Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2021 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.944.399 | 9.499.266 | 13.443.665 | 2.571.208 | 16.014.873 | 77.647 | 53.591 | 35.118 | 17.837 |
Uitgaven | 2.950.996 | 6.233.766 | 9.184.762 | 2.154.179 | 11.338.941 | 39.113 | 34.355 | ‒ 12.394 | ‒ 10.773 |
Subsidies (regelingen) | 1.635.835 | 5.823.400 | 7.459.235 | 1.969.440 | 9.428.675 | 22.859 | 22.008 | 28.882 | 35.875 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 41.217 | 41.217 | ‒ 9.231 | 31.986 | ‒ 4.175 | ||||
Eurostars | 18.000 | 18.000 | 734 | 18.734 | 1.583 | 917 | 517 | 250 | |
Bevorderen ondernemerschap | 18.090 | ‒ 1.500 | 16.590 | ‒ 1.097 | 15.493 | ‒ 263 | ‒ 216 | ||
Cofinanciering EFRO | 25.590 | 25.590 | ‒ 27 | 25.563 | |||||
Bijdrage aan ROM's | 7.330 | 7.330 | 85 | 7.415 | |||||
Verduurzaming industrie | 36.264 | 36.264 | ‒ 23.976 | 12.288 | ‒ 28.730 | ‒ 28.415 | ‒ 17.225 | ‒ 6.675 | |
Startup beleid | 18.300 | 18.300 | ‒ 2.237 | 16.063 | |||||
Urgendamaatregelen Industrie | 59.500 | 59.500 | 27.000 | 86.500 | 25.300 | 18.400 | 11.600 | 10.200 | |
Invest-Nl | 10.582 | 10.582 | 10.582 | ||||||
Noodloket (TOGS) | 0 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | |||||
Qredits | 0 | 70.000 | 70.000 | ‒ 70.000 | 0 | ||||
Tegemoetkoming vaste lasten | 1.357.000 | 5.205.000 | 6.562.000 | 2.093.000 | 8.655.000 | ||||
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland | 6.000 | 13.300 | 19.300 | 10.000 | 29.300 | ||||
Omscholing naar tekortsectoren | 37.500 | 37.500 | 37.500 | ||||||
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling | 0 | 180.000 | 180.000 | ‒ 90.000 | 90.000 | ||||
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) | 0 | 0 | 11.645 | 11.645 | 13.500 | 13.500 | 13.500 | 13.500 | |
Herstructurering winkelgebieden | 0 | 0 | 9.000 | 9.000 | 11.200 | 15.600 | 19.600 | 18.600 | |
R&D mobiliteitssectoren | 0 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |||||
TRSEC | 0 | 325.000 | 325.000 | 325.000 | |||||
NGF - project AiNed | 0 | 0 | 4.400 | 4.400 | |||||
NGF - project RegMed XB | 0 | 0 | 2.300 | 2.300 | |||||
NGF - project QuantumDeltaNL | 0 | 0 | 5.400 | 5.400 | |||||
Overig | 462 | 462 | 2.444 | 2.906 | 4.444 | 2.222 | 890 | ||
Leningen | 160.000 | 400.000 | 560.000 | 95.000 | 655.000 | 80.000 | 100.000 | 0 | 0 |
Bedrijfssteun | 160.000 | 400.000 | 560.000 | 5.000 | 565.000 | ||||
Qredits | 0 | 0 | 90.000 | 90.000 | 80.000 | 100.000 | |||
Garanties | 307.740 | 0 | 307.740 | 25.000 | 332.740 | ‒ 100.000 | ‒ 100.000 | ‒ 50.000 | ‒ 50.000 |
BMKB | 37.523 | 37.523 | 37.523 | ||||||
Groeifaciliteit | 8.472 | 8.472 | 50.000 | 58.472 | |||||
Garantie Ondernemersfinanciering | 11.745 | 11.745 | 11.745 | ||||||
Garantie Ondernemersfinanciering Corona | 250.000 | 250.000 | ‒ 25.000 | 225.000 | ‒ 100.000 | ‒ 100.000 | ‒ 50.000 | ‒ 50.000 | |
Opdrachten | 10.998 | 0 | 10.998 | ‒ 558 | 10.440 | 1.090 | 640 | 324 | 174 |
Onderzoek en opdrachten | 3.766 | 3.766 | 165 | 3.931 | 165 | 165 | 165 | 165 | |
