Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 20120 | 2020 | 2020 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 524 896 | 0 | 524 896 | 28 159 | 553 055 | ‒ 24 011 | 150 539 | ‒ 14 209 | ‒ 19 209 | |
waarvan garantieverplichtingen | 129 000 | 129 000 | 129 000 | |||||||
waarvan overige verplichtingen | 395 896 | 395 896 | 424 055 | |||||||
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 540 518 | 0 | 540 518 | ‒ 10 805 | 529 713 | ‒ 4 050 | 1 999 | 1 749 | 1 749 | |
waarvan juridisch verplicht | 99% | 100% | ||||||||
1.1 | Duurzaam handels- en investeringssysteem, incl. MVO | 28 322 | 0 | 28 322 | 1 325 | 29 647 | 350 | 350 | 100 | 100 |
Subsidies | ||||||||||
MVO en beleidsondersteuning (ODA) | 9 575 | 9 575 | 1 125 | 10 700 | ||||||
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA) | 1 367 | 1 367 | 500 | 1 867 | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
Opdrachten | ||||||||||
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA) | 2 685 | 2 685 | ‒ 650 | 2 035 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ||
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 1 500 | 1 500 | 350 | 1 850 | 350 | 350 | 100 | 100 | ||
Bijdrage (inter)nationale organisaties | ||||||||||
MVO en beleidsondersteuning (ODA) | 8 000 | 8 000 | 0 | 8 000 | ||||||
Contributies internationaal ondernemen (non-ODA) | 5 195 | 5 195 | 0 | 5 195 | ||||||
1.2 | Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie | 108 996 | 0 | 108 996 | ‒ 4 180 | 104 816 | ‒ 4 400 | 1 649 | 1 649 | 1 649 |
Subsidies | ||||||||||
Programma's internationaal ondernemen | 17 911 | 17 911 | ‒ 800 | 17 111 | ‒ 700 | 1 649 | 1 649 | 1 649 | ||
Versterking concurrentiepositie Nederland | 6 502 | 6 502 | 0 | 6 502 | ||||||
Invest NL Internationaal | 9 000 | 9 000 | 0 | 9 000 | ||||||
Dutch Trade and Investment Fund | 0 | 0 | 17 374 | 17 374 | 9 210 | 4 829 | 4 829 | 4 829 | ||
Leningen | ||||||||||
Dutch Trade and Investment Fund | 17 374 | 17 374 | ‒ 17 374 | 0 | ‒ 9 210 | ‒ 4 829 | ‒ 4 829 | ‒ 4 829 | ||
Garanties | ||||||||||
Dutch Trade and Investment Fund | 4 200 | 4 200 | 0 | 4 200 | ||||||
Opdrachten | ||||||||||
Programma's internationaal ondernemen | 2 000 | 2 000 | 250 | 2 250 | ||||||
Dutch Trade and Investment Fund | 440 | 440 | 0 | 440 | ||||||
Wereldtentoonstelling Dubaï | 2 000 | 2 000 | ‒ 30 | 1 970 | ||||||
China-strategie | 600 | 600 | 0 | 600 | ||||||
Bijdragen aan agentschappen | ||||||||||
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 42 648 | 42 648 | 200 | 42 848 | 200 | |||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Programma's internationaal ondernemen | 0 | 0 | 600 | 600 | 500 | |||||
Bijdragen aan ander begrotingshoofdstuk | ||||||||||
Versterking economische functie | 570 | 570 | 0 | 570 | ||||||
Overig | 5 751 | 5 751 | ‒ 4 400 | 1 351 | ‒ 4 400 | 0 | ||||
1.3 | Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden | 403 200 | 0 | 403 200 | ‒ 7 950 | 395 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | ||||||||||
Marktontwikkeling en markttoegang | 6 950 | 6 950 | ‒ 1 500 | 5 450 | ‒ 1 500 | ‒ 1 500 | ‒ 1 500 | ‒ 1 500 | ||
Economic governance and institutions | 26 400 | 26 400 | 0 | 26 400 | ||||||
Financiële sector ontwikkeling | 10 000 | 10 000 | 0 | 10 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Infrastructuurontwikkeling | 34 350 | 34 350 | 0 | 34 350 | ||||||
Duurzame productie en handel | 39 700 | 39 700 | 0 | 39 700 | ||||||
(Jeugd)werkgelegenheid | 10 000 | 10 000 | 0 | 10 000 | ||||||
Dutch Good Growth Fund | 25 000 | 25 000 | 0 | 25 000 | ||||||
Leningen | ||||||||||
