 83,0 | 83,3 | 83,1 | 83,1 | 83,3 | 83,3* |
2. Waarvan jaren in goed ervaren gezondheid: | |||||||||||
- mannen | 59,9 | 62,5 | 63,9 | 63,7 | 64,7 | 64,6 | 64,9 | 64,6 | 64,9 | 65,0 | 64,2 |
- vrouwen | 62,4 | 61,8 | 63,0 | 63,3 | 62,6 | 63,5 | 64,0 | 63,2 | 63,3 | 63,8 | 62,7 |
* Voorlopige cijfers
Bron:
1. Staat van Volksgezondheid en Zorg
De levensverwachting van in Nederland geboren vrouwen in 2018 bedroeg 83,3 jaar. Dat is 3,1 jaar hoger dan die van mannen (80,2 jaar). Sinds 1981 is het verschil in levensverwachting tussen de seksen kleiner geworden. Mannen boekten vanaf 1981 een winst van 7,5 jaar, vrouwen zijn gemiddeld 4,0 jaar ouder geworden.
2. Staat van Volksgezondheid en Zorg
Voor het berekenen van levensverwachting in goed ervaren gezondheid is het aantal «gezonde» jaren bepaald op basis van een vraag naar de ervaren gezondheid. In de loop der jaren is de vraag naar de ervaren gezondheid op twee (vrijwel identieke) manieren gesteld, namelijk:
1. Hoe is het over het algemeen met uw gezondheid?
2. Hoe is over het algemeen de gezondheidstoestand van de onderzochte persoon?
Mensen die deze vraag beantwoorden met «goed» of «zeer goed» worden gezond genoemd.
Een belangrijke beleidsopgave voor de Minister van VWS is het beschermen en bevorderen van de gezondheid van burgers. Mensen zijn in eerste instantie echter wel zelf verantwoordelijk voor hun gezondheid en dienen zichzelf -indien mogelijk- te beschermen tegen gezondheidsrisico’s. De verantwoordelijkheid voor veilig voedsel en veilige producten ligt primair bij het bedrijfsleven. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), een agentschap van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), ziet namens VWS onder meer toe op de naleving van de Warenwet en de Tabakswet. Op het gebied van voedselveiligheid en consumenteninformatie zijn vrijwel uitsluitend Europese Verordeningen rechtstreeks van toepassing.
De Minister vervult de volgende rollen:
Stimuleren:
• Bevorderen dat mensen gezonder leven door gezonde keuzes makkelijker te maken en te zorgen voor betrouwbare informatie over een gezonde leefstijl.
• Inzetten op een gezonder aanbod van voeding via het akkoord verbetering productsamenstelling.
Financieren:
• Financieren van doelmatige, kwalitatieve en toegankelijke bevolkingsonderzoeken ter voorkoming en vroegtijdige opsporing van levensbedreigende ziekten, zoals borstkanker, baarmoederhalskanker en darmkanker.
• Financiering Nationaal Programma Grieppreventie.
• Financiering van de neonatale hielprikscreening en de prenatale screeningen.
• Vroegtijdige opsporing en bestrijding van infectieziekten. Dit betreft onder andere de financiering van het Rijksvaccinatieprogramma en de bescherming tegen infectieziekten.
• Financiering voor het uitvoeren van wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed door het RIVM. Dit betreft onder andere infectieziektebestrijding en medische milieukunde.
• Financiering van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting.
• Financiering van de abortusklinieken.
• Financiering van de landelijke ondersteuningsstructuur ten behoeve van de kwaliteit en doelmatigheid van zorg.
Regisseren:
• Het opstellen van een wettelijk kader voor bescherming van consumenten tegen onveilige producten en levensmiddelen en het handhaven ervan door de NVWA.
• Het opstellen van een wettelijk kader voor de bescherming van de gezondheid van burgers tegen de risico’s van het gebruik van alcohol en tabak en doen handhaven ervan door gemeenten respectievelijk de NVWA.
• Het opstellen van een wettelijk kader voor de bescherming van proefpersonen bij medisch-wetenschappelijk onderzoek zonder de voortgang van de medische wetenschap onnodig te belemmeren, en het toezicht houden op de toetsing en uitvoering van het onderzoek.
• Aandacht voor een gezonde, beweegvriendelijke en veilige omgeving waarin de gezonde keuze de makkelijke keuze is.
• Het tegengaan van ontstaan en verspreiding van antibioticaresistentie in de gezondheidszorg, voedsel, milieu en binnen de dierhouderij, in nauwe samenwerking met het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid.
• Opstellen wettelijk kader en doen handhaven van de kwaliteit van de jeugdgezondheidszorg.
• In het geval van A-ziekten (Wet publieke gezondheid) geeft de minister leiding aan de bestrijding van deze infectieziekten.
• Coördinatie van het interdepartementaal drugsbeleid en zorgen voor het wettelijk kader (Opiumwet) en voor de gezondheidsaspecten van het drugsbeleid.
• Het formuleren van wet- en regelgeving en beleid op het terrein van medisch-ethische vraagstukken.
De in de begroting 2019 opgenomen beleidswijzigingen op het terrein van de Volksgezondheid zijn nagenoeg uitgevoerd. Het Nationaal Preventieakkoord, het Plan preventie en ondersteuning onbedoelde (tiener) zwangerschappen en het Programma Kansrijke zijn gestart en ontwikkelen zich volgens plan. In het beleidsverslag is dit verder toegelicht.
Nationaal preventieakkoord
In 2019 is gestart met het uitvoeren van de afspraken uit het nationaal preventieakkoord. Het RIVM zal jaarlijks over de voortgang van het nationaal preventieakkoord en de uitvoering van de maatregelen rapporteren en een aantal relevante leefstijlindicatoren in beeld brengen die betrekking hebben op de drie thema’s roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht. De eerste rapportage van het RIVM daarover met betrekking tot 2019 zal in juni 2020 verschijnen.
Medische ethiek
In 2019 is uitvoering gegeven aan de nota medische ethiek die op 6 juli 2018 aan de Kamer is aangeboden (Kamerstukken II 2018/2019, 34990, nr. 1). De Kamer is via de voortgangsrapportage medische ethiek (Kamerstukken II 2018/2019, 34990, nr. 3) halverwege het jaar geïnformeerd over de stand van zaken. In 2019 ging het met name om een voorstel naar alternatieven voor stamcelonderzoek, het wijzigingsvoorstel embryowet, wijzigingsvoorstel van de Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting, regulering van mens-diercombinaties, evaluatie van de wet afbreking zwangerschap en de presentatie van onderzoek naar de omvang en omstandigheden van de groep mensen voor wie de door de commissie Schnabel genoemde ruime interpretatie en toepassing van de bestaande euthanasiewetgeving onvoldoende soelaas biedt in de ogen van betrokkenen.
Ex durante evaluatie ‘Aanpak overgewicht
Er is een ex durante evaluatie Aanpak overgewicht jeugd uitgevoerd, deze is 8 oktober 2019 met de Kamer gedeeld. Het doel van de evaluatie was na te gaan of programma’s die landelijk zijn geïnitieerd om gemeenten te ondersteunen bij het bevorderen van gezond gewicht onder jeugdigen ook voldoende handelingsperspectief bieden en of dat er aanleiding is dit te wijzigen.
Uit de rapportage blijkt dat de ondersteuningsstructuur met name behulpzaam is bij het agenderen van dit onderwerp en bij de beleidsuitvoering in de praktijk. Daarnaast worden vrijwel alle gemeenten bereikt door één of meer programma’s. Tegelijk geven gemeenten aan dat de landelijke programma’s uit de ondersteuningsstructuur niet altijd even goed aansluiten bij de lokale ondersteuningsbehoefte van gemeenten. De programma’s uit de ondersteuningsstructuur werken veelal vanuit een eigen programmering en aanbod. De gemeenten hebben daar tot nu toe weinig invloed en sturing op, maar zouden dit wel graag willen.
De belangrijkste aanbevelingen zijn om steviger in te zetten op de samenhang en duidelijke positionering tussen programma’s, gemeenten beter te betrekken bij de programma’s en hen te stimuleren de ondersteuningsbehoefte duidelijk te formuleren. Deze aanbevelingen zijn overgenomen.
Onbedoelde zwangerschappen
Onbedoeld zwanger raken is een ingrijpende gebeurtenis waarbij de vrouw, haar (eventuele) partner en hun omgeving worden geconfronteerd met essentiële levensvragen waar in relatief korte tijd antwoord op moet worden verkregen. Het Zevenpuntenplan is opgesteld om op verschillende onderdelen te investeren op preventie en ondersteuning van onbedoelde (tiener) zwangerschappen. Op het gebied van collectieve preventie hebben veldpartijen (GGD GHOR Nederland, PO-Raad, VO-Raad, MBO-Raad (samen met het consortium Gezonde School), Stichting School en Veiligheid (SSV), Rutgers en Siriz) een Stimuleringsprogramma Seksuele en relationele vorming in het onderwijs opgesteld. Ook de structuur rondom de ondersteuning voor vrouwen die onbedoeld zwanger raken, is verstevigd en financieel beter geborgd. Op het gebied van Keuzehulpgesprekken is per 1 juni 2019 de open house Keuzehulp van start gegaan. Daarnaast is in 2019 ook het ZonMw-programma Onbedoelde zwangerschap en kwetsbaar (jong) ouderschap van start gegaan. Om verbindingen tussen professionals in het praktijkveld te versterken heeft op 23 september in Utrecht de conferentie Uitgerekend nu?! over de preventie en ondersteuning van onbedoelde (tiener)zwangerschappen plaatsgevonden. Tot slot is in december 2019 een campagne aangevangen op dit thema. Het eerste deel van de campagne is een succes geweest; de filmpjes op Snapchat, Instagram en Facebook zijn meer dan gemiddeld bekeken en ook de website Sense.info waarnaar verwezen wordt is veel vaker dan gemiddeld bezocht.
Antibioticaresistentie
Het in 2015 gestarte Programma Antibioticaresistente (Programma ABR) is door Berenschot geëvalueerd (Kamerstukken II 2019/2020, 32620, nr. 236). Het Programma ABR gaat uit van een integrale One health benadering. Dit betekent dat maatregelen worden genomen in alle relevante deelsectoren; internationaal, zorg, innovatie, dieren, voedsel, milieu en communicatie. Berenschot concludeert dat er een groot aantal inhoudelijke interventies zijn uitgevoerd waarvan het aannemelijk is dat die hebben bijgedragen aan het tegengaan van antibioticaresistentie. De doelen die per deelsector zijn gesteld zijn voor het merendeel gerealiseerd of nog in uitvoering. Berenschot stelt dat het vanwege het ontbreken van meetbare indicatoren, de veelzijdigheid van de problematiek en het complexe systeem rondom antibioticaresistentie het echter niet mogelijk is om te bepalen of de in 2015 hoofddoelstellingen daadwerkelijk zijn behaald. Voor de zomer ontvangt de Tweede Kamer een beleidsbrief over de aanpak van antibioticaresistentie in de komende jaren.
Landelijke nota Gezondheidsbeleid
De Landelijke Nota Gezondheidsbeleid 2020-2024 komt tot stand in nauwe samenwerking met de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG). Dit komt ten goede aan de kwaliteit van de landelijke nota en draagt bij aan het draagvlak bij gemeenten. Een dergelijk zorgvuldig proces kost tijd. De Landelijke Nota Gezondheidsbeleid 2020-2024 wordt daardoor met enige vertraging in het voorjaar van 2020 in plaats van eind 2019 naar de Tweede Kamer gestuurd.
Realisatie1 | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | |
Verplichtingen | 625.302 | 600.647 | 713.544 | 650.342 | 868.726 | 719.488 | 149.238 |
Uitgaven | 591.257 | 595.124 | 621.682 | 651.562 | 753.343 | 768.844 | ‒ 15.501 |
1. Gezondheidsbescherming | 104.033 | 108.664 | 107.564 | 112.102 | 127.813 | 128.386 | ‒ 573 |
Subsidies | 2.134 | 2.363 | 3.980 | 6.927 | 14.903 | 23.026 | ‒ 8.123 |
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma Preventie | 2.020 | 2.233 | 3.703 | 6.577 | 14.329 | 22.551 | ‒ 8.222 |
Overig | 114 | 130 | 277 | 350 | 574 | 475 | 99 |
Opdrachten | 1.226 | 1.645 | 1.895 | 1.730 | 1.878 | 1.827 | 51 |
Overig | 1.226 | 1.645 | 1.895 | 1.730 | 1.878 | 1.827 | 51 |
Bijdragen aan agentschappen | 100.570 | 104.371 | 101.464 | 103.373 | 111.032 | 103.396 | 7.636 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 79.647 | 80.354 | 81.760 | 83.474 | 87.264 | 86.720 | 544 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed | 20.526 | 23.726 | 19.704 | 19.375 | 23.533 | 15.831 | 7.702 |
Overig | 397 | 291 | 0 | 524 | 235 | 845 | ‒ 610 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 21 | 160 | 207 | 38 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 21 | 160 | 207 | 38 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 82 | 125 | 18 | 34 | 0 | 137 | ‒ 137 |
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden | ‒ 3 | 0 | 0 | ‒ 17 | 0 | 126 | ‒ 126 |
Overig | 85 | 125 | 18 | 51 | 0 | 11 | ‒ 11 |
2. Ziektepreventie | 416.452 | 417.267 | 439.049 | 460.874 | 523.457 | 522.403 | 1.054 |
Subsidies | 207.237 | 209.221 | 230.853 | 236.639 | 266.681 | 262.109 | 4.572 |
Ziektepreventie | 7.633 | 8.242 | 9.431 | 7.691 | 34.716 | 26.294 | 8.422 |
RIVM: Regelingen publieke en seksuele gezondheid | 199.604 | 200.979 | 203.492 | 211.943 | 216.367 | 211.225 | 5.142 |
Niet Invasieve Prenatale Test (NIPT) | 0 | 0 | 17.930 | 17.005 | 15.598 | 24.590 | ‒ 8.992 |
Opdrachten | 284 | 508 | 476 | 394 | 655 | 10.550 | ‒ 9.895 |
(Vaccin)onderzoek | 284 | 0 | 0 | 0 | 516 | 10.527 | ‒ 10.011 |
Overig | 0 | 508 | 476 | 394 | 139 | 23 | 116 |
Bijdragen aan agentschappen | 207.352 | 206.613 | 206.831 | 222.927 | 255.202 | 248.726 | 6.476 |
RIVM: Opdrachtverlening Centra | 207.352 | 206.613 | 206.831 | 222.927 | 255.202 | 248.726 | 6.476 |
Bijdragen aan medeoverheden | 1.579 | 925 | 889 | 914 | 919 | 1.018 | ‒ 99 |
Overig | 1.579 | 925 | 889 | 914 | 919 | 1.018 | ‒ 99 |
3. Gezondheidsbevordering | 50.806 | 50.885 | 55.622 | 59.549 | 79.287 | 97.961 | ‒ 18.674 |
Subsidies | 33.083 | 33.416 | 38.817 | 42.550 | 58.985 | 71.142 | ‒ 12.157 |
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) | 1.787 | 2.203 | 9.361 | 9.968 | 19.755 | 20.237 | ‒ 482 |
Gezonde leefstijl en gezond gewicht | 10.426 | 12.030 | 15.066 | 17.644 | 24.111 | 24.252 | ‒ 141 |
Letselpreventie | 4.325 | 3.931 | 3.987 | 4.297 | 4.552 | 4.151 | 401 |
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg | 4.751 | 5.055 | 6.203 | 5.111 | 4.650 | 4.598 | 52 |
Bevordering van seksuele gezondheid | 2.631 | 2.775 | 2.965 | 4.166 | 5.917 | 17.812 | ‒ 11.895 |
Overig | 9.163 | 7.422 | 1.235 | 1.364 | 0 | 92 | ‒ 92 |
Opdrachten | 3.647 | 3.344 | 3.228 | 3.365 | 6.463 | 11.585 | ‒ 5.122 |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 2.782 | 2.712 | 2.854 | 2.518 | 2.753 | 3.100 | ‒ 347 |
Communicatie verhoging leeftijdsgrenzen alcohol en tabak | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.865 | ‒ 6.865 |
Overig | 865 | 632 | 374 | 847 | 3.710 | 1.620 | 2.090 |
Bijdragen aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | 643 | ‒ 583 |
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | 643 | ‒ 583 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 191 | ‒ 191 |
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 191 | ‒ 191 |
Bijdragen aan medeoverheden | 14.076 | 14.125 | 13.577 | 13.634 | 13.779 | 14.400 | ‒ 621 |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 14.076 | 14.125 | 13.577 | 13.634 | 13.779 | 13.303 | 476 |
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.097 | ‒ 1.097 |
4. Ethiek | 19.966 | 18.308 | 19.447 | 19.037 | 22.786 | 20.094 | 2.692 |
Subsidies | 16.573 | 17.197 | 18.363 | 17.383 | 20.613 | 18.209 | 2.404 |
Abortusklinieken | 15.705 | 15.913 | 16.543 | 15.675 | 18.162 | 16.092 | 2.070 |
Beleid Medische Ethiek | 868 | 1.284 | 1.820 | 1.708 | 2.451 | 2.117 | 334 |
Opdrachten | 210 | 79 | 83 | 41 | 523 | 541 | ‒ 18 |
Overig | 210 | 79 | 83 | 41 | 523 | 541 | ‒ 18 |
