Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Miljoenennota | Overig | ||||||
Verplichtingen | 3.152.861 | 3.145.113 | 111.155 | 24.050 | 3.280.318 | ||
Uitgaven | 3.177.587 | 3.166.508 | ‒ 26.637 | ‒ 16.542 | 3.123.329 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 98% | 99,3% | |||||
1. Kwaliteit en veiligheid | 241.563 | 240.958 | ‒ 26.987 | 2.959 | 216.930 | ||
Subsidies | 215.995 | 222.140 | ‒ 29.286 | ‒ 1.681 | 191.173 | ||
IKNL en NKI | 54.323 | 55.924 | 0 | 0 | 55.924 | ||
Zwangerschap en geboorte | 3.104 | 3.104 | 0 | 0 | 3.104 | ||
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA) | 3.712 | 3.712 | 0 | ‒ 40 | 3.672 | ||
Ontsluiten patiëntgegevens ziekenhuizen | 28.844 | 33.944 | 0 | 0 | 33.944 | ||
Stimuleren E health en versterken inzet ICT GGZ | 39.074 | 39.074 | ‒ 27.177 | ‒ 112 | 11.785 | ||
Nederlandse transplantatie stichting | 7.500 | 8.778 | 0 | 164 | 8.942 | ||
Orgaandonatie en transplantatie | 4.413 | 4.413 | 0 | 37 | 4.450 | ||
Expertisefunctie zintuigelijk gehandicapten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Antibioticaresistentie | 15.100 | 10.600 | ‒ 764 | ‒ 374 | 9.462 | ||
Basisondersteuning Research Prinses Maxima Centrum | 4.114 | 4.114 | 0 | 0 | 4.114 | ||
Digitale landelijke gegevensuitwisseling in de geboortezorg | 4500 | 4.500 | ‒ 2.088 | 0 | 2.412 | ||
Hoofdlijnenakkoord MSZ | 13.000 | 13.000 | 0 | 0 | 13.000 | ||
Hoofdlijnenakkoord GGZ | 5.000 | 5.000 | ‒ 5.000 | 0 | 0 | ||
Hoofdlijnenakkoord Huisartsenzorg | 18.000 | 18.000 | ‒ 11.021 | ‒ 993 | 5.986 | ||
Hoofdlijnenakkoord Wijkverpleging | 2.800 | 2.800 | ‒ 782 | ‒ 1.344 | 674 | ||
Overig | 12.511 | 15.177 | 17.546 | 981 | 33.704 | ||
Opdrachten | 15.020 | 11.508 | 427 | 220 | 12.155 | ||
Publiekscampagne orgaandonatie | 10.000 | 8.120 | 0 | 50 | 8.170 | ||
Overig | 5.020 | 3.388 | 427 | 170 | 3.985 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 8.756 | 6.650 | 26 | 4.712 | 11.388 | ||
aCBG | 0 | 0 | 0 | 1.722 | 1.722 | ||
CIBG: Donorregister | 3.040 | 3.661 | 0 | 2.990 | 6.651 | ||
Overig | 5.716 | 2.989 | 26 | 0 | 3.015 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 1.792 | 660 | 1.346 | ‒ 292 | 1.714 | ||
Overig | 1.792 | 660 | 1.346 | ‒ 292 | 1.714 | ||
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 500 | 0 | 500 | ||
Overig | 0 | 0 | 500 | 0 | 500 | ||
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 2.858.118 | 2.860.384 | ‒ 3.956 | ‒ 7.260 | 2.849.168 | ||
Subsidies | 52.385 | 49.653 | ‒ 385 | ‒ 6.061 | 43.207 | ||
Sluitende aanpak personen met verward gedrag | 17.581 | 17.151 | ‒ 9.374 | 14.201 | 21.978 | ||
Stimuleringsprogramma competentieontwikkeling openbaar apothekers | 2.888 | 2.888 | 0 | 0 | 2.888 | ||
Vertrouwenspersoon in de ggz | 6.686 | 6.686 | 0 | ‒ 584 | 6.102 | ||
Suïcidepreventie | 9.056 | 9.056 | 0 | 0 | 9.056 | ||
Subsidieregeling Borstvergroting transgenders | 4.200 | 3.881 | 0 | ‒ 3.164 | 717 | ||
Overig | 11.974 | 9.991 | 8.989 | ‒ 16.514 | 2.466 | ||
Bekostiging | 2.787.715 | 2.787.715 | 997 | 350 | 2.789.062 | ||
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- | 2.749.100 | 2.749.100 | 0 | 0 | 2.749.100 | ||
Rijksbijdrage dempen premie ten gevolgen van HLZ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 38.615 | 38.615 | 997 | 350 | 39.962 | ||
