A. Algemene doelstelling
De algemene doelstelling is het scheppen van een internationaal concurrerende onderzoeksomgeving die onderzoekers uitdaagt tot optimale wetenschappelijke prestaties en die goed aansluit op maatschappelijke behoeften.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor het stelsel van onderzoek en wetenschap.
Financieren: De Minister bekostigt het onderzoeks- en wetenschapsbestel.
Stimuleren: De Minister stimuleert in het wetenschappelijk onderzoek:
-
• kwaliteit en excellentie;
-
• zwaartepuntvorming en profilering. De afspraken die hierover gemaakt zijn met de universiteiten staan vermeld in het hoofdlijnenakkoord;
-
• samenwerking in de gouden driehoek van bedrijven, kennisinstellingen en overheid. In het innovatiebeleid, waarvoor de Minister van Economische Zaken en Klimaat verantwoordelijk is, is hiervoor de missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid ontwikkeld.
Regisseren: De Minister schept voorwaarden voor:
-
• een klimaat voor universiteiten en kennisinstellingen voor het doen van excellent onderzoek;
-
• borging van het vernieuwend vermogen en de kwaliteit van het Nederlandse onderzoek;
-
• het doelmatig functioneren van wetenschappelijke instellingen die, zowel zelfstandig als in relatie tot universiteiten en bedrijven, een belangrijke plaats innemen;
-
• de Nederlandse en internationale onderzoeksfaciliteiten;
-
• Internationale samenwerking in de wetenschap en op wetenschapsbeleid en wetenschapsdiplomatie;
-
• de coördinatie en positionering van het wetenschapsbeleid op nationaal en internationaal niveau.
De Minister is verantwoordelijk voor het toezicht op een efficiënte besteding van publieke middelen en op voldoende verspreiding van kennis naar de maatschappij.
Kengetallen
Bron: RVO, OECD
C. Beleidswijzigingen
In 2020 wordt het budget van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) verhoogd van € 108 miljoen naar € 130 miljoen. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de afspraken in het regeerakkoord over de NWA (zie de beleidsagenda).
De Nederlandse wetenschap is onderdeel van het internationale bestel en Nederland werkt erg succesvol internationaal samen. Zo wordt 7,8% van de middelen uit het huidige EU-Kaderprogramma verworven door Nederland. De inzet is er op gericht deze hoge score in het nieuwe Kaderprogramma vast te houden (zie de beleidsagenda).
Open science en open access worden de norm in wetenschappelijk onderzoek. Zoals beschreven in het Nationaal Plan Open Science (NPOS) streeft OCW naar 100% open access van publicaties in 2020 en het optimaal hergebruik van data. Om de overgang naar open science te versnellen, starten de partijen binnen het NPOS dit jaar met een aantal concrete projecten op het gebied van open access, FAIR-data en waarderen en belonen van onderzoekers. Daarnaast komt er dit jaar meer duidelijkheid over de ontwikkeling van de European Open Science Cloud (EOSC).
OCW stelt ook in 2020 en verder middelen beschikbaar voor investeringen in wetenschappelijke onderzoeksinfrastructuur. Met deze middelen zal in 2020 een nieuwe (tweejaarlijkse) ronde van de Roadmap Grootschalige Wetenschappelijke infrastructuur worden gehouden door NWO. Daarnaast zal OCW de investeringen in de IT-infrastructuur naar aanleiding van het ICT-rapport van NWO het komende jaar uitwerken met extra middelen voor high performance computing, netwerken en data-opslag, ICT-ondersteuning bij data- en software intensief onderzoek, én ontsluiting en toegankelijk maken van data.
Vanaf 2020 komt er jaarlijks € 70 miljoen aan extra onderzoeksmiddelen beschikbaar voor sectorplannen. Hiervan zal € 60 miljoen gaan naar sectorplannen voor bèta en techniek en € 10 miljoen naar een sectorplan voor Sociale en Geesteswetenschappen (SSH). Via een sectorplan wordt een strategische samenwerking tussen faculteiten aangegaan, met als doel het leggen van een verbinding tussen onderwijs, onderzoek en maatschappelijke doelen. Vanaf 2020 zullen met de eerste middelen die worden uitgekeerd aan de universiteiten, de faculteiten een start maken met de uitvoering van de ingediende en beoordeelde faculteitsplannen.
Naar aanleiding van de evaluatie van de instituten-portfolio van NWO en KNAW zullen NWO en KNAW vanaf 2020 een grotere dynamiek van het portfolio bewerkstelligen door een onafhankelijke commissie die periodiek een strategische conferentie organiseert met partijen uit het Nederlandse kennisveld. Eens in de zes jaar zal gecontroleerd worden of de dynamiek hiermee daadwerkelijk bereikt wordt.
D. Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.122.383 | 1.191.385 | 1.213.270 | 1.163.142 | 1.160.592 | 1.159.653 | 1.159.073 | ||
Waarvan garantieverplichtingen | – 934 | ||||||||
Waarvan overig | 1.123.317 | ||||||||
Totale uitgaven | 1.216.958 | 1.238.799 | 1.172.446 | 1.163.845 | 1.160.209 | 1.159.653 | 1.159.073 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99,8% | ||||||||
Bekostiging | 1.101.220 | 1.114.385 | 1.049.574 | 1.040.297 | 1.036.661 | 1.036.105 | 1.035.525 | ||
• | Hoofdbekostiging | 742.322 | 706.516 | 658.529 | 655.490 | 655.327 | 656.258 | 656.178 | |
NWO-wet en WHW |
|
|
|
|
| ||||
– | NWO | 556.834 | 520.582 | 521.225 | 518.388 | 518.961 | 518.966 | 518.886 | |
– | KNAW | 89.646 | 89.527 | 89.525 | 89.323 | 89.132 | 89.446 | 89.446 | |
– | KB | 95.842 | 96.407 | 47.779 | 47.779 | 47.234 | 47.846 | 47.846 | |
• | Aanvullende bekostiging | 358.898 | 407.869 | 391.045 | 384.807 | 381.334 | 379.847 | 379.347 | |
– | NWO Talentenontwikkeling | 160.885 | 170.885 | 165.885 | 165.885 | 165.885 | 165.885 | 165.885 | |
– | NWO STW | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |
– | NWO Grootschalige researchinfrastructuur | 85.380 | 85.380 | 55.380 | 55.380 | 55.380 | 55.380 | 55.380 | |
– | Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek | 28.986 | 29.957 | 26.133 | 21.542 | 18.069 | 16.582 | 16.082 | |
– | Poolonderzoek | 3.147 | 3.147 | 3.147 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
– | Caribisch Nederland | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | |
– | NWO NWA | 70.000 | 108.000 | 130.000 | 130.000 | 130.000 | 130.000 | 130.000 | |
Subsidies | 22.549 | 27.239 | 25.815 | 26.491 | 26.452 | 26.491 | 26.491 | ||
– | Stichting NLBIF | 550 | 550 | 550 | 550 | 550 | 550 | 550 | |
– | Naturalis Biodiversity Center | 6.265 | 6.265 | 6.265 | 6.266 | 6.266 | 6.266 | 6.266 | |
– | BPRC | 9.608 | 9.608 | 9.608 | 9.609 | 9.609 | 9.609 | 9.609 | |
– | NCWT/NEMO | 3.366 | 3.366 | 3.366 | 3.366 | 3.366 | 3.366 | 3.366 | |
– | STT | 221 | 221 | 221 | 221 | 221 | 221 | 221 | |
– | Stichting AAP | 1.032 | 1.032 | 1.032 | 1.032 | 1.032 | 1.032 | 1.032 | |
– | Nationale coördinatie | 1.507 | 6.197 | 4.773 | 5.447 | 5.408 | 5.447 | 5.447 | |
Opdrachten | 163 | 379 | 340 | 340 | 379 | 340 | 340 | ||
– | opdrachten | 163 | 379 | 340 | 340 | 379 | 340 | 340 | |
Bijdrage aan agentschappen | 673 | 921 | 842 | 842 | 842 | 842 | 842 | ||
– | Dienst Uitvoering Onderwijs | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
– | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 673 | 919 | 840 | 840 | 840 | 840 | 840 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 92.353 | 95.875 | 95.875 | 95.875 | 95.875 | 95.875 | 95.875 | ||
– | EMBC | 918 | 941 | 941 | 941 | 941 | 941 | 941 | |
– | EMBL | 5.176 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | |
– | ESA | 31.065 | 31.065 | 31.065 | 31.065 | 31.065 | 31.065 | 31.065 | |
– | CERN | 44.199 | 46.168 | 46.168 | 46.168 | 46.168 | 46.168 | 46.168 | |
– | ESO | 8.425 | 9.871 | 9.902 | 9.902 | 9.902 | 9.902 | 9.902 | |
– | NTU/INL | 2.570 | 2.603 | 2.572 | 2.572 | 2.572 | 2.572 | 2.572 | |
Ontvangsten | 504 | 101 | 101 | 101 | 101 | 101 | 101 |
Budgetflexibiliteit
Van het totale budget voor artikel 16 is voor 2020 99.8% procent juridisch verplicht.
Bekostiging
Het beschikbare budget voor 2020 is 100 procent juridisch verplicht. De verplichtingen hebben betrekking op de betalingen aan de nationale onderzoeksinstellingen NWO, KNAW en KB alsmede een aantal bijdragen met een structureel karakter. De wettelijke grondslag van de bekostiging is vastgelegd in de NWO-weten de WHW.
Subsidies
Van het beschikbare budget voor 2020 is 89.5% procent juridisch verplicht. Het betreft hier subsidies aan stichtingen en centra met een specifieke rol in de kennisinfrastructuur zoals Naturalis Biodiversity Center, BPRC en NCWT/NEMO.
