Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 | ||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | ||||
Verplichtingen | 524 896 | 553 055 | 2 066 | 175 624 | 730 745 | |
waarvan garantieverplichtingen | 129 000 | 129 000 | 129 000 | |||
waarvan overige verplichtingen | 395 896 | 424 055 | 601 745 | |||
Uitgaven: | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 540 518 | 529 713 | 2 066 | 9 230 | 541 009 | |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | ||||
1.1 | Duurzaam handels- en investeringssysteem, incl. MVO | 28 322 | 29 647 | 0 | ‒ 4 795 | 24 852 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
MVO en beleidsondersteuning (ODA) | 9 575 | 10 700 | 0 | 2 200 | 12 900 | |
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA) | 1 367 | 1 867 | 0 | ‒ 1 167 | 700 | |
Opdrachten | ||||||
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA) | 2 685 | 2 035 | 0 | ‒ 525 | 1 510 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 1 500 | 1 850 | 0 | ‒ 400 | 1 450 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
MVO en beleidsondersteuning (ODA) | 8 000 | 8 000 | 0 | ‒ 5 000 | 3 000 | |
Contributies internationaal ondernemen (non-ODA) | 5 195 | 5 195 | 0 | 97 | 5 292 | |
1.2 | Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie | 108 996 | 104 816 | 0 | 1 854 | 106 670 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Programma's internationaal ondernemen | 17 911 | 17 111 | 0 | 0 | 17 111 | |
Versterking concurrentiepositie Nederland | 6 502 | 6 502 | 0 | ‒ 1 502 | 5 000 | |
Invest Internationaal | 9 000 | 9 000 | 0 | ‒ 669 | 8 331 | |
Dutch Trade and Investment Fund | 0 | 17 374 | 0 | 0 | 17 374 | |
Leningen | ||||||
Dutch Trade and Investment Fund | 17 374 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garanties | ||||||
Dutch Trade and Investment Fund | 4 200 | 4 200 | 0 | 0 | 4 200 | |
Opdrachten | ||||||
Programma's internationaal ondernemen | 2000 | 2250 | 0 | 4671 | 6 921 | |
Dutch Trade and Investment Fund | 440 | 440 | 0 | 0 | 440 | |
Wereldtentoonstelling Dubaï | 2 000 | 1 970 | 0 | 145 | 2 115 | |
China-strategie | 600 | 600 | 0 | ‒ 470 | 130 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 42 648 | 42 848 | 0 | 1 600 | 44 448 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Programma's internationaal ondernemen | 0 | 600 | 0 | 0 | 600 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||
Versterking economische functie | 570 | 570 | 0 | ‒ 570 | 0 | |
Overig | 5 751 | 1 351 | 0 | ‒ 1 351 | 0 | |
1.3 | Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden | 403 200 | 395 250 | 2 066 | 12 171 | 409 487 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Marktontwikkeling en markttoegang | 6 950 | 5 450 | 3 000 | 2 550 | 11 000 | |
Economic governance and institutions | 26 400 | 26 400 | 0 | 10 000 | 36 400 | |
Financiële sector ontwikkeling | 10 000 | 10 000 | 0 | 0 | 10 000 | |
Infrastructuurontwikkeling | 34 350 | 34 350 | 0 | 0 | 34 350 | |
Duurzame productie en handel | 39 700 | 39 700 | 0 | 3 725 | 43 425 | |
(Jeugd)werkgelegenheid | 10 000 | 10 000 | 0 | 0 | 10 000 | |
Dutch Good Growth Fund | 25 000 | 25 000 | 0 | ‒ 5 000 | 20 000 | |
Leningen | ||||||
Infrastructuurontwikkeling | 7 000 | 7 000 | 0 | ‒ 7 000 | 0 | |
Dutch Good Growth Fund | 24 000 | 24 000 | 15 000 | ‒ 4 900 | 34 100 | |
Garanties | ||||||
Dutch Good Growth Fund | 1 000 | 1 000 | 0 | 4 400 | 5 400 | |
Opdrachten | ||||||
Marktontwikkeling en markttoegang | 12 000 | 12 000 | 0 | 0 | 12 000 | |
Economic governance and institutions | 18 000 | 18 000 | 0 | ‒ 3 800 | 14 200 | |
Financiële sector ontwikkeling | 4 000 | 4 000 | 0 | 5 000 | 9 000 | |
Infrastructuurontwikkeling | 750 | 750 | 0 | ‒ 750 | 0 | |
