Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 4.062.177 | 2.000 | 4.064.177 | ‒ 78.180 | 3.985.997 | ‒ 73.212 | ‒ 60.369 | ‒ 47.436 | 4.808 | 4.226.531 |
Uitgaven | 4.045.848 | 2.000 | 4.047.848 | ‒ 78.180 | 3.969.668 | ‒ 73.212 | ‒ 60.369 | ‒ 47.436 | 4.808 | 4.226.531 | |
Apparaatsuitgaven | 225.666 | 0 | 225.666 | 15.995 | 241.661 | 14.233 | 13.415 | 5.500 | 4.252 | 228.775 | |
34.1 | Apparaat Raad voor de Kinderbescherming | 225.666 | 0 | 225.666 | 15.995 | 241.661 | 14.233 | 13.415 | 5.500 | 4.252 | 228.775 |
Personele uitgaven | 177.238 | 0 | 177.238 | 15.965 | 193.203 | 14.233 | 13.415 | 5.500 | 4.252 | 182.952 | |
Eigen personeel | 171.083 | 0 | 171.083 | 15.965 | 187.048 | 14.233 | 13.415 | 5.500 | 4.252 | 176.799 | |
Externe inhuur | 4.708 | 0 | 4.708 | 0 | 4.708 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.707 | |
Overig personeel | 1.447 | 0 | 1.447 | 0 | 1.447 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.446 | |
Materiële uitgaven | 48.428 | 0 | 48.428 | 30 | 48.458 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45.823 | |
ICT | 21.839 | 0 | 21.839 | 30 | 21.869 | 0 | 0 | 0 | 0 | 19.239 | |
SSO's | 17.072 | 0 | 17.072 | 0 | 17.072 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17.069 | |
Overig materieel | 9.517 | 0 | 9.517 | 0 | 9.517 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.515 | |
Programmauitgaven | 3.820.182 | 2.000 | 3.822.182 | ‒ 94.175 | 3.728.007 | ‒ 87.445 | ‒ 73.784 | ‒ 52.936 | 556 | 3.997.756 | |
34.2 | Preventieve maatregelen | 82.259 | 0 | 82.259 | ‒ 11.000 | 71.259 | ‒ 8.659 | ‒ 11.207 | 200 | 200 | 95.315 |
Bijdrage aan agentschappen | 32.763 | 0 | 32.763 | 173 | 32.936 | 100 | 100 | 100 | 100 | 28.930 | |
Dienst Justis | 32.763 | 0 | 32.763 | 173 | 32.936 | 100 | 100 | 100 | 100 | 28.930 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 36.168 | 0 | 36.168 | ‒ 6.976 | 29.192 | ‒ 4.907 | ‒ 7.700 | 0 | 0 | 52.554 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 36.055 | 0 | 36.055 | ‒ 6.976 | 29.079 | ‒ 4.907 | ‒ 7.700 | 0 | 0 | 52.441 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 113 | 0 | 113 | 0 | 113 | 0 | 0 | 0 | 0 | 113 | |
Subsidies (regelingen) | 5.964 | 0 | 5.964 | 5 | 5.969 | 100 | 100 | 100 | 100 | 5.655 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 4.767 | 0 | 4.767 | ‒ 95 | 4.672 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.383 | |
Overige Subsidies | 1.197 | 0 | 1.197 | 100 | 1.297 | 100 | 100 | 100 | 100 | 1.272 | |
Opdrachten | 7.364 | 0 | 7.364 | ‒ 4.202 | 3.162 | ‒ 3.952 | ‒ 3.707 | 0 | 0 | 8.176 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 5.108 | 0 | 5.108 | ‒ 3.952 | 1.156 | ‒ 3.952 | ‒ 3.707 | 0 | 0 | 5.921 | |
Overige Opdrachten | 2.256 | 0 | 2.256 | ‒ 250 | 2.006 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.255 | |
34.3 | Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 3.287.579 | 2.000 | 3.289.579 | ‒ 35.763 | 3.253.816 | ‒ 31.058 | ‒ 14.200 | 2.798 | 56.390 | 3.523.027 |
Bijdrage aan agentschappen | 2.931.795 | 2.000 | 2.933.795 | ‒ 15.304 | 2.918.491 | ‒ 30.215 | ‒ 14.467 | 4.188 | 57.621 | 3.155.800 | |
DJI - gevangeniswezen | 1.458.741 | 2.000 | 1.460.741 | 11.919 | 1.472.660 | 2.216 | 5.476 | 11.892 | 44.845 | 1.657.252 | |
