Ontwerpbe-groting 2022 (1) | Mutaties via NvW, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.993.862 | 36.705 | 6.030.567 | 426.502 | 6.457.069 | 367.241 | 359.957 | 544.550 | 366.628 |
Totale uitgaven | 6.271.242 | 39.104 | 6.310.346 | 260.424 | 6.570.770 | 374.123 | 361.638 | 547.836 | 372.503 |
waarvan juridisch verplicht (%) | 99,96% | ||||||||
Bekostiging | 6.240.270 | 0 | 6.240.270 | 257.257 | 6.497.527 | 374.188 | 362.632 | 548.976 | 374.301 |
Bekostiging onderwijsdeel1 | 3.006.191 | 0 | 3.006.191 | 150.036 | 3.156.227 | 263.468 | 255.710 | 253.429 | 288.389 |
Bekostiging onderzoeksdeel | 2.284.607 | 0 | 2.284.607 | 75.835 | 2.360.442 | 75.776 | 75.765 | 75.592 | 75.578 |
Bekostiging ondersteuning geneeskunde onderwijs en onderzoek | 757.944 | 0 | 757.944 | 24.933 | 782.877 | 24.967 | 25.003 | 25.040 | 25.079 |
Studievoorschot kwaliteitsafspraken2 | 191.511 | 0 | 191.511 | 6.470 | 197.981 | 6.827 | 7.703 | 8.304 | 5.333 |
Studievoorschotvouchers | 17 | 0 | 17 | ‒ 17 | 0 | 1.703 | ‒ 2.996 | 185.164 | ‒ 21.525 |
Profilering en zwaartepuntvorming3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.447 | 1.447 | 1.447 | 1.447 |
Subsidies (regelingen) | 24.928 | 1.531 | 26.459 | 2.336 | 28.795 | ‒ 1.043 | ‒ 1.972 | ‒ 1.971 | ‒ 2.029 |
Nuffic4 | 14.507 | 0 | 14.507 | ‒ 1.544 | 12.963 | ‒ 2.445 | ‒ 3.364 | ‒ 3.364 | ‒ 3.364 |
Studiekeuze1234 | 2.616 | 0 | 2.616 | 1.220 | 3.836 | 1.143 | 1.143 | 1.143 | 1.143 |
Vluchteling Studenten UAF4 | 2.511 | 0 | 2.511 | 83 | 2.594 | 83 | 83 | 83 | 83 |
Studentenwelzijn (Ecio)4 | 794 | 0 | 794 | 100 | 894 | 100 | 100 | 100 | 42 |
Interstedelijk Studentenoverleg (ISO)4 | 271 | 0 | 271 | 63 | 334 | 9 | 69 | 8 | 68 |
Landelijke Studenten Vakbond (LSVb)4 | 255 | 0 | 255 | 8 | 263 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Open en online onderwijs | 2.008 | 0 | 2.008 | 66 | 2.074 | 68 | 68 | 68 | 68 |
Zelftesten | 0 | 1.531 | 1.531 | 0 | 1.531 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 1.966 | 0 | 1.966 | 2.340 | 4.306 | ‒ 9 | ‒ 79 | ‒ 17 | ‒ 77 |
Opdrachten | 3.153 | 37.573 | 40.726 | 770 | 41.496 | 917 | 917 | 770 | 170 |
Opdrachten | 3.153 | 0 | 3.153 | 770 | 3.923 | 917 | 917 | 770 | 170 |
Sneltesten | 0 | 37.573 | 37.573 | 0 | 37.573 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 2.891 | 0 | 2.891 | 61 | 2.952 | 61 | 61 | 61 | 61 |
Europees Universitair Instituut Florence (EUI) | 1.859 | 0 | 1.859 | 61 | 1.920 | 61 | 61 | 61 | 61 |
United Nations University (UNU) | 1.032 | 0 | 1.032 | 0 | 1.032 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nuffic, SK123, UAF, Ecio, ISO en LSVb4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 16 | 0 | 16 | 0 | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inclusief de studievoorschotmiddelen voor specifieke stimulering van landelijke prioriteiten (10% van de studievoorschotmiddelen).
