Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.152.861 | 0 | 3.152.861 | – 7.748 | 3.145.113 | – 22.846 | – 12.263 | – 26.506 | – 9.800 | ||
Uitgaven | 3.177.587 | 0 | 3.177.587 | – 11.079 | 3.166.508 | – 19.958 | – 9.540 | – 26.506 | – 9.800 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 98% | 99,3% | |||||||||
1. Kwaliteit en veiligheid | 241.563 | 0 | 241.563 | – 605 | 240.958 | 4.617 | 4.571 | 5.617 | 4.718 | ||
Subsidies | 215.995 | 0 | 215.995 | 6.145 | 222.140 | 6.589 | 2.895 | 1.731 | 1.331 | ||
IKNL en NKI | 54.323 | 0 | 54.323 | 1.601 | 55.924 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Zwangerschap en geboorte | 3.104 | 0 | 3.104 | 0 | 3.104 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA) | 3.712 | 0 | 3.712 | 0 | 3.712 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontsluiten patiëntgegevens ziekenhuizen | 28.844 | 0 | 28.844 | 5.100 | 33.944 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stimuleren E health en versterken inzet ICT GGZ | 39.074 | 0 | 39.074 | 0 | 39.074 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nederlandse transplantatie stichting | 7.500 | 0 | 7.500 | 1.278 | 8.778 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Orgaandonatie en transplantatie | 4.413 | 0 | 4.413 | 0 | 4.413 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Expertisefunctie zintuigelijk gehandicapten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Antibioticaresistentie | 15.100 | 0 | 15.100 | – 4.500 | 10.600 | – 4.500 | – 4.500 | – 4.500 | – 4.500 | ||
Basisondersteuning Research Prinses Maxima Centrum | 4.114 | 0 | 4.114 | 0 | 4.114 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Digitale landelijke gegevensuitwisseling in de geboortezorg | 4500 | 0 | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Hoofdlijnenakkoord MSZ | 13.000 | 0 | 13.000 | 0 | 13.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Hoofdlijnenakkoord GGZ | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Hoofdlijnenakkoord Huisartsenzorg | 18.000 | 0 | 18.000 | 0 | 18.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Hoofdlijnenakkoord Wijkverpleging | 2.800 | 0 | 2.800 | 0 | 2.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 12.511 | 0 | 12.511 | 2.666 | 15.177 | 11.089 | 7.395 | 6.231 | 5.831 | ||
Opdrachten | 15.020 | 0 | 15.020 | – 3.512 | 11.508 | 1.897 | 744 | 3.046 | 3.046 | ||
Publiekscampagne orgaandonatie | 10.000 | 0 | 10.000 | – 1.880 | 8.120 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 5.020 | 0 | 5.020 | – 1.632 | 3.388 | 1.897 | 744 | 3.046 | 3.046 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 8.756 | 0 | 8.756 | – 2.106 | 6.650 | – 3.928 | – 2.200 | – 3.620 | – 3.920 | ||
aCBG | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.200 | 2.200 | 300 | 0 | ||
CIBG: Donorregister | 3.040 | 0 | 3.040 | 621 | 3.661 | – 3.098 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 5.716 | 0 | 5.716 | – 2.727 | 2.989 | – 3.030 | – 4.400 | – 3.920 | – 3.920 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 1.792 | 0 | 1.792 | – 1.132 | 660 | 59 | 3.132 | 4.460 | 4.261 | ||
Overig | 1.792 | 0 | 1.792 | – 1.132 | 660 | 59 | 3.132 | 4.460 | 4.261 | ||
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 2.858.118 | 0 | 2.858.118 | 2.266 | 2.860.384 | – 57.785 | – 61.396 | – 97.128 | – 91.828 | ||
Subsidies | 52.385 | 0 | 52.385 | – 2.732 | 49.653 | – 3.480 | – 3.823 | – 6.083 | – 6.083 | ||
Sluitende aanpak personen met verward gedrag | 17.581 | 0 | 17.581 | – 430 | 17.151 | 2.700 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | ||
Stimuleringsprogramma competentieontwikkeling openbaar apothekers | 2888 | 0 | 2.888 | 0 | 2.888 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Vertrouwenspersoon in de ggz | 6.686 | 0 | 6.686 | 0 | 6.686 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Suïcidepreventie | 9.056 | 0 | 9.056 | 0 | 9.056 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidieregeling Borstvergroting transgenders | 4.200 | 0 | 4.200 | – 319 | 3.881 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 11.974 | 0 | 11.974 | – 1.983 | 9.991 | – 6.180 | – 6.323 | – 8.583 | – 8.583 | ||
