In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties tot en met t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 411.111 | 0 | 411.111 | 36.769 | 447.880 | 7.000 | ‒ 6.100 | 15.450 | 6.200 | 521.207 |
Uitgaven | 601.497 | 0 | 601.497 | 5.596 | 607.093 | 3.803 | ‒ 31.085 | 7.100 | 7.100 | 711.179 | |
1.1 | Duurzaam handels- en investeringssysteem, inclusief MVO | 35.114 | 0 | 35.114 | 1.500 | 36.614 | 2.000 | 5.100 | 6.200 | 6.200 | 40.556 |
Subsidies (regelingen) | 19.729 | 0 | 19.729 | 1.500 | 21.229 | ‒ 2.500 | 3.100 | 6.200 | 6.200 | 24.767 | |
MVO en beleidsondersteuning (ODA) | 15.506 | 0 | 15.506 | 0 | 15.506 | ‒ 4.500 | ‒ 2.000 | 0 | 0 | 15.875 | |
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA) | 4.223 | 0 | 4.223 | 1.500 | 5.723 | 2.000 | 5.100 | 6.200 | 6.200 | 8.892 | |
Opdrachten | 2.281 | 0 | 2.281 | 0 | 2.281 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.294 | |
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA) | 2.281 | 0 | 2.281 | 0 | 2.281 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.294 | |
Bijdrage aan agentschappen | 1.909 | 0 | 1.909 | 0 | 1.909 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.300 | |
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 1.909 | 0 | 1.909 | 0 | 1.909 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.300 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 11.195 | 0 | 11.195 | 0 | 11.195 | 4.500 | 2.000 | 0 | 0 | 11.195 | |
MVO en beleidsondersteuning (ODA) | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 5.000 | 4.500 | 2.000 | 0 | 0 | 5.000 | |
Contributies internationaal ondernemen (non-ODA) | 6.195 | 0 | 6.195 | 0 | 6.195 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.195 | |
1.2 | Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie | 98.273 | 0 | 98.273 | 6.196 | 104.469 | 3.903 | 4.000 | 3.000 | 3.000 | 95.273 |
Subsidies (regelingen) | 30.781 | 0 | 30.781 | 0 | 30.781 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30.781 | |
Programma's internationaal ondernemen | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.000 | |
Versterking concurrentiepositie Nederland | 6.502 | 0 | 6.502 | 0 | 6.502 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.502 | |
Invest Internationaal | 9.780 | 0 | 9.780 | 0 | 9.780 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.780 | |
Dutch Trade and Investment Fund | 4.499 | 0 | 4.499 | 0 | 4.499 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.499 | |
Garanties | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.500 | |
Dutch Trade and Investment Fund | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.500 | |
Opdrachten | 20.752 | 0 | 20.752 | 3.196 | 23.948 | 903 | 1.000 | 0 | 0 | 14.752 | |
Programma's internationaal ondernemen | 10.566 | 0 | 10.566 | 650 | 11.216 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.566 | |
Dutch Trade and Investment Fund | 4.186 | 0 | 4.186 | 0 | 4.186 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.186 | |
Wereldtentoonstelling | 6.000 | 0 | 6.000 | 2.546 | 8.546 | 903 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 45.240 | 0 | 45.240 | 3.000 | 48.240 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 48.240 | |
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 45.240 | 0 | 45.240 | 3.000 | 48.240 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 48.240 | |
1.3 | Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden | 468.110 | 0 | 468.110 | ‒ 2.100 | 466.010 | ‒ 2.100 | ‒ 40.185 | ‒ 2.100 | ‒ 2.100 | 575.350 |
Subsidies (regelingen) | 169.690 | 0 | 169.690 | 22.353 | 192.043 | 17.900 | 18.325 | 16.575 | 19.050 | 209.800 | |
Marktontwikkeling en markttoegang | 15.450 | 0 | 15.450 | ‒ 400 | 15.050 | ‒ 400 | ‒ 400 | ‒ 400 | ‒ 400 | 20.050 | |
Economic governance and institutions | 19.900 | 0 | 19.900 | 0 | 19.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 22.400 | |
Financiële sector ontwikkeling | 36.105 | 0 | 36.105 | 30.270 | 66.375 | 26.630 | 21.750 | 20.850 | 22.550 | 71.550 | |
Infrastructuurontwikkeling | 32.300 | 0 | 32.300 | ‒ 5.000 | 27.300 | ‒ 5.000 | 0 | 0 | 0 | 34.100 | |
Duurzame productie en handel | 44.890 | 0 | 44.890 | ‒ 2.100 | 42.790 | ‒ 2.100 | ‒ 2.100 | ‒ 2.100 | ‒ 2.100 | 49.700 | |
(Jeugd)werkgelegenheid | 9.000 | 0 | 9.000 | 0 | 9.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.000 | |
Nexus onderwijs en werk | 7.065 | 0 | 7.065 | ‒ 1.937 | 5.128 | ‒ 230 | 300 | 0 | 0 | 0 | |
Lokale private sector ontwikkeling | 4.980 | 0 | 4.980 | 1.520 | 6.500 | ‒ 1.000 | ‒ 1.225 | ‒ 1.775 | ‒ 1.000 | 3.000 | |
Leningen | 38.873 | 0 | 38.873 | 0 | 38.873 | 0 | 0 | 0 | 0 | 85.000 | |
Infrastructuurontwikkeling | 8.873 | 0 | 8.873 | 0 | 8.873 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.000 | |
Financiële sector ontwikkeling | 30.000 | 0 | 30.000 | 0 | 30.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 75.000 | |
Garanties | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.000 | |
Financiële sector ontwikkeling | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.000 | |
Opdrachten | 58.000 | 0 | 58.000 | 0 | 58.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 63.350 | |
