1. Inleiding
In dit niet-beleidsartikel wordt ingegaan op de personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
2. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 310.814 | 323.194 | 271.998 | 263.248 | 259.062 | 258.147 | 257.869 | ||
Uitgaven | 301.658 | 322.479 | 272.223 | 263.467 | 259.281 | 258.247 | 257.869 | ||
– Personele uitgaven | 216.973 | 229.965 | 215.367 | 210.746 | 207.572 | 206.733 | 206.233 | ||
waarvan eigen personeel | 197.758 | 210.147 | 206.236 | 202.906 | 199.844 | 198.434 | 198.025 | ||
waarvan externe inhuur | 15.088 | 16.390 | 5.700 | 4.529 | 4.521 | 5.202 | 5.203 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 4.127 | 3.428 | 3.431 | 3.311 | 3.207 | 3.097 | 3.005 | ||
– Materiële uitgaven | 84.686 | 92.514 | 56.856 | 52.721 | 51.709 | 51.514 | 51.636 | ||
waarvan ICT | 5.686 | 8.946 | 6.965 | 5.615 | 5.618 | 5.615 | 5.615 | ||
waarvan bijdrage SSO's | 44.128 | 39.496 | 28.578 | 28.501 | 28.553 | 28.403 | 28.403 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 34.872 | 44.072 | 21.313 | 18.605 | 17.538 | 17.496 | 17.618 | ||
Ontvangsten | 28.887 | 33.743 | 11.679 | 6.633 | 6.529 | 6.520 | 6.520 | ||
Overig | 28.887 | 33.743 | 11.679 | 6.633 | 6.529 | 6.520 | 6.520 |
Bovenstaande informatie is bedoeld voor de Staten-Generaal. Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie van VWS | 301.658 | 322.479 | 272.223 | 263.467 | 259.281 | 258.247 | 257.869 | ||
Personele uitgaven kerndepartement | 140.098 | 147.770 | 128.647 | 124.241 | 122.030 | 121.392 | 120.891 | ||
waarvan eigen personeel | 126.649 | 133.737 | 121.135 | 117.870 | 115.775 | 114.566 | 114.156 | ||
waarvan externe inhuur | 9.822 | 11.179 | 4.826 | 3.805 | 3.793 | 4.474 | 4.475 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 3.627 | 2.854 | 2.686 | 2.566 | 2.462 | 2.352 | 2.260 | ||
Materiële uitgaven kerndepartement | 66.041 | 67.688 | 37.203 | 33.568 | 33.623 | 33.491 | 33.613 | ||
waarvan ICT | 3.226 | 5.102 | 3.319 | 2.319 | 2.322 | 2.319 | 2.319 | ||
waarvan bijdrage SSO's | 41.691 | 38.537 | 24.332 | 24.255 | 24.312 | 24.162 | 24.162 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 21.124 | 24.049 | 9.552 | 6.994 | 6.989 | 7.010 | 7.132 | ||
Personele uitgaven inspecties | 60.910 | 65.628 | 68.204 | 68.195 | 67.549 | 67.541 | 67.542 | ||
waarvan eigen personeel | 55.850 | 60.443 | 66.935 | 66.926 | 66.280 | 66.272 | 66.273 | ||
waarvan externe inhuur | 4.560 | 4.611 | 524 | 524 | 524 | 524 | 524 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 500 | 574 | 745 | 745 | 745 | 745 | 745 | ||
Materiële uitgaven inspecties | 11.773 | 13.463 | 15.481 | 15.481 | 15.481 | 15.481 | 15.481 | ||
waarvan ICT | 611 | 3.350 | 2.961 | 2.961 | 2.961 | 2.961 | 2.961 | ||
waarvan bijdrage SSO's | 2.437 | 699 | 3.950 | 3.950 | 3.950 | 3.950 | 3.950 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 8.725 | 9.414 | 8.570 | 8.570 | 8.570 | 8.570 | 8.570 | ||
Personele uitgaven SCP en raden | 15.965 | 16.567 | 18.516 | 18.310 | 17.993 | 17.800 | 17.800 | ||
waarvan eigen personeel | 15.259 | 15.967 | 18.166 | 18.110 | 17.789 | 17.596 | 17.596 | ||
waarvan externe inhuur | 706 | 600 | 350 | 200 | 204 | 204 | 204 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Materiële uitgaven SCP en raden | 6.872 | 11.363 | 4.172 | 3.672 | 2.605 | 2.542 | 2.542 | ||
