In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties tot en met t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 379.145 | 0 | 379.145 | 34.569 | 413.714 | 48.325 | 40.357 | 2.670 | 2.713 | 436.663 |
Uitgaven | 536.817 | 0 | 536.817 | 10.069 | 546.886 | 62.225 | 55.507 | 8.070 | 6.613 | 644.335 | |
1.1 | Duurzaam handels- en investeringssysteem, inclusief MVO | 32.130 | 0 | 32.130 | 400 | 32.530 | 400 | 0 | 0 | 0 | 37.712 |
Subsidies (regelingen) | 13.558 | 0 | 13.558 | 500 | 14.058 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 22.275 | |
MVO en beleidsondersteuning (ODA) | 9.305 | 0 | 9.305 | 500 | 9.805 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 13.383 | |
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA) | 4.253 | 0 | 4.253 | 0 | 4.253 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.892 | |
Opdrachten | 2.231 | 0 | 2.231 | 0 | 2.231 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.294 | |
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA) | 2.231 | 0 | 2.231 | 0 | 2.231 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.294 | |
Bijdrage aan agentschappen | 1.716 | 0 | 1.716 | 1.000 | 2.716 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 3.300 | |
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 1.716 | 0 | 1.716 | 1.000 | 2.716 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 3.300 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 14.625 | 0 | 14.625 | ‒ 1.100 | 13.525 | 400 | 0 | 0 | 0 | 9.843 | |
MVO en beleidsondersteuning (ODA) | 8.430 | 0 | 8.430 | ‒ 1.500 | 6.930 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.648 | |
Contributies internationaal ondernemen (non-ODA) | 6.195 | 0 | 6.195 | 400 | 6.595 | 400 | 0 | 0 | 0 | 6.195 | |
1.2 | Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie | 105.176 | 0 | 105.176 | 3.153 | 108.329 | 2.214 | 1.874 | 1.907 | 1.926 | 97.218 |
Subsidies (regelingen) | 30.781 | 0 | 30.781 | 0 | 30.781 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30.781 | |
Programma's internationaal ondernemen | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.000 | |
Versterking concurrentiepositie Nederland | 6.502 | 0 | 6.502 | 0 | 6.502 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.502 | |
Invest Internationaal | 9.780 | 0 | 9.780 | 0 | 9.780 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.780 | |
Dutch Trade and Investment Fund | 4.499 | 0 | 4.499 | 0 | 4.499 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.499 | |
Garanties | 1.500 | 0 | 1.500 | 3.000 | 4.500 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 4.500 | |
Dutch Trade and Investment Fund | 1.500 | 0 | 1.500 | 3.000 | 4.500 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 4.500 | |
Opdrachten | 24.655 | 0 | 24.655 | ‒ 2.400 | 22.255 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | 11.752 | |
Programma's internationaal ondernemen | 10.566 | 0 | 10.566 | 0 | 10.566 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.566 | |
Dutch Trade and Investment Fund | 4.186 | 0 | 4.186 | ‒ 3.000 | 1.186 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | 1.186 | |
Wereldtentoonstelling | 9.903 | 0 | 9.903 | 600 | 10.503 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 48.240 | 0 | 48.240 | 2.553 | 50.793 | 2.214 | 1.874 | 1.907 | 1.926 | 50.185 | |
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 48.240 | 0 | 48.240 | 2.553 | 50.793 | 2.214 | 1.874 | 1.907 | 1.926 | 50.185 | |
1.3 | Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden | 399.511 | 0 | 399.511 | 6.516 | 406.027 | 59.611 | 53.633 | 6.163 | 4.687 | 509.405 |
Subsidies (regelingen) | 127.543 | 0 | 127.543 | 12.321 | 139.864 | 6.845 | ‒ 1.133 | ‒ 1.603 | ‒ 3.079 | 177.928 | |
Marktontwikkeling en markttoegang | 12.362 | 0 | 12.362 | 25.418 | 37.780 | 15.845 | 7.867 | 7.397 | 5.921 | 25.971 | |
Economic governance and institutions | 3.153 | 0 | 3.153 | 10.000 | 13.153 | 0 | 0 | 0 | 0 | 22.400 | |
Financiële sector ontwikkeling | 36.809 | 0 | 36.809 | ‒ 16.200 | 20.609 | 0 | 0 | 0 | 0 | 52.757 | |
Infrastructuurontwikkeling | 22.380 | 0 | 22.380 | 0 | 22.380 | 0 | 0 | 0 | 0 | 24.100 | |
Duurzame productie en handel | 35.504 | 0 | 35.504 | 0 | 35.504 | 0 | 0 | 0 | 0 | 49.700 | |
(Jeugd)werkgelegenheid | 9.000 | 0 | 9.000 | ‒ 8.000 | 1.000 | ‒ 9.000 | ‒ 9.000 | ‒ 9.000 | ‒ 9.000 | 0 | |
Nexus onderwijs en werk | 2.685 | 0 | 2.685 | 203 | 2.888 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lokale private sector ontwikkeling | 5.650 | 0 | 5.650 | 900 | 6.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.000 | |
Leningen | 50.000 | 0 | 50.000 | ‒ 13.800 | 36.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 68.161 | |
Infrastructuurontwikkeling | 10.000 | 0 | 10.000 | ‒ 3.800 | 6.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.000 | |
Financiële sector ontwikkeling | 40.000 | 0 | 40.000 | ‒ 10.000 | 30.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 58.161 | |
Garanties | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.000 | |
Financiële sector ontwikkeling | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.000 | |
Opdrachten | 61.800 | 0 | 61.800 | 8.000 | 69.800 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 72.350 | |