DJI - Forensische zorg | 1.293.666 | 0 | 1.293.666 | ‒ 41.040 | 1.252.626 | ‒ 42.855 | ‒ 29.000 | ‒ 16.277 | 4.147 | 1.320.131 | |
CJIB | 179.388 | 0 | 179.388 | 13.817 | 193.205 | 10.424 | 9.057 | 8.573 | 8.629 | 178.417 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 289.396 | 0 | 289.396 | 4.309 | 293.705 | 2.018 | 3.625 | 1.968 | 2.127 | 290.264 | |
Reclassering Nederland | 172.846 | 0 | 172.846 | 4.146 | 176.992 | 2.018 | 3.625 | 1.968 | 2.050 | 173.631 | |
Leger des Heils | 27.069 | 0 | 27.069 | 68 | 27.137 | 0 | 0 | 0 | 32 | 27.096 | |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 88.858 | 0 | 88.858 | 95 | 88.953 | 0 | 0 | 0 | 45 | 88.915 | |
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 623 | 0 | 623 | 0 | 623 | 0 | 0 | 0 | 0 | 622 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 2.784 | 0 | 2.784 | ‒ 215 | 2.569 | ‒ 215 | 0 | 0 | 0 | 2.783 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 2.784 | 0 | 2.784 | ‒ 215 | 2.569 | ‒ 215 | 0 | 0 | 0 | 2.783 | |
Subsidies (regelingen) | 9.987 | 0 | 9.987 | 0 | 9.987 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.984 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 7.987 | 0 | 7.987 | 0 | 7.987 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.985 | |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.999 | |
Opdrachten | 53.617 | 0 | 53.617 | ‒ 24.553 | 29.064 | ‒ 2.646 | ‒ 3.358 | ‒ 3.358 | ‒ 3.358 | 64.196 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 53.617 | 0 | 53.617 | ‒ 24.553 | 29.064 | ‒ 2.646 | ‒ 3.358 | ‒ 3.358 | ‒ 3.358 | 64.196 | |
34.4 | Slachtofferzorg | 128.293 | 0 | 128.293 | ‒ 9.490 | 118.803 | ‒ 17.659 | ‒ 17.559 | ‒ 17.759 | ‒ 17.859 | 115.383 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 62.023 | 0 | 62.023 | 5.196 | 67.219 | 6.279 | 6.232 | 6.332 | 6.432 | 71.916 | |
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 9.959 | 0 | 9.959 | 2.300 | 12.259 | 1.700 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 11.696 | |
Slachtofferhulp Nederland | 52.064 | 0 | 52.064 | 2.896 | 54.960 | 4.579 | 4.432 | 4.532 | 4.632 | 60.220 | |
Opdrachten | 66.270 | 0 | 66.270 | ‒ 14.686 | 51.584 | ‒ 23.938 | ‒ 23.791 | ‒ 24.091 | ‒ 24.291 | 43.467 | |
Slachtofferzorg | 33.371 | 0 | 33.371 | ‒ 15.281 | 18.090 | ‒ 20.038 | ‒ 19.791 | ‒ 19.791 | ‒ 19.791 | 13.770 | |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 30.679 | 0 | 30.679 | 1.595 | 32.274 | ‒ 3.900 | ‒ 4.000 | ‒ 4.300 | ‒ 4.500 | 27.353 | |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen | 2.220 | 0 | 2.220 | ‒ 1.000 | 1.220 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.344 | |
34.5 | Veiligheid jeugd | 322.051 | 0 | 322.051 | ‒ 37.922 | 284.129 | ‒ 30.069 | ‒ 30.818 | ‒ 38.175 | ‒ 38.175 | 264.031 |
Bijdrage aan agentschappen | 211.277 | 0 | 211.277 | 0 | 211.277 | 0 | 0 | 0 | 0 | 218.123 | |
DJI - jeugd | 211.277 | 0 | 211.277 | 0 | 211.277 | 0 | 0 | 0 | 0 | 218.123 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 16.878 | 0 | 16.878 | 0 | 16.878 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16.423 | |
LBIO | 3.642 | 0 | 3.642 | 0 | 3.642 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.641 | |
Halt | 13.236 | 0 | 13.236 | 0 | 13.236 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.782 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 11.173 | 0 | 11.173 | ‒ 2.351 | 8.822 | ‒ 850 | ‒ 850 | ‒ 850 | ‒ 850 | 1.770 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 3.779 | 0 | 3.779 | ‒ 2.470 | 1.309 | ‒ 1.150 | ‒ 1.150 | ‒ 1.150 | ‒ 1.150 | 253 | |
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES) | 1.217 | 0 | 1.217 | 119 | 1.336 | 300 | 300 | 300 | 300 | 1.517 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 6.177 | 0 | 6.177 | 0 | 6.177 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies (regelingen) | 59.299 | 0 | 59.299 | ‒ 34.302 | 24.997 | ‒ 32.935 | ‒ 32.993 | ‒ 40.300 | ‒ 40.300 | 14.461 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 59.299 | 0 | 59.299 | ‒ 34.302 | 24.997 | ‒ 32.935 | ‒ 32.993 | ‒ 40.300 | ‒ 40.300 | 14.461 | |
Opdrachten | 23.424 | 0 | 23.424 | ‒ 1.269 | 22.155 | 3.716 | 3.025 | 2.975 | 2.975 | 13.254 | |
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 4.372 | 0 | 4.372 | 0 | 4.372 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.371 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 19.052 | 0 | 19.052 | ‒ 1.269 | 17.783 | 3.716 | 3.025 | 2.975 | 2.975 | 8.883 | |
Ontvangsten | 133.178 | 0 | 133.178 | 99.968 | 233.146 | 13.260 | 10.076 | 7.830 | 8.640 | 148.966 |
Budgetflex artikel 34: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 97%, het restantbedrag is bestuurlijk gebonden of beleidsmatig gereserveerd.
Toelichting
Mutaties uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)
De verhoging van het apparaatsbudget van de RvdK wordt grotendeels verklaard door een structurele budgetoverheveling van € 10 mln. vanuit het onderdeel Jeugdbescherming en jeugdsancties. De middelen zijn onderdeel van de € 50 mln. die het kabinet bij Voorjaarsnota structureel beschikbaar heeft gesteld voor jeugdbescherming en zijn bestemd voor verdere verlaging van de wachtlijsten, kortere doorlooptijden en andere vormen van kwaliteitsverbetering. Op basis van de PMJ-raming wordt vanaf 2027 het budget verlaagd met € 5 mln. Het restant saldo betreft een gering aantal kleinere mutaties zoals een bijdrage van € 4,5 mln. in 2024 aan de RvdK in het kader van preventie met gezag voor het versterken van de Jeugdstrafrechtketen en voor de gebiedsgerichte aanpak.
34.2 Preventieve maatregelen
Dit artikelonderdeel omvat een aantal kleinere mutaties zoals een bijdrage van € 3,7 mln. aan de Raad in het kader van preventie met gezag voor de gebiedsgerichte aanpak.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) -gevangeniswezen
– Het Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ) raamt de capaciteitsbehoefte van de justitiële keten. Op basis hiervan wordt het budget opgehoogd met € 10,2 mln. in 2024 met een oploop naar € 13 mln. vanaf 2026.
– In 2024 is € 2,6 mln. en vanaf 2025 wordt structureel € 5,2 mln. beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de verschijningsplicht voor inhoudelijke zittingen.
– De aanbesteding en bouw van JC Vlissingen duurt langer dan verwacht. Er wordt totaal 45 mln. (2025 t/m 2027, € 15 mln. per jaar) doorgeschoven naar 2028 (€ 22,5 mln.) en 2029 (€ 22,5 mln.)
