Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2023 | 2023 | 2023 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 463 682 | 0 | 463 682 | 37 813 | 501 495 | ‒ 53 433 | ‒ 61 563 | ‒ 41 369 | 7 108 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 639 664 | 0 | 639 664 | ‒ 67 422 | 572 242 | ‒ 48 433 | ‒ 56 563 | ‒ 37 369 | 11 108 | |
waarvan juridisch verplicht | 34% | 76% | ||||||||
1.1 | Duurzaam handels- en investeringssysteem, incl. MVO | 35 089 | 0 | 35 089 | 845 | 35 934 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
MVO en beleidsondersteuning (ODA) | 16 575 | 0 | 16 575 | ‒ 700 | 15 875 | ‒ 700 | ‒ 700 | ‒ 700 | ‒ 700 | |
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA) | 4 438 | 0 | 4 438 | ‒ 100 | 4 338 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA) | 2 281 | 0 | 2 281 | ‒ 55 | 2 226 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 1 600 | 0 | 1 600 | 700 | 2 300 | 700 | 700 | 700 | 700 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||
MVO en beleidsondersteuning (ODA) | 5 000 | 0 | 5 000 | 0 | 5 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Contributies internationaal ondernemen (non-ODA) | 5 195 | 0 | 5 195 | 1 000 | 6 195 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
1.2 | Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie | 86 665 | 0 | 86 665 | 9 516 | 96 181 | 12 108 | 20 408 | 12 408 | 6 108 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Programma's internationaal ondernemen | 10 000 | 0 | 10 000 | 0 | 10 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Versterking concurrentiepositie Nederland | 6 502 | 0 | 6 502 | 0 | 6 502 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Invest Internationaal | 9 000 | 0 | 9 000 | 780 | 9 780 | 780 | 780 | 780 | 780 | |
Dutch Trade and Investment Fund | 4 499 | 0 | 4 499 | 0 | 4 499 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garanties | ||||||||||
Dutch Trade and Investment Fund | 1 500 | 0 | 1 500 | 0 | 1 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Programma's internationaal ondernemen | 9 566 | 0 | 9 566 | 1 000 | 10 566 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
Dutch Trade and Investment Fund | 450 | 0 | 450 | 3 736 | 4 186 | 3 736 | 3 736 | 3 736 | 3 736 | |
Wereldtentoonstelling | 0 | 0 | 0 | 4 000 | 4 000 | 6 000 | 9 000 | 1 000 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 45 148 | 0 | 45 148 | 0 | 45 148 | 592 | 592 | 592 | 592 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||||||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 300 | 5 300 | |||
1.3 | Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden | 517 910 | 0 | 517 910 | ‒ 77 783 | 440 127 | ‒ 61 541 | ‒ 77 971 | ‒ 50 777 | 4 000 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Marktontwikkeling en markttoegang | 10 450 | 0 | 10 450 | 3 000 | 13 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Economic governance and institutions | 37 900 | 0 | 37 900 | ‒ 25 000 | 12 900 | ‒ 21 000 | ‒ 20 000 | ‒ 20 000 | ‒ 20 000 | |
Financiële sector ontwikkeling | 49 270 | 3 000 | 52 270 | ‒ 10 000 | 42 270 | ‒ 9 000 | ‒ 9 000 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 | |
Infrastructuurontwikkeling | 35 460 | ‒ 3 000 | 32 460 | ‒ 1 000 | 31 460 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzame productie en handel | 44 700 | 0 | 44 700 | 0 | 44 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
(Jeugd)werkgelegenheid | 6 000 | 0 | 6 000 | 3 000 | 9 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | |
Nexus onderwijs en werk | 9 450 | 0 | 9 450 | 375 | 9 825 | ‒ 514 | ‒ 4 607 | ‒ 7 000 | ‒ 7 000 | |
Lokale private sector ontwikkeling | 1 040 | 0 | 1 040 | 3 550 | 4 590 | 4 400 | 6 150 | 5 900 | 5 350 | |
Leningen | ||||||||||
Infrastructuurontwikkeling | 10 000 | 0 | 10 000 | ‒ 1 000 | 9 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Financiële sector ontwikkeling | 10 000 | 0 | 10 000 | 10 000 | 20 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | |
Garanties | ||||||||||
Financiële sector ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | |
Opdrachten | ||||||||||