Bekostiging | 2.787.715 | 0 | 2.787.715 | 0 | 2.787.715 | – 57.500 | – 59.300 | – 90.900 | – 85.600 | ||
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- | 2.749.100 | 0 | 2.749.100 | 0 | 2.749.100 | – 57.500 | – 59.300 | – 90.900 | – 85.600 | ||
Rijksbijdrage dempen premie ten gevolgen van HLZ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 38.615 | 0 | 38.615 | 0 | 38.615 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 14.308 | 0 | 14.308 | 2.543 | 16.851 | 1.559 | 541 | 963 | 963 | ||
Kwaliteit, veiligheid, doelmatigheid hulpmiddelen | 900 | 0 | 900 | 0 | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Implementatie wet verplichte GGZ | 5.437 | 0 | 5.437 | 0 | 5.437 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 7.971 | 0 | 7.971 | 2.543 | 10.514 | 1.559 | 541 | 963 | 963 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 2.739 | 0 | 2.739 | 3.126 | 5.865 | 1.694 | 1.276 | 976 | 976 | ||
CIBG: WPG/GVS/APG | 2.739 | 0 | 2.739 | 3.126 | 5.865 | 1.694 | 1.276 | 976 | 976 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 971 | 0 | 971 | – 671 | 300 | – 58 | – 90 | – 2.084 | – 2.084 | ||
ZonMW: gepast gebruik genees- en hulpmiddelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 971 | 0 | 971 | – 671 | 300 | – 58 | – 90 | – 2.084 | – 2.084 | ||
3. Ondersteuning van het stelsel | 77.906 | 0 | 77.906 | – 12.740 | 65.166 | 33.210 | 47.285 | 65.005 | 77.310 | ||
Subsidies | 34.272 | 0 | 34.272 | – 15.519 | 18.753 | 27.331 | 46.331 | 65.081 | 78.081 | ||
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 1.270 | 0 | 1.270 | 0 | 1.270 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg | 32.727 | 0 | 32.727 | – 16.000 | 16.727 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 275 | 0 | 275 | 481 | 756 | 27.331 | 46.331 | 65.081 | 78.081 | ||
Inkomensoverdrachten | 17.696 | 0 | 17.696 | 3.500 | 21.196 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | ||
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 17.570 | 0 | 17.570 | 3.500 | 21.070 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 126 | 0 | 126 | 0 | 126 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 5.006 | 0 | 5.006 | 3.460 | 8.466 | 4.560 | 3.135 | 2.105 | 1.410 | ||
Risicoverevening | 1.954 | 0 | 1.954 | 0 | 1.954 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Uitvoering zorgverzekeringstelsel | 915 | 0 | 915 | 290 | 1.205 | 300 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 2.137 | 0 | 2.137 | 3.170 | 5.307 | 4.260 | 3.135 | 2.105 | 1.410 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 15.595 | 0 | 15.595 | – 4.100 | 11.495 | – 2.100 | – 2.100 | – 2.100 | – 2.100 | ||
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 15.595 | 0 | 15.595 | – 4.100 | 11.495 | – 2.100 | – 2.100 | – 2.100 | – 2.100 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 5.256 | 0 | 5.256 | 0 | 5.256 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
SVB: Onverzekerden | 3.781 | 0 | 3.781 | 0 | 3.781 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 1.475 | 0 | 1.475 | 0 | 1.475 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 81 | 0 | 81 | – 81 | 0 | – 81 | – 81 | – 81 | – 81 | ||
VenJ: Bijdrage C2000 | 81 | 0 | 81 | – 81 | 0 | – 81 | – 81 | – 81 | – 81 | ||
Ontvangsten | 1.053 | 0 | 1.053 | 6.000 | 7.053 | 4.000 | 2.000 | 0 | 0 | ||
Overig | 1.053 | 0 | 1.053 | 6.000 | 7.053 | 4.000 | 2.000 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties Eerste suppletoire begroting
1. Kwaliteit en veiligheid
Subsidies
Ontsluiten patiëntgegevens ziekenhuizen
Vanwege vertraging bij de voorbereidingen om GGZ-instellingen in staat te stellen hun patiënt-gegevens te ontsluiten, is het bedrag dat in 2018 is overgebleven, € 5,1 miljoen, naar 2019 doorgeschoven.
Antibioticaresistentie
Op grond van onderzoek naar de structurele bekostiging van de zorgnetwerken1 antibioticaresistentie vallen de uitgaven van deze zorgnetwerken lager uit dan geraamd. De vrijvallende middelen (€ 4,5 miljoen) worden voor een deel ingezet voor (internationale) onderzoeksprogramma’s ten behoeve van de ontwikkeling van nieuwe antibioticageneesmiddelen en alternatieve behandelwijzen.