Bijdragen aan agentschappen | 1.130 | 1.032 | 1.001 | 1.613 | 1.650 | 1.344 | 306 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek | 1.130 | 1.032 | 1.001 | 1.613 | 1.650 | 1.344 | 306 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 2.053 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 2.053 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 21.221 | 16.000 | 18.716 | 35.248 | 23.488 | 11.903 | 11.585 |
Bestuurlijke boetes | 4.112 | 5.418 | 6.981 | 6.830 | 5.900 | 5.400 | 500 |
Overig | 17.109 | 10.582 | 11.735 | 28.418 | 17.588 | 6.503 | 11.085 |
1. Gezondheidsbescherming
Subsidies
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid/Nationaal Programma Preventie
In 2019 is € 14,9 miljoen aan subsidies verstrekt. Hiervoor was € 23,0 miljoen begroot. Het verschil van € 8,1 miljoen wordt veroorzaakt door een overheveling van € 2,9 miljoen naar het Gemeentefonds voor het vormen van een lokale coalitie rondom de eerste 1.000 dagen van kinderen en er is € 1,6 miljoen overgeheveld naar het subartikelonderdeel Ethiek voor het uitvoeren van maatschappelijke discussies en onderzoeken op medisch ethische onderwerpen. Verder is € 1,5 miljoen overgeheveld naar artikel 4 voor de uitvoering van het programma Onbedoelde zwangerschap en kwetsbaar (jong) ouderschap door ZonMw en is € 0,5 miljoen overgeheveld naar artikel 10 Apparaatsuitgaven voor communicatieactiviteiten voor het programma Kansrijke start. Tot slot is er € 1,3 miljoen onderuitputting opgetreden doordat het aantal subsidieaanvragen door Zorgverzekeraars op basis van de subsidieregeling Preventiecoalities lager is dan bij het opstellen van de regeling mee rekening is gehouden. De overige mutaties bedragen per saldo minus € 0,3 miljoen.
Bijdragen aan agentschappen
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
De opdrachtverlening aan het RIVM voor uitvoering van programma’s bedroeg in 2019 € 23,5 miljoen en is € 7,7 miljoen hoger dan oorspronkelijk geraamd. Dit als gevolg van een groot aantal aanvullende opdrachten waarvoor bij de eerste en tweede suppletoire begroting budget is overgeheveld. Het betreft opdrachten die zijn toegevoegd aan de RIVM-programma’s Wettelijke taak Volksgezondheid en Zorg (€ 3,4 miljoen), Beleidsondersteuning Volksgezondheid en Zorg (€ 0,7 miljoen), Sport (€ 0,4 miljoen), Beleidsondersteuning Geneesmiddelen en Medische technologie (€ 1,4 miljoen) en Risicoschatting en beoordeling ten behoeve van beleid (€ 1,8 miljoen).
Kengetallen voedselveiligheid: Aantal verloren gezonde levensjaren ten gevolge van voedselinfecties door ziekteverwekkende micro-organismen in voedsel in Nederland; gegevens 2018 (Source: R. Pijnacker et al. 2019. RIVM Letter Report 2019-0086) | ||||||
Micro-organismen | Aantal verloren gezonde levensjarena (DALY=Disability Adjusted Life Year) | |||||
2013b | 2014b | 2015b | 2016 | 2017 | 2018 | |
Toxoplasma gondii | 1100 | 1100 | 1100 | 1100 | 1100 | 1100 |
Campylobacter spp. | 1900 | 1900 | 1700 | 1500 | 1300 | 1300 |
Salmonella spp. | 670 | 650 | 640 | 760 | 680 | 620 |
S. aureus toxine | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 |
C. perfringens toxine | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 |
Norovirus | 290 | 280 | 300 | 380 | 270 | 320 |
Rotavirus | 190 | 78 | 170 | 88 | 140 | 150 |
B. cereus toxine | 28 | 28 | 28 | 28 | 29 | 29 |
Listeria monocytogenes | 68 | 190 | 170 | 310 | 190 | 180 |
STEC O157 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 |
Giardia spp. | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 28 |
Hepatitis-A virus | 7 | 6 | 5 | 5 | 6 | 8 |
Cryptosporidium spp. | 11 | 11 | 19 | 22 | 14 | 19 |
Hepatitis-E virus | 30 | 73 | 100 | 100 | 70 | 71 |
Totaal | 4700 | 4700 | 4600 | 4700 | 4200 | 4300 |
1. De hier gepresenteerde getallen zijn schattingen en worden daarom als ronde getallen weergegeven. De getallen zijn gebaseerd op het aantal jaarlijks gerapporteerde gevallen en de daarmee gepaarde ziektelast gecorrigeerd voor: i) de dekkingsgraad (indien van toepassing); ii) onderdiagnose en onderrapportage; en iii) het feit dat niet elke zieke medische zorg nodig heeft.
2. Door de noodzakelijke modelaanpassingen in 2017 en nieuwere incidentie schattingen voor hepatitis-E virus, Cryptosporidium spp. en Giardia spp. wijken de getallen over 2012 t/m 2015 af van de getallen die eerder zijn gerapporteerd.
2. Ziektepreventie
SubsidiesZiektepreventie
De gerealiseerde uitgaven bedragen € 34,7 miljoen. Dat is circa € 8,4 miljoen hoger dan het geraamde bedrag van € 26,3 miljoen. Het budget voor de tegemoetkoming Q-koortspatiënten is verhoogd met € 11,5 miljoen in verband met de aanpassing van de subsidieregeling, zodat iedereen die recht heeft op de tegemoetkoming een bedrag van € 15.000 ontvangt. Voor de aanpak van de antibioticaresistentie is € 1,8 miljoen overgeheveld naar het instrument RIVM voor de opdrachtverlening voor de aanpak van antibioticaresistentie, € 0,5 miljoen naar artikel 2 Curatieve zorg voor internationaal onderzoek door de Global Antibiotic Research and Development Partnership (GARDP) en € 0,2 miljoen naar artikel 10 Apparaatsuitgaven voor de kosten van een internationale conferentie. Tot slot is € 0,6 miljoen overgeboekt naar het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor de aanpak van gezondheidsklachten in Groningen.
RIVM: Regelingen publieke en seksuele gezondheid
In 2019 is € 216,4 miljoen aan subsidies verstrekt. Hiervoor was € 211,2 miljoen begroot. Het verschil bedraagt € 5,1 miljoen. In verband met de gekozen wijze van uitvoering van de vergoeding voor de zorgkosten PrEP-gebruik is binnen artikel 1 € 3,4 miljoen overgeheveld van het instrument subsidies bevorderen seksuele gezondheid. Verder is het budget verhoogd met € 1,5 miljoen voor de implementatie- en invoeringskosten van Pneumokokken. De overige mutatie bedragen per saldo € 0,2 miljoen.
Niet Invasieve Prenatale Test (NIPT)
Op basis van de ingediende subsidieaanvragen van de drie UMC's is het beschikbare budget bij eerste- en tweede suppletoire begroting met € 8,9 miljoen neerwaarts bijgesteld. Uiteindelijk is een bedrag van € 15,6 miljoen aan subsidies verleend.
Opdrachten
(Vaccin)onderzoek
Bij de tweede suppletoire begroting is in totaal € 7,4 miljoen overgeboekt naar artikel 10 Apparaatsuitgaven voor het vaccinonderzoek en het onderzoek naar alternatieven voor dierproeven dat is uitgevoerd door de Stichting Antonie van Leeuwenhoek-terrein. Verder is € 0,7 miljoen overgeheveld naar het instrument Bijdragen aan agentschappen NVWA voor de uitvoering van de exotische muggenbestrijding en € 0,8 miljoen naar artikel 10 Apparaatsuitgaven voor het National Authority for Containment of polio. De overige mutaties bedragen per saldo € 1,1 miljoen.Bijdrage aan agentschappen
RIVM: Opdrachtverlening centra
De opdrachtverlening aan de centra bedroeg € 255,2 miljoen en is € 6,5 miljoen hoger dan oorspronkelijk geraamd. Dit verschil wordt grotendeels verklaard door toevoeging van een budget van € 7,0 miljoen voor het aanbieden van het quadrivalente vaccin aan zorgverleners en de doelgroepen van het Nationaal Programma Griep. De overige mutaties bedragen per saldo minus € 0,5 miljoen.
Kengetallen Deelname aan vaccinatieprogramma, bevolkingsonderzoeken en screeningen in procenten | |||||||
2005 | 2010 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Percentage deelname aan Rijksvaccinatieprogramma | 95,8% | 95,0% | 94,8% | 93,1% | 91,2% | 90,2% | 90,2% |
Percentage deelname aan Nationaal Programma Grieppreventie | 76,9% | 68,9% | 55,9% | 52,3% | 49,9% | 51,3%. | n.n.b. |
Percentage deelname aan Bevolkingsonderzoek borstkanker | 81,7% | 80,7% | 77,6% | 77,3% | 76,8% | 76,6% | n.n.b. |
Percentage deelname aan Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker | 65,5% | 64,3% | 64,4% | 60,3% | 56,9% | 57,6%. | n.n.b |
Percentage deelname aan Bevolkingsonderzoek darmkanker | - | - | 73,0% | 73,0% | 72,7% | 72,7% | n.n.b |
Percentage deelname aan hielprik | 99,6% | 99,7% | 99,3% | 99,2% | 99,2% | 99,1% | n.n.b |
Percentage deelname aan NIPT | - | - | - | - | 39,2% | n.n.b. | n.n.b |
Bron:
1. Staat van Volksgezondheid en Zorg Voor het verslagjaar 2019 (betreft alle vaccinaties gegeven t/m 2018) is dit percentage 90,2%. Dit betreft het percentage kinderen geboren in 2015 dat alle vaccinaties volgens het RVP-schema toegediend heeft gekregen vóór het bereiken van de leeftijd van 2 jaar. Zie ook de brief Verder met vaccineren van 19 november 2018 (Kamerstukken II 2018/2019, 32793, Nr. 338) voor actielijnen om de vaccinatiebereidheid te vergroten.