Infrastructuurontwikkeling | 7 000 | 7 000 | 0 | 7 000 | ||||||
Dutch Good Growth Fund | 24 000 | 24 000 | 0 | 24 000 | ||||||
Garanties | ||||||||||
Dutch Good Growth Fund | 1 000 | 1 000 | 0 | 1 000 | ||||||
Opdrachten | ||||||||||
Marktontwikkeling en markttoegang | 12 000 | 12 000 | 0 | 12 000 | ||||||
Economic governance and institutions | 18 000 | 18 000 | 0 | 18 000 | ||||||
Financiële sector ontwikkeling | 4 000 | 4 000 | 0 | 4 000 | ||||||
Infrastructuurontwikkeling | 750 | 750 | 0 | 750 | ||||||
(Jeugd)werkgelegenheid | 25 250 | 25 250 | 0 | 25 250 | ||||||
Bijdragen aan agentschappen | ||||||||||
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 36 000 | 36 000 | 0 | 36 000 | ||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
International Labour Organisation | 5 700 | 5 700 | ‒ 465 | 5 235 | ||||||
Lokale private sector ontwikkeling | 27 100 | 27 100 | ‒ 4 163 | 22 937 | ||||||
Marktontwikkeling en markttoegang | 7 000 | 7 000 | 1 500 | 8 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | ||
Partnershipprogramma ILO | 5 500 | 5 500 | ‒ 472 | 5 028 | ||||||
Economic governance and institutions | 7 000 | 7 000 | 0 | 7 000 | ||||||
Financiële sector ontwikkeling | 3 000 | 3 000 | 0 | 3 000 | ||||||
Infrastructuurontwikkeling | 45 000 | 45 000 | 0 | 45 000 | ||||||
(Jeugd)werkgelegenheid | 3 000 | 3 000 | 0 | 3 000 | ||||||
Nexus onderwijs en werk | 19 500 | 19 500 | ‒ 2 850 | 16 650 | ||||||
Ontvangsten | 6 373 | 0 | 6 373 | 0 | 6 373 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.10 | Ontvangsten duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen | 3 373 | 3 373 | 0 | 3 373 | |||||
1.30 | Ontvangsten DGGF | 3 000 | 3 000 | 0 | 3 000 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is voor artikel 1 duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen verhoogd. Dit komt hoofdzakelijk door de verlenging van twee subsidies op het gebied van duurzame productie en handel.
Uitgaven
Artikel 1.1
Het uitgavenbudget op artikel 1.1 is voor 2020 verhoogd. Deze verhoging komt hoofdzakelijk door een toename in verwachte uitvoeringskosten van het Fonds Verantwoord Ondernemen dat bij de RVO is belegd.
Artikel 1.2
Het uitgavenbudget op artikel 1.2 is voor 2020 verlaagd. Dit komt hoofdzakelijk door een bijdrage aan de uitvoering van extra controles ten aanzien van internationaal sanctiebeleid bij de douane.
Verder is op artikel 1.2 voor de uitvoering van de amendement Amhaouch en Weverling (Kamerstuk, 35 300 XVII, nr. 19) eenmalig EUR 2 miljoen vrijgemaakt voor internationalisering van het MKB in de regio’s via het Trade Relations Programma. De middelen worden verspreid over twee jaar aan de partners beschikbaar gesteld. Naar aanleiding van het amendement Weverling (Kamerstuk, 35 300 XVII, nr. 25) is vanaf 2020 EUR 4 miljoen vrijgemaakt voor twee pilotprojecten. Deze projecten dienen ter ondersteuning van het bedrijfsleven bij het opzetten van langdurige, bilaterale innovatiesamenwerkingsprojecten, die inzicht zullen moeten geven in de mogelijke aansluitingen van het Nederlandse (internationale) innovatiebeleid en het handelsbeleid.
Artikel 1.3
Het uitgavenbudget op artikel 1.3 neemt per saldo af. Dit saldo is enerzijds het resultaat van een verhoging van het budget als gevolg van een overheveling uit artikel 2.1 Voedselzekerheid om aan een toezegging voor het versterken van de private sector in Tunesië op het gebied van voedselzekerheid invulling te geven. Anderzijds is er op dit artikelonderdeel sprake van een verlaging het budget voor de dekking van de respons op COVID-19. Deze dekking is hoofdzakelijk gevonden op aan ambassades gedelegeerde programma's.