waarvan ICT | 1.849 | 494 | 685 | 335 | 335 | 335 | 335 | ||
waarvan bijdrage SSO's | 0 | 260 | 296 | 296 | 291 | 291 | 291 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 5.023 | 10.609 | 3.191 | 3.041 | 1.979 | 1.916 | 1.916 |
Bovenstaande informatie is bedoeld voor de Staten-Generaal. Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatskosten agentschappen | 433.955 | 427.725 | 437.775 | 412.183 | 410.618 | 410.458 | 410.902 |
Agentschap College Ter Beoordeling van Geneesmiddelen | 41.442 | 38.250 | 39.250 | 38.250 | 38.250 | 38.250 | 38.250 |
Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg | 51.852 | 42.675 | 41.425 | 43.533 | 43.968 | 44.408 | 44.852 |
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu | 340.661 | 346.800 | 357.100 | 330.400 | 328.400 | 327.800 | 327.800 |
Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT’s | 289.994 | 303.937 | 303.095 | 298.790 | 309.071 | 309.071 | 313.213 |
Zorg Onderzoek Nederland/ Medische Wetenschappen (ZonMw) | 6.006 | 5.606 | 5.456 | 5.456 | 5.456 | 5.456 | 5.456 |
Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) | 66.993 | 61.590 | 59.663 | 60.068 | 68.001 | 68.008 | 68.008 |
Centraal Administratie Kantoor (CAK) | 87.435 | 119.335 | 118.844 | 117.844 | 120.282 | 122.796 | 122.802 |
Pensioen- en Uitkeringsraad (PUR) | 2.761 | 2.289 | 1.934 | 1.542 | 1.185 | 771 | 771 |
Centrale Commissie voor Mensgebonden Onderzoek (CCMO), inclusief Medisch Ethische Commissies (METC’s) | 2.140 | 3.501 | 4.124 | 3.527 | 3.527 | 3.527 | 3.527 |
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) | 51.430 | 57.866 | 58.755 | 56.031 | 56.077 | 56.081 | 56.083 |
Zorginstituut Nederland (ZiNL) | 70.016 | 50.396 | 50.749 | 50.618 | 50.716 | 48.955 | 52.617 |
College Sanering Zorginstellingen (CSZ) | 2.500 | 2.604 | 2.820 | 2.954 | 3.077 | 3.199 | 3.199 |
College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) | 713 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Stichting Afwikkeling Rechtsherstel Roma Sinti | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bovenstaande informatie is bedoeld voor de Staten-Generaal. Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.
3. Toelichting op de instrumenten
3.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Op dit artikel worden de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor ambtelijk personeel, inhuur externen en materieel geraamd die nodig zijn voor het functioneren van het kerndepartement.
De personele uitgaven kerndepartement bestaan uit alle personeelsuitgaven van het kerndepartement inclusief de inhuur van externen voor zowel primaire als ondersteunende processen. De materiële uitgaven hebben uitsluitend betrekking op de ondersteunende processen.
Dit omvat onder andere ICT, bijdragen aan shared service organisaties (SSO’s) en overige materiële kosten zoals huisvestingskosten.
De ontwikkeling van de budgetten wordt in 2018 en opvolgende jaren beïnvloed door enerzijds de personele taakstelling uit het kabinet Rutte I en anderzijds een aantal intensiveringen die in 2017 zijn toegevoegd aan de begroting voor 2017 en de verdere jaren. Een deel van deze intensiveringen is van tijdelijke aard en hangt samen met de zorgvuldige implementatie van wetgeving en uitvoering binnen de beleidsagenda van VWS. Bij eerste suppletoire begroting 2017 zijn reeds enkele meerjarige intensiveringen toegelicht.
