Defensie beschermt wat ons dierbaar is. Die opdracht is een afgeleide van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden en de Grondwet. Deze leidt tot drie hoofdtaken:
1. Bescherming van het eigen en bondgenootschappelijke grondgebied, inclusief het Caribisch deel van het Koninkrijk.
2. Bescherming en bevordering van de internationale rechtsorde en stabiliteit.
3. Ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving, rampenbestrijding en humanitaire hulp, zowel nationaal als internationaal.
Alle drie de hoofdtaken vergen meer inzet vanwege de toegenomen instabiliteit in de wereld. Om deze taken te kunnen uitvoeren stelt Defensie militaire eenheden gereed die daarvoor kunnen worden ingezet.
De Minister is verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen en daadwer-kelijk inzetten van eenheden om de veiligheid van het eigen en bondge-nootschappelijk grondgebied te handhaven. Verder is de Minister in samenwerking met bondgenoten verantwoordelijk voor de uitvoering van bijdragen aan missies voor conflictpreventie, crisisbeheersing en vredesopbouw, wereldwijd. Het Koninkrijk der Nederlanden draagt daarmee bij aan de handhaving en bevordering van de internationale rechtsorde. De eenheden kunnen ook worden ingezet voor nationale taken en het verlenen van (internationale) noodhulp.
Onder Beleidsartikel 1 Inzet wordt een overzicht geboden van de inzet van de krijgsmacht. Dit betreft de bijdragen van Defensie aan internationale inzet, zoals crisisbeheer-singsoperaties en contributies aan common funded NAVO- en EU-operaties, inzet voor nationale en koninkrijkstaken en overige inzet. Het artikel is daartoe uitgebreid met een niet-financieel overzicht voor de structurele inzet voor nationale en koninkrijkstaken, bijvoorbeeld door de KMar en de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD). In Beleidsartikel 1 is ook de begroting opgenomen van de additionele uitgaven voor inzet onder verantwoordelijkheid van de Commandant der Strijdkrachten. In de beleidsartikelen 2 tot en met 5 wordt de taakuitvoering begroot voor marine, landmacht, luchtmacht, de marechaussee en de aan hen gemandateerde inzet, voor zover deze niet valt onder artikel 1.
In 2021 blijft Nederland bijdragen aan de missie Resolute Support in Afghanistan en aan de anti ISIS-coalitie en de brede veiligheidsinzet in Irak. Datzelfde geldt voor de Nederlandse veiligheidsinzet in de Sahel. Ook blijft Nederland bijdragen aan de vooruitgeschoven NAVO-aanwezigheid in de Baltische staten en Polen (enhanced Forward Presence (eFP)) als geruststellende maatregel voor deze landen en ter afschrikking van Rusland.
Nederland stelt vanaf 2021 wederom militaire eenheden gereed voor de snelle reactiemachten van de NAVO en de EU. Zo stelt Nederland in 2021 militaire eenheden gereed voor de enhanced NATO Response Force (eNRF) en het NATO Readines Initiative (NRI).
In VN verband zal Nederland bijdragen blijven leveren aan VN-missies in het Midden-Oosten (UNDOF, UNTSO, UNIFIL).
Defensie blijft Vessel Protection Detachments (VPD’s) inzetten ter bescherming van de koopvaardij. Dit wordt begroot en verantwoord onder overige inzet.
Daarnaast is in 2020 is besloten tot deelname aan danwel verlenging of beëindiging van de Nederlandse bijdragen aan de volgende missies:
- EU Naval Forces Mediterranean SOPHIA (EUNAVFOR MED SOPHIA): beëindiging per 30 maart 2020;
- European Union Rule of Law Mission in Kosovo (EULEX Kosovo, verlengd tot 14 juni 2021).
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 149.074 | 170.069 | 179.626 | 179.627 | 164.896 | 164.897 | 164.897 |
Uitgaven | 167.502 | 194.018 | 207.375 | 207.376 | 192.375 | 192.376 | 192.376 |
waarvan juridisch verplicht | 14% | ||||||
Opdrachten | 167.502 | 194.018 | 207.375 | 207.376 | 192.375 | 192.376 | 192.376 |
- Internationale Inzet (BIV) | 163.128 | 167.374 | 199.882 | 199.882 | 184.882 | 184.882 | 184.882 |
- Financiering nationale inzet krijgsmacht | 1.415 | 21.309 | 3.308 | 3.309 | 3.308 | 3.309 | 3.309 |
- Overige inzet | 2.959 | 5.335 | 4.185 | 4.185 | 4.185 | 4.185 | 4.185 |
Programma ontvangsten | 11.140 | 2.907 | 2.907 | 2.907 | 2.907 | 2.907 | 2.907 |
- Internationale Inzet (BIV) | 10.371 | 1.407 | 1.407 | 1.407 | 1.407 | 1.407 | 1.407 |
- Overige inzet | 769 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Budgetflexibiliteit
Het aandeel «juridisch verplicht» heeft betrekking op de uitgaven voor levering van goederen en/of diensten van de lopende missies. Voor 2021 is 14% juridisch verplicht. De voorziening voor de verwachte verlenging van de huidige missies of voor nieuwe missies is juridisch gezien nog niet verplicht.
