Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW, ISB2, NvW ISB2, ISB3 en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutatie Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 338.243 | 415.201 | 8.386 | 31.538 | 455.125 |
Uitgaven | 340.989 | 419.025 | 8.386 | 31.485 | 458.896 |
Personele uitgaven | 261.246 | 304.242 | 8.272 | 21.056 | 333.570 |
waarvan eigen personeel | 248.371 | 275.405 | 7.375 | 4.239 | 287.019 |
waarvan inhuur externen | 9.474 | 25.436 | 785 | 16.717 | 42.938 |
waarvan overige personele uitgaven | 3.401 | 3.401 | 112 | 100 | 3.613 |
Materiële uitgaven | 79.743 | 114.783 | 114 | 10.429 | 125.326 |
waarvan ICT | 7.148 | 16.267 | ‒ 699 | 26 | 15.594 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 50.021 | 58.038 | 0 | ‒ 2.389 | 55.649 |
waarvan overige materiële uitgaven | 22.574 | 40.478 | 813 | 12.792 | 54.083 |
Ontvangsten | 8.603 | 26.195 | 2.038 | 632 | 28.865 |
Overige | 8.603 | 26.195 | 2.038 | 632 | 28.865 |
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW, ISB2, NvW ISB2, ISB3 en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutatie Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie van VWS | 340.989 | 419.025 | 8386 | 31485 | 458.896 |
Personele uitgaven kerndepartement | 160.703 | 200.746 | 4738 | 22249 | 227.733 |
waarvan eigen personeel | 149.970 | 174.163 | 4261 | 6292 | 184.716 |
waarvan externe inhuur | 8.121 | 23.971 | 391 | 15857 | 40.219 |
waarvan overige personele uitgaven | 2.612 | 2.612 | 86 | 100 | 2.798 |
Materiële uitgaven kerndepartement | 57.782 | 87.465 | ‒ 8 | 10533 | 97.990 |
waarvan ICT | 2.524 | 6.739 | ‒ 699 | ‒ 465 | 5.575 |
waarvan bijdrage SSO's | 45.701 | 53.713 | 0 | ‒ 2248 | 51.465 |
waarvan overige materiële uitgaven | 9.557 | 27.013 | 691 | 13246 | 40.950 |
Personele uitgaven inspecties | 80.479 | 80.972 | 2886 | ‒ 2073 | 81.785 |
waarvan eigen personeel | 78.670 | 79.163 | 2827 | ‒ 2073 | 79.917 |
waarvan externe inhuur | 1.020 | 1.020 | 33 | 0 | 1.053 |
waarvan overige personele uitgaven | 789 | 789 | 26 | 0 | 815 |
Materiële uitgaven inspecties | 16.865 | 20.065 | 122 | 236 | 20.423 |
waarvan ICT | 3.850 | 7.050 | 0 | 0 | 7.050 |
waarvan bijdrage SSO's | 3.950 | 3.950 | 0 | 0 | 3.950 |
waarvan overige materiële uitgaven | 9.065 | 9.065 | 122 | 236 | 9.423 |
Personele uitgaven SCP en raden | 20.064 | 22.524 | 648 | 880 | 24.052 |
waarvan eigen personeel | 19.731 | 22.079 | 287 | 20 | 22.386 |
waarvan externe inhuur | 333 | 445 | 361 | 860 | 1.666 |
waarvan overige personele uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële uitgaven SCP en raden | 5.096 | 7.253 | 0 | ‒ 340 | 6.913 |
waarvan ICT | 774 | 2.478 | 0 | 491 | 2.969 |
waarvan bijdrage SSO's | 370 | 375 | 0 | ‒ 141 | 234 |
waarvan overige materiële uitgaven | 3.952 | 4.400 | 0 | ‒ 690 | 3.710 |
Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele- en materiële uitgaven kerndepartement
Personele uitgaven kerndepartement
Het budget voor eigen personeel binnen het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 10,6 miljoen. De verdeling van de loonbijstelling (o.m. vanwege de invoering van het Individueel Keuzebudget) en de doorwerking van de CAO-Rijk zorgt voor een budgetbijstelling van € 9,3 miljoen. De bijdrage aan PD-Alt is in totaal met € 10,5 miljoen bijgesteld. In verband met de niet volledige realisatie van de banenafspraak vanwege corona is sprake van onderbesteding. In totaal wordt het budget verminderd met € 5,1 miljoen.
