Ontwerp-begroting 2020 (1) | Mutaties via ISB, NvW, moties en amende-menten (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen | 1.552.858 | 0 | 1.552.858 | 80.605 | 1.633.463 | 80.068 | 36.566 | 29.078 | 37.742 |
Apparaatsuitgaven | 28.861 | 0 | 28.861 | 955 | 29.816 | 2.233 | 2.236 | 1.671 | 1.674 | |
32.1 | apparaatsuitgaven Hoge Raad | |||||||||
Personele uitgaven | 25.648 | 0 | 25.648 | 956 | 26.604 | 2.234 | 2.237 | 1.672 | 1.672 | |
waarvan eigen personeel | 24.880 | 0 | 24.880 | 956 | 25.836 | 2.257 | 2.260 | 1.694 | 1.694 | |
waarvan externe inhuur | 768 | 0 | 768 | 0 | 768 | ‒ 23 | ‒ 23 | ‒ 22 | ‒ 22 | |
Materiele uitgaven | 3.213 | 0 | 3.213 | ‒ 1 | 3.212 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | 2 | |
waarvan ict | 1.390 | 0 | 1.390 | 0 | 1.390 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan sso's | 63 | 0 | 63 | 2 | 65 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
waarvan overig materieel | 1.760 | 0 | 1.760 | ‒ 3 | 1.757 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | 0 | |
Programma-uitgaven | 1.523.997 | 0 | 1.523.997 | 79.650 | 1.603.647 | 77.835 | 34.330 | 27.407 | 36.068 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | ||||||||
32.2 | Adequate toegang tot het rechtsbestel | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||||
Raad voor Rechtsbijstand | 26.420 | 0 | 26.420 | 781 | 27.201 | 1.181 | 1.181 | 1.181 | 1.181 | |
Bureau Financieel Toezicht | 7.467 | 0 | 7.467 | 206 | 7.673 | 192 | 192 | 192 | 192 | |
Subsidies | ||||||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 511 | 0 | 511 | 14 | 525 | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Juridisch Loket | 25.729 | 0 | 25.729 | 761 | 26.490 | 761 | 761 | 761 | 761 | |
Overige Subsidies | 133 | 0 | 133 | 3 | 136 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Opdrachten | ||||||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 11.724 | 0 | 11.724 | ‒ 1.273 | 10.451 | ‒ 1.468 | ‒ 1.959 | ‒ 1.959 | ‒ 1.959 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 390.363 | 0 | 390.363 | 43.714 | 434.077 | 43.720 | 7.225 | 853 | 4.441 | |
Mediation in Strafrecht | 1.029 | 0 | 1.029 | 32 | 1.061 | 32 | 32 | 32 | 32 | |
Overige Opdrachten | 418 | 0 | 418 | 12 | 430 | 12 | 12 | 12 | 12 | |
32.3 | Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||||
Autoriteit Persoonsgegevens | 18.535 | 0 | 18.535 | 542 | 19.077 | 542 | 542 | 542 | 543 | |
College voor de Rechten van de Mens | 7.248 | 0 | 7.248 | 312 | 7.560 | 311 | 313 | 213 | 213 | |
College Gerechtelijk Deskundigen | 1.746 | 0 | 1.746 | 48 | 1.794 | 45 | 47 | 47 | 47 | |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 5.287 | 0 | 5.287 | 164 | 5.451 | 166 | 166 | 166 | 166 | |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 765 | 0 | 765 | 25 | 790 | 25 | 25 | 25 | 25 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||||
Raad voor de rechtspraak | 1.023.527 | 0 | 1.023.527 | 35.571 | 1.059.098 | 32.559 | 26.036 | 25.613 | 30.685 | |
Overige Bijdrage medeoverheden | 1.000 | 0 | 1.000 | ‒ 972 | 28 | 28 | 28 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Rechtspleging | 468 | 0 | 468 | 14 | 482 | 14 | 14 | 14 | 14 | |
Wetgeving | 1.561 | 0 | 1.561 | ‒ 305 | 1.256 | ‒ 305 | ‒ 305 | ‒ 305 | ‒ 305 | |
Opdrachten | ||||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 15 | 0 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige Opdrachten | 51 | 0 | 51 | 1 | 52 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Ontvangsten | 168.850 | 0 | 168.850 | 12.000 | 180.850 | 13.000 | ‒ 39.000 | ‒ 36.000 | ‒ 38.000 | |
waarvan Griffierechten | 159.753 | 0 | 159.753 | 12.000 | 171.753 | 13.000 | ‒ 39.000 | ‒ 36.000 | ‒ 38.000 | |
waarvan Overig | 9.097 | 0 | 9.097 | 0 | 9.097 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht.De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting op beleidsartikel 32
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen rechtsbijstand € 43,7 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties:
– het budget toevoegingen rechtsbijstand is verhoogd met 63,3 mln. door toekenning van de eindejaarsmarge. Deze middelen zijn in 2019 niet tot betaling gekomen;
– kasschuif Rechtsbijstand. In de TK-brief (kamerstuk 31 753 nr. 182, Tijdelijk extra middelen sociale advocatuur van 15/11/2019) is opgenomen dat er voor 2020 en 2021 jaarlijks 36,5 mln. beschikbaar is gesteld voor een tijdelijke toelage voor de sociale advocatuur. Om op het totaal benodigde bedrag van 73 mln. te komen is 9,7 mln. ingepast in het meerjarige programmabudget voor de stelselherziening. Om dit te bewerkstelligen is een kasschuif binnen het budget van de rechtsbijstand verwerkt.;
– toekenning 7,2 mln. aan loonbijstelling 2020.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Raad voor de rechtspraak (Rvdr) € 35,6 mln.
– toekenning loonbijstelling 28,1 mln. ;
– een hoger dan verwachte asielinstroom en een oplopende verbijfsduur in de asielopvang leidt tot tegenvallers bij de rechtspraak met betrekking tot asiel. Als gevolg hiervan is het budget Rvdr verhoogd met 8,7 mln.;
– het restant saldo betreft enkele kleinere mutaties.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met 12 mln. Op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) is de verwachting dat de instroom van rechtszaken waarbij sprake is van een te betalen griffierecht hoger zal uitvallen dan eerder was geraamd.