Opdrachten | 14.308 | 16.851 | ‒ 4.356 | ‒ 1.434 | 11.061 | ||
Kwaliteit, veiligheid, doelmatigheid hulpmiddelen | 900 | 900 | 0 | 0 | 900 | ||
Implementatie wet verplichte GGZ | 5.437 | 5.437 | 0 | 0 | 5.437 | ||
Overig | 7.971 | 10.514 | ‒ 4.356 | ‒ 1.434 | 4.724 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 2.739 | 5.865 | 62 | ‒ 89 | 5.838 | ||
CIBG: WPG/GVS/APG | 2.739 | 5.865 | 62 | ‒ 89 | 5.838 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 971 | 300 | ‒ 274 | ‒ 26 | 0 | ||
ZonMW: gepast gebruik genees- en hulpmiddelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 971 | 300 | ‒ 274 | ‒ 26 | 0 | ||
3. Ondersteuning van het stelsel | 77.906 | 65.166 | 4.306 | ‒ 12.241 | 57.231 | ||
Subsidies | 34.272 | 18.753 | 3.112 | ‒ 7.323 | 14.542 | ||
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 1.270 | 1.270 | 33 | 0 | 1.303 | ||
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg | 32.727 | 16.727 | 0 | ‒ 7.100 | 9.627 | ||
Overig | 275 | 756 | 3.079 | ‒ 223 | 3.612 | ||
Inkomensoverdrachten | 17.696 | 21.196 | 2.007 | 0 | 23.203 | ||
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 17.570 | 21.070 | 2.007 | 0 | 23.077 | ||
Overig | 126 | 126 | 0 | 0 | 126 | ||
Opdrachten | 5.006 | 8.466 | ‒ 1.203 | ‒ 1.279 | 5.984 | ||
Risicoverevening | 1.954 | 1.954 | 32 | ‒ 500 | 1.486 | ||
Uitvoering zorgverzekeringstelsel | 915 | 1.205 | ‒ 285 | ‒ 350 | 570 | ||
Overig | 2.137 | 5.307 | ‒ 950 | ‒ 429 | 3.928 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 15.595 | 11.495 | 352 | ‒ 2.900 | 8.947 | ||
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 15.595 | 11.495 | 352 | ‒ 2.900 | 8.947 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 5.256 | 5.256 | 36 | ‒ 739 | 4.553 | ||
SVB: Onverzekerden | 3.781 | 3.781 | ‒ 3 | 0 | 3.778 | ||
Overig | 1.475 | 1.475 | 39 | ‒ 739 | 775 | ||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 81 | 0 | 2 | 0 | 2 | ||
VenJ: Bijdrage C2000 | 81 | 0 | 2 | 0 | 2 | ||
Ontvangsten | 1.053 | 7.053 | ‒ 3.700 | 3.499 | 6.852 | ||
Overig | 1.053 | 7.053 | ‒ 3.700 | 3.499 | 6.852 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Subsidies
Stimuleren E-health en versterken inzet ICT ggz
De middelen voor het Versnellingsprogramma informatie-uitwisseling patiënt en professional (VIPP) komen in 2019 niet volledig tot besteding en worden doorgeschoven om de uitgaven over een langere periode mogelijk te maken.
Hoofdlijnenakkoord ggz
Voor de uitvoering van het hoofdlijnenakkoord geestelijke gezondheidszorg is gedurende de looptijd van het akkoord (2019–2022) € 14 miljoen beschikbaar voor een meerjarig onderzoeksprogramma bij ZonMw. De middelen worden doorgeschoven om de uitgaven over een langere periode mogelijk te maken.
Hoofdlijnenakkoord Huisartsenzorg
Binnen het hoofdlijnenakkoord huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg is in 2019 voor de uitvoering van het programma OPEN € 15 miljoen en voor de uitvoering van de Nationale Onderzoeksagenda Huisartsgeneeskunde van de NHG € 2 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast is voor de uitvoering van landelijke projecten die ondersteunend zijn aan de afspraken in dit akkoord een bedrag van € 1 miljoen beschikbaar. De verlaging van het budget (ca. € 12 miljoen) betreft een kasschuif om het kasritme in overeenstemming te brengen met de uitgaven.