Marktontwikkeling en markttoegang | 12 000 | 0 | 12 000 | ‒ 1 000 | 11 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Economic governance and institutions | 18 000 | 0 | 18 000 | ‒ 1 000 | 17 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Financiële sector ontwikkeling | 4 000 | 0 | 4 000 | 0 | 4 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Infrastructuurontwikkeling | 750 | 0 | 750 | 7 000 | 7 750 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
(Jeugd)werkgelegenheid | 25 850 | 0 | 25 850 | 0 | 25 850 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 34 000 | 0 | 34 000 | ‒ 10 000 | 24 000 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||
International Labour Organisation | 5 700 | 0 | 5 700 | 0 | 5 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lokale private sector ontwikkeling | 31 790 | 0 | 31 790 | 14 135 | 45 925 | 7 921 | 6 860 | 7 400 | 5 400 | |
Marktontwikkeling en markttoegang | 18 500 | 0 | 18 500 | ‒ 3 300 | 15 200 | 700 | 700 | 700 | 700 | |
Partnershipprogramma ILO | 5 500 | 0 | 5 500 | 1 000 | 6 500 | 1 000 | 1 000 | 0 | 0 | |
Economic governance and institutions | 7 000 | 0 | 7 000 | ‒ 1 000 | 6 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Financiële sector ontwikkeling | 3 000 | 0 | 3 000 | 14 000 | 17 000 | 14 000 | 14 000 | 14 000 | 14 000 | |
Infrastructuurontwikkeling | 123 000 | 0 | 123 000 | ‒ 7 210 | 115 790 | ‒ 526 | ‒ 915 | 9 000 | 11 550 | |
(Jeugd)werkgelegenheid | 3 000 | 0 | 3 000 | ‒ 3 000 | 0 | ‒ 3 000 | ‒ 3 000 | ‒ 3 000 | ‒ 3 000 | |
Nexus onderwijs en werk | 11 550 | 0 | 11 550 | 2 450 | 14 000 | ‒ 2 981 | ‒ 188 | ‒ 7 000 | ‒ 7 000 | |
Nog te verdelen | ||||||||||
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | ‒ 82 783 | ‒ 82 783 | ‒ 66 541 | ‒ 82 971 | ‒ 54 777 | ||
Ontvangsten | 6 264 | 0 | 6 264 | 7 736 | 14 000 | 7 736 | 7 736 | 7 736 | 7 736 | |
1.10 | Ontvangsten duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen | 3 264 | 0 | 3 264 | 3 736 | 7 000 | 3 736 | 3 736 | 3 736 | 3 736 |
1.30 | Ontvangsten DGGF | 3 000 | 0 | 3 000 | 4 000 | 7 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 |
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2023 | 2023 | 2023 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 463 682 | 0 | 463 682 | 37 813 | 501 495 | ‒ 53 433 | ‒ 61 563 | ‒ 41 369 | 7 108 | |
garantieverplichtingen | 100 000 | 0 | 100 000 | 0 | 100 000 | |||||
overige verplichtingen | 363 682 | 0 | 363 682 | 37 813 | 401 495 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op artikel 1 wordt in 2023 verhoogd. Dit wordt onder andere veroorzaakt door het vastleggen van meerjarige programma’s voor VN-instellingen, zoals International Labour Organization (ILO). Tevens worden in 2023 door de posten meerjarige programma’s aangegaan voor de invulling van de decentrale budgetten.
Uitgaven
Artikelonderdeel 1.2
In de eerste suppletoire begroting 2023 worden DTIF ontvangsten toegevoegd aan de begrotingsreserve. Deze storting wordt als uitgave geboekt ten laste van artikel 1.2. Een verhoging van de verwachte ontvangsten DTIF leidt derhalve tot hogere uitgaven. In dit kader wordt de uitgavenraming structureel verhoogd met EUR 3,7 miljoen. Verder wordt de eerste uitgave voor de Wereldtentoonstelling Osaka verwerkt in de eerste suppletoire begroting.
Artikelonderdeel 1.3
In de eerste suppletoire begroting 2023 worden de uitgaven met EUR 1 miljoen verhoogd voor een ongeoormerkte bijdrage aan ILO in verband met de Funding Compact afspraak.
Bovendien wordt het saldo van Private Sector Development (PSD) met EUR 4 miljoen verhoogd. Deze verhoging is een gevolg van de desaldering van de extra ontvangsten op DGGF (structureel). De EUR 4 miljoen is hierdoor aan de uitgavenkant opgetopt.
Ontvangsten
De ontvangsten op artikel 1 zijn toe te schrijven aan de hogere geraamde ontvangsten op het DTIF-instrument. Verder zijn de geraamde ontvangsten voor DGGF hoger dan begroot. Dit wordt onder andere veroorzaakt door hogere premieontvangsten en terugbetalingen op wisselfinancieringen voor DDGF.
Nog te verdelen
Als gevolg van hogere kosten voor eerstejaarsopvang asielzoekers neemt het BHOS-budget tot en met 2026 af. Dit heeft tot gevolg dat het budget op diverse thema's is aangepast. De mutaties zijn verdeeld en binnen het thema opgenomen onder het instrument ‘nog te verdelen’. De verwerking van deze bijstellingen op artikelonderdeel niveau zal uiterlijk op Prinsjesdag 2023 aan de Kamer worden vermeld.