Toegenomen voedselzekerheid; verbeterd waterbeheer, drinkwater, sanitaire voorzieningen en voorlichting over hygiëne; toegenomen weerbaarheid tegen klimaatverandering en tegengaan van klimaatverandering; duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen.
Om deze doelstelling te realiseren, werkt de minister voor BHOS nauw samen met de minister en de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Minister en Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.
De minister is verantwoordelijk voor:
Financieren
• De financiering van diverse programma’s en fondsen gericht op duurzame economische ontwikkeling, voedsel- en waterzekerheid, toegang tot hernieuwbare energie, klimaatadaptatie en verduurzaming van grondstofwinning. In toenemende mate wordt ingezet op financiering van programma’s waarin oog is voor de dwarsverbanden die tussen deze mondiale uitdagingen bestaan. Groeiende druk op natuurlijke hulpbronnen dwingt tot verduurzaming en een integrale benadering die synergie tussen de verschillende thema’s bevordert. De programma’s worden uitgevoerd door multilaterale instellingen, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen, (lokale) overheden, centrale uitvoerders (zoals FMO en RVO), in consultatie en samenwerking met andere donoren (waaronder DfID, BMZ, USAID en SIDA) en via publiek-private partnerschappen.
• De financiering van verschillende multilaterale en internationale instellingen, die een sleutelrol spelen bij de verzameling van gegevens, analyse en (formulering van de) aanpak van vraagstukken op het gebied van deze thema’s.
Stimuleren
• Nadruk op de verduurzaming van de dienstverlening en een integrale benadering die synergie tussen de verschillende thema’s bevordert.
• Het stimuleren van een inclusieve benadering met extra aandacht voor vrouwen en jongeren.
• Het intensiveren van de samenwerking tussen overheden, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en de private sector gericht op bovengenoemde doelstellingen.
• Mobilisatie van private investeringen in klimaatadaptatie en klimaatmitigatie met gebruikmaking van begrotingsmiddelen.
Regisseren
• Inzet van Nederlandse deskundigheid en technologie bij het realiseren van de ontwikkelingsdoelstellingen.
• Coördinatie, in nauwe samenwerking met de Minister van EZK, van het Nederlandse internationale milieu- en klimaatbeleid.
In 2020 heeft Nederland de beoogde resultaten voor voedselzekerheid, water en klimaat grotendeels gehaald en meerjarig lopen we goed op schema. Dat komt onder meer door de stabiliteit van beleid, netwerken, langjarige uitvoeringsprogramma’s en begeleiding door het netwerk van deskundigen en ambassades in prioritaire landen. Er zijn twee uitzonderingen. De extra inzet op verduurzaming van landbouwgrond zal worden voortgezet zodat de optimistische streefwaarde in de toekomst in zicht komt. Bij verbeterd waterbeheer zijn minder mensen bereikt dan beoogd vanwege het gebruik van een verbeterde methode van toerekening en door meer inzet op langjarige samenwerking met waterinstituties en lokale financiering; dit mede naar aanleiding van de beleidsdoorlichting waterbeheer.
In 2020 is het gelukt de systeembenadering steeds meer toe te passen. Daardoor komt er steeds meer aandacht voor de bredere context, de betrokken actoren en op verduurzaming van resultaten. De systeembenadering is internationaal de insteek van de VN Food System Summit 2021 voor regeringsleiders waarbij Nederland heeft gepleit voor extra aandacht voor kennis, inzet van de private sector en maatschappelijk middenveld en ownership bij de zuidelijke landen.
De landenprogramma’s van voedselzekerheid en water houden steeds vaker rekening met de gevolgen van klimaatverandering, conflict, ongelijkheid en inbedding in lokale instituties. Ze worden daardoor breder opgezet, bij bewezen succes vaker opgeschaald en voor een langere termijn aangegaan. Het bewustzijn is toegenomen dat duurzame ontwikkeling nu eenmaal veel tijd kost en stabiliteit van beleid vergt. Zo is in 2020 het 10-jarige Sahel programma (‘Proarides’) gericht op voedselzekerheid, klimaat en stabiliteit van start gegaan.
De Nederlandse inspanningen op het gebied van klimaatdiplomatie worden internationaal gewaardeerd en dragen bij aan meer klimaatambitie, groen herstel en vergroening van het instrumentarium. Steeds meer ontwikkelingslanden maken klimaatplannen, werken aan een duurzame energietransitie en investeren in het tegengaan en opvangen van de gevolgen van klimaatverandering. Veel financiële instellingen zoals de Wereldbank vergroenen hun instrumentarium. Vanuit redenen van effectiviteit is besloten de inzet op grondstoffen meer toe te spitsen op het gebruik ervan in relatie tot klimaat en de energietransitie. Een voorbeeld is de Wereldbank climate smart mining faciliteit die met Nederlandse steun van de grond is gekomen met als doel bij te dragen aan het verkleinen van de klimaat voetafdruk van de mijnbouw.