Ontwerpbe-groting 2022 (1) | Mutaties via NvW, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.993.862 | 36.705 | 6.030.567 | 426.502 | 6.457.069 | 367.241 | 359.957 | 544.550 | 366.628 |
waarvan garantieverplichtingen | 95.226 | ||||||||
waarvan overig | 5.993.862 | 36.705 | 6.030.567 | 331.276 | 6.457.069 | 367.241 | 359.957 | 544.550 | 366.628 |
In de kolom "Mutaties 1e suppletoire begroting 2022" worden de mutaties ten opzichte van de «Stand vastgestelde begroting 2022» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen worden met € 426,5 miljoen verhoogd. Het verschil tussen de verplichtingen- en uitgavenmutaties (€ 166,1 miljoen) wordt met name veroorzaakt door:
• Bijstelling van de verplichtingenraming omdat bij het instrument bekostiging de loon- en prijsbijstelling tranche 2022 voor zowel 2022 als 2023 in het jaar 2022 verplicht worden;
• Bijstelling van de verplichtingenraming omdat de aanpassing van de studentenaantallen uit de referentieraming 2022 voor 2023 in het jaar 2022 verplicht wordt;
• Garantieverplichtingen/rekening-courant kredieten aan universiteiten die in 2022 zijn aangegaan of vervallen en waar OCW garant voor staat (saldo +€ 95,2 miljoen).
Uitgaven
Toelichting per instrument:
Bekostiging
Het budget voor de bekostiging wordt per saldo met € 257,3 miljoen verhoogd. De verhoging is het gevolg van de volgende mutaties:
• de doorverdeling (€ 197,8 miljoen) van de loon- en prijsbijstelling tranche 2022 (zie het algemeen deel);
• de toedeling van middelen (€ 60,0 miljoen) uit het coalitieakkoord ten behoeve van vervolgopleidingen voor het onderdeel onderzoek via sectorplannen (zie het algemeen deel);
• diverse overige mutaties (met name overboekingen van en naar andere beleidsinstrumenten/-artikelen en andere departementen) die het budget in totaal verlagen met € 0,5 miljoen.
De meerjarige mutatie op de studievoorschotvouchers betreft een kasschuif waardoor oud-studenten, die aanspraak maken op deze in te wisselen vouchers, deze nu als ze daarvoor kiezen in 2025 als bedrag op hun studieschuld in mindering kunnen laten brengen of (deels) contant uitbetaald krijgen als er geen studieschuld meer is.
Subsidies
Het budget voor subsidies wordt per saldo met € 2,3 miljoen verhoogd. De verhoging is het gevolg van de volgende mutaties:
• een verlaging van het ho-budget (€ 1,6 miljoen) als gevolg van de afbouw van het netwerk van Netherlands Education Support Offices (NESO’s) ten faveure van de inzet op hoger onderwijs en wetenschap via de aanstelling van Onderwijs en Wetenschaps Attachés en lokale medewerkers op posten in de landen die in de Internationale Kennis- en Talentstrategie als prioritair zijn genoemd. De ho-middelen die via Nuffic voor de NESO-kantoren werden gebruikt zullen daarmee op een andere manier via de buitenlandpool van Artikel 8 (Internationaal beleid);
• de toedeling van middelen (€ 1,0 miljoen) uit het coalitieakkoord ten behoeve van vervolgopleidingen voor het onderdeel onderwijs&arbeidsmarkt aan SK123 (zie het algemeen deel);
• de door het kabinet beschikbaar gestelde financiële ondersteuning (€ 2,3 miljoen) aan ho-studenten uit Oekraïne, om te voorkomen dat deze terug moeten naar de onveilige situatie in hun eigen land of asiel moeten aanvragen;
• diverse overige mutaties die het budget in totaal verhogen met € 0,6 miljoen, met name vanwege de doorverdeling van de loon- en prijsbijstelling 2022 (zie het algemeen deel).