2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen | 6.978 | 63.980 | 21.235 | 12.586 | 11.218 | 10.997 | 10.928 |
Uitgaven | 7.262 | 63.980 | 21.235 | 12.586 | 11.218 | 10.997 | 10.928 | |
12.1 | Algemeen | 7.262 | 63.980 | 21.235 | 12.586 | 11.218 | 10.997 | 10.928 |
Subsidies | 458 | 801 | 865 | 849 | 731 | 510 | 441 | |
Diverse subsidies | 408 | 750 | 814 | 798 | 680 | 459 | 390 | |
Koninklijk Paleis Amsterdam | 50 | 51 | 51 | 51 | 51 | 51 | 51 | |
Opdrachten | 885 | 803 | 759 | 759 | 759 | 759 | 759 | |
Diverse opdrachten | 292 | 313 | 389 | 408 | 408 | 408 | 408 | |
Internationale samenwerking | 593 | 490 | 370 | 351 | 351 | 351 | 351 | |
Bijdrage aan agentschappen | 0 | 22.434 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
SSC-ICT (eigenaarsbijdrage) | 0 | 22.434 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 89 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 0 | 89 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 5.900 | 39.853 | 19.611 | 10.978 | 9.728 | 9.728 | 9.728 | |
Financiën en Nationale Schuld (Belastingdienst) | 5.875 | 39.853 | 19.611 | 10.978 | 9.728 | 9.728 | 9.728 | |
Justitie en Veiligheid (H6) | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 5.924 | 13.101 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.1 Algemeen
Subsidies
Diverse subsidies
Dit betreft voornamelijk een subsidie aan de Stichting Parlementaire Geschiedenis voor exploitatie van het Centrum Parlementaire Geschiedenis (CPG). Daarnaast betreft het een subsidie voor een wetenschappelijk samenwerkingsverband van de AIVD met de Technische Universiteit Delft. Omdat artikel 2 "Nationale veiligheid" een apparaatsartikel is waar geen subsidies opgenomen kunnen worden, wordt de subsidie via artikel 12 "Algemeen" verstrekt.
Koninklijk Paleis Amsterdam
Dit betreft de jaarlijkse subsidie voor de openstelling van het Koninklijk Paleis Amsterdam.
Opdrachten
Diverse opdrachten
Een veilige informatievoorziening en verbetering van de ICT is een prioriteit. De CIO-office van het departement zorgt voor samenhang in de informatievoorziening en voor de verdere versterking van de beheersing van projecten met een ICT-component, waaronder het meehelpen bij het doorvertalen van beleidsdoelen naar ICT. Het budget voor de CIO-office wordt aangewend om bij te dragen aan de verdere inrichting van strategische advisering en toezicht, IT-governance en securitygovernance, informatievoorziening en professionalisering.
Voorts zijn middelen bestemd voor de inrichting van de crisisbeheersings-organisatie bij BZK en voor fysieke- en informatiebeveiliging van de organisatie op basis van risicomanagement. Naast bovenstaande zal bijzondere aandacht uitgaan naar de verdere versterking en inrichting van de adviescapaciteit op het gebied van Openbare Orde, Inlichtingen en Veiligheid.
Internationale Samenwerking
Het betreft middelen voor het versterken van de strategische, constitutionele en wetgevende, internationale en economische advisering voor BZK breed. De advisering dient als verbindende spil tussen de (beleids)directies onderling en de politieke en ambtelijke leiding. Hier worden opdrachten verstrekt die ondersteunend zijn aan bovengenoemd doel en daarbij vaak een (specifiek) beleidsveld overstijgend karakter hebben.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Financiën en Nationale Schuld (Belastingdienst)
Over de winst op een aantal activiteiten op de begroting van BZK en daaronder vallende agentschappen moet vennootschapsbelasting (VPB) worden afgedragen. Het Ministerie van BZK ontvangt één aanslag van de Belastingdienst. Deze wordt verantwoord op dit artikel. De uitgave aan VPB betreft de verwachte naheffing over 2019 en de voorlopige aanslag voor 2020 over de winst op de generale en een deel van de specifieke ontvangsten van artikel 9 (Uitvoering Rijksvastgoedbeleid) van deze begroting.