De actuele raming voor de uitgaven voor externe inhuur is aanmerkelijk lager dan de realisatie van de afgelopen jaren. Naar verwachting zal het budget (en de realisatie) als gevolg van interne herschikkingen binnen het apparaatsbudget lopende het begrotingsjaar hoger worden. Daarnaast zullen de materiële uitgaven in 2017 hoger uitvallen door een aantal technische mutaties die voortkomen uit het doorbelasten van de uitgaven voor SSO’s naar de verschillende onderdelen van VWS. Het gaat daarbij om kosten voor bijvoorbeeld ICT dienstverlening en huisvesting, waarvan de facturen van dit onderdeel centraal worden betaald aan de betreffende SSO’s.
In de suppletoire begrotingen zullen deze mutaties worden gemeld en zo nodig toegelicht.
Omschrijving | Apparaats-uitgaven |
---|---|
Directoraat-generaal Volksgezondheid | 30.366 |
Directoraat-generaal Curatieve zorg | 17.248 |
Directoraat-generaal Langdurige zorg | 15.918 |
Totaal beleid | 63.532 |
Secretaris-generaal/(plaatsvervangend) secretaris-generaal | 102.318 |
Totaal apparaatsuitgaven kerndepartement | 165.850 |
2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|
Departementale taakstelling (totaal) | 16.900 | 26.200 | 30.550 | 30.850 |
Inspecties | ||||
IGZ | 630 | 1.440 | 1.800 | 1.800 |
IJZ | 70 | 160 | 200 | 200 |
Totaal inspecties | 700 | 1.600 | 2.000 | 2.000 |
Agentschappen | ||||
CIBG | 300 | 800 | 1.000 | 1.000 |
RIVM | 4.400 | 7.900 | 9.300 | 9.300 |
Totaal Agentschappen | 4.700 | 8.700 | 10.300 | 10.300 |
ZBO's/RWT's | ||||
CAK | 200 | 500 | 600 | 600 |
ZiNL | 500 | 500 | 1.200 | 1.500 |
ZonMw | 300 | 700 | 850 | 850 |
CIZ | 2.600 | 6.100 | 7.500 | 7.500 |
Totaal ZBO's/RWT's | 3.600 | 7.800 | 10.150 | 10.450 |
Kennisinfrastructuur | ||||
Preventie, jeugd en sport | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 |
Langdurige zorg | 3.300 | 3.300 | 3.300 | 3.300 |
Curatieve zorg | 1.000 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Totaal kennisinfrastructuur | 7.900 | 8.100 | 8.100 | 8.100 |
3.2 Apparaatsuitgaven inspecties, SCP en raden
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Inspectie Jeugdzorg (IJZ) werken al jaren intensief samen. Per 1 oktober 2017 wordt de volgende stap gezet in de steeds nauwere samenwerking. Beide inspecties zijn samengegaan in één organisatie, die de naam Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) draagt.
De nieuwe Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt onafhankelijk toezicht op het brede veld van mensen en organisaties in de gezondheidszorg en jeugdhulp. De bewaking en bevordering van de veiligheid en kwaliteit van de zorg staat daarbij centraal. Omdat kennis en kunde over beide sectoren met de fusie worden samengebracht, kan de IGJ efficiënt en effectief inspelen op veranderende vragen uit de samenleving en politiek.
In haar toezicht let de IGJ erop dat zorgaanbieders zich aan de wettelijke regels en normen houden en goede kwaliteit leveren. Daarbij kijkt ze ook of de zorg menslievend is en gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven. De inspectie onderzoekt of de zorg aansluit bij de behoeften en mogelijkheden van de patiënt, de cliënt of de jongere. Een ander punt waar de IGJ goed op let, is de samenhang in de zorg rondom een persoon of gezin.
Bestuurders en professionals uit de gezondheidszorg en jeugdhulp zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van de zorg die zij bieden. De IGJ vraagt hen klachten en calamiteiten goed te onderzoeken. De inspectie verwacht dat zij leren van wat er goed en niet goed gaat in de zorg, opdat zij hun zorgaanbod kunnen verbeteren. Ziet de IGJ de noodzakelijke verbeteringen niet, dan grijpt zij in.