Marktontwikkeling en markttoegang | 12.000 | 0 | 12.000 | 0 | 12.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.000 | |
Economic governance and institutions | 17.000 | 0 | 17.000 | 0 | 17.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17.000 | |
Financiële sector ontwikkeling | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.000 | |
Infrastructuurontwikkeling | 1.750 | 0 | 1.750 | 8.000 | 9.750 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 10.750 | |
(Jeugd)werkgelegenheid | 30.050 | 0 | 30.050 | 0 | 30.050 | 0 | 0 | 0 | 0 | 31.600 | |
Bijdrage aan agentschappen | 26.000 | 0 | 26.000 | ‒ 484 | 25.516 | ‒ 484 | ‒ 484 | ‒ 484 | ‒ 484 | 25.516 | |
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 26.000 | 0 | 26.000 | ‒ 484 | 25.516 | ‒ 484 | ‒ 484 | ‒ 484 | ‒ 484 | 25.516 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 124.168 | 0 | 124.168 | ‒ 9.521 | 114.647 | ‒ 750 | 1.250 | ‒ 750 | ‒ 750 | 155.450 | |
International Labour Organisation | 5.700 | 0 | 5.700 | 100 | 5.800 | 100 | 100 | 100 | 100 | 5.800 | |
Lokale private sector ontwikkeling | 38.860 | 0 | 38.860 | ‒ 1.900 | 36.960 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 34.150 | |
Marktontwikkeling en markttoegang | 11.109 | 0 | 11.109 | ‒ 3.000 | 8.109 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18.600 | |
Partnershipprogramma ILO | 6.450 | 0 | 6.450 | ‒ 1.850 | 4.600 | ‒ 1.850 | 150 | ‒ 1.850 | ‒ 1.850 | 4.600 | |
Economic governance and institutions | 6.000 | 0 | 6.000 | 0 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.000 | |
Financiële sector ontwikkeling | 16.000 | 0 | 16.000 | 0 | 16.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16.000 | |
Infrastructuurontwikkeling | 31.909 | 0 | 31.909 | 0 | 31.909 | 0 | 0 | 0 | 0 | 68.300 | |
Nexus onderwijs en werk | 8.140 | 0 | 8.140 | ‒ 4.871 | 3.269 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzame productie en handel | 0 | 0 | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 10.000 | 10.000 | 45.000 | 45.000 | 0 | 0 | 0 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 10.000 | 10.000 | 45.000 | 45.000 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 14.000 | 0 | 14.000 | 0 | 14.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14.000 | |
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Ontvangsten | 14.000 | 0 | 14.000 | 0 | 14.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14.000 |
1.10 | Duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.000 |
Duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.000 | |
Duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.000 | |
1.30 | Ontvangsten DGGF | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.000 |
Ontvangsten DGGF | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.000 | |
Ontvangsten DGGF | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.000 |
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2025 | 2025 | 2025 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||
Verplichtingen | 379 145 | 0 | 379 145 | 34 569 | 413 714 | 48 325 | 40 357 | 2 670 | 2 713 |
garantieverplichtingen | 129 000 | 0 | 129 000 | 0 | 129 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
overige verplichtingen | 250 145 | 0 | 250 145 | 34 569 | 284 714 | 48 325 | 40 357 | 2 670 | 2 713 |
Toelichting
VerplichtingenHet verplichtingenbudget van artikel 1 stijgt ten opzichte van de vastgestelde begroting. De stijging komt doordat in 2025 verplichtingen worden aangegaan in het kader van de Ukraine Partnership Facility (UPF) 2. De subsidieregeling UPF 2 ondersteunt Nederlandse en internationale bedrijven en maatschappelijke organisaties die willen werken aan wederopbouw in en duurzaam herstel van de Oekraïense economie en samenleving.
UitgavenDe uitgaven voor 2025 op artikel 1 Duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen zijn voor 95% juridisch verplicht.
Artikelonderdeel 1.2Het uitgavenbudget op artikel 1.2 stijgt in 2025 met EUR 3,2 miljoen. Het budget stijgt in het kader van RVO-uitvoeringskosten.
Artikelonderdeel 1.3Het uitgavenbudget op artikel 1.3 stijgt in 2025 met EUR 6,5 miljoen. Het betreft een intensivering van EUR 10 miljoen in 2025 en EUR 45 miljoen in 2026 en 2027 ten behoeve van inzet gericht op handel. Deze uitgaven worden gedekt uit artikel 5.4, waar ruimte ontstond vanwege een bijgestelde raming voor de asieluitgaven. Daarnaast worden de UPF2 middelen die in 2024 niet zijn uitgegeven overgeheveld naar artikel 1.3. Verder wordt vanuit artikel 1.3 EUR 20 miljoen overgeheveld naar artikel 4.3 ten behoeve van wederopbouw voor o.a. Gaza. Zoals beschreven in de Tweede suppletoire begroting 2024 zijn de gereserveerde middelen voor wederopbouw van o.a. Gaza in 2024 niet tot besteding gekomen, dit bedrag wordt in 2025 opnieuw gereserveerd voor dit doel.
Ook wordt bij de Eerste suppletoire begroting invulling gegeven aan amendement Bontenbal (Kamerstuk 36 600 XVII, nr. 52). Met amendement Bontenbal is dekking gevonden voor het maatregelenpakket voor de OCW-begroting. In de grondslag voor de dekking van het amendement zijn naast het apparaat op de BZ-begroting ook de uitvoeringskosten op de BHO-begroting aangeslagen.
Verder stijgt het uitgavenbudget op artikel 1.3 vanaf 2026 als gevolg van de beleidskeuzes uit de beleidsbrief Ontwikkelingshulp (Kamerstuk 36 180 nr. 133).