Ontwerp-begroting (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire (4) | Stand 1e suppletoire (5)=(3+4) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 95.773 | 11.500 | 107.273 | 48.164 | 155.437 | 39.964 | 40.355 | 27.255 | 27.187 |
Uitgaven | 95.773 | 11.500 | 107.273 | 58.164 | 165.437 | 39.964 | 40.355 | 27.255 | 27.187 |
93,5% | 97,9% | ||||||||
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel | 95.773 | 11.500 | 107.273 | 58.164 | 165.437 | 39.964 | 40.355 | 27.255 | 27.187 |
Subsidies | 85.859 | 11.500 | 97.359 | 58.063 | 155.422 | 39.432 | 39.891 | 27.074 | 27.006 |
Kennis en informatiebeleid | 6.825 | 0 | 6.825 | 4.330 | 11.155 | 4.518 | 4.428 | 4.404 | 4.388 |
Jeugdbeleid | 60.749 | 11.500 | 72.249 | 54.635 | 126.884 | 35.459 | 36.139 | 23.379 | 23.347 |
Jeugdstelsel | 18.285 | 0 | 18.285 | ‒ 902 | 17.383 | ‒ 545 | ‒ 676 | ‒ 709 | ‒ 729 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 8.366 | 0 | 8.366 | 68 | 8.434 | 499 | 430 | 147 | 147 |
Kennis en informatiebeleid | 1.652 | 0 | 1.652 | 27 | 1.679 | 27 | 27 | 31 | 31 |
Jeugdbeleid | 6.714 | 0 | 6.714 | 41 | 6.755 | 472 | 403 | 116 | 116 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 1.331 | 0 | 1.331 | 28 | 1.359 | 28 | 29 | 29 | 29 |
Overige | 1.331 | 0 | 1.331 | 28 | 1.359 | 28 | 29 | 29 | 29 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 217 | 0 | 217 | 5 | 222 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Overige | 217 | 0 | 217 | 5 | 222 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ontvangsten | 26.085 | 0 | 26.085 | 0 | 26.085 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 26.085 | 0 | 26.085 | 0 | 26.085 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Kennis en informatiebeleidDe voornaamste oorzaak van de wijziging op dit hoofdbudget is de mutatie vanuit subsidies Zorg voor de Jeugd naar subsidies Kennis en beleidsinformatie van € 4,3 miljoen, om de structurele ophoging van de instellingssubsidie aan het Nederlandse Jeugdinstituut (NJI) op te vangen. De overige mutaties betreffen diverse reguliere en technische mutaties voor kennis en informatiebeleid.
JeugbeleidOm de continuïteit van cruciale jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering te waarborgen is sinds 1 januari 2019 de Jeugdautoriteit operationeel. De Jeugdautoriteit werkt voor de zomer van 2020 aan een ontwikkelagenda om het doel en de taken van de Jeugdautoriteit verder vorm te geven en instrumenten te ontwikkelen ten behoeve van de continuïteit van jeugdhulp en het voorkomen van schoksgewijze bewegingen in het zorglandschap. Daarnaast wordt onderzocht of verbeterprogramma’s waarbij gemeenten en aanbieders van cruciale jeugdhulp niet vrijblijvend ondersteund worden van toegevoegde waarde kunnen zijn. Dit is van belang voor een betere organisatie van cruciale jeugdhulp. De totale mutatie is € 54,6 miljoen.