Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 814 826 | 5 000 | 819 826 | 77 402 | 897 228 | 59 254 | 65 290 | 60 290 | 62 790 | |
Uitgaven | 814 826 | 5 000 | 819 826 | 77 402 | 897 228 | 59 254 | 65 290 | 60 290 | 62 790 | |
7.1.1 | Personele uitgaven | 535 114 | 4 155 | 539 269 | 20 333 | 559 602 | 26 871 | 26 871 | 26 871 | 26 871 |
Eigen personeel | 523 114 | 4 155 | 527 269 | 20 333 | 547 602 | 26 871 | 26 871 | 26 871 | 26 871 | |
Inhuur extern | 12 000 | 12 000 | 0 | 12 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overige personele uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
7.1.2 | Materiele uitgaven | 279 712 | 845 | 280 557 | 57 069 | 337 626 | 32 383 | 38 419 | 33 419 | 35 919 |
ICT | 60 000 | 200 | 60 200 | 0 | 60 200 | |||||
Bijdragen aan SSO's | 65 091 | 65 091 | ‒ 43 | 65 048 | ||||||
Overige materieel | 154 621 | 645 | 155 266 | 57 112 | 212 378 | 32 383 | 38 419 | 33 419 | 35 919 | |
7.2 | Koersverschillen | pm | pm | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 41 450 | 41 450 | 12 800 | 54 250 | 5 300 | 5 300 | 5 300 | 5 300 | ||
7.10 | Diverse ontvangsten | 41 450 | 41 450 | 12 800 | 54 250 | 5 300 | 5 300 | 5 300 | 5 300 | |
7.11 | Koersverschillen | pm | pm | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
verplichtingen
Binnen het apparaatsartikel zijn de verplichtingen gelijk aan de uitgaven. Het verplichtingenbudget wordt daarmee gelijkgetrokken.
Uitgaven
Artikel 7.1.1
De uitgaven voor personeel nemen meerjarig toe. Deze mutatie bestaat uit een aantal onderdelen en wordt onder meer veroorzaakt door de budgettaire verwerking van twee ingediende amendementen: (1) opening van een ambassade in Jerevan en (2) versterking van het postennet op terrein van mensenrechten, migratie en veiligheidsdreigingen. In de Kamerbrief «Weging Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland» van 15 december 2019 wordt nader uiteengezet hoe de beide amendementen worden ingevuld. Verder stijgt het budget als gevolg van de loon- en prijsontwikkeling, zowel voor het personeel in Nederland als op de posten. Deze uitgaven worden vanuit de voorziening binnen de HGIS gefinancierd. Ook wordt vanuit de extra consulaire opbrengsten aanvullend personeel ingezet om de autonome groei van de visumafgifte te financieren en wordt ook de kostendekkendheid van het visumproces verbeterd. Daarbij wordt voor 2020 wel rekening gehouden met tegenvallende visumontvangsten vanwege COVID-19 en de daarmee samenhangende reisrestricties. Ten slotte worden extra uitgaven verricht voor andere ministeries, waarvan de medewerkers op ambassades werkzaam zijn. Dit wordt via de extra ontvangsten verrekend.
Artikel 7.1.2
De materiële uitgaven stijgen als gevolg van de investeringen in vastgoed die in 2020 verricht zullen worden. Deze middelen zijn nodig ter rationalisering van de vastgoedportefeuille. Een deel wordt opgebracht uit de verkoop van onroerend goed in 2020 en een deel is afkomstig uit de reservering die is gemaakt als onderdeel van de middelenafspraak huisvesting. Om daarnaast het postennet in zijn huidige vorm te kunnen behouden is het vanwege verhoogde veiligheidsrisico’s noodzakelijk om op korte termijn de beveiliging van een aantal hoog-risico posten te versterken. Hiervoor wordt extra budget vrijgemaakt door een gedeelte van de eindejaarsmarge van Buitenlandse Zaken, Defensie en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking in te zetten en door een aantal programma-uitgaven binnen het artikel veiligheid en stabiliteit te verlagen. Het betreft incidentele uitgaven voor de periode 2020-2024 voor maatregelen die noodzakelijk zijn om de veiligheid van het personeel op deze posten te waarborgen. Ten slotte stijgt het budget als gevolg van prijsontwikkelingen op het terrein van bedrijfsvoering, ICT en huisvesting. Deze middelen worden vanuit de reservering binnen de HGIS ingezet.
Ontvangsten
Artikel 7.1.0
Vanwege de hogere doorbelasting van kosten aan andere departementen nemen de apparaatsontvangsten toe. Daarnaast is verkoop vastgoed buitenland voorzien. Een deel van deze extra ontvangsten kunnen in hetzelfde jaar opnieuw worden ingezet om investeringen te doen binnen de kaders van de huisvestingsstrategie.