Overig
De hogere uitgaven hangen onder meer samen met de overbruggingsfinanciering van het programma Topzorg. Om de periode tussen de afloop van het oude programma en de aanvang van het nieuwe programma Topzorg te overbruggen zijn aanvullende middelen nodig (€ 3 miljoen in 2019 en € 1 miljoen in 2020). Anderzijds worden lagere uitgaven verwacht op diverse kleine posten.
Bijdragen aan agentschappen
Overig
De uitgaven naar aanleiding van bij de komst van EMA afgesloten Memoranda of Understanding met diverse EU-lidstaten, worden gedaan over een langere periode dan eerder geraamd. De verlaging van het budget in 2019 (ca. € 3 miljoen) betreft een kasschuif naar de jaren 2020 (€ 2,2 miljoen), 2021 (€ 0,5 miljoen) en 2022 (€ 0,3 miljoen) om de uitgaven over een langere periode mogelijk te maken.
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Opdrachten
Overig
Deze post betreft een verzameling van een groot aantal mutaties, met als belangrijkste een bijdrage aan een landelijk telefoonnummer voor personen met verward gedrag. In 2017 heeft het Schakelteam een advies uitgebracht dat er een landelijk dekkend netwerk van regionale advies- en meldpunten voor niet-acute meldingen moet komen, met 24/7 bereikbaarheid, bedoeld voor personen met verward gedrag (of personen die de grip op leven dreigen te verliezen). Hier bovenop moet een landelijk telefoonnummer ingericht worden dat doorschakelt naar de regionale/lokale meldpunten. De kosten hiervoor worden in 2019 geraamd op € 1,2 miljoen en vanaf 2020 € 2,5 miljoen per jaar. Daarnaast is er sprake van een bijdrage aan de uitvoeringskosten van het CIZ (€ 1 miljoen in 2019 en € 0,5 miljoen in 2020) op grond van het wetsvoorstel toegang Wlz voor mensen met een psychische stoornis.
Bijdragen aan agentschappen
CIBG: WPG/GVS/APG
De hogere uitgaven dan geraamd hangen onder meer samen met de hogere kosten van € 1,3 miljoen voor het uitvoeren van taken rond wet op de Geneesmiddelenprijzen (WGP) en het Geneesmiddelenvergoedingensysteem (GVS) door het agentschap CIBG. Daarnaast is er sprake van hogere kosten in verband met een bijdrage (€ 1,3 miljoen) aan het aCBG voor toegankelijke informatie over geneesmiddelen aan patiënten, waarbij specifiek aandacht is voor groepen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
3. Ondersteuning van het stelsel
Subsidies
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
De middelen die in het regeerakkoord voor 2019 zijn gereserveerd voor stimulering van medisch specialisten in loondienst/participatiemodel komen in 2019 niet tot besteding in afwachting van de uitkomsten van de evaluatie van de subsidieregeling overgang integrale tarieven MSZ en onderzoek naar de bevordering van gelijkgerichtheid (€ 16 miljoen).
Inkomensoverdrachten
Overgangsregeling FLO/VUT-ouderenregeling ambulancepersoneel
De uitgaven voor de overgangsregeling FLO/VUT-ouderenregeling ambulancepersoneel vallen in 2019 € 3,5 miljoen hoger uit dan begroot.
Opdrachten
Overig
Voor ondersteuning in het kader van «De Juiste Zorg op de Juiste Plek» wordt het budget met € 3,2 miljoen verhoogd. Het betreft onder meer ondersteuning in de vorm van de organisatie van regionale- en themabijeenkomsten, het creëren van een kennisplatform, de ontwikkeling van een basisdataset door het RIVM ten behoeve van het gedeelde beeld in de regio en een subsidieregeling via ZonMw waarmee regionale partijen expertise kunnen inhuren bij het ontwikkelen van het gedeelde beeld en procesondersteuning voor het opzetten of intensiveren van samenwerking in de regio (zie ook TK 29 689, nr. 938).
Bijdragen aan agentschappen
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
Bij het CJIB is sprake van lagere uitvoeringskosten (€ 4,1 miljoen) in het kader van de aanpak van onverzekerden en wanbetalers. De meevallende uitgaven zijn mede het gevolg van lagere deurwaarderskosten als gevolg van het vervallen van de eindafrekening.
Ontvangsten
Overig
Het CAK heeft de raming van de ontvangsten als gevolg van de aanpak van wanbetalers geactualiseerd. Op basis hiervan wordt de opbrengstenraming in de VWS-begroting opwaarts bijgesteld. Deze bijstelling is per abuis verwerkt op artikel 2 in plaats van artikel 4. Dit zal bij ontwerpbegroting 2020 gecorrigeerd worden.