Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 636.913 | 146.400 | 783.313 | 891.845 | 1.675.158 | ‒ 185.201 | 277.942 | 392.846 | 267.689 |
Uitgaven | 1.196.398 | 40.000 | 1.236.398 | ‒ 26.315 | 1.210.083 | 255.991 | 349.671 | 389.150 | 288.914 |
waarvan juridisch verplicht | 82,7% | 160,7% | |||||||
Verwerving | |||||||||
Opdrachten | 1.359.903 | ‒ | 1.359.903 | 174.726 | 1.534.629 | 243.537 | 420.002 | 504.490 | 373.706 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 13.117 | ‒ | 13.117 | ‒ 7.313 | 5.804 | 209.155 | 217.272 | 329.243 | 275.023 |
Verwerving: realisatie | 1.346.786 | ‒ | 1.346.786 | 182.039 | 1.528.825 | 34.382 | 202.730 | 175.247 | 98.683 |
Instandhouding | |||||||||
Opdrachten | 238.253 | 40.000 | 278.253 | ‒ 15.223 | 263.030 | 15.915 | 32.451 | 27.301 | 24.004 |
Instandhouding Materieel | 238.253 | 40.000 | 278.253 | ‒ 15.223 | 263.030 | 15.915 | 32.451 | 27.301 | 24.004 |
Over-/ onderprogrammering | ‒ 401.758 | ‒ | ‒ 401.758 | ‒ 185.818 | ‒ 587.576 | ‒ 3.461 | ‒ 102.782 | ‒ 142.641 | ‒ 108.796 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontvangsten materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
De verplichtingen voor lucht materieel zijn met € 891,8 miljoen naar boven bijgesteld. Dit is een gevolg van het actualiseren van het Defensie Lifecycle Plan. Wijzigingen zijn o.a. opgetreden bij de projecten Verwerving F-35 (€ 792,1 miljoen) en Chinook Vervanging en Modernisering (€ 139,8 miljoen).
Toelichting op de uitgaven
Verwerving: Realisatiefase
De realisatiefase van lucht materieel is met € 182,0 miljoen verhoogd. Dit is enerzijds een gevolg van het adminstratief verwerken van over- en onderrealisatie uit 2021. Anderzijds is dit een gevolg van het verwerken van herfaseringen uit het Defensie Lifecycle Plan. Het betreft hier onder andere het project «Apache Remanufacture» (+ € 55,0 miljoen), door vertragingen in 2021 als gevolg van de COVID-19 problematiek, «Instandhouding F-16 Vliegveiligheid en luchtwaardigheid» (+11,8), «Continuatie VIP Transport Defensie (Commerciel vertrouwelijk)» (+10 ‒ 100 miljoen) en meerdere projecten waarvan de afwijking kleiner dan € 10 miljoen is.
Instandhouding materieelHet budget voor de instandhouding van materieel is per saldo gedaald met € 15,2 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een negatieve bijstelling van € 20 miljoen als gevolg van een defensiebrede herverdeling van de Motie Hermans middelen o.b.v. uitgewerkte bestedingsplannen. Daarnaast wordt dit veroorzaakt door een ontvlechting uit het budget van de luchtmacht van het overtollige KDC-10 budget ten behoeve van de Multi-Role Tanker and Transport Aircraft (MRTT) Multinationale Unit (MMU) (€ 15,6 miljoen) en er is een tekort op vliegeropleidingen F-16 in 2021 opgelost vanuit de verminderde behoefte op instandhouding F-16 (€ 9,7 miljoen). Daarnaast zijn er enkele toevoegingen aan het budget voor de instandhouding van materieel gedaan: prijsbijstelling 2022 (€ 13,4 miljoen), onderrealisatie op MQ-9 budget in 2021 (€ 7,3 miljoen), compensatie voor de verbeterde koers van de Amerikaanse dollar (€ 5,8 miljoen) en de onderrealisatie op het budget voor instandhouding van materieel in 2021 (€ 2,1 miljoen).
Over-/ onderprogrammering
Als gevolg van alle aanpassingen die binnen dit artikel hebben plaatsgevonden, is de overprogrammering op lucht materieel met € 185,8 miljoen verhoogd. In 2021 bleek er minder budget nodig te zijn waardoor de onderrealisatie uit dat jaar is doorgeboekt naar 2022. Meerjarig zal het budget herfaseerd worden bij de ontwerpbegroting 2023.