Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 604 880 | 0 | 604 880 | 370 557 | 975 437 | ‒ 86 032 | ‒ 6 029 | ‒ 58 063 | ‒ 28 113 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 753 477 | 0 | 753 477 | ‒ 20 198 | 733 279 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan juridisch verplicht | 92% | 98% | ||||||||
2.1 | Voedselzekerheid | 339 295 | 0 | 339 295 | ‒ 15 100 | 324 195 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | ||||||||||
Realiseren ecologische houdbare voedselsystemen | 24 445 | 24 445 | ‒ 2 445 | 22 000 | ‒ 4 845 | 770 | ‒ 5 700 | ‒ 4 850 | ||
Bevorderen inclusieve, duurzame groei in de agrarische sect. | 36 605 | 36 605 | ‒ 3 000 | 33 605 | ||||||
Kennis & capaciteitsopbouw ten behoeve van voedselzekerheid | 31 000 | 31 000 | ‒ 25 000 | 6 000 | ‒ 25 000 | ‒ 25 000 | ‒ 25 000 | ‒ 25 000 | ||
Uitbannen huidige honger en voeding | 22 085 | 22 085 | ‒ 12 095 | 9 990 | ||||||
Opdrachten | ||||||||||
Kennis & capaciteitsopbouw ten behoeve van voedselzekerheid | 10 000 | 10 000 | 25 000 | 35 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | ||
Realiseren ecologische houdbare voedselsystemen | 15 000 | 15 000 | ‒ 3 000 | 12 000 | ‒ 3 550 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 4 000 | 4 000 | 0 | 4 000 | ||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||||||
Voedselzekerheid | 165 160 | 165 160 | 7 440 | 172 600 | 11 200 | ‒ 2 220 | 5 700 | 4 850 | ||
Bevorderen inclusieve, duurzame groei in de agrarische sect. | 15 000 | 15 000 | ‒ 2 000 | 13 000 | ‒ 2 805 | 1 450 | ||||
Kennis & capaciteitsopbouw ten behoeve van voedselzekerheid | 12 000 | 12 000 | 0 | 12 000 | ||||||
Uitbannen huidige honger en voeding | 4 000 | 4 000 | 0 | 4 000 | ||||||
2.2 | Water | 193 714 | 0 | 193 714 | 1 389 | 195 103 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | ||||||||||
Waterbeheer | 22 449 | 22 449 | ‒ 3 075 | 19 374 | ‒ 4 494 | ‒ 1 407 | ‒ 2 100 | |||
Drinkwater en sanitatie | 25 500 | 25 500 | ‒ 8 241 | 17 259 | ‒ 8 041 | ‒ 4 928 | ‒ 3 000 | |||
Bijdragen aan agentschappen | ||||||||||
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 | ||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||||||
Waterbeheer | 86 700 | 86 700 | 1 570 | 88 270 | 5 500 | 4 940 | 5 100 | |||
Drinkwater en sanitatie | 57 065 | 57 065 | 11 135 | 68 200 | 7 035 | 1 395 | ||||
2.3 | Klimaat | 220 468 | 0 | 220 468 | ‒ 6 487 | 213 981 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | ||||||||||
Klimaat algemeen | 56 179 | 56 179 | ‒ 24 179 | 32 000 | ‒ 24 179 | ‒ 24 179 | ‒ 24 179 | ‒ 24 179 | ||
Hernieuwbare energie | 36 000 | 36 000 | ‒ 1 000 | 35 000 | ‒ 1 000 | ‒ 1 000 | ‒ 1 000 | ‒ 1 000 | ||
Dutch Fund for Climate and Development | 40 000 | 40 000 | 0 | 40 000 | ||||||
Opdrachten | ||||||||||
Klimaat algemeen | 4 000 | 4 000 | ‒ 4 000 | 0 | ‒ 4 000 | ‒ 4 000 | ‒ 4 000 | ‒ 4 000 | ||
Bijdragen aan agentschappen | ||||||||||
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 0 | 0 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | ||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||||||
Contributie IZA/IZT | 357 | 357 | 0 | 357 | ||||||
Klimaatprogramma's (non-ODA) | 1 550 | 1 550 | 0 | 1 550 | ||||||
Klimaat algemeen | 75 240 | 75 240 | 1 834 | 77 074 | 8 321 | 8 321 | 8 321 | 8 321 | ||
Hernieuwbare energie | 0 | 0 | 17 000 | 17 000 | 17 000 | 17 000 | 17 000 | 17 000 | ||
UNEP | 7 142 | 7 142 | 858 | 8 000 | 858 | 858 | 858 | 858 | ||
Toelichting
Verplichtingen
De stijging van het verplichtingenbudget kent een aantal oorzaken. De meest in het oog springende verhogingen ontstaan als gevolg van de verlenging van bestaande programma’s. Dit geldt voor zowel programma’s gefinancierd vanuit de centrale budgetten als voor budgetten die zijn gedelegeerd aan ambassades voor de financiering van activiteiten in het kader van de samenwerking met de Wageningen Universiteit en de Wereldbank in Ethiopië. Andere oorzaken zijn de verlenging van programma’s op het gebied van voedselzekerheid en water in de regio Grote Meren, van een aantal waterprogramma’s in Mali, en van centrale programma’s op het gebied van water, drinkwater en sanitatie. Tenslotte een kleine verhoging in verband met de optopping voor de UNICEF bijdrage in het kader van de COVID-19 respons, zie uitgaven.
Uitgaven
Artikel 2.1
Afgezien van een verlaging van het budget voor de dekking van de respons op COVID-19 neemt het budget voor het artikelonderdeel Voedselzekerheid ook af als gevolg van een budgetoverheveling naar het artikelonderdeel 1.3 ‘Versterkte Private sector en Arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden’ om aan een toezegging voor het versterken van de private sector op het gebied van voedselzekerheid in Tunesië invulling te geven.
Artikel 2.2
In verband met de snelle eerste respons op de COVID-19 pandemie is het budget voor de bijdrage aan het UNICEF WASH (water, sanitation and health) programma opgetopt. Deze optopping is deels opgevangen door verlagingen van budgetten op decentrale programma’s in een aantal West-Afrikaanse landen en in de Hoorn van Afrika.
Artikel 2.3
Over de uitvoering van het amendement Bouali (Kamerstuk, 35 300 XVII, nr. 16) is de Kamer reeds geïnformeerd in de brief Internationale Inzet Bosbehoud en Bosherstel van 9 maart jl. Hierin is aangegeven dat de financiering voor activiteiten die bijdragen aan het tegengaan van ontbossing worden verdubbeld naar ten minste EUR 25 miljoen vanaf dit jaar.
Verder is het budget voor het artikelonderdeel Klimaat teruggebracht vanwege de benodigde dekking voor de eerste snelle respons op COVID-19.