Caribisch Nederland | 1.296 | 1.296 | ‒ 100 | 1.196 | 25 | 25 | 9 | 9 | |
Regeldruk | 2.271 | 2.271 | 2.271 | ||||||
Regiekosten regionale functie | 665 | 665 | ‒ 167 | 498 | |||||
Small Business Innovation Research | 3.000 | 3.000 | ‒ 456 | 2544 | 900 | 450 | 150 | ||
Bijdrage aan agentschappen | 105.599 | 7.250 | 112.849 | 66.136 | 178.985 | 34.407 | 14.007 | 8.228 | 3.228 |
Bijdrage RVO.nl | 105.068 | 7.250 | 112.318 | 66.136 | 178.454 | 34.407 | 14.007 | 8.228 | 3.228 |
Bijdrage Agentschap Telecom | 531 | 531 | 531 | ||||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 326.810 | 380 | 327.190 | 11.424 | 338.614 | 1.271 | 490 | 465 | 115 |
Bijdrage aan TNO | 177.836 | 380 | 178.216 | 10.218 | 188.434 | 465 | 490 | 465 | 115 |
Kamer van Koophandel | 123.498 | 123.498 | 1.206 | 124.704 | 806 | ||||
Bijdrage aan NWO-TTW | 25.476 | 25.476 | 25.476 | ||||||
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 9.231 | 9.231 | 4.175 | 0 | 0 | 0 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 0 | 0 | 9.231 | 9.231 | 4.175 | ||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 402.864 | 2.736 | 405.600 | ‒ 20.344 | 385.256 | ‒ 3.539 | ‒ 2.790 | ‒ 293 | ‒ 165 |
Internationaal Innoveren | 51.986 | 51.986 | ‒ 9.082 | 42.904 | ‒ 8.370 | ‒ 6.875 | ‒ 4.478 | ||
PPS toeslag | 166.411 | 2.736 | 169.147 | 1.110 | 170.257 | 71 | |||
TO2 (excl. TNO) | 59.682 | 59.682 | 496 | 60.178 | 1.696 | 500 | 500 | ||
Topsectoren overig | 15.793 | 15.793 | 69 | 15.862 | ‒ 936 | ‒ 415 | ‒ 315 | ‒ 165 | |
Ruimtevaart (ESA) | 72.104 | 72.104 | 72.104 | ||||||
Bijdrage NBTC | 9.239 | 9.239 | 9.239 | ||||||
Overige bijdragen aan organisaties | 5.649 | 5.649 | 313 | 5.962 | |||||
Economische ontwikkeling en technologie | 10.000 | 10.000 | ‒ 1.250 | 8.750 | |||||
EU-cofinanciering JTF | 12.000 | 12.000 | ‒ 12.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | |||
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 1.150 | 0 | 1.150 | ‒ 1.150 | 0 | ‒ 1.150 | 0 | 0 | 0 |
Storting reserve BMKB | 1.150 | 1.150 | ‒ 1.150 | 0 | ‒ 1.150 | ||||
Ontvangsten | 153.738 | 4.000 | 157.738 | 111.225 | 268.963 | 3.004 | 3.004 | 3.004 | 3.004 |
BMKB | 33.000 | 33.000 | 33.000 | ||||||
Onttrekking reserve BMKB | 0 | 0 | 1.882 | 1.882 | |||||
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona | 0 | 0 | 100.000 | 100.000 | |||||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | ||||||
Garantie Ondernemingsfinanciering | 13.000 | 13.000 | 13.000 | ||||||
Luchtvaartkredietfaciliteit | 5.912 | 5.912 | 5.912 | ||||||
Rijksoctrooiwet | 37.887 | 37.887 | 696 | 38.583 | 2.754 | 2.754 | 2.754 | 2.754 | |
Eurostars | 5.094 | 5.094 | 1 | 5.095 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
Joint Strike Fighter | 8.000 | 8.000 | 8.000 | ||||||
Diverse ontvangsten | 2.845 | 2.845 | 3.646 | 6.491 | |||||
Bedrijfssteun | 40.000 | 4.000 | 44.000 | 5.000 | 49.000 |
Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2021 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.944.399 | 9.499.266 | 13.443.665 | 2.571.208 | 16.014.873 | 77.647 | 53.591 | 35.118 | 17.837 |
waarvan garantieverplichtingen | 1.250.000 | 3.085.000 | 4.335.000 | 17.400 | 4.352.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 2.694.399 | 6.414.266 | 9.108.665 | 2.553.808 | 11.662.473 | 77.647 | 53.591 | 35.118 | 17.837 |
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel van het uitgavenbudget is 55%. Ten opzichte van de 7e Incidentele Suppletoire Begroting is dit een verhoging van 19 procentpunt als gevolg van de aangegane verplichtingen in het kader van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Van de 45% budgetflexibele ruimte heeft 38% betrekking op de TVL waarvoor nog verplichtingen zullen worden aangegaan in 2021.
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is verhoogd met € 2,6 mld. Dit betreft onder meer de volgende mutaties:
– Een verhoging van de Tegemoetkoming Vaste Lasten met ca. € 2,093 mld, een verlaging van de TVL Starters met € 90 mln en een verhoging van de TVL Caribisch Nederland met € 10 mln (zie voor nadere toelichting voor deze posten de toelichting onder de uitgaven).
– Een verhoging van € 200 mln in het kader van het TOA-krediet gericht op ondernemers die met gebruikmaking van de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA), hun mkb-bedrijf willen doorstarten.
– Een verhoging van € 121 mln voor de projecten QuantumDeltaNL (€ 54 mln), AiNed (€ 44 mln) en RegMed XB (€ 23 mln) in het kader van het Nationaal Groeifonds.
– Een verhoging van € 92,5 mln voor de Urgendamaatregelen voornamelijk ten behoeve van ophoging van de Versnelde klimaatinvesteringen Industrie (VEKI-regeling) met middelen voor het actieplan procesefficiency en energiebesparing (€ 50 mln) en de afgesproken ODE-compensatie voor de Industrie (€ 14 mln) en de doorschuif van budget voor twee specifieke maatregelen van 2020 naar 2021 (€ 17 mln), alsmede de ophoging van het benodigde verplichtingenbudget in verband met verlenging van de bestaande VEKI-regeling.
– Een verhoging van € 50 mln voor de kasbuffer van de Groeifaciliteit ten behoeve van het initiatief van de banken voor een Dutch Post-Covid Growth Fund.
– Een verlaging van € 44 mln voor Verduurzaming Industrie voornamelijk in verband met beschikbaarstelling budget voor de DEI+ en de TSE regeling voor de Industrie en de uitvoeringskosten van RVO en de NEa, alsmede toedeling van budget voor PIDI.
– Een verhoging van € 30 mln voor de Herstructurering winkelgebieden.
– Een verhogignv an € 30 mln ten behoeve van de uitvoeringskosten van RVO.nl voor de TVL.
– Een verhoging van € 17,1 mln voor de uitvoeringskosten van RVO.nl in het kader van de Baangerelateerde Investeringskorting (BIK).
– Een verhoging van € 16,5 mln voor het aangaan van verplichtingen in het kader van Ruimtevaart (ESA).
– Een verhoging van € 17,4 mln aan garantieverplichtingen voor de funding van Qredits ten behoeve van garanties op de funding van Qredits binnen het totaalplafond van € 130 mln.
– Een verhoging van € 11,6 mln voor Programma Infrastructuur Duurzame Industrie (PIDI). Dit betreft de toedeling van het budget voor het programma voor 2021 (€ 11 mln) en voorfinanciering van enkele activiteiten in de kwartiermakersfase (€ 0,6 mln).
Uitgaven
Subsidies
MKB Innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT)
Voor de decentrale uitvoering van de MIT wordt een specifieke uitkering verstrekt. Deze wordt verantwoord onder de categorie bijdrage medeoverheden. Voor de 3e tranche 2019 en 2e tranche 2020 van de MIT is een bedrag van in totaal € 9,2 mln overgeheveld naar de bijdrage medeoverheden.
Verduurzaming Industrie
De verlaging van het kasbudget voor Verduurzaming Industrie met € 24 mln is onder meer het gevolg van de beschikbaarstelling van budget voor de DEI+ en de TSE regeling voor de Industrie en de uitvoeringskosten van RVO en de NEa (in totaal ca. € 13,6 mln), alsmede toedeling van het overeengekomen budget voor PIDI ( € 11 mln) voor 2021.
Urgendamaatregelen industrie
De verhoging van uitgavenbudget voor de Urgendamaatregelen Industrie (€ 27 mln) is het gevolg van de volgende mutaties:
– ophoging met middelen voor het actieplan procesefficiency en energiebesparing (€ 50 mln),
– de afgesproken ODE-compensatie voor de Industrie (€ 14 mln),
– de doorschuif van budget voor twee specifieke maatregelen van 2020 naar 2021 (€ 17 mln),
– een kasschuif ten behoeve van de meerjarige uitfinanciering van de VEKI-regeling (- € 53,6 mln).
Qredits
De leningen aan Qredits ten behoeve van het verstrekken van overbruggingskredieten aan bestaande ondernemers (€ 30 mln) en voor starters (€ 40 mln) - zie ook Kamerstuk 35 420, nr. 217 - worden verantwoord onder de categorie leningen. Daarom wordt het budget van € 70 mln naar de categorie leningen overgeheveld.
Tegemoetkoming vaste lasten
Het budget voor de TVL wordt verhoogd met € 2,093 mld. Dit houdt verband met het volgende:
– In de Kamerbrief Het steun- en herstelpakket in het derde kwartaal van 2021 van 27 mei jl. is aangekondigd dat de huidige opzet van de TVL zal worden verlengd in het derde kwartaal van 2021. De kosten hiervan zijn globaal geraamd op € 1,75 mld. De werkelijke uitgaven zullen sterk afhankelijk zijn van de beperkende maatregelen ten gevolge van het coronavirus.
In de Kamerbrief Het steun- en herstelpakket in het derde kwartaal van 2021 van 27 mei jl. is tevens aangekondigd dat het subsidieplafond voor grote ondernemingen in de TVL voor het tweede kwartaal van 2021 wordt verhoogd van € 600.000 naar € 1,2 mln. De kosten hiervan worden geraamd op € 70 mln.
– In de Kamerbrief van 17 mei jl. (Kamerstuk 35 420, nr. 270) is aangekondigd dat in de TVL tweede kwartaalQ2 2021 de aanvragers de keuze krijgen tussen het reguliere referentiekwartaal Q2 2019 en de optie Q3 2020. Hiermee wordt een groot deel van startende en groeiende bedrijven, evenals bedrijven met tijdelijke lagere omzet, toegang gegeven tot de TVL. De geraamde kosten van deze keuze tussen referentieperioden bedragen € 265 mln, waarvan € 90 mln wordt gedekt door overboeking van het budget voor een separate startersregeling.
– In de Kamerbrief van 28 augustus 2020 (Kamerstuk 32 820, nr. 380) is € 15 mln begroot voor ondersteuning van de bruine vloot, aanvullend op het verruimde pakket aan generieke steunmaatregelen. Zoals toegelicht in de Kamerbrief Tijdelijke subsidieregeling continuïteit bruine vloot van 27 mei jl. is de regeling voor de bruine vloot nader uitgewerkt. Op basis van de omvang van de doelgroep, de geraamde hoogte van het omzetverlies en de berekeningswijze van de subsidie worden de kosten op basis van de huidige inzichten globaal geraamd op € 8,0 mln. Dit bedrag wordt overgeboekt van de Aanvullende Post naar de EZK-begroting. Als dit bedrag voor deze regeling te laag is ingeschat, wordt dit aangevuld uit de nog resterende voor de bruine vloot geraamde middelen op de Aanvullende Post.
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland
Het uitgangspunt blijft dat voor Caribisch Nederland een vergelijkbare benadering wordt gekozen als voor Europees Nederland, rekening houdend met de lokale situatie. Dit betekent dat de TVL voor Caribisch Nederland voor het derde kwartaal worden doorgetrokken, met dezelfde opzet als voor het tweede kwartaal. In verband hiermee wordt de begroting met € 10 mln verhoogd.
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling
In de derde incidentele EZK-begroting 2021 (Kamerstuk 35 723, nr. 1 en 2) is € 180 mln opgenomen voor een specifieke regeling voor starters in het eerste en tweede kwartaal van 2021, omdat deze vanwege de systematiek met referentieperioden veelal geen recht hebben op TVL. In het eerste kwartaal van 2021 is deze regeling opengesteld. In het tweede kwartaal van 2021 is binnen de TVL een oplossing gevonden voor de problematiek met referentieperioden. Om deze reden wordt het budget van € 90 mln overgeboekt naar de TVL.
Programma Infrastructuur Duurzame Industrie
In de voorjaarsbesluitvorming is overeenstemming bereikt over de dekking voor het Programma Infrastructuur Duurzame Industrie (PIDI) dat volgt uit de kabinetsreactie op het TIKI-advies . De ophoging van het uitgavenbudget ( € 11,6 mln) betreft de toedeling van het afgesproken budget voor in 2021 door het programma te maken kosten voor Front End Engineering Design (FEED) en haalbaarheidsstudies en overige programmakosten.
Herstructurering winkelgebieden
Het kabinet investeert de komende jaren € 100 mln in het realiseren van toekomstbestendige winkelgebieden en in vitale binnensteden. Deze aanpak herstructurering van winkelgebieden in binnensteden en kernen zal naar verwachting in de zomer 2021 starten en hiervoor is dit jaar € 9 mln aan uitgaven geraamd. Zie ook de Kamerbrief Contouren aanpak herstructurering winkelgebieden in binnensteden en kernen (Kamerstuk 31 757, nr. 105).
NGF-projecten AiNed, QuantumDeltaNL en RegMed XB
Op basis van het advies van de beoordelingsadviescommissie zijn voor 3 ingediende projecten toekenningen gedaan waarvoor de eerste tranche van de NGF-bijdrage voor 2021 naar de begroting van EZK is overgeboekt. Het betreft de projecten AiNed, QuantumDeltaNL en RegMed XB.
Aan het project AiNed is € 44 mln toegekend voor een start met de ELSA (Ethical, Legal and Social Aspects)-labs, het AI-talentprogramma, de Europese kennisnetwerken en de Europese innovatieprogramma’s. De eerste tranche van € 4,4 mln aan uitgavenbudget is overgeheveld naar de EZK-begroting. Het voorstel AiNed is een breed investeringsprogramma dat beoogt het potentieel van kunstmatige intelligentie (AI) voor de Nederlands economie en samenleving te benutten.
Het voorstel QuantumDeltaNL richt zich op het versterken van Nederlands quantum-ecosysteem, door te investeren in (1) quantumcomputing, (2) quantumnetwerken en (3) quantumsensing. Quantum is een ontwikkelende technologie, die een ‘game-changer’ kan zijn op het gebied van rekenkracht en daarmee voor nieuwe verdienmodellen en oplossingen voor maatschappelijke problemen kan zorgen. Door quantumtechnologie kunnen in de toekomst mogelijk veel veiligere netwerken en communicatie tot stand gebracht worden. Voor QuantumDeltaNL is € 54 mln toegekend, waarvan een eerste tranche van € 5,4 mln aan uitgavenbudget vanuit het Nationaal Groeifonds wordt overgeboekt.
Het voorstel RegMed XB investeert in de bouw van vier pilotfabrieken voor de verdere ontwikkeling van regeneratieve gezondheidszorg. Regeneratieve geneeskunde is erop gericht nieuwe behandelingen te ontwikkelen die slim gebruik maken van het zelf herstellend vermogen van ons lichaam. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van gentherapie en (stam)celtherapie. Het doel van RegMed XB is enerzijds op lange termijn chronische ziekten te kunnen voorkomen of genezen, en anderzijds het Nederlandse bedrijfsleven in staat te stellen om innovatieve producten en processen te ontwikkelen en in te spelen op een sterk groeiende buitenlandse markt. Aan het project is € 23 mln toegekend voor de financiering van de eerste fase. Hiervan is een eerste tranche van € 2,3 mln aan uitgavenbudget aan de EZK begroting toegevoegd.
Leningen
Qredits
Er wordt als eerste tranche € 20 mln beschikbaar gesteld aan Qredits ten behoeve van het verstrekken van TOA-krediet. Daarnaast is in totaal € 70 mln beschikbaar voor het verstrekken van overbruggingskrediet aan bestaande ondernemers en starters (zie ook toelichting onder de categorie subsidies).
Garanties
Groeifaciliteit
In het kader van een initiatief van de banken voor een Dutch Post-Covid Growth Fund, waarvoor de Groeifaciliteit zal worden ingezet, is een kasbuffer beschikbaar gesteld van € 50 mln.
Garantie Ondernemingsfinanciering - Corona (GO-C)
De kasbuffer van de GO-C is herijkt op basis van de benutting in 2020 en het garantieplafond voor 2021. In 2021 is de kasbuffer van de GO-C als gevolg hiervan met € 25 mln verlaagd. Ook de meerjarenraming van de kasbuffer van de GO-C is op basis van deze herijking neerwaarts bijgesteld.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO.nl
Voor de financiering van de opdracht aan RVO.nl in 2021 is in totaal € 66,1 mln aan het budget toegevoegd. Hiervan heeft € 17,1 mln betrekking op de uitvoeringskosten van de Baangerelateerde investeringskorting (BIK). Daarnaast betreft het budget voor onder meer de uitvoering van het MKB-Actieplan, Verduurzaming Industrie, het startup- en topsectoren beleid, het Innovatie Attaché netwerk en de NFIA.
Daarnaast wordt de raming van de kosten van RVO voor uitvoering van de TVL verhoogd met € 30 mln. Hiervan heeft circa € 20 mln betrekking op de TVL voor het eerste en tweede kwartaal, met name in verband met doorgevoerde verruimingen van de TVL, het voorkomen van misbruik en toename van het aantal bezwaarschriften. De verruimingen betreffen onder meer het loslaten van de SBI-codes en de werknemersgrens, de verhoging van het subsidieplafond en minimumsubsidie per ondernemer, het invoeren van een extra referentiekwartaal en een opslag voor de reisbranche. Daarnaast wordt momenteel € 10 mln geraamd voor de uitvoeringskosten voor verlenging van de TVL in het derde kwartaal van 2021. Het verschil met de werkelijke kosten wordt verrekend met het generale beeld.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Bijdrage aan TNO
De bijdrage aan TNO wordt met € 10,2 mln verhoogd in verband met aanvullende opdrachten aan TNO. De voornaamste hiervan zijn € 4,5 mln van J&V voor kennisopbouw voor diverse onderdelen van het departement, € 3,1 mln van BZK voor de implementatie van de wet Basisregistratie ondergrond en € 1,3 mln van EZK voor onderzoek op het gebied van kunstmatige intelligentie.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
EU-cofinanciering JTF
Naar verwachting zullen dit jaar de committeringen worden aangegaan voor het Just Transition Fund. De kasuitgaven zullen echter plaatsvinden in de komende jaren. Daarom heeft een kasschuif van € 12 mln plaatsgevonden van 2021 naar latere jaren.
Ontvangsten
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona
De kasbuffer van de garantieregeling Klein Krediet Corona (KKC) is herijkt op basis van de benutting van de regeling in 2020 en het garantieplafond voor 2021. Als gevolg daarvan wordt € 100 mln onttrokken aan de reserve van de regeling KKC. De kasbuffer blijft toereikend om eventuele schades te kunnen opvangen.
Bedrijfssteun
Conform de contractuele afspraken in het kader van de overbruggingsfaciliteit voor Royal IHC is van IHC een vergoeding ontvangen van € 5 mln die is omgezet in een achtergestelde lening die onder gelijke condities met de private financiers door IHC zal worden terugbetaald.
Toelichting op de Begrotingsreserves
De begrotingsreserves zijn ervoor bedoeld inkomsten uit premies en uitgaven voor schades, die over de jaren kunnen fluctueren, te verevenen. De reserve wordt aangehouden om als buffer te dienen voor uitgaven door EZK indien bedrijven niet aan hun terugbetalingsverplichtingen kunnen voldoen inzake leningen bij financieringsinstellingen waarop EZK een borgstelling heeft afgegeven.
Er zijn begrotingsreserves voor de BMKB (inclusief BMKB-C), de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO, inclusief de GO-C), de Groeifaciliteit (GF), de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering en Klein Krediet Corona. De GO, GF en de garanties voor alternatieve aanbieders van MKB-financiering betreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Ultimo begrotingsjaar wordt op basis van de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven vastgesteld of een onttrekking of storting dient plaats te vinden.
Stand 1/1/2021 | 337.975 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | 1.882 |
Stand (raming) per 31/12/2021 | 336.093 |
Aanvankelijk was in de ontwerpbegroting een storting geraamd in het kader van het PFAS/Stikstof-luik in de BMKB (€ 1,15 mln). Op basis van de benutting van dit luik in 2020 is met BZK en IenW de storting aan de BMKB-reserve herijkt. Dit heeft er toe geleid dat de voorgenomen storting wordt gecorrigeerd en een deel van het in 2020 door BZK en IenW gestorte bedrag ten behoeve van het PFAS/Stikstofluik (€ 1,9 mln) wordt onttrokken aan de BMKB-reserve en wordt teruggestort naar BZK en IenW.
Stand 1/1/2021 | 249.130 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2021 | 249.130 |
Vooralsnog is geen storting in de GO-reserve geraamd. Aan het eind van 2021 zal op basis van de gerealiseerde ontvangsten en de schadedeclaraties de storting of onttrekking aan de GO-reserve worden vastgesteld.
Stand 1/1/2021 | 15.436 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2021 | 15.436 |
Vooralsnog is geen storting in de reserve Groeifaciliteit geraamd. Aan het eind van 2021 zal op basis van de gerealiseerde ontvangsten en de schadedeclaraties de storting of onttrekking aan de reserve Groeifaciliteit worden vastgesteld.
Stand 1/1/2021 | 20.213 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2021 | 20.213 |
Vooralsnog is geen storting in de reserve Garantie MKB-financiering geraamd. Aan het eind van 2021 zal op basis van de gerealiseerde ontvangsten en de schadedeclaraties de storting of onttrekking aan de reserve Garantie MKB-financiering worden vastgesteld.
Stand 1/1/2021 | 164.763 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | 100.000 |
Stand (raming) per 31/12/2021 | 64.763 |
De kasbuffer van de garantieregeling Klein Krediet Corona (KKC) is herijkt op basis van de benutting van de regeling in 2020 en het garantieplafond voor 2021. Als gevolg daarvan wordt € 100 mln onttrokken aan de reserve van de regeling KKC. De kasbuffer blijft toereikend om eventuele schades te kunnen opvangen.