Door COVID-19 zijn de mogelijkheden voor verbetering van Monitoring, Evaluation and Learning beperkter en dat vergt meer creativiteit, bijvoorbeeld door extra inzet in het voortraject van nieuwe activiteiten en door derden evidence te laten verzamelen voor bijsturing en herprogrammering.
Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Vastgestelde begroting 2020 | Verschil 2020 | ||
Verplichtingen | 531 813 | 814 000 | 690 998 | 833 191 | 901 818 | 604 880 | 296 938 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 648 529 | 664 774 | 710 799 | 723 347 | 749 997 | 753 477 | ‒ 3 480 | |
2.1 | Voedselzekerheid | 335 375 | 341 528 | 323 950 | 336 667 | 342 282 | 339 295 | 2 987 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Realiseren ecologische houdbare voedselsystemen | 985 | 11 030 | 6 400 | 10 748 | 24 445 | ‒ 13 697 | ||
Bevorderen inclusieve en duurzame groei in de agrarische sector | 30 166 | 28 955 | 19 710 | 22 391 | 43 510 | 36 605 | 6 905 | |
Kennis en capaciteitsopbouw ten behoeve van voedselzekerheid | 34 260 | 28 575 | 1 793 | 32 485 | 1 101 | 31 000 | ‒ 29 899 | |
Uitbannen huidige honger en voeding | 18 289 | 33 227 | 18 600 | 16 058 | 22 085 | ‒ 6 027 | ||
Internationaal onderwijsprogramma voedselzekerheid | 2 890 | 0 | 344 | 0 | ||||
Landenprogramma's voedselzekerheid | 26 621 | 47 803 | 41 639 | 59 117 | ||||
Opdrachten | ||||||||
Kennis en capaciteitsopbouw ten behoeve van voedselzekerheid | 13 747 | 0 | 23 130 | 10 000 | 13 130 | |||
Realiseren ecologisch houdbare voedselsystemen | 9 250 | 8 381 | 15 000 | ‒ 6 619 | ||||
Landenprogramma's voedselzekerheid | 7 339 | 0 | ||||||
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 5 981 | 0 | 0 | 2 204 | 4 000 | ‒ 1 796 | ||
Realiseren ecologische houdbare voedselsystemen | 18 706 | 12 434 | 0 | |||||
Bevorderen inclusieve en duurzame groei in de agrarische sector | 1 514 | |||||||
Kennis en capaciteitsopbouw ten behoeve van voedselzekerheid | 3 965 | 7 941 | 1 645 | |||||
Landenprogramma's voedselzekerheid | 3 700 | 0 | 0 | |||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Voedselzekerheid | 169 573 | 165 160 | 4 413 | |||||
Realiseren ecologisch houdbare voedselsystemen | 20 000 | 21 350 | 0 | 1 700 | 6 730 | 0 | 6 730 | |
Bevorderen inclusieve en duurzame groei in de agrarische sector | 50 559 | 32 744 | 34 539 | 27 673 | 20 152 | 15 000 | 5 152 | |
Kennis en capaciteitsopbouw ten behoeve van voedselzekerheid | 27 765 | 21 600 | 21 120 | 20 400 | 27 256 | 12 000 | 15 256 | |
Uitbannen huidige honger en voeding | 17 940 | 6 172 | 9 435 | 13 439 | 4 000 | 9 439 | ||
Landenprogramma's voedselzekerheid | 118 844 | 115 205 | 110 915 | 126 057 | ||||
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||||
Bevorderen inclusieve en duurzame groei in de agrarische sector | 2 000 | 0 | 0 | 0 | ||||
2.2 | Water | 194 457 | 195 426 | 210 602 | 189 043 | 196 249 | 193 714 | 2 535 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Waterbeheer | 25 846 | 13 152 | 25 556 | 18 361 | 12 908 | 22 449 | ‒ 9 541 | |
Drinkwater en sanitatie | 38 824 | 19 376 | 27 327 | 31 059 | 43 153 | 25 500 | 17 653 | |
(Landenprogramma's) integraal waterbeheer | 8 161 | 7 848 | 12 254 | |||||
(Landenprogramma's) drinkwater en sanitatie | 15 665 | 6 392 | 7 033 | |||||
Opdrachten | ||||||||
Integraal waterbeheer | 4 315 | 1 158 | 973 | |||||
Drinkwater en sanitatie | 83 | 94 | 217 | |||||
(Landenprogramma's) integraal waterbeheer | 22 446 | 27 794 | 16 738 | |||||
(Landenprogramma's) drinkwater en sanitatie | 5 298 | 3 041 | 1 204 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 2 676 | 2 000 | 676 | |||||
Integraal waterbeheer | 3 059 | 1507 | ||||||
