15 | Hoofdvaarwegennet | Ontwerp-begroting 2020 (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Vast-gestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e supple-toire begroting (4) | Stand 1e supple-toire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 973.825 | 973.825 | 178.929 | 1.152.754 | 31.560 | 13.365 | 39.710 | 34.226 | ||
Uitgaven | 994.399 | 994.399 | 32.859 | 1.027.258 | 10.167 | ‒ 29.675 | 48.485 | 44.980 | ||
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||||||||
15.01 | Verkeersmanagement | 8.830 | 8.830 | 2.000 | 10.830 | 1.500 | 1.000 | 350 | 150 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 8.830 | 8.830 | 2.000 | 10.830 | 1.500 | 1.000 | 350 | 150 | ||
15.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 398.074 | 398.074 | ‒ 821 | 397.253 | 54.351 | ‒ 16.683 | 20.432 | 40.826 | |
15.02.01 | Beheer en onderhoud | 331.829 | 331.829 | 12.669 | 344.498 | 16.349 | 9.039 | 2.339 | 2.338 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 311.509 | 311.509 | 12.818 | 324.327 | 16.450 | 9.140 | 2.440 | 2.440 | ||
15.02.04 | Vervanging | 66.245 | 66.245 | ‒ 13.490 | 52.755 | 38.002 | ‒ 25.722 | 18.093 | 38.488 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 0 | 0 | 0 | |||||||
15.03 | Aanleg | 171.166 | 171.166 | 53.731 | 224.897 | ‒ 41.439 | 15.013 | 32.146 | 6.653 | |
15.03.01 | Realisatieprogramma | 171.166 | 171.166 | 4.625 | 175.791 | ‒ 86.555 | 1.159 | 15.416 | 8.319 | |
15.03.02 | Verkenningen en planuitwerkingen | 0 | 0 | 49.106 | 49.106 | 45.116 | 13.854 | 16.730 | ‒ 1.666 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 1.348 | 1.348 | ‒ 94 | 1.254 | ‒ 389 | ‒ 182 | ||||
15.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 75.293 | 75.293 | ‒ 19.001 | 56.292 | ‒ 1.195 | ‒ 26.565 | ‒ 2.003 | ‒ 209 | |
15.06 | Netwerkgebonden kosten HVWN | 341.036 | 341.036 | ‒ 3.050 | 337.986 | ‒ 3.050 | ‒ 2.440 | ‒ 2.440 | ‒ 2.440 | |
15.06.01 | Apparaatskosten RWS | 309.221 | 309.221 | ‒ 2.755 | 306.466 | ‒ 2.755 | ‒ 2.440 | ‒ 2.440 | ‒ 2.440 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 309.221 | 309.221 | ‒ 2.755 | 306.466 | ‒ 2.755 | ‒ 2.440 | ‒ 2.440 | ‒ 2.440 | ||
15.06.02 | Overige netwerkgebonden kosten | 31.815 | 31.815 | ‒ 295 | 31.520 | ‒ 295 | ||||
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 31.815 | 31.815 | ‒ 295 | 31.520 | ‒ 295 | |||||
15.07 | Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | ||||||
Ontvangsten | 154.888 | 154.888 | ‒ 19.414 | 135.474 | 1.119 | ‒ 1 | ‒ 70 | ‒ 266 | ||
15.09 | Ontvangsten | 154.888 | 154.888 | ‒ 19.414 | 135.474 | 1.119 | ‒ 1 | ‒ 70 | ‒ 266 |
Toelichting
Actualisatie programma Hoofdvaarwegennet
Om de projectbudgetten binnen het Hoofdvaarwegennet aan te sluiten op de actuele programmering, zijn budgetten verplaatst van realisatie naar planuitwerking en verkenning. Vervolgens is een kasschuif met het generale beeld doorgevoerd om de budgetten op de planuitwerking en verkenning in het juiste ritme te zetten. Bij het desbetreffend artikelonderdeel worden de actualisaties nader toegelicht.
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget in 2020 met € 179 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo 2019 (+ € 136 miljoen) en de actualisatie van de projectplanningen (– € 52 miljoen).
Daarnaast is er met name op het programma Vervanging en Renovatie (+ € 39,8 miljoen in 2020) en de Nieuwe Sluis Terneuzen (+ € 38,3 miljoen in 2020) een verplichtingenbijstelling doorgevoerd om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.
Tot slot is er € 12 miljoen in 2020 en 2021 en € 6 miljoen in 2022 vanuit de jaren 2026-2028 toegevoegd ten behoeve van de versnelling van werkzaamheden beheer en onderhoud (Kamerstukken II, 2019-2020, 29 385, nr. 106).
15.01 Verkeersmanagement
Ten behoeve van het programma Beter Bediend is € 5 miljoen toegevoegd aan dit artikelonderdeel vanuit de investeringsruimte Vaarwegen, waarvan € 2 miljoen in 2020 (Kamerstukken II, 2018–2019, 31 409, nr. 219).
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De belangrijkste mutaties op dit artikelonderdeel zijn: de verwerking van het saldo 2019 (+ € 19 miljoen) en de actualisatie van het programma (- € 20 miljoen).
Saldo 2019
Dit artikelonderdeel wordt in 2020 met € 19 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2019. Dit betekent dat in 2019 € 19 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2020 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft. Dit heeft volledig betrekking op het instrument 15.02.04 Vervanging.
