Algemene Doelstelling
Het KNMI garandeert als onafhankelijke autoriteit aan Nederland de best beschikbare informatie op het gebied van meteorologie, klimatologie en seismologie als bijdrage aan de veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland, inclusief de openbare lichamen Saba, Sint Eustatius en Bonaire.
Financieren
Rollen en Verantwoordelijkheden
De Minister is verantwoordelijk voor het faciliteren van een internationaal systeem van organisaties waarin Nederland vertegenwoordigd wordt door het KNMI. Dit doet zij door haar rol van financier in de vorm van bijdragen en contributies. Met name te noemen zijn EUMETSAT16, ECMWF17 en WMO18.
(Doen) uitvoeren
De Minister is verantwoordelijk voor de uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap KNMI zoals vastgelegd in de Wet op het KNMI (2002). De rol «(doen) uitvoeren» heeft betrekking op de volgende taken:
-
– Het beschikbaar maken, houden en stellen van een algemeen weerbericht voor de Nederlandse samenleving en het afgeven van weerwaarschuwingen;
-
– Het beschikbaar maken, houden en stellen van meteorologische, seismologische en andere geofysische gegevens (onder andere voor hergebruik);
-
– Het beschikbaar maken, houden en stellen van luchtvaartmeteorologische inlichtingen;
-
– Het verrichten van met name wetenschappelijk meteorologisch en seismologisch onderzoek;
-
– Het desgevraagd en onder voorwaarden ondersteunen van bestuursorganen, de rechterlijke organisatie, overheidsbedrijven of openbare lichamen op het terrein van meteorologie, seismologie of andere geofysische terreinen bij de uitvoering van aan hen opgedragen taken;
-
– Het onderhouden van de nationale infrastructuur voor de meteorologie en andere geofysische terreinen;
-
– Internationale samenwerking op het gebied van meteorologie en seismologie en andere geofysische terreinen.
De Minister van Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor het Kernstopverdrag en de Minister van Economische Zaken is verantwoordelijk voor het kader van de Mijnbouwwet.
Indicatoren en kengetallen
Realisatie | Streefwaarde/ norm | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
Indicatoren | ||||||
Algemene weersverwachtingen en adviezen | ||||||
– afwijking min.temperatuur (°C) | – 0,06 | – 0,17 | – 0,01 | – 0,18 | 0,45 | ABS1 (<0,5) |
– afwijking max.temperatuur (°C) | – 0,33 | – 0,37 | – 0,25 | – 0,25 | – 0,31 | ABS (<0,5) |
– gemiddelde afwijking windsnelheid (m/s) | – 0,03 | – 0,06 | 0,26 | 0,00 | 0,00 | ABS (<1,0) |
Maritieme verwachtingen | ||||||
– tijdigheid marifoonbericht (%) | 99 | 98,6 | 99,3 | 99,9 | 99,5 | > 99 |
Gereviewde publicaties | 97 | 103 | 105 | 105 | 120 | > 80 |
Kengetallen | ||||||
Aantal uitgegeven weeralarmen | 0 | 1 | 2 | 1 | 1 | |
Percentage tijdige beschikbaarheid van de meteorologische producten (Bron: EUMETSAT) | >98,5 | >98,5 | >98,5 | >98,5 | >98,5 | >98,5 |
Bron: KNMI, 2016
Toelichting
De indicatoren ten aanzien van algemene weers- en maritieme verwachtingen geven een indruk van de tijdigheid van de berichtgeving door het KNMI en de gemiddelde afwijking van verwachte waardes voor temperatuur en windsnelheid ten opzichte van de uiteindelijk waargenomen waardes. Het aantal gereviewde publicaties is een maatstaf voor de kwantiteit en de kwaliteit van het onderzoek van het KNMI. Het aantal zogenoemde gereviewde publicaties in vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften wordt bepaald.
Het aantal weeralarmen is afhankelijk van de weersomstandigheden; hierdoor is er geen norm aan te geven. Bovendien is het afgeven van een weeralarm geen doel op zich. Wel is belangrijk dat het instrument weeralarm effectief wordt ingezet om de samenleving tijdig te waarschuwen voor maatschappij-ontwrichtend weer. In het jaarverslag zal worden ingegaan op het aantal opgetreden weeralarmsituaties en de mate waarin het KNMI gegrond heeft gewaarschuwd, dan wel gegrond niet heeft gewaarschuwd.