In beleidsartikel 1 Inzet wordt de inzet van de krijgsmacht begroot. Het financiële instrument «opdrachten» omvat de uitgavencategorieën:
1. Internationale inzet (BIV), zoals crisisbeheersingsoperaties;
2. Financiering nationale inzet krijgsmacht (FNIK);
3. Overige inzet.
Overzicht missies
Figuur 4
Toelichting uitgaven per missie
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
United Nations Multidimensional Integrated Stabilization Mission in Mali (MINUSMA) | 1.500 | ||||
Resolute support mission (RSM) | 24.000 | 10.000 | |||
Veiligheidsinzet in Irak | 15.800 | 10.000 | |||
Enhanced Forward Presence (EFP) | 30.000 | 10.000 | |||
Snelle Inzetbare Capaciteiten (SIC) | 4.461 | ||||
Missies Algemeen | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 |
Personeelszorg | 10.400 | 10.400 | 10.400 | 10.400 | 10.400 |
Contributies | 35.500 | 35.500 | 35.500 | 35.500 | 35.500 |
Kleinschalige bijdragen aan missies (< € 2,5 miljoen per jaar) | 5.680 | 2.960 | 2.960 | 2.960 | 2.960 |
Reservering Srebrenica arrest | 5.000 | 15.000 | 15.000 | ||
Totaal | 136.841 | 98.360 | 68.360 | 53.360 | 53.360 |
Toelichting per missie
Resolute Support Mission (Afghanistan)
De Nederlandse inzet in Afghanistan bedraagt circa 160 militairen. Deze militairen zijn werkzaam in Kabul en de noordelijke provincie Balkh, in de omgeving van de stad Mazar-e-Sharif, waar Duitsland de leiding heeft. De Nederlandse inzet is gericht op de advisering van de Afghan National Defence and Security Forces, het trainen en begeleiden van een Afghaanse speciale politie-eenheid en het leveren van Force Protection. Ook zijn in Mazar-e-Sharif militairen werkzaam in de nationale ondersteuning en in het regionale hoofdkwartier van Train, Advise & Assist Command North en in Kabul op het missie-hoofdkwartier van Resolute Support. Voorts levert Nederland politie-adviseurs aan Resolute Support. Het huidige mandaat van de Nederlandse bijdrage aan Resolute Support loopt tot en met 31 december 2021. Het budget van ongeveer € 10 miljoen in 2022 is benodigd voor de redeployment en reset van het materieel; het terug naar Nederland halen van het Nederlandse personeel en materieel en het weer inzetbaar maken van het materieel na terugkeer van de missie.
Veiligheidsinzet in Irak (CBMI en NMI, Irak)
De Nederlandse inzet in Irak bestaat uit trainers die vanuit Erbil in Noord-Irak de Iraakse strijdkrachten trainen, inclusief de Koerdische Peshmerga. Daarnaast zijn in Bagdad militairen werkzaam die het Iraakse Ministerie van Defensie ondersteunen en adviseren. Tevens levert Nederland militaire en civiele adviseurs die zich bezighouden met de hervorming van de veiligheidssector van Irak en de Koerdistan Autonome Regio. Het huidige mandaat van de Nederlandse inzet in Irak loopt tot en met 31 december 2021.
United Nations Multidimensional Integrated Stabilization Mission (Mali)
De Nederlandse missie is reeds in 2019 beëindigd. Vanwege de veiligheidssituatie in de regio is het nog niet mogelijk geweest om al het materieel terug naar Nederland te verplaatsen. De financiële reeks betreft de reset van dit materieel en de bijdrage met enkele militairen in o.a. het missie hoofdkwartier in Bamako.
Enhanced Forward Presence (Litouwen)
Enhanced Forward Presence (eFP) bestaat uit vier multinational battlegroups. Deze zijn ontplooid in Estland, Letland, Litouwen en Polen. Nederland wil met het beschikbaar stellen van militaire eenheden aan de multinational battlegroup in Litouwen bijdragen aan de cohesie binnen de NAVO en aan de geloofwaardige afschrikking van de Russische Federatie. De Nederlandse deelname in Litouwen bedraagt circa 250 militairen. Het huidige mandaat van de Nederlandse bijdrage aan eFP loopt tot en met 31 december 2021.
Contributies
Nederland draagt met contributies bij aan de gemeenschappelijke uitgaven voor crisisbeheersingsoperaties van de NAVO en de EU. Deze contributies staan los van een eventuele Nederlandse deelname aan een specifieke missie van de NAVO of de EU. Ook de jaarlijkse bijdrage aan de Strategic Airlift Capability (SAC) C-17, gehuisvest op Papa Air Base te Hongarije, is onderdeel van de contributies. Dit is een internationaal samenwerkingsverband van twaalf landen, waaronder tien NAVO-lidstaten, en voorziet in een deel van de behoefte aan strategic airlift.