De budgetten van DUS-I worden herschikt over de correcte artikelonderdelen. Dit zorgt voor een budgetverlaging op dit artikelonderdeel van € 4,3 miljoen. Voor de uitvoering van de bonusregeling wordt € 4 miljoen overgeheveld vanuit artikel 4.
Het budget voor reiskosten wordt vanwege het thuiswerken met € 1,5 miljoen verlaagd. Ook een aantal beleidsactiviteiten vindt geen doorgang. Zodoende is het budget hiervoor verlaagd met € 1,0 miljoen. De pseudopremie voor het Eigen Risicodragerschap (ERD) wordt door middel van een desaldering van € 1,9 miljoen verwerkt (zie ook bij ontvangsten artikel 10).
Ten slotte is sprake van een groot aantal mee- en tegenvallers.
Het budget voor externe inhuur binnen het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 16,2 miljoen. Vanwege hogere uitgaven voor een tweetal ICT-projecten vindt een bijstelling plaats met € 2,3 miljoen. Voor de externe inhuur op juridisch gebied wordt € 1,2 miljoen aan het budget toegevoegd. Daarnaast wordt het budget met € 0,2 miljoen verhoogd in verband met de toedeling van de loonbijstelling aan dit artikelonderdeel. Om budgetten op het correcte artikelonderdeel te plaatsen vindt een herschikking plaats van € 8,3 miljoen. Tenslotte is sprake van een aantal kleinere mee en tegenvallers, ad. € 3,9 miljoen.
Materiële uitgaven kerndepartement
De overige materiële uitgaven worden per saldo met € 13,9 miljoen verhoogd. Voor de afbouw en versnelling van een BSL-III-lab wordt het budget voor PD-Alt op dit artikel onderdeel verhoogd met € 13,3 miljoen. Voor incidentele uitgaven in verband met de transitie van PD-Alt wordt € 2,9 miljoen aan het budget toegevoegd. Als gevolg van de corona zijn een aantal beleidsactiviteiten niet doorgegaan en/of doorgeschoven. Dit zorgt voor een lagere realisatie van € 2,4 miljoen (inclusief HGIS-middelen). Vanuit artikel 3 wordt € 0,7 miljoen overgeheveld voor het Programma Aanbesteden in het Sociaal Domein. Tenslotte zorgt een aantal kleinere mee- en tegenvallers en overige mutaties voor een afname van het budget met € 0,8 miljoen.
Toelichting apparaatsuitgaven inspecties, SCP en raden
Personele- en materiële uitgaven inspecties, SCP en raden
Bij de inspectiediensten wordt het budget voor eigen personeel enerzijds verhoogd met € 5,8 miljoen. Deze toevoeging houdt verband met de doorwerking CAO-Rijk en uitdeling loon- en prijsontwikkeling als gevolg van het Individueel Keuzebudget en de realisatie van de banenafspraak. Daarnaast is sprake van een aantal kleine overhevelingen van directies ad € 0,4 miljoen. Anderzijds is er door de coronacrisis een lagere realisatie van € 5,5 miljoen. Zo is door de IGJ besloten om tijdelijk de werving van nieuw personeel op te schorten. Dit leidt tot vrijval in 2020.
Ontvangsten
Er is sprake van hogere ontvangsten welke via een desaldering aan het ontvangsten budget worden toegevoegd, ad. € 2,7 miljoen. Dit betreft onder meer de ontvangen pseudopremies Eigen Risicodragerschap (ERD) (€ 1,9 miljoen) en hogere ontvangsten van (externe) opdrachtgevers (€ 0,6 miljoen).