De IGJ maakt haar bevindingen, oordelen en maatregelen openbaar naar de eisen van de wet. Deze informatie helpt bestuurders en professionals bij het leren en verbeteren van de zorg. Aansluitend is ook de openheid over de uitgangspunten van het toezicht en de werkwijze van de IGJ zelf een van haar prioriteiten. Alle belanghebbenden moeten immers van de IGJ weten wat ze van haar mogen verwachten. De IGJ treedt in contact met burgers en zorgverleners over wat zij belangrijk vinden in de zorg en analyseert ze de meldingen over zorg die bij haar binnenkomen.
Naast het toezicht op de verschillende sectoren heeft de inspectie in 2018 specifiek aandacht voor netwerkzorg thuis. Samenwerking tussen zorg- en hulpverleners in de netwerken rondom de cliënt vindt helaas nog niet vanzelfsprekend plaats en daarnaast zijn taken en verantwoordelijkheden aan het verschuiven. Het ontbreken van integrale zorg kan leiden tot risico’s. Omdat bij het toezicht op netwerkzorg thuis ook de ondersteuning die vanuit de gemeente wordt geboden een belangrijke rol speelt, werkt de inspectie samen met de gemeenten in hun rol als Wmo-toezichthouder. Vanaf 2018 zal de IGJ ook extra capaciteit inzetten voor toezicht op de uitvoering van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
Sociaal en Cultureel Planbureau
Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) is een interdepartementaal, wetenschappelijk instituut, opgericht bij koninklijk besluit op 30 maart 1973. Het koninklijk besluit is per 1 april 2012 ingetrokken en vervangen door de Regeling van de Minister-President, Minister van Algemene Zaken, houdende de vaststelling van de Aanwijzingen voor de Planbureaus (1 april 2012).
Het SCP verricht zelfstandig onderzoek en rapporteert – gevraagd en ongevraagd – aan de regering, de Eerste- en Tweede Kamer, Ministeries en andere maatschappelijke en overheidsorganisaties. De belangrijkste taken van het SCP zijn:
-
– Het beschrijven van de situatie op sociaal en cultureel terrein in Nederland en de te verwachte ontwikkelingen.
-
– Het bijdragen aan verantwoorde keuzen van doeleinden en middelen in het sociaal en cultureel beleid en het ontwikkelen van alternatieven.
-
– Het beoordelen van het gevoerde beleid, speciaal het interdepartementale beleid.
Het SCP verricht daartoe sociaalwetenschappelijk onderzoek naar de leefsituatie en de opvattingen van de burger, evenals naar het (overheids)beleid dat daarop van invloed is. Het werk van het SCP omvat de terreinen van nagenoeg alle Ministeries. Eens per jaar geeft het SCP een overzicht van de voorgenomen activiteiten in een werkprogramma. Het werkprogramma wordt gepubliceerd op de website van het bureau (www.scp.nl).
Activiteiten SCP 2018 | Aantal publicaties | Uren in 2018 | Uitgaven in 2018 (bedragen x € 1.000) |
---|---|---|---|
1. Wetenschappelijk onderzoek | 50 | 83.000 | 10.800 |
2. Kennisverspreiding | – | 9.500 | 1.200 |
3. Totaal | 50 | 92.500 | 12.000 |
Toelichting
1. Wetenschappelijk onderzoek
Het onderzoeksprogramma van het SCP staat in het teken van het ondersteunen van het beleid van de overheid, waar dat gericht is op het behoud en de verhoging van het welzijn en het welbevinden van de Nederlandse burger en samenleving. Veel van de door het SCP in 2018 uit te voeren projecten vloeien voort uit eerder gemaakte afspraken of verkregen opdrachten.
In oneven jaren brengt het SCP «De Sociale Staat van Nederland» uit (een brede inventarisatie van de levensomstandigheden van de Nederlandse bevolking), in even jaren een meer thematisch Sociaal Cultureel Rapport.
Er zijn langjarige afspraken over de opstelling van bijvoorbeeld de Arbeidsmarktpanels, Verdiepende studie Integratie, het Zorggebruik, de Emancipatiemonitor, de lhbt-monitor en de situatie van Statushouders. Veel van het SCP-onderzoek is gebaseerd op door het CBS verzamelde en ter beschikking gestelde gegevens. Daarnaast laat het SCP zelf ook enkele grote surveys uitvoeren. Ook in 2018 zal het SCP ten behoeve van het kabinet rapporteren over de uitkomsten van het in 2008 gestarte onderzoek naar zorgen en maatschappelijke kwesties die leven onder de bevolking en van belang zijn voor de politiek («Continu Onderzoek Burgerperspectieven»).