Kleinschalige bijdragen
In onderstaand overzicht staan de kleinschalige Nederlandse bijdragen met een financiële omvang van minder dan € 2,5 miljoen per jaar. De personele omvang van de bijdragen varieert in tijd gedurende de missie van 0 tot de maximale omvang. Over de eventuele verlenging van de overige kleinschalige bijdragen in 2021 wordt in het najaar van 2020 een besluit genomen.
Overzicht kleine missies | Max personele omvang * |
---|---|
European Union Border Assistance Mission at the Rafah Crossing Point (EUBAM Rafah)* | (3) |
European Union Rule of Law Mission in Kosovo (EULEX Kosovo)* | 5 |
European Union ATALANTA (EU ATALANTA)* | 3 |
European Union Trainings Mission in Mali (EUTM Mali) | 5 |
European Union Capacity Building Mission in Niger (EUCAP Sahel Niger)* | 15 |
United Nations Disengagement Observer Force (UNDOF) | 2 |
United Nations Interim Force in Lebanon (UNIFIL) | 1 |
United Nations Truce Supervision Organisation (UNTSO) | 12 |
Combined Maritime Forces (CMF) | 2 |
Netherlands Liaison Team CENTCOM (NLTC) | 2 |
United States Security Coordinator (USSC) | 3 |
Air Task Force Middle East (ATF ME)* | 11 |
*personele omvang varieert in tijd gedurende de missie van 0 tot maximale omvang |
Opbouw regionale vredeshandhavingscapaciteit
Programma’s voor regionale vredeshandhavingscapaciteit worden door derden (met name door het Ministerie van Buitenlandse Zaken) gefinan-cierd en mede door Defensie uitgevoerd.
Global Peace Operations Initiative (GPOI)
Het GPOI-samenwerkingsprogramma draagt bij aan de versterking van de capaciteit van Afrikaanse partnerlanden, zodat zij kunnen deelnemen aan multinationale operaties onder leiding van de VN of de Afrikaanse Unie.
Nederland zet enkele tientallen militairen in voor verschillende trainingen.
Toelichting op nationale inzet
Structurele nationale takenDefensie voert structurele taken uit ten behoeve van civiele overheden. De financiële middelen van deze structurele taken zijn opgenomen in de verschillende begrotingsartikelen van Defensie. Deze structurele taken zijn vastgelegd in wet- of regelgeving, inclusief ministeriële besluiten, maar ook convenanten of arrangementen. Onder de structurele taken vallen de taken van de Koninklijke Marechaussee, de Kustwachten in Nederland en het Caribisch gebied, luchtruimbewaking, de Bijzondere Bijstandseen-heden en de Explosievenopruiming.
Militaire bijstand en steunverlening (Financiering Nationale Inzet Krijgsmacht (FNIK))Defensie verleent militaire bijstand voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid en voor de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde. Deze inzet wordt bekostigd vanuit dit artikel via de afspraken die zijn gemaakt in het convenant FNIK. Deze bijstand wordt zowel door de Koninklijke Marechaussee geleverd als door andere eenheden van Defensie. Daarnaast wordt bijstand verleend in geval van een ramp of crisis, of de vrees voor het ontstaan daarvan.
De tabel indicatieve inzet voor 2021 geeft de geprognosticeerde nationale inzet weer. Over de gehele linie is een lichte stijging in de aantallen zichtbaar.
Betreft | Aantal | Artikel | |
---|---|---|---|
Explosieven opruiming | Aantal ruimingen | 2000 | landmacht/FNIK |
Explosieven opruiming Noordzee | Aantal ruimingen | 35 | marine |
Duikassistentie | Aantal aanvragen | 20 | marine/FNIK |
Strafrechtelijke handhaving rechtsorde | Aantal aanvragen | 15 | marine/FNIK |
Onderscheppingen luchtruim | Aantal onderscheppingen | 15 | luchtmacht |
Strafrechtelijke handhaving rechtsorde | Aantal aanvragen | 100 | marechaussee/landmacht/FNIK |
Wet veiligheidsregio | Aantal aanvragen | 50 | marechaussee/landmacht/FNIK |
Militaire steunverlening in het openbaar belang | Aantal aanvragen | 30 | Alle krijgsmachtdelen/FNIK |
Bijstand Caribisch gebied | Aantal aanvragen | 50 | marine/FNIK |
Toelichting op ontvangsten
De ontvangsten hebben betrekking op de eventuele vergoedingen van de EU, NAVO, VN en partnerlanden voor de door Nederland geleverde diensten of ingezette personele en materiële middelen. Ook wordt de bijdrage van de reders voor de inzet van VPD’s hier geraamd.