Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 13.945.269 | 352.090 | 14.297.359 | 913.361 | 15.210.720 | 753.762 | ‒ 267.875 | 145.391 | 524.300 |
Uitgaven | 13.780.847 | 352.090 | 14.132.937 | 992.710 | 15.125.647 | 753.762 | ‒ 267.875 | 145.391 | 524.300 |
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | 175.533 | 133.790 | 309.323 | ‒ 34.441 | 274.882 | 44.374 | 39.815 | 41.203 | 43.320 |
Subsidies | 48.833 | 4.500 | 53.333 | 492 | 53.825 | 12.198 | 22.845 | 32.933 | 38.050 |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 9.821 | 0 | 9.821 | ‒ 200 | 9.621 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 17.207 | 1.000 | 18.207 | ‒ 298 | 17.909 | ‒ 602 | ‒ 205 | ‒ 117 | 0 |
Inclusieve samenleving | 6.975 | 3.500 | 10.475 | ‒ 1.500 | 8.975 | 12.800 | 23.050 | 33.050 | 38.050 |
Kennis en informatiebeleid | 11.079 | 0 | 11.079 | 0 | 11.079 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 3.751 | 0 | 3.751 | 2.490 | 6.241 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 80.070 | 80.590 | 160.660 | ‒ 1.533 | 159.127 | 4.176 | 4.470 | 4.470 | 4.470 |
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 61.349 | 0 | 61.349 | 0 | 61.349 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 1.768 | 0 | 1.768 | 0 | 1.768 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 1.273 | 1.850 | 3.123 | ‒ 11 | 3.112 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inclusiviteit | 4.403 | 78.740 | 83.143 | ‒ 3.362 | 79.781 | 4.176 | 4.470 | 4.470 | 4.470 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 1.542 | 0 | 1.542 | 0 | 1.542 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanbesteden Sociaal Domein | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 9.735 | 0 | 9.735 | 1.840 | 11.575 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 5.088 | 1.100 | 6.188 | 0 | 6.188 | 10.800 | 800 | 800 | 800 |
Overige | 5.088 | 1.100 | 6.188 | 0 | 6.188 | 10.800 | 800 | 800 | 800 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 13.039 | ‒ 500 | 12.539 | 0 | 12.539 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 13.039 | ‒ 500 | 12.539 | 0 | 12.539 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 7.703 | 17.700 | 25.403 | ‒ 18.900 | 6.503 | 11.200 | 3.200 | 3.000 | 0 |
Overige | 7.703 | 17.700 | 25.403 | ‒ 18.900 | 6.503 | 11.200 | 3.200 | 3.000 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 20.800 | 30.400 | 51.200 | ‒ 14.500 | 36.700 | 6.000 | 8.500 | 0 | 0 |
Stimulerings regeling wonen en zorg | 20.800 | 30.400 | 51.200 | ‒ 14.500 | 36.700 | 6.000 | 8.500 | 0 | 0 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 13.605.314 | 218.300 | 13.823.614 | 1.027.151 | 14.850.765 | 709.388 | ‒ 307.690 | 104.188 | 480.980 |
Subsidies | 154.785 | 18.000 | 172.785 | ‒ 9.244 | 163.541 | 26.673 | 31.597 | 32.577 | 20.332 |
Zorg merkbaar beter maken | 71.550 | 8.200 | 79.750 | ‒ 9.017 | 70.733 | 23.207 | 26.469 | 35.798 | 29.216 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 40.520 | 0 | 40.520 | ‒ 1.611 | 38.909 | 1.966 | 3.628 | 5.279 | 9.116 |
Palliatieve zorg en ondersteuning | 42.715 | 9.800 | 52.515 | 1.384 | 53.899 | 1.500 | 1.500 | ‒ 8.500 | ‒ 18.000 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 13.284.600 | 200.000 | 13.484.600 | 1.031.400 | 14.516.000 | 665.200 | ‒ 349.800 | 59.400 | 448.200 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 4.184.600 | 0 | 4.184.600 | 31.400 | 4.216.000 | 415.200 | 550.200 | 559.400 | 598.200 |
Bijdrage Wlz | 9.100.000 | 200.000 | 9.300.000 | 1.000.000 | 10.300.000 | 250.000 | ‒ 900.000 | ‒ 500.000 | ‒ 150.000 |
Inkomendoverdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 24.191 | 300 | 24.491 | 1.854 | 26.345 | 2.006 | 1.550 | 1.550 | 550 |
Zorgdragen voor langdurige zorg | 24.191 | 300 | 24.491 | 1.854 | 26.345 | 2.006 | 1.550 | 1.550 | 550 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 428 | 0 | 428 | 19 | 447 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 428 | 0 | 428 | 19 | 447 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 141.310 | 0 | 141.310 | 2.448 | 143.758 | 14.613 | 8.963 | 10.661 | 11.898 |
Uitvoeringskosten Sociale Verzekerings Bank | 44.528 | 0 | 44.528 | 430 | 44.958 | 743 | 568 | 1.728 | 1.610 |
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg | 96.782 | 0 | 96.782 | 2.018 | 98.800 | 13.870 | 8.395 | 8.933 | 10.288 |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 674 | 674 | 896 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 674 | 674 | 896 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 5.691 | 0 | 5.691 | 0 | 5.691 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 5.691 | 0 | 5.691 | 0 | 5.691 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Opdrachten
Inclusiviteit
In de Voorjaarsnota 2022 heeft het kabinet een eerste raming van de omvang van de meerkosten in het sociaal domein opgenomen (€ 73 miljoen). De raming wordt geactualiseerd in de Najaarsnota, nadat onderzoek naar de omvang van de meerkosten heeft plaatsgevonden om tot een betrouwbare raming te komen voor de meerkosten in 2022. Op basis van die definitieve raming wordt de omvang van de compensatie vastgesteld en bij decembercirculaire 2022 uitgekeerd aan gemeenten.