Overig
Deze post is het saldo van verschillende beleidsmatige mutaties, waaronder de overbruggingsfinanciering (in de vorm van een lening) in 2019 voor het Pallas-initiatief, dat beoogt een nieuwe reactor voor medische isotopen te realiseren. Daarnaast is een bedrag van € 12 miljoen overgeboekt naar artikel 4 voor de uitvoering van het programma Topzorg en het Citrienfonds. Binnen het hoofdlijnenakkoord paramedische zorg zijn middelen (€ 2,4 miljoen) gereserveerd voor het ontwikkelen van zorgstandaarden en richtlijnen. Deze middelen komen in 2019 niet tot besteding en zijn doorgeschoven naar latere jaren. Een bedrag van € 1,3 miljoen is overgeboekt naar artikel 10 voor de uitvoeringskosten van DUS-I in 2019 in verband met de diverse subsidieregelingen.
Bijdragen aan agentschappen
CIBG: Donorregister
In verband met de nieuwe Donorwet treft het CIBG voorbereidingen voor het aanschrijven van het publiek en het aanpassen van de ICT-omgeving. Naar verwachting zullen de kosten van de voorbereidingen ca. € 3 miljoen hoger uitvallen.
Subsidies
Sluitende aanpak personen met verward gedrag
In 2019 wordt er meer gebruik gemaakt van de subsidieregeling waarmee financiële belemmeringen worden weggenomen om medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerde personen te verlenen. De regeling is tevens ingezet ter ondersteuning van de aanpak van personen met verward gedrag. Hierdoor vallen de uitgaven in het kader van deze regeling naar verwachting € 14,2 miljoen hoger uit. Daarnaast is er een bedrag van € 9,4 miljoen overgeboekt naar artikel 4 voor de uitvoering van het Actieprogramma lokale initiatieven voor mensen met verward gedrag.
Subsidieregeling Borstvergroting transgenders
In 2019 is er € 4,2 miljoen gereserveerd voor een regeling die de vergoeding van geslachtschirurgie mogelijk maakt bij transgenders bij wie, ook na hormonale therapie, te weinig borstweefsel aanwezig is om een voldoende vrouwelijk profiel te hebben. Het beroep op deze regeling is dit jaar lager dan verwacht. Hierdoor vallen de uitgaven in het kader van deze regeling naar verwachting ruim € 3,1 miljoen lager uit.
Overig
De lagere uitgaven onder de post Overig worden hoofdzakelijk veroorzaakt doordat € 3 miljoen van de middelen gereserveerd voor de implementatie van de Wet verplichte ggz voor dit doel zijn overgeboekt naar het ministerie van Justitie en Veiligheid en € 3 miljoen van deze middelen zijn doorgeschoven naar 2020.
Opdrachten
Overig
De uitgaven geraamd onder de post Overig vallen naar verwachting ruim € 5,8 miljoen lager uit. Een bedrag van € 1 miljoen is overgeboekt naar artikel 3 voor een bijdrage in de uitvoeringskosten van het CIZ in verband met het verschaffen van toegang van ggz-cliënten tot de Wlz. Een bedrag van € 1 miljoen is overgeboekt naar artikel 4 voor de uitvoering van de Hey-campagne. Er is een bedrag van € 1,3 miljoen vrijgevallen bestemd voor de inrichting van een landelijk meldnummer dat mensen kunnen bellen als ze zich zorgen maken over iemand in hun omgeving (mensen met verward gedrag), of voor mensen die zelf voor niet-acute situaties hulp of advies nodig hebben. Het resterende deel van de lagere uitgaven onder de post Overig betreft meerdere kleine mutaties.
Subsidies
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
Voor vrijgevestigde medisch specialisten is een subsidieregeling ingesteld om de financiële belemmeringen voor een overstap naar loondienst te verminderen. Het beroep op deze regeling valt dit jaar €7,1 miljoen lager uit dan geraamd.
Overig
De uitgaven geraamd onder de post Overig zullen naar verwachting ruim € 2,8 miljoen hoger uitvallen. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat er middelen beschikbaar zijn gesteld voor het toekomstbestendig maken van het Maasziekenhuis Pantein. In 2019 betreft dit een bedrag van € 2,5 miljoen.
Bijdragen aan agentschappen
Onverzekerden en wanbetalers
Bij het CJIB is sprake van lagere uitvoeringskosten in het kader van de aanpak van onverzekerden en wanbetalers. Deze vrijval is onder andere het gevolg van lagere aantallen wanbetalers en onverzekerden dan waarmee in de oorspronkelijke raming rekening was gehouden. Daarnaast is sprake van vrijval omdat het voornemen om de zorgtoeslag om te leiden geen doorgang heeft gevonden omdat de baten van de omleiding wegen niet op tegen de gemoeide kosten. Tenslotte heeft een aantal voor 2019 geplande onderzoeken geen doorgang gevonden.