(Landenprogramma's) integraal waterbeheer | 376 | |||||||
(Landenprogramma's) drinkwater en sanitatie | 321 | |||||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Waterbeheer | 12 771 | 29 519 | 21 441 | 79 329 | 86 700 | ‒ 7 371 | ||
Drinkwater en sanitatie | 32 288 | 40 880 | 25 148 | 58 183 | 57 065 | 1 118 | ||
Wereldbank (waterbeheer) | 15 172 | 18 990 | 0 | 0 | ||||
(Landenprogramma's) integraal waterbeheer | 61 369 | 20 646 | 13 930 | 23 857 | ||||
(Landenprogramma's) drinkwater en sanitatie | 51 604 | 22 235 | 24 004 | 28 554 | ||||
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 1 640 | 0 | 0 | |||||
2.3 | Klimaat | 118 697 | 127 820 | 176 247 | 197 637 | 211 466 | 220 468 | ‒ 9 002 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Klimaat algemeen | 35 903 | 56 179 | ‒ 20 276 | |||||
Hernieuwbare energie | 8 398 | 10 566 | 16 263 | 17 685 | 27 549 | 36 000 | ‒ 8 451 | |
Dutch Fund for Climate and Development | 7 000 | 40 000 | ‒ 33 000 | |||||
Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen en klimaat algemeen | 34 279 | 32 885 | 21 820 | 19 646 | ||||
Nationaal Klimaatfonds | 40 000 | 40 000 | ||||||
Landenprogramma's klimaatbeleid | 1 874 | 141 | 0 | 1 105 | ||||
Centrale klimaat programma's (non-ODA) | 1 814 | 592 | 322 | 463 | ||||
Opdrachten | ||||||||
Klimaat algemeen | 298 | 4 000 | ‒ 3 702 | |||||
Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen en klimaat algemeen | 5 566 | 1 232 | ||||||
Centrale klimaat programma's (non-ODA) | 584 | |||||||
Landenprogramma's klimaatbeleid | 157 | |||||||
Hernieuwbare energie | 273 | |||||||
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 3 472 | 0 | 3 472 | |||||
Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen en klimaat algemeen | 185 | |||||||
Hernieuwbare energie | 1 386 | 2 723 | ||||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Contributie IZA/IZT | 326 | 283 | 323 | 316 | 305 | 357 | ‒ 52 | |
Klimaatprogramma's (non-ODA) | 858 | 1 429 | 693 | 1 108 | 1 550 | ‒ 442 | ||
Klimaat algemeen | 110 904 | 75 240 | 35 664 | |||||
Hernieuwbare energie | 27 822 | 26 361 | 12 353 | 22 245 | 17 785 | 0 | 17 785 | |
UNEP | 5 142 | 5 142 | 2 142 | 12 142 | 7 142 | 7 142 | 0 | |
Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen en klimaat algemeen | 8 790 | 18 861 | 20 489 | |||||
Klimaat: algemene vrijwillige en verplichte bijdragen | 14 899 | 19 391 | 15 696 | 35 184 | ||||
GEF | 20 725 | 20 725 | 37 585 | 20 900 | ||||
Landenprogramma's klimaatbeleid | 3 419 | 2 086 | 2 501 | 273 | ||||
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||||
Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen en klimaat algemeen | 1 342 |
Verplichtingen
Ten opzichte van de ontwerpbegroting is het verplichtingenbudget van artikel 2 toegenomen. Het merendeel hiervan is toegelicht in de eerste en tweede suppletoire begrotingen en betrof een mutatie van EUR 174,2 miljoen, waaronder een ophoging van de UNICEF-bijdrage in het kader van het ‘COVID-19 steunpakket voorjaar 2020’ Kamerstuk 33 625 XVII nr. 293. Uiteindelijk viel het verplichtingenbudget eind 2020 iets lager uit dan voorzien in de tweede suppletoire begroting. Deze verlaging is toe te schrijven aan vertraging in de ontwikkeling van een aantal programma’s op het gebied van voedselzekerheid en water. Deze zullen in 2021 alsnog worden gecommitteerd.
Voor het thema voedselzekerheid betreft dit een deel van de contributie aan IFAD, de subsidie aan het CABI-programma (Plantwise and Invasive Species Programmes) en het G4AW programma van de Netherlands Space Office. Daarnaast viel ook de additionele verplichting aan het beurzenprogramma van de NUFFIC lager uit dan eerder voorzien.