(Jeugd)werkgelegenheid | 25 250 | 25 250 | 0 | ‒ 23 922 | 1 328 | |
Dutch Good Growth Fund | 0 | 0 | 0 | 1 100 | 1 100 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 36 000 | 36 000 | 0 | ‒ 4 000 | 32 000 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
International Labour Organisation | 5 700 | 5 235 | 0 | ‒ 310 | 4 925 | |
Lokale private sector ontwikkeling | 27 100 | 22 937 | 0 | 3 490 | 26 427 | |
Marktontwikkeling en markttoegang | 7 000 | 8 500 | 6 000 | 9 200 | 23 700 | |
Partnershipprogramma ILO | 5 500 | 5 028 | 0 | 0 | 5 028 | |
Economic governance and institutions | 7 000 | 7 000 | 0 | ‒ 3 000 | 4 000 | |
Financiële sector ontwikkeling | 3 000 | 3 000 | 0 | 9 200 | 12 200 | |
Infrastructuurontwikkeling | 45 000 | 45 000 | 0 | 3 394 | 48 394 | |
(Jeugd)werkgelegenheid | 3 000 | 3 000 | 0 | 0 | 3 000 | |
Nexus onderwijs en werk | 19 500 | 16 650 | 0 | ‒ 9 140 | 7 510 | |
Nog te verdelen | ||||||
Nog te verdelen | 0 | 0 | ‒ 21 934 | 21 934 | 0 | |
Ontvangsten | 6 373 | 6 373 | 0 | 0 | 6 373 | |
1.10 | Ontvangsten duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen | 3 373 | 3.373 | 0 | 0 | 3 373 |
1.30 | Ontvangsten DGGF | 3 000 | 3.000 | 0 | 0 | 3 000 |
Toelichting
Verplichtingen
Het totale verplichtingenbudget voor artikel 1 neemt toe met EUR 177,7 miljoen. De belangrijkste opwaartse mutaties houden verband met het aangaan van langdurige partnerschappen zodat de effectiviteit van onze uitvoeringspartners kan worden verhoogd. Het betreft tienjarige partnerschappen met IDH (Initiatief Duurzame Handel), Agriterra (Economic Governance en Institutions) en met Mondiaal FNV en CNV Internationaal in het kader van het vakbondsmedefinancieringsprogramma (Economic Governance en Institutions).
Uitgaven
Mutaties Miljoenennota
Artikelonderdeel 1.3: Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden
Het Kabinet heeft EUR 150 miljoen extra vrijgemaakt voor de wereldwijde aanpak van COVID-19. Daarover bent u geïnformeerd met de Kabinetsreactie «Nederland en de wereldwijde aanpak van COVID-19» (Kamerstuk II 33 625, nr. 320) en in de begroting BHOS 2021. Uit dit steunpakket is EUR 24 miljoen toegevoegd aan het budget voor artikelonderdeel 1.3 Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden. Het betreft de volgende onderdelen uit het steunpakket: Trade Mark East Africa (EUR 3 miljoen), Family Support Programme Soedan (EUR 6 miljoen), DGGF (EUR 15 miljoen).
Met deze Tweede suppletoire begroting is het bedrag onder ‘nog te verdelen’ technisch tegengeboekt en op instrumentniveau verwerkt.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2020
Artikelonderdeel 1.3 : Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden
Per saldo neemt het uitgavenbudget voor artikelonderdeel 1.3 (Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden) toe met EUR 12,2 miljoen. Hierdoor konden ongewenste vertragingen bijv. in de sectoren Infrastructuur en Financiële sectorontwikkeling worden voorkomen en was er ruimte voor activiteiten ter vermindering van de gevolgen van de COVID-pandemie. Dit betreft bijvoorbeeld (aanvullende) ondersteuning via het DGGF voor investeringen in getroffen gebieden, een programma in Oost-Afrika om de (grensoverschrijdende) handel zo goed mogelijk in stand te houden en baanverlies te beperken en een familie-ondersteuningsprogramma in Soedan. Verder werd een kortlopend programma met Pharmaccess in Ghana ondersteund en vond een herprioritering plaats vanuit een reguliere NEXUS onderwijs en werkgelegenheid activiteit naar een COVID gerelateerde activiteit in Libanon. Naast deze COVID-19 activiteiten wordt in het kader van (jeugd)werkgelegenheid de vervolgbetaling aan het Challenge Fund for Youth Employment vertraagd om vervolgens plaats te vinden in latere jaren.