Actualisatie programma beheer, onderhoud en vervanging
Om beheer, onderhoud en vervanging budgetten aan te laten sluiten op de actuele programmering zijn op onder andere de volgende budgetten middelen verschoven tussen beheer onderhoud en vervanging en planuitwerking en verkenning (- € 20 miljoen):
– Beheer en onderhoud (+ € 12 miljoen): dit betreft een versnelling van € 12 miljoen naar 2020 en 2021 en € 6 miljoen naar 2022 vanuit de jaren 2026-2028 ten behoeve van de versnelling van werkzaamheden beheer en onderhoud (Kamerstukken II, 2019-2020, 29 385, nr. 106). Dit verklaart de hogere bijdrage aan het agentschap RWS in 2020;
– Vervanging (- € 32 miljoen): Programma Vervanging en Renovatie (- € 15 miljoen) en de reservering Vervanging en Renovatie voor toekomstige VenR-projecten (- € 17 miljoen).
15.03 Aanleg
Het artikelonderdeel wordt per saldo met € 53,7 miljoen verhoogd. Dit is met name het gevolg van:
– verhogingen door de technische verwerking van het saldo over 2019 (+ € 15 miljoen);
– verschillende programma actualisaties op het Hoofdvaarwegennet via het aanlegprogramma (+ € 98,9 miljoen);
– het doorvoeren van de kasschuif met het rijksbrede budgettaire beeld (+ € 9,5 miljoen);
– een overboeking van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (+ € 5 miljoen);
– een verlaging als gevolg van schuiven op het aanlegprogramma zelf (– € 72,5 miljoen).
Saldo 2019
Dit artikelonderdeel wordt in 2020 met € 15 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2019. Dit betekent dat in 2019 € 15 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2020 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie programma aanleg
Om aanlegbudgetten aan te laten sluiten op de actuele programmering zijn middelen binnen de projecten verschoven tussen realisatie en planuitwerking en verkenning (– € 72,5 miljoen). De grootste verschuivingen vinden betreffende volgende projecten:
– Maasroute fase 2 (– € 13,2 miljoen in 2020): als gevolg van problema-tiek rondom het afsluiten van het contract is er vertraging opgelopen bij het project Verbreding Julianakanaal (Kamerstukken II 2018/19, 35 000-A, nr. 24);
– Reservering verbreding sluiscomplex Kornwerderzand (- € 35 miljoen in 2020): in afwachting van de bestuursovereenkomst worden minder uitgaven verwacht in 2020;
– Nieuwe Sluis Terneuzen (- € 18 miljoen in 2020): als gevolg van de saneringsopgave op de locatie Schependijk lopen de werkzaamheden vertraging op (- € 10 miljoen). Daarnaast wordt de toevoeging van Vlaanderen van € 8 miljoen aan de risicoreservering die is ontvangen in 2019 naar 2024 geschoven.
Kasschuif rijksbrede budgettaire beeld
De programma actualisaties zijn doorgevoerd via de budgetten voor planuitwerking en verkenningen (15.03.02). Om die budgetten in het juiste ritme te zetten is er een kasschuif met het rijksbrede budgettaire beeld doorgevoerd op het budget voor planuitwerking en verkenning. De kasschuif heeft twee effecten; enerzijds sluiten de budgetten aan op de actuele programmering op projectniveau, anderzijds is er overprogrammring gecreëerd op de aanlegbudgetten om tot volledige uitputting te komen.
Overboeking EZK: scheepvaartveiligheid Windenergie Op Zee
Als gevolg van de bouw van windparken op de Noordzee (samenhangend met de Routekaart 2023 en 2030) zijn aanvullende maatregelen nodig om de scheepvaartveiligheid te borgen. Daartoe zijn middelen ontvangen van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (€ 5 miljoen in 2020).
15.04 Geïntegreerde contractvormen
De verlaging van dit artikelonderdeel van € 19 miljoen in 2020 is het gevolg van programma actualisaties (– € 18,2 miljoen in 2020) en de technische verwerking van het saldo over 2019 (- € 0,8 miljoen).
Saldo 2019
Dit artikelonderdeel wordt in 2020 met € 0,8 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2019. Dit betekent dat in 2019 € 0,8 miljoen meer is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2020 aan dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie programma geïntegreerde contractvormen
Om aanleg budgetten aan te laten sluiten op de actuele programmering zijn middelen op de volgende budgetten verschoven tussen geïntegreerde contractvormen en planuitwerking en verkenning:
– Zeetoegang IJmond (- € 20,5 miljoen): de risicoreservering wordt vanuit 2020 naar latere jaren geschoven;
– Sluis Eefde (+ € 2,9 miljoen): in 2020 worden aanvullende werkzaamheden gedaan in verband met PFAS.
15.09 Ontvangsten
De verlaging van dit artikelonderdeel van € 19,4 miljoen in 2020 is met name het gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2019 (- € 20,5 miljoen). Overige kleinere actualisaties van het ritme van de ontvangsten (+ € 0,5 miljoen) en een ontvangst voor de Goederenvervoercorridor (+ € 0,5 miljoen) verklaren het resterend verschil.
Saldo 2019
Dit artikelonderdeel wordt in 2020 met € 20,5 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2019. Dit betekent dat in 2019 € 20,5 miljoen meer is ontvangen dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2020 aan dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Bijdragen derden
Er wordt € 0,5 miljoen ontvangen van betrokken provincies en het Havenbedrijf Rotterdam als bijdrage aan het programma goederenvervoercorridor.