– Op basis van aangepaste kostenramingen is er een kasschuif nodig bij DJI Veenhuizen om de beschikbaarheid van middelen over de jaren in lijn te brengen met het te verwachten kosten verloop. Totaal wordt € 7 mln. over de jaren 2024 tot en met 2026 doorgeschoven naar verdere jaren.
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) – Forensische zorg (Forzo)Het Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ) raamt de capaciteitsbehoefte van de justitiële keten. Op basis hiervan wordt het budget de komende 4 jaren verlaagd (€ -43 mln. in 2024, € -42,9 in 2025, € -29 mln. in 2026 en € -16,3 mln. in 2027). Vanaf 2028 is er een oploop van € 4 mln. naar € 11,1 mln. in 2029. Bij de Dienst Justiele Inrichtingen (DJI) zijn namelijk meer tbs-plekken nodig.
Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)Het budget wordt verhoogd met € 6,2 mln. in 2024 voor implementatie van de wet Straffen en Beschermen; vanaf 2025 wordt meerjarig € 2,3 mln. toegekend. Het restant saldo bevat een aantal kleinere mutaties.
Opdrachten Intra- en extramurale sanctie uitvoeringEen ramingsbijstelling van € -15 mln. op het terrein van intra- en extramurale sanctie-uitvoering. Voor de implementatie van de wet SenB wordt € 6,2 mln. overgeheveld naar CJIB. Het restant bestaat uit diverse kleinere mutaties.
34.4 Slachtofferzorg
SlachtofferzorgAmendement Van Wijngaarden 2betreft betere bescherming van de privacygegevens van slachtoffers in het strafrechtproces. De uitvoeringskosten van het amendement Van Wijngaarden zijn lager dan aanvankelijk gedacht. In 2024 € 5,3 mln. en vanaf 2025 jaarlijks € 10,3 mln. Dit levert een meevaller op die wordt ingezet om problematiek binnen de JenV-begroting te dekken. Daarnaast zijn er structurele middelen toegekend ten gunste van DJI voor de uitvoering van de Verschijningsplicht voor inhoudelijke zittingen. In 2024 € 2,6 mln. en vanaf 2025 structureel € 5,2 mln. Het restant saldo betreft een aantal kleinere posten.
34.5 Veiligheid en Jeugd
Jeugdbescherming en jeugdsancties
– In oktober 2023 is tussen het Rijk en de VNG een bestuurlijk akkoord gesloten over een landelijk tarief voor de jeugdbescherming en de jeugdreclassering. Het ministerie van JenV draagt hieraan € 30 mln per jaar bij, tot het moment dat een wettelijke regeling voor het Toekomstscenario of een wettelijke regeling voor een landelijk tarief voor maatregelen in de jeugdbescherming en jeugdreclassering in werking treedt. Er wordt € 30 mln. structureel overgeheveld naar het Gemeentefonds vanuit de € 50 mln. die het kabinet bij Voorjaarsnota 2023 structureel beschikbaar heeft gesteld voor de jeugdbescherming.
– Vanuit de € 50 mln. voor jeugdbescherming wordt ook een structurele bijdrage van € 10 mln. overgeheveld naar de RvdK voor verdere verlaging van de wachtlijsten, kortere doorlooptijden en andere vormen van kwaliteitsverbetering.
– Het restant saldo betreft een aantal kleinere posten.
Mutaties ontvangstenHet ontvangstenbudget van artikel 34 wordt meerjarig verhoogd. Dit wordt hoofdzakelijk verklaard door onderstaande posten:
– Op basis van de outputfinancieringssystematiek dient DJI over 2023 een bedrag van € 68,6 mln. terug te betalen aan het moederdepartement.
– Het Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ) raamt de capaciteitsbehoefte van de justitiële ketens. Op basis hiervan worden de opbrengsten uit administratiekosten CJIB opgehoogd met € 5,1 mln. in 2024 met een oploop naar € 8,6 mln. in 2028 en € 9,5 in 2029.
– Een ramingsbijstelling van € 11,9 mln. op het terrein van Justis voor de legesontvangsten 2023.
– Een ramingsbijstelling van € 7 mln. op het terrein van DJI. Dit betreft een terugbetaling aan het moederdepartement.