2. Kennisverspreiding
Vele SCP-medewerkers hebben contacten met of maken deel uit van voor het SCP relevante wetenschappelijke of maatschappelijke organisaties, of hebben vanwege hun SCP-werk of -expertise een adviserende rol in allerlei gremia. Kennisverspreiding via presentaties, artikelen, papers e.d. zijn een belangrijk onderdeel van het werk.
Een kerntaak van het SCP is het adviseren van departementen en andere overheidsinstanties op basis van de beschikbare kennis en inzichten. De positionering van het bureau binnen de rijksoverheid maakt het mogelijk deel te nemen aan het commissie- en advieswerk binnen de overheid (onderraden en voorportalen). Afgezien van deze vorm van indirecte advisering brengt het bureau ook met regelmaat adviezen uit aan (beleidsdirecties van) departementen. Deze advisering kan zeer uiteenlopend van karakter zijn, bijvoorbeeld via participatie in de kenniskamers van verschillende Ministeries.
Raad voor Volksgezondheid en Samenleving
De Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) is een onafhankelijk adviesorgaan voor de regering en de beide kamers der Staten-Generaal. De RVS heeft tot taak strategische adviezen te geven over het te voeren beleid. De vraagstukken waarover de RVS adviseert zijn per definitie domeinoverstijgend. De RVS werkt aan een sterkere verbinding met VWS alsmede met andere departementen, zoals OCW, BZK, SZW en VenJ. Vanuit zijn onafhankelijke positie en opdracht laat de RVS zijn licht schijnen over toekomstige strategische beleidsvraagstukken voor zorg, volksgezondheid, welzijn en samenleving. Hierbij beziet de RVS de mogelijkheid om dit in samenwerking met andere kennisinstellingen te doen. De RVS werkt in haar adviezen zoveel mogelijk in interactie met het «veld». Dit doet de RVS bovendien door naast schriftelijke adviezen op andere dan gebruikelijke manieren vraagstukken te agenderen, bijvoorbeeld met films, animaties, online activiteiten, veldraadplegingen, etc.
De RVS heeft bij zijn start gekozen voor het opstellen van een meerjarige werkagenda 2015–2018, met de volgende vier thema’s: (1) Veranderende verzorgingsstaat, (2) Verantwoord sturen, (3) De belofte van wetenschap en technologie en (4) De levensloop, levenslang en levensbreed. Het werken met een meerjarige werkagenda past bij de brede opdracht van de RVS en biedt ruimte om gedurende het jaar een vraag of probleem te agenderen. Dit kan leiden tot een gevraagd of ongevraagd advies van de RVS.
Het Centrum voor Ethiek en Gezondheid (CEG) is een samenwerkingsverband van de Gezondheidsraad en de RVS. Het CEG publiceert over nieuwe ontwikkelingen op het snijvlak van ethiek, gezondheid en beleid. Het CEG brengt jaarlijks signalementen uit over ethische thema’s en geeft uitvoering aan de publieksfunctie, onder meer via de website www.ceg.nl (kennisbron over ethische thema’s) en diverse publieksbijeenkomsten, waaronder de jaarlijkse Els Borst Lezing.
Gezondheidsraad
De Gezondheidsraad is een onafhankelijke wetenschappelijke adviesraad die als taak heeft regering en parlement te adviseren over de stand van kennis ten aanzien van vraagstukken op het gebied van volksgezondheid en gezondheidszorg.
Het werkterrein van de Gezondheidsraad omvat de volgende aandachtsgebieden: preventie, gezondheidszorg, voeding, leefomgeving, arbeidsomstandigheden, innovatie en kennisinfrastructuur. De raad brengt gevraagd en ongevraagd adviezen uit. In september stelt de Minister van VWS het werkprogramma voor het komende jaar vast (www.gezondheidsraad.nl).