Het kengetal tijdige beschikbaarheid van de meteorologische producten geeft een beeld van de tijdige beschikbaarheid van de gegevens van de METEOSAT- en METOP-satellieten voor de meteorologische producten van het KNMI. Indien de streefwaarden niet worden gehaald, heeft dat een negatieve impact op de kwaliteit van de weersverwachting op de dagen van gebrekkige beschikbaarheid van de waarnemingen, een en anders afhankelijk van de dan optredende weerssituatie.
Beleidswijzigingen
Voor 2017 zijn er geen beleidswijzigingen.
Budgettaire gevolgen van beleid
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 42.200 | 33.988 | 42.586 | 43.915 | 49.619 | 39.126 | 39.135 | |
Uitgaven: | 41.030 | 35.013 | 41.719 | 44.782 | 48.752 | 38.259 | 38.268 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | |||||||
23.01 | Meteorologie en seismologie | 28.824 | 26.596 | 24.690 | 24.261 | 24.265 | 24.269 | 24.286 |
23.01.03 | Bijdrage aan het agentschap KNMI | 27.795 | 25.571 | 23.823 | 23.394 | 23.398 | 23.402 | 23.419 |
– Meteorologie | 27.292 | 24.981 | 23.389 | 22.987 | 22.990 | 22.994 | 23.012 | |
– Seismologie | 503 | 590 | 434 | 407 | 408 | 408 | 407 | |
23.01.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 1.029 | 1.025 | 867 | 867 | 867 | 867 | 867 |
– Contributie WMO (HGIS) | 1.029 | 1.025 | 867 | 867 | 867 | 867 | 867 | |
23.02 | Aardobservatie | 12.206 | 8.417 | 17.029 | 20.521 | 24.487 | 13.990 | 13.982 |
23.02.03 | Bijdrage aan het agentschap KNMI | 12.206 | 8.417 | 17.029 | 20.521 | 24.487 | 13.990 | 13.982 |
– Aardobservatie | 12.206 | 8.417 | 17.029 | 20.521 | 24.487 | 13.990 | 13.982 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
De uitgaven voor de bijdrage aan het agentschap KNMI zijn volledig juridisch verplicht. De bijdrage aan het agentschap KNMI heeft een structureel karakter.
23.01 Meteorologie en seismologie
Toelichting op de financiële instrumenten
23.01.03 Bijdrage aan het agentschap KNMI
Meteorologie
-
– Reguliere uitgifte van een algemeen weerbericht en van waarschuwingen voor gevaarlijk weer (code geel, code oranje en weeralarm);
-
– Ter beschikkingstelling van de meteorologische basisdata van het nationale meteorologische meetnet en de nationale meteorologische modelinfrastructuur, op basis van een open databeleid;
-
– Ter beschikkingstelling van data, informatie en kennis over het huidige klimaat;
-
– Het leveren van projecties over het toekomstige klimaat (klimaatscenario’s);
-
– Verrichten van strategisch en toegepast onderzoek en het geven van beleidsadviezen op het gebied van de meteorologie;
-
– Internationale vertegenwoordigingen op het gebied van de meteorologie (met name WMO, EUMETSAT en ECMWF);
-
– Beantwoorden van vragen vanuit de maatschappij over weer en klimaat.
Seismologie
-
– Continue monitoring van natuurlijke en geïnduceerde seismiciteit in Nederland;
-
– Verrichten van strategisch en toegepast onderzoek en het geven van beleidsadviezen op het gebied van de seismologie;
-
– Beantwoorden van vragen vanuit de maatschappij op het gebied van aardbevingen en tsunami’s;
-
– Verrichten van waarnemingen en onderzoek ten behoeve van het Nationaal Data Centre (NDC) voor de CBTBO.
23.01.04 Bijdragen aan internationale organisatie: contributie WMO
De beschikbare middelen worden gebruikt om de Nederlandse contributie aan de World Meteorological Organization (WMO) te voldoen. Deelname aan de activiteiten van het WMO wordt gefinancierd uit HGIS.
23.02 Aardobservatie
23.02.03 Bijdrage aan het agentschap KNMI: aardobservatie
Het verzorgen van de waarnemingen vanuit polaire en geostationaire weersatellieten in Europees verband (EUMETSAT).