Marktontwikkeling en markttoegang | 12.000 | 0 | 12.000 | 0 | 12.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.000 | |
Economic governance and institutions | 17.000 | 0 | 17.000 | 0 | 17.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17.000 | |
Financiële sector ontwikkeling | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.000 | |
Infrastructuurontwikkeling | 1.750 | 0 | 1.750 | 0 | 1.750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.750 | |
(Jeugd)werkgelegenheid | 26.250 | 0 | 26.250 | 0 | 26.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 31.600 | |
Bijdrage aan agentschappen | 24.000 | 0 | 24.000 | 0 | 24.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 26.000 | |
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 24.000 | 0 | 24.000 | 0 | 24.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 26.000 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 167.547 | 0 | 167.547 | ‒ 24.453 | 143.094 | ‒ 20.000 | ‒ 20.425 | ‒ 18.675 | ‒ 21.150 | 181.200 | |
International Labour Organisation | 5.700 | 0 | 5.700 | 0 | 5.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.700 | |
Lokale private sector ontwikkeling | 39.341 | 0 | 39.341 | 1.421 | 40.762 | 1.500 | 725 | 2.475 | 0 | 35.150 | |
Marktontwikkeling en markttoegang | 15.767 | 0 | 15.767 | 400 | 16.167 | 400 | 400 | 400 | 400 | 18.600 | |
Partnershipprogramma ILO | 6.500 | 0 | 6.500 | ‒ 50 | 6.450 | ‒ 50 | 950 | 950 | 950 | 6.450 | |
Economic governance and institutions | 6.000 | 0 | 6.000 | 0 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.000 | |
Financiële sector ontwikkeling | 16.000 | 0 | 16.000 | 0 | 16.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16.000 | |
Infrastructuurontwikkeling | 68.499 | 0 | 68.499 | ‒ 26.634 | 41.865 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | 93.300 | |
Nexus onderwijs en werk | 9.740 | 0 | 9.740 | 410 | 10.150 | ‒ 1.850 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | 0 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 38.085 | 0 | 0 | 0 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 38.085 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 14.000 | 0 | 14.000 | 0 | 14.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14.000 | |
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||
Verplichtingen | 411 111 | 0 | 411 111 | 36 769 | 447 880 | 0 | 0 | 0 | 0 |
garantieverplichtingen | 100 000 | 0 | 100 000 | 0 | 100 000 | ||||
overige verplichtingen | 311 111 | 0 | 311 111 | 36 769 | 347 880 |
Toelichting
VerplichtingenIn de eerste suppletoire begroting 2024 worden de verplichtingen op artikel 1 verhoogd o.a. voor het uitvoeren van het toezicht op de IMVO-wetgeving (CSDDD richtlijn) en voor nieuwe programma's bij de ambassades. In 2025 stijgt het budget door nieuwe verplichtingen in het kader van Osaka Expo en hogere uitvoeringskosten RVO vanwege loon en prijspeil aanpassingen. Verder wordt het verplichtingenbudget in 2026 naar beneden bijgesteld door een verlaging van het verplichtingenbudget van de ambassades en het doorschuiven van de ILO bijdrage naar 2027. In 2028 wordt het verplichtingenbudget verhoogd door nieuwe verplichtingen voor ILO en de bijdrage aan RVO. De mutatie voor 2029 betreft de toevoeging van het gehele verplichtingenbudget.
Uitgaven
De uitgaven voor 2024 op artikel 1 Duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen zijn voor 89% juridisch verplicht (stand midden april 2024).Artikelonderdeel 1.1In de eerste suppletoire begroting 2024 worden de uitgaven op artikel 1.1 Duurzaam handels- en investeringssysteem, inclusief MVO structureel verhoogd in het kader van de uitvoering van het toezicht op de IMVO-wetgeving (CSDDD-richtlijn) en de anti-dwangarbeidverordening (FLR). De CSDDD-richtlijn verplicht grote bedrijven misstanden in hun waardeketen op mens en milieu in kaart te brengen en aan te pakken. Verder ziet de anti-dwangarbeidverordening erop toe dat producten die gemaakt worden met dwangarbeid verboden worden en niet meer op de EU-markt gebracht worden.
Artikelonderdeel 1.2In de eerste suppletoire begroting 2024 worden de uitgaven op artikel 1.2 Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie verhoogd. De verhoging komt door een structurele verhoging van de RVO bijdrage, additionele bouwkosten voor de Osaka Expo en door een overheveling voor de doorlopende bijdrage aan RVO (Netherlands Branding programma). Verder worden de uitgave o.a. in 2025 en 2026 verhoogd in het kader van Osaka Expo.Nog te verdelenAls gevolg van de hogere bezetting en prijs bij het COA van eerstejaars asielzoekers uit DAC-landen, heeft er een herschikking plaatsgevonden binnen het ODA-budget. Dit betekent een ombuiging op de BHOS-programma’s in 2026. Op het ODA-budget van artikel 1 wordt EUR 38 miljoen omgebogen in 2026. Deze ombuiging is administratief geboekt op het instrument «nog te verdelen» binnen artikelonderdeel 1.3. Bij een volgend begrotingsmoment kan en zal inzichtelijk gemaakt hoe de ombuiging uiteindelijk zal worden verwerkt en verdeeld naar de artikelonderdelen.