Voor het thema water betreft dit de subsidies en bijdragen aan het DUPC-programma (Delft Partnership Programme for Water and Development) van IHE Delft, het Water Sector Fund met de EIB (European Investment Bank), de nieuwe fase voor het Blue Deal programma, het Senior Expert programma, de bijdrage aan het Sanitation and Hygiene Fund, de subsidie aan de vervolgfase voor het WaterWorx programma met de Nederlandse waterbedrijven en enkele andere, kleinere programma’s.
Uitgaven
Artikel 2.1
De realisatie van de uitgaven op artikelonderdeel 2.1 voedselzekerheid zijn in beperkte mate hoger dan voorzien bij de ontwerpbegroting. De realisatie is zoals toegelicht in de eerste suppletoire begroting per saldo enerzijds het gevolg van een verlaging van het budget voor de dekking van het ‘COVID-19 steunpakket voorjaar 2020’ Kamerstuk 33 625 XVII nr. 293 alsmede door een budgetoverheveling naar artikel 1.3 voor de versterking van de voedselzekerheid inzet in de private sector in Tunesië (EUR 5 miljoen) en anderzijds zoals toegelicht in de tweede suppletoire begroting het gevolg van een stijging van het budget in het kader van het ‘COVID-19 steunpakket zomer 2020 (AIV-advies)’ Kamerstuk 33 625 XVII nr. 320. Voor artikelonderdeel 2.1 werd extra ingezet op COVID-19 gerelateerde voedselzekerheid-activiteiten in onder anderen Ethiopië – Productive Safety Net Programme, in de toekenning van additionele middelen aan IFAD – Rural Poor Stimulus Facility - en GAIN – Keeping Food Markets Working. Een eerste betaling (EUR 2 miljoen) eind 2020 aan het Drylands Sahel Programma, dat op 1 januari 2021 is gestart, droeg ook bij aan de beperkt hogere realisatie op dit artikelonderdeel.
Artikel 2.2
De uitgaven op artikelonderdeel 2.2 water zijn ten opzichte van de ontwerpbegroting eveneens in beperkte mate toegenomen. De realisatie is zoals reeds toegelicht in de eerste en tweede suppletoire begrotingen het gevolg van extra inzet vanuit deels enerzijds het ‘COVID-19 steunpakket voorjaar 2020’ Kamerstuk 33 625 XVII nr. 293 en anderzijds uit het ‘COVID-19 steunpakket zomer 2020 (AIV-advies)’ Kamerstuk 33 625 XVII nr. 320. Alhoewel er mede door COVID-19 decentraal lagere uitgaven waren vanwege onder meer vertragingen in de uitvoering van activiteiten op het gebied van integraal waterbeheer en drinkwater en sanitatie in landen als Bangladesh, Indonesië, Kenia, Mali, Soedan, Rwanda, Egypte en Jemen stonden daar tegenover hogere uitgaven op het gebied van drinkwater, sanitatie en hygiëne onder meer als onderdeel van het ‘COVID-19 steunpakket zomer 2020 (AIV-advies)’.
Artikel 2.3
De uitgaven op artikelonderdeel 2.3 klimaat zijn ten opzichte van de ontwerpbegroting afgenomen. Deze realisatie is zoals reeds toegelicht in de eerste suppletoire begroting per saldo enerzijds het gevolg van een verlaging van het budget voor de dekking van het ‘COVID-19 steunpakket voorjaar 2020’ Kamerstuk 33 625 XVII nr. 293 , maar ook door de vertraagde opstartfase van het Klimaatfonds en anderzijds zoals toegelicht in de tweede suppletoire begroting het gevolg van intensiveringen van centrale klimaat uitgaven waaronder het ISLA programma met IDH (the Sustainable Trade Initiative) en door een eerste betaling voor het LDCF (Least Developed Countries Fund) eind 2020 dat op 01 januari 2021 is gestart.
Landenprogramma's
Zoals aangegeven in de leeswijzer vindt een toelichting op de landenprogramma’s plaats onder de desbetreffende beleidsartikelen.
Voedselzekerheid
In Ethiopië, waar Nederland een belangrijke partner is in het Productive Safety Net Programma van de Wereldbank, werd extra steun verleend binnen dit programma als onderdeel van het ‘COVID-19 steunpakket zomer 2020 (AIV-advies)’ Kamerstuk 33 625, nr. 320.
Dit was ook het geval in Mozambique waar bijdragen werden gedaan aan twee COVID-19 interventies binnen het voedselzekerheidsprogramma.
Voor wat betreft de voedselzekerheidactiviteiten in het Regionaal Grote Meren programma is sprake van lagere uitgaven doordat vertragingen zijn opgetreden in de uitvoering van programma’s als gevolg van COVID-19.
Water
In Benin werden extra uitgaven gedaan op het gebied van drinkwater en sanitatie voor het Omidelta-programma.