Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Miljoenennota | Overig | ||||||
Verplichtingen | 5.240.778 | 5.066.957 | 88.187 | ‒ 13.911 | 5.141.233 | ||
Uitgaven | 5.165.018 | 6.081.144 | 61.951 | ‒ 13.707 | 6.129.388 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 95,5% | 96,2% | |||||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | 236.402 | 225.312 | ‒ 40.440 | ‒ 16.528 | 168.344 | ||
Subsidies | 121.506 | 83.676 | ‒ 42.731 | ‒ 4.692 | 36.253 | ||
Movisie | 7.378 | 7.378 | 0 | 0 | 7.378 | ||
Onbeperkt meedoen | 2.000 | 2.000 | ‒ 1.000 | 0 | 1.000 | ||
Sociale werkplaatsen | 2.600 | 2.600 | 0 | 0 | 2.600 | ||
Ondersteuning vrijwilligers | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mezzo | 2.300 | 2.300 | 0 | 0 | 2.300 | ||
Zorg en ondersteuning bij onbedoelde zwangerschap | 1.546 | 1.546 | 0 | 0 | 1.546 | ||
Waardig ouder worden | 21.238 | 26.004 | ‒ 16.900 | 0 | 9.104 | ||
Opvang slachtoffers loverboys | 2.731 | 3.057 | 0 | 0 | 3.057 | ||
Onafhankelijke cliëntondersteuning | 13.920 | 4.729 | 0 | ‒ 2.000 | 2.729 | ||
Brede aanpak LVB, daklozen en zwerfjongeren | 1.200 | 1.975 | ‒ 1.213 | 762 | |||
Gratis VOG | 1.500 | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 | ||
Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET) | 30.000 | 29.182 | ‒ 24.300 | ‒ 2.000 | 2.882 | ||
Woonzorgarrangementen | 30.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 5.093 | 1.405 | ‒ 531 | 521 | 1.395 | ||
Opdrachten | 100.636 | 98.626 | 1.955 | ‒ 9.536 | 91.045 | ||
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 62.707 | 62.707 | 1.011 | ‒ 1.000 | 62.718 | ||
Categorale opvang slachtoffers mensenhandel | 600 | 600 | 0 | 0 | 600 | ||
Doventolk en luisterend oor | 4.174 | 4.174 | 0 | 0 | 4.174 | ||
Waardig ouder worden | 10.300 | 10.300 | 0 | ‒ 2.800 | 7.500 | ||
Aanpak Laaggeletterdheid | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Brede aanpak LVB, daklozen en zwerfjongeren | 1.200 | 1.200 | 0 | 1.377 | 2.577 | ||
Gratis VOG | 7.450 | 7.450 | 0 | ‒ 5.500 | 1.950 | ||
Overig | 12.205 | 12.195 | 944 | ‒ 1.613 | 11.526 | ||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 13.010 | 13.010 | 336 | ‒ 2.300 | 11.046 | ||
Doventolkvoorzieningen | 13.010 | 13.010 | 336 | ‒ 2.300 | 11.046 | ||
Bijdragen aan medeoverheden | 1.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 1.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 0 | 30.000 | 0 | 0 | 30.000 | ||
Stimulerings regeling wonen en zorg | 0 | 30.000 | 0 | 0 | 30.000 | ||
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 4.928.616 | 5.855.832 | 102.391 | 2.821 | 5.961.044 | ||
Subsidies | 144.444 | 128.924 | 9.518 | ‒ 6.624 | 131.818 | ||
Vilans | 4.771 | 5.473 | 0 | 397 | 5.870 | ||
Centrum Consultatie en Expertise (CCE) | 11.382 | 12.770 | 700 | 1.084 | 14.554 | ||
InVoorZorg ! (IVZ) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Joodse en Indische instellingen | 2.115 | 2.115 | 0 | 0 | 2.115 | ||
Palliatieve zorg | 32.803 | 32.499 | 10.000 | ‒ 3.574 | 38.925 | ||
Dementie | 3.412 | 1.412 | 0 | 0 | 1.412 | ||
Thuis in het verpleeghuis | 29.851 | 41.893 | ‒ 1.197 | ‒ 5 | 40.691 | ||
Volwaardig leven | 9.800 | 10.767 | 1.440 | ‒ 2.353 | 9.854 | ||
Kennisinfrastructuur | 6.615 | 4.112 | 0 | ‒ 851 | 3.261 | ||
VIPP care | 30.000 | 8.900 | ‒ 7.240 | ‒ 1.066 | 594 | ||
Overig | 13.695 | 8.983 | 5.815 | ‒ 256 | 14.542 | ||
Bekostiging | 4.676.100 | 5.588.000 | 72.000 | 0 | 5.660.000 | ||
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 3.676.100 | 3.688.000 | 22.000 | 0 | 3.710.000 | ||
Bijdrage Wlz | 1.000.000 | 1.900.000 | 50.000 | 0 | 1.950.000 | ||
Opdrachten | 9.005 | 24.168 | 8.744 | 4.846 | 37.758 | ||
Overig | 9.005 | 24.168 | 8.744 | 4.846 | 37.758 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 243 | 243 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 243 | 243 | ||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 99.067 | 114.740 | 12.129 | 4.356 | 131.225 | ||
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten | 35.647 | 44.259 | 920 | ‒ 454 | 44.725 | ||
Centrum Indicatiestelling Zorg | 63.420 | 70.481 | 11.209 | 4.810 | 86.500 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 3.441 | 5.691 | 0 | 6.120 | 11.811 | ||
Overig | 3.441 | 5.691 | 0 | 6.120 | 11.811 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Subsidies
Waardig ouder worden
Waardig ouder worden bestaat uit diverse programma’s. De middelen zijn geboekt onder Subsidies (posten Waardig ouder worden, Overig en Palliatieve zorg) en Opdrachten (post Waardig ouder worden). De uitvoering van enkele (onderdelen van) programma’s start later dan verwacht. Om die reden is sprake van onderuitputting.
Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET)
Op basis van een raming van de verleningen en uitbetalingen voor de SET-regeling in 2019 door de uitvoerder RVO is bij de ontwerpbegroting 2020 een bedrag doorgeschoven naar latere jaren. Vervolgens resteert dit jaar een bedrag van € 2 miljoen dat aanvullend nodig is voor de uitbetaling van projecten in 2020. Deze € 2 miljoen wordt daarom van 2019 doorgeschoven naar 2020.
Opdrachten
Waardig ouder worden
Waardig ouder worden bestaat uit diverse programma’s. De middelen zijn geboekt onder Subsidies (posten Waardig ouder worden, Overig en Palliatieve zorg) en Opdrachten (post Waardig ouder worden). De uitvoering van enkele (onderdelen van) programma’s start later dan verwacht. Om die reden is sprake van onderuitputting.
Gratis VOG
Betreft € 5,5 miljoen onderuitputting die is ontstaan door het achterblijven van de vraag naar Gratis VOG’s in combinatie met het feit dat in 2019 extra budget beschikbaar was vanwege het doorschuiven van budget uit 2018.
Subsidies
Palliatieve zorg
Van de bij Regeerakkoord beschikbaar gestelde middelen voor palliatieve zorg (onderdeel Waardig ouder worden) voor levensbegeleiders/ geestelijke verzorging. De middelen zijn ingezet om geestelijke verzorging in de thuissituatie voor mensen ouder dan 50 jaar en voor palliatieve cliënten mogelijk te maken. Ook is er gewerkt aan de verdere ontwikkeling van geestelijke verzorging in brede zin door middel van onderzoeks- en implementatieprojecten.
VIPP care
De mutatie is voornamelijk een overheveling van subsidies naar opdrachten. De subsidieregeling voor de versnelling van gegevensuitwisseling in de langdurige zorg – InZicht – is per 2 september 2019 opengesteld. Om ervaring op te doen met het uitwisselen van gegevens, binnen en buiten de langdurige zorg, zijn 16 samenwerkingsverbanden in de zogenoemde Proeftuinen InZicht gestart. Daarnaast is ter ondersteuning van de regeling en de proeftuinen een programmabureau opgericht.
Overig
Om de continuïteit van gehandicaptenzorg in Zeeland te waarborgen is op basis van een onderliggend, breed gedragen continuïteitsplan een subsidie verstrekt aan Arduin (of diens rechtsopvolger). In de periode 2019–2024 is maximaal € 20 miljoen beschikbaar gesteld. Voor 2019 is € 5,1 miljoen ter beschikking gesteld. Daarnaast zijn nog enkele subsidies bijgesteld of verleend.
Bekostiging
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
De raming is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar boven bijgesteld (€ 22,0 miljoen).
Bijdrage Wlz
De rijksbijdrage Wlz dient er toe om te voorkomen dat er in het fonds langdurige zorg een tekort ontstaat. Op basis van de uitgavenramingen uit de VWS begroting en de raming van de Wlz-premies van het ministerie van Financiën blijkt een hogere rijksbijdrage Wlz nodig te zijn om een fondstekort te vermijden. Ten opzichte van de raming in de begroting 2019 is de raming van zowel uitgaven als inkomsten neerwaarts bijgesteld. Omdat de bijstelling bij de Wlz-premie veel groter is, is een hogere rijksbijdrage nodig. (€ 50,0 miljoen).
Opdrachten
Overig
Het opdrachtenkader is met € 9,4 miljoen opgehoogd voor de «Proeftuinen Inzicht» en het programmabureau voor deze proeftuinen en de regeling. Daarnaast is het opdrachtenkader met € 5,4 miljoen opgehoogd in verband met uitgaven aan het PGB2.0 systeem. Naast budgetneutrale mutaties is de terugontvangst inzake de afrekening uitvoeringskosten trekkingsrecht voor € 2,6 miljoen gedesaldeerd. Hierdoor resteert een post van € 1,5 miljoen aan meerkosten.
Bijdrages aan ZBO's/RWT's
Centrum Indicatiestelling Zorg
In het kader van de toekomstverkenning indicatiestelling Wet langdurige zorg is het reguliere indicatieproces van het CIZ versneld. Hierdoor wordt 95% van de digitale aanvragen vanuit zorgaanmelders binnen zeven (netto) werkdagen afgehandeld. Daarnaast zijn er aanvullende middelen nodig door een toename in het aantal aanvragen voor Wlz-indicaties, de extra taken die het CIZ krijgt als gevolg van inwerkingtreding van de Wet zorg en dwang en het openstellen van de Wlz voor GGZ cliënten. Het budget is daarom verhoogd met € 16,0 miljoen.