Bij de VWS-begrotingsbehandeling heeft de Tweede Kamer enkele amendementen op de begroting ingediend, onder meer € 1 miljoen voor psychosociale zorg bij kanker. Deze middelen zijn toegevoegd op dit instrument. Daarnaast zijn regeerakkoord-middelen voor Woon-zorg combinaties en het stimuleren langer thuis wonen (€ 3,2 miljoen) en het programma Eén tegen eenzaamheid (€ 1,5 miljoen).
Van de middelen op dit budget zijn inmiddels overboekingen gedaan voor onder meer het programma thuiswonende mensen met dementie (€ 1,9 miljoen) uitgevoerd door ZonMw (naar artikel 1), € 0,8 miljoen voor de campagne Eén tegen eenzaamheid, € 0,3 miljoen (naar artikel 10) en nog een aantal kleinere overboekingen naar artikelen binnen de VWS-begroting. In totaal gaat het om een bedrag van € 3,4 miljoen.
Bijdragen aan medeoverheden
Overige
In de bestedingsplannen van Respijtzorg en Eén tegen eenzaamheid staan voornemens om de Regeerakkoord-middelen via een specifieke uitkering (SPUK) aan gemeenten beschikbaar te stellen. In het geval van Respijtzorg is deze SPUK voor specifieke gemeenten die een plan indienen ten behoeve van lokale projecten met betrekking tot het ontwikkelen van innovatief (respijtzorg)aanbod. Het programma Eén tegen eenzaamheid stelt de middelen beschikbaar voor maatschappelijke initiatieven.
In het coalitieakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld voor Respijtzorg en Eén tegen eenzaamheid die vanuit de aanvullende post aan de begroting van VWS worden toegevoegd. De middelen worden in deze eerste suppletoire begroting in het juiste kasritme gebracht door voor respijtzorg € 9,4 miljoen door te schuiven naar 2023 en voor Eén tegen eenzaamheid € 8 miljoen. Hiernaast is ook een bedrag van € 1,5 miljoen overgeboekt voor de invoering van een landelijke mantelzorgverklaring naar aanleiding van het amendement Otterloo en Sazias (Kamerstukken II, 2020/2021, 35570 XVI, nr. 69).
Storting/onttrekking begrotingsreserve
Stimuleringsregeling wonen en zorg
Voor financiering van de planontwikkeling van nieuwe woonvormen verstrekt de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) leningen in het kader van de stimuleringsregeling wonen en zorg (SWZ) aan sociale ondernemers en bewonersinitiatieven. Er is voor 2022 € 20,8 miljoen bestemd voor het verstrekken van deze leningen. Voor Woon-zorg combinaties en het stimuleren van langer thuis wonen zijn er middelen beschikbaar gesteld vanuit het coalitieakkoord. Voor 2022 gaat het om € 15,9 miljoen voor de stimuleringsregeling.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Zorg merkbaar beter makenVoor de uitvoering van het thema ‘Dementie de wereld uit’van de Nationale Dementiestrategie 2021-2030, voert ZonMw het onderzoeksprogramma Dementie 2021-2030 uit. Hiervoor is in 2022 € 4,0 miljoen benodigd. Daarnaast is € 1,0 miljoen naar de begroting van BZK overgeheveld om invulling te geven aan de afspraken die gemaakt zijn in het Groninger zorgakkoord. In het Groninger zorgakkoord is afgesproken dat partijen (o.a. VWS, BZK, woningcorporaties en zorgaanbieders) in gezamenlijkheid aardbevingsbestendige nieuwbouw in de zorg en goede kwaliteit van de zorg in de toekomst in het aardbevingsgebied in Groningen realiseren. Tevens laat het programma Waardigheid en trots een andere kasbehoefte zien dan vooraf geraamd. Daarom zal een deel van het budget pas in 2023 tot besteding komen (€ 4,7 miljoen). Het resterende saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Bekostiging
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
De Bijdrage in de Kosten van Kortingen (BIKK) dient ter compensatie van gederfde premie-inkomsten door de toename van heffingskortingen.
De raming van de BIKK is aangepast naar aanleiding van de CPB raming van de omvang van de heffingskortingen in het Centraal Economisch Plan 2022.
Bijdrage Wet langdurige zorg
De rijksbijdrage Wlz is in 2022 met € 1 miljard verhoogd. Deze bijstelling resulteert vooral uit bijstellingen bij de Wlz-premie-inkomsten. De Wlz-premie-inkomsten 2021 zijn € 0,9 miljard lager uitgekomen dan geraamd in de begroting 2022 en de premie-inkomsten 2022 worden thans € 0,1 miljard hoger geraamd. Daarnaast blijkt uit het jaarverslag van het Fonds langdurige zorg 2020 dat de Wlz-uitgaven in 2020 bijna € 0,3 miljard hoger zijn uitgekomen. Per saldo vereist het opheffen van het tekort in het Fonds langdurige zorg een verhoging van de rijksbijdrage met € 1,0 miljard.