2. Staat van Volksgezondheid en Zorg Dit kerncijfer betreft het percentage gevaccineerde personen in de groep patiënten die conform het advies van de Gezondheidsraad in aanmerking komen voor vaccinatie tegen influenza. Zie ook de brief Maatregelen griep van 10 oktober griep (Kamerstukken II 2018/2019, 32793, Nr. 332) en Verder met vaccineren van 19 november 2018 (Kamerstukken II 2018/2019, 32793, Nr. 338).
3. Staat van Volksgezondheid en Zorg Dit kerncijfer betreft het percentage vrouwen uit de doelgroep, dat deelneemt aan het bevolkingsonderzoek borstkanker. De doelgroep van het bevolkingsonderzoek bestaat uit vrouwen van 50 tot 75 jaar.
4. Staat van Volksgezondheid en Zorg Dit kerncijfer betreft het percentage vrouwen uit de doelgroep, dat deelneemt aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. De doelgroep van dit bevolkingsonderzoek bestaat uit 30-60 jarige vrouwen.
5. Staat van Volksgezondheid en Zorg
Dit kerncijfer betreft het percentage personen dat deelneemt aan het bevolkingsonderzoek dikkedarmkanker.
6. Staat van Volksgezondheid en ZorgDit kerncijfer betreft het percentage pasgeborenen dat gescreend is.
7. Staat van Volksgezondheid en Zorg Deelname NIPT vanaf april 2017. Dit kerncijfer betreft het percentage zwangere vrouwen dat deelneemt aan de NIPT ter bepaling van een eventuele verhoogde kans op een kind met het downsyndroom, edwardssyndroom of patausyndroom.
Deze cijfers geven een goede indicatie van de ontwikkelingen op de beleidsterreinen met dien verstande dat de nadruk op geïnformeerde keuze voor deelname ligt en niet op een zo hoog mogelijk percentage. Hierbij moet in acht worden genomen dat de beschermingsgraad in de praktijk hoger ligt dan het met het deelnamepercentage weergegeven cijfer in verband met bijvoorbeeld de groepsimmuniteit.
3. Gezondheidsbevordering
Subsidies
Bevorderen seksuele gezondheid
De gerealiseerde uitgaven bedragen € 5,9 miljoen. Dat is € 11,9 miljoen lager dan het geraamde bedrag van € 17,8 miljoen. In verband met de gekozen wijze van uitvoering van de vergoeding voor de zorgkosten PrEP-gebruik is binnen artikel 1 € 3,4 miljoen overgeheveld naar het instrument subsidies RIVM Regelingen publieke en seksuele gezondheid. Door het zorgvuldige proces en afstemming met de belanghebbenden vallen de daadwerkelijke kosten voor de uitvoering van het zevenpuntenplan onbedoelde zwangerschappen, inclusief het stimuleringsplan preventie onderwijs, in 2019 lager uit (€ 7,9 miljoen). De overige mutatie bedragen per saldo € 0,6 miljoen.
Opdrachten
Communicatie verhoging leeftijdsgrenzen alcohol en tabak
De gerealiseerde uitgaven zijn nihil. Dat is € 6,8 miljoen lager dan geraamd. Circa € 5 miljoen van deze middelen is overgeheveld naar andere directies voor de uitvoering van de diverse campagnes op gebied van roken en alcohol.
