42.1 Algemene doelstelling
Een goed werkend en innoverend zorgstelsel, gericht op een optimale combinatie van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid voor de burger.
42.2 Budgettaire gevolgen van beleid Najaarsnota
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 8 139 946 | 8 433 015 | 187 296 | 8 620 311 |
Uitgaven | 8 163 594 | 8 457 888 | 177 424 | 8 635 312 |
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt | 929 | 1 318 | 7 | 1 325 |
2. Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren | 1 431 107 | 1 412 860 | 10 720 | 1 423 580 |
3. Zorgverzekeraars bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijke zorg aan | 6 687 049 | 6 976 091 | 146 167 | 7 122 258 |
4. De burgers van Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg, jeugd en welzijn. | 44 509 | 67 619 | 20 530 | 88 149 |
Ontvangsten | 22 926 | 45 211 | 29 700 | 74 911 |
42.3 Financiële toelichting
Er zijn vier operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt;
-
2. Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren;
-
3. Zorgverzekeraar bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijke zorg aan;
-
4. De burgers van Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg, jeugd en welzijn.
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
Stand 1e suppletoire begroting | 1 318 |
---|---|
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Diverse mutaties | 7 |
Stand 2e suppletoire begroting | 1 325 |
2. Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren
–
Stand 1e suppletoire begroting | 1 412 860 |
---|---|
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Na afloop van elk subsidiejaar worden de subsidies over het afgelopen jaar vastgesteld op basis van de gerealiseerde opleidingscapaciteit. Op instellingen waar de realisatie lager is geweest dan waarvoor is bevoorschot zijn bij subsidievaststellingen over het subsidiejaar 2011 vorderingen ontstaan. De op basis hiervan ontvangen middelen zijn nodig om de nabetalingen bij de subsidies welke door hogere realisaties hoger zijn vastgesteld te kunnen betalen. Het betreft hier een bedrag van € 21,2 miljoen aan ontvangsten dat via een desaldering aan de uitgavenbudgetten wordt toegevoegd. | 21 200 |
2. Loon- en prijsbijstelling tranche 2012 kader Zorg voor het Opleidingsfonds. Deze staan in eerste instantie gereserveerd op het artikel Nominaal en onvoorzien (artikel 99) en worden nu toebedeeld aan de sectoren. | 17 055 |
3. Dit knelpunt wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de subsidievaststellingen over 2011 bij de subsidieregelingen 1e en 2e tranche zorgopleidingen. Hieruit volgen nabetalingen van ongeveer € 34 miljoen (waartegenover overigens ontvangsten van ruim € 21 miljoen staan) en door uit te keren loonbijstellingen bij de verleningen over 2012 waarvoor dit begrotingsgefinancierde BKZ-budget niet gecompenseerd is (circa € 15 miljoen). De reguliere uitgaven zijn binnen het budget uitgevoerd (overschot circa € 16 miljoen). Rekening houdend met desaldering van de ontvangsten resulteert per saldo een tekort van € 12,5 miljoen. | 12 515 |
4. Door een tragere start van de uit de voormalige FES-middelen gefinancierde Life Sciences & Health-projecten is in 2011 minder uitgegeven dan verwacht. In verband daarmee wordt de bevoorschotting voor 2012 verlaagd. | – 14 500 |
5. Onderuitputting arbeidsmarktbeleid en beroepenstructuur in verband met niet meer tot uitputting komende middelen in 2012. | – 10 307 |
6. Betreft onderuitputting op diverse onderwerpen, waaronder lagere uitgaven voor pilots orgaandonatie als gevolg van een later dan voorziene start (€ 0,8 miljoen), lagere uitgaven voor digitalisering van het donorregister door vertraging (€ 0,4 miljoen), onderuitputting op projecten in met name de geestelijke gezondheidszorg en patiëntveiligheid (circa € 1 miljoen), incidentele onderuitputting op het budget voor ICT en innovatie (€ 4,6 miljoen), lagere uitgaven Vinex-subsidies en bij projecten uit de doelstellingenbrief eerste lijn (€ 0,3 miljoen) en het niet doorgaan van de herberekening Geneesmiddelen Vergoedingssysteem en een wijziging van de basis Wet Geneesmiddelenprijzen (€ 1,3 miljoen). | – 8 437 |
7. De uitgaven in het kader van de zorgverlening aan illegalen en onverzekerbare vreemdelingen zijn lager dan geraamd. | – 7 890 |
8. Overige mutaties. | 1 084 |
Stand 2e suppletoire begroting | 1 423 580 |
3. Zorgverzekeraar bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijke zorg aan
Stand 1e suppletoire begroting | 6 976 091 |
---|---|
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Bijstelling van de uitgavenraming Zorgtoeslag naar aanleiding van actuele ramingen van de macro Economische Verkenning (MEV) 2013 van het Centraal Planbureau. | 145 667 |
2. Overige mutaties | 500 |
Stand 2e suppletoire begroting | 7 122 258 |
4. De burgers van Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg, jeugd en welzijn
Stand 1e suppletoire begroting | 67 619 |
---|---|
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Een recente afrekening van het Zorgkantoor Caribisch Nederland laat zien dat over 2012 rekening gehouden moet worden met een tekort. Deze tegenvaller komt met name voort uit ongunstige dollar-eurokoers (€ 4 miljoen), hogere groei van het aantal verzekerden (€ 3,5 miljoen), jumelage VU/AMC in Mariadal (€ 3,5 miljoen), medische uitzendingen (€ 2,5 miljoen), overloop betalingen 2011 (€ 2,5 miljoen) en groter gebruik farmacie, tand- en paramedische zorg (€ 4 miljoen) Momenteel wordt onderzocht of sprake is van een structurele doorwerking van de overschrijding. | 20 000 |
2. Overige mutaties. | 530 |
Stand 2e suppletoire begroting | 88 149 |
Ontvangsten
Stand 1e suppletoire begroting | 45 211 |
---|---|
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Na afloop van elk subsidiejaar worden de subsidies over het afgelopen jaar vastgesteld op basis van de gerealiseerde opleidingscapaciteit. Op instellingen waar de realisatie lager is geweest dan waarvoor is bevoorschot zijn bij subsidievaststellingen over het subsidiejaar 2011 vorderingen ontstaan. De op basis hiervan ontvangen middelen zijn nodig om de nabetalingen bij de subsidies welke door hogere realisaties hoger zijn vastgesteld te kunnen betalen. Het betreft hier een bedrag van € 21,2 miljoen aan ontvangsten dat via een desaldering aan de uitgavenbudgetten wordt toegevoegd. | 21 200 |
2. De verwachte ontvangsten bij wanbetalers zijn hoger dan eerder geraamd. | 6 500 |
3. Incidentele ontvangstenmeevaller bij ICT/CIBG. | 2 000 |
Stand 2e suppletoire begroting | 74 911 |