Opdrachten
Van het beschikbare budget voor 2020 is 60% procent juridisch verplicht op grond van een in 2015 aangegane overeenkomst.
Bijdrage aan agentschappen, aan medeoverheden en aan (inter-)nationale organisaties
Het beschikbare budget is voor 100 procent juridisch verplicht.
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Bekostiging
Het Ministerie van OCW bekostigt de nationale onderzoeksinstellingen NWO, KNAW en KB. Hiermee stelt de Minister deze organisaties in staat om binnen de wettelijke kaders en in lijn met de vierjaarlijkse strategische agenda en strategische plannen van de instellingen hun missie en doelstellingen te realiseren. Die zijn gericht op het bevorderen van de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek in Nederland en het initiëren en stimuleren van nieuwe ontwikkelingen daarin.
OCW draagt met een structureel karakter bij aan:
-
• NWO voor grote infrastructurele onderzoeksvoorzieningen voor de uitvoering van projecten die geselecteerd zijn op grond van de resultaten van de nationale roadmap commissie grootschalige researchinfrastructuur. Met de inzet van deze middelen worden Nederlandse onderzoekers in de gelegenheid gesteld om te kunnen werken met onderzoeksfaciliteiten van wereldniveau;
-
• NWO voor het uitvoeren van een integraal persoonsgebonden talentprogramma waarin naast de «Vernieuwingsimpuls» ook de voormalige middelen voor de specifieke doelgroepen zijn opgedaan. Doelen zijn om via competitie op basis van wetenschappelijke kwaliteit voldoende ruimte te geven aan (jonge) veel belovende onderzoekers, excellentie in het onderzoek te bevorderen, en te zorgen voor een adequate in- en doorstroom van onderzoekers zodat er verbetering optreedt in hun loopbaanperspectieven;
-
• Aanvullende bekostiging voor NWO voor het Nationaal Regieorgaan Onderwijs Onderzoek;
-
• Aanvullende bekostiging voor NWO voor een onderzoeksprogramma «Wetenschap op de Cariben».
-
• In het kader van talentontwikkeling zet OCW via NWO € 5 miljoen in voor talent. Deze middelen worden ingezet om onderzoekers met een migratieachtergrond en vrouwen in bèta en techniek te stimuleren. NWO is met de uitwerking van de programma’s bezig. De eerste call zal eind 2019 uitgaan.
-
• NWO-programma voor het uitvoeren van vernieuwend en maatschappelijk relevant onderzoek via de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). De NWA is gericht op wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken. Belangrijk daarbij is de breedte, de multidisciplinaire aanpak en samenwerking tussen de kennisketen en maatschappelijke partners uit publieke en semipublieke sectoren en uit het bedrijfsleven.
Subsidies
Voor het stimuleren en realiseren van de centrale doelstellingen van het Onderzoek en Wetenschapsbeleid (OWB) worden diverse subsidies verstrekt aan stichtingen en centra met een specifieke rol in de kennisinfrastructuur, het gaat hier o.a. om bijdrage aan:
-
• Naturalis Biodiversity Center voor onderzoek naar de biodiversiteit en instandhouding van de nationale grootschalige infrastructuur voor biodiversiteitsonderzoek;
-
• Het Biomedical Primate Research Centre (BPRC) voor primatenonderzoek en de huisvestiging van primaten en subsidie aan de Stichting AAP voor het verzorgen van de opvang van de BPRC chimpansees;
-
• Stichting Nationaal Centrum voor Wetenschap- en Techniekpromotie (NCWT) voor het beheren en ontwikkelen van NEMO Science Museum en NEMO Kennislink, het organiseren van het landelijke festival Weekend van de Wetenschap en het ondersteunen van overige gerelateerde landelijke activiteiten op het gebeid van wetenschaps- en technologiecommunicatie en -educatie.
Opdrachten
Voor beleidsontwikkeling worden opdrachten verstrekt voor het uitvoeren van diensten. Het gaat hierbij met name om opdrachten voor het beleidsgericht onderzoek.
Bijdrage aan agentschappen
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsinstantie van het Ministerie van OCW en levert producten en diensten op het terrein van bekostiging van instellingen, financiering van studenten en informatievoorziening. Het betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel.
Opdracht aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) voor het ondersteunen en stimuleren van een zo groot mogelijk Nederlandse participatie in het EU-Kaderprogramma voor Onderzoek en Innovatie «Horizon 2020». Team Internationale Research- en Innovatiesamenwerking (IRIS) bij RVO.nl is het Nationaal Contactpunt Kaderprogramma in Nederland.
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Contributies aan de grote internationale onderzoeksorganisaties EMBC, EMBL, ESA, CERN en ESO. Door deelname van Nederland aan deze intergouvernementele organisaties krijgen de Nederlandse wetenschappelijke onderzoekers toegang tot unieke grootschalige onderzoeksfaciliteiten en internationale netwerken van toponderzoekers. Deze deelname is mede van groot belang voor het functioneren van Nederlands nationale onderzoeksbestel.