Kengetallen Gezondheidsbevordering (in procenten) | ||||||||||
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Rokers 18 jaar e.o.1 | 28,6 | 26,9 | 27,0 | 24,5 | 24,7 | 25,7 | 26,3 | 24,1 | 23,1 | 22,4 |
Rokers laatste maand, 12-16 jaar 2 | 16,9 | 10,6 | 7,8 | |||||||
Alcoholgebruik laatste maand, 12-16 jaar 3 | 37,8 | 25,5 | 25,0 | |||||||
Cannabisgebruik laatste jaar, 12-16 jaar 4 | 6,0 | 9,7 | 7,9 | |||||||
Cannabisgebruik laatste jaar 18 jaar e.o. 5 | 6,8 | 7,6 | 6,7 | 6,6 | 7,2 | 7,5 | ||||
Overgewicht 18 jaar e.o. 6 | 46,4 | 47,3 | 47,3 | 47,1 | 47,1 | 49,4 | 49,3 | 49,2 | 48,7 | 50,2 |
Overgewicht 4-18 jaar 7 | 13,2 | 13,3 | 12,5 | 12,3 | 11,7 | 11,9 | 11,6 | 13,6 | 13,5 | 11,7 |
Aantal spoedeisende hulpbehandelingen in ziekenhuizen i.v.m. ernstig letsel door privéongevallen en sportblessures (x 1000) 8 | 225 | 225 | 222 | 231 | 213 | 210 | 218 | 218 | 228 | 238 |
Bron:
1: Staat van Volksgezondheid en Zorg: Dit kerncijfer betreft het percentage personen van 18 jaar of ouder in de bevolking dat aangeeft wel eens te roken.
2: Staat van Volksgezondheid en Zorg: Dit kerncijfer betreft het percentage jongeren van 12 tot en met 16 jaar dat aangeeft in de maand voorafgaand aan het onderzoek sigaretten of shag te hebben gerookt.
3: Staat van Volksgezondheid en Zorg: Dit kerncijfer betreft het percentage jongeren van 12 tot en met 16 jaar dat aangeeft in de maand voorafgaand aan het onderzoek alcohol te hebben gedronken.
4: Jeugd en Riskant Gedrag 2015, Trimbos-instituut.
5. Staat van Volksgezondheid en Zorg: Dit kerncijfer betreft het percentage van de bevolking van 18 jaar en ouder dat in het verslagjaar cannabis heeft gebruikt.
6. Staat van Volksgezondheid en Zorg: Dit kerncijfer betreft het percentage van de bevolking van 18 jaar en ouder in de bevolking met overgewicht (matig en ernstig overgewicht).
7. Staat van Volksgezondheid en Zorg: Dit kerncijfer betreft het percentage personen van 4 tot 18 jaar met overgewicht (matig en ernstig overgewicht).
8: Staat van Volksgezondheid en Zorg: Dit kerncijfer betreft het aantal mensen in de Nederlandse bevolking dat de spoedeisende-hulp-afdeling bezoekt door privéongevallen en sportblessures. Zie ook Letsel Informatie Systeem 2009–2018, VeiligheidNL. Op basis van onderzoek van VeiligheidNL (Stam en Blatter, 2018) zal vanaf dit jaar «het aantal SEH-behandelingen i.v.m. ernstig letsel door privéongevallen en sportblessures» als letselindicator worden gehanteerd: door veranderingen in het spoedzorgbeleid en daarmee gepaard gaande verschuivingen van lichte letselbehandelingen van de tweede- naar de eerstelijn, is het verloop in de tijd van het aantal SEH-bezoeken in verband met ernstig letsel een betere indicator voor de trend in het aantal letselgevallen. Het is aannemelijk dat ernstig letsel altijd op de SEH-afdeling behandeld wordt en dat beleid gericht op verbetering van efficiëntie van de spoedzorg geen invloed heeft op het aantal SEH-bezoeken in verband met ernstig letsel. Ernstig letsel is gedefinieerd als letsel met een letselernst uitgedrukt in een MAIS (Maximum Abbreviated Injury Score) van ten minste 2 (Stam en Blatter, Letsels 2017, kerncijfers LIS, VeiligheidNL rapport 716, 2018/ zie ook Staat van Volksgezondheid en Zorg, RIVM).
Ontvangsten
Overige ontvangsten
De hogere ontvangsten van € 11,1 miljoen worden veroorzaakt door niet geraamde ontvangsten in verband met de afrekening van in 2019 betaalde voorschotten aan:
• De screeningsorganisaties voor de uitvoering van de bevolkingsonderzoeken op basis van de Subsidieregeling Publieke Gezondheid (€ 6,6 miljoen).
• VUMC Amsterdam, AZ Maastricht en Erasmus MC voor de uitvoering van de Niet invasieve preventieve test op basis van de subsidieregeling NIPT (€ 4,5 miljoen). De oorzaak hiervan is dat deelname aan de bevolkingsonderzoeken en de subsidieregeling NIPT lager is dan waar bij de verlening vanuit was gegaan.