Base description which applies to whole site

3.2 Artikel 12 Hoofdwegennet

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van uitvoering artikel 12 Hoofdwegennet (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

4.575.841

‒ 852.630

3.723.211

Uitgaven

3.898.451

‒ 81.794

3.816.657

Waarvan juridisch verplicht

  

100%

12.01 Exploitatie

6.293

2.181

8.474

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

6.293

2.181

8.474

12.02 Onderhoud en vernieuwing

1.258.444

‒ 79.549

1.178.895

12.02.01 Onderhoud

929.188

103

929.291

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

929.188

103

929.291

12.02.04 Vernieuwing

329.256

‒ 79.652

249.604

12.03 Ontwikkeling

740.684

‒ 29.107

711.577

12.03.01 Aanleg

377.306

129.969

507.275

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

2.775

‒ 903

1.872

12.03.02 Planning en studies

235.937

‒ 69.126

166.811

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

21.487

77

21.564

12.03.03 Optimalisering gebruik

127.441

‒ 89.950

37.491

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

1.123.476

21.907

1.145.383

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

769.554

2.774

772.328

12.06.01 Apparaatkosten RWS

657.991

2.447

660.438

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

657.991

2.447

660.438

12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

111.563

327

111.890

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

111.563

327

111.890

Ontvangsten

104.959

‒ 77.221

27.738

12.09 Ontvangsten

104.959

‒ 77.221

27.738

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget wordt bij tweede suppletoire begroting in totaal per saldo met € 852,6 miljoen verlaagd. Dit bedrag wordt met name verklaard door de volgende mutaties:

  • Verplichtingensaldo 2024 Onderhoud en vernieuwing (- € 180,3 miljoen): dit betreft hoofdzakelijk vertraging bij de vervanging van wegkantsystemen op enkele trajecten vanwege maakbaarheidsproblemen (- € 93,4 miljoen) en vertraging bij enkele onderhoud en vernieuwing projecten o.a. N99 Kooijbrug en de gunning van geluidschermen A10 (- € 86,8 miljoen).

  • Verplichtingensaldo 2024 Ontwikkeling (- € 502,2 miljoen): op het hoofdproduct aanleg (- € 268,3 miljoen), op het hoofdproduct planning en studies (- € 154,2 miljoen) en op het hoofdproduct optimalisering gebruik (- € 79,2 miljoen) worden verplichtingen via het saldo naar latere jaren geschoven. Bij aanleg komt het voornamelijk door vertragingen bij projecten zoals de A2 Vonderen Kerensheide (- € 54 miljoen), geluidsaneringsprogramma-weg (- € 47 miljoen), A1 Apeldoorn-Azelo (- € 21 miljoen), A12/A27 Ring Utrecht (- € 21 miljoen), A10 Knooppunt Nieuwe Meer en Amstel (- € 19,7 miljoen) en A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (- € 16,8 miljoen). Bij planning en studies worden verplichtingen doorgeschoven met betrekking tot de impulsregeling Strategisch Plan Veiligheid (- € 150 miljoen) en bij optimalisering gebruik betreft het minder financiële afspraken dan eerder voorzien bij de tijdelijke stimuleringsregeling slim, veilig, doelmatig en duurzