Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | ||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | ||||
Verplichtingen | 267 823 | 257 857 | 0 | ‒ 1 292 | 256 565 | |
Uitgaven | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 283 038 | 262 363 | ‒ 5 | ‒ 23 891 | 238 467 | |
waarvan juridisch verplicht | 86% | 98% | ||||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 12 791 | 14 145 | ‒ 5 | 0 | 14 140 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Atlantische Commissie | 556 | 600 | ‒ 5 | 0 | 595 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
NAVO | 7 120 | 8 100 | 0 | ‒ 100 | 8 000 | |
WEU | 565 | 590 | 0 | 100 | 690 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 2 700 | 2 700 | 0 | 0 | 2 700 | |
Veiligheidsfonds | 1 850 | 2 155 | 0 | 0 | 2 155 | |
2.2 | Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme | 13 041 | 15 070 | 0 | ‒ 530 | 14 540 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Anti-terrorisme instituut | 341 | 820 | 0 | 60 | 880 | |
Contra-terrorisme | 7 420 | 5 797 | 0 | ‒ 210 | 5 587 | |
Cyber security | 3 080 | 3 080 | 0 | ‒ 690 | 2 390 | |
Opdrachten | ||||||
Global Forum on Cyber Expertise | 0 | 1 250 | 0 | 0 | 1 250 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Contra-terrorisme | 880 | 2 803 | 0 | 310 | 3 113 | |
Cyber security | 1 320 | 1 320 | 0 | 0 | 1 320 | |
2.3 | Wapenbeheersing | 10 882 | 12 544 | 0 | ‒ 317 | 12 227 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
IAEA | 7 317 | 7 317 | 0 | ‒ 317 | 7 000 | |
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 1 645 | 1 707 | 0 | 0 | 1 707 | |
CTBTO | 1 920 | 3 520 | 0 | 0 | 3 520 | |
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 216 502 | 190 439 | 0 | ‒ 20 844 | 169 595 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Nederland Helsinki Comité | 28 | 28 | 0 | 0 | 28 | |
Stabiliteitsfonds | 25 000 | 25 000 | 0 | 0 | 25 000 | |
Training buitenlandse diplomaten | 2 500 | 2 750 | 0 | ‒ 1 350 | 1 400 | |
Opdrachten | ||||||
Makandra | 880 | 880 | 0 | ‒ 295 | 585 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Makandra | 120 | 120 | 0 | 0 | 120 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
OVSE | 6 000 | 6 000 | 0 | 230 | 6 230 | |
Stabiliteitsfonds | 57 150 | 62 150 | 0 | ‒ 1 000 | 61 150 | |
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 98 511 | 93 511 | 0 | ‒ 18 500 | 75 011 | |
Overige | 1 113 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||
Inzet hoog-risico posten | 25 200 | 0 | 0 | 71 | 71 | |
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 29 822 | 30 165 | 0 | ‒ 2 200 | 27 965 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen MATRA | 11 822 | 12 722 | 0 | ‒ 1 200 | 11 522 | |
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 9 754 | 5 342 | 0 | ‒ 100 | 5 242 | |
Opdrachten | ||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 0 | 3 458 | 0 | 0 | 3 458 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 0 | 533 | 0 | 0 | 533 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 8 246 | 8 110 | 0 | ‒ 900 | 7 210 | |
Ontvangsten | 1 242 | 1 242 | ‒ 242 | ‒ 1 000 | 0 | |
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 242 | 242 | ‒ 242 | 0 | 0 |
2.40 | Restituties programma's | 1 000 | 1 000 | 0 | ‒ 1 000 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Geen toelichting.
Uitgaven
Artikel 2.4
– De uitgaven voor de bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband worden naar beneden bijgesteld. Dit komt met name doordat de Nederlandse contributie aan de VN-crisisbeheersingsoperaties lager uitvalt dan geraamd.
Artikel 2.5
– Vanwege de COVID-19 pandemie hebben partners gefinancierd uit Matra en Shiraka vertraging opgelopen in de uitvoering en hierdoor een lagere liquiditeitsbehoefte dan voorzien. Een deel hiervan zal worden opgevraagd tijdens de eindejaarsmarge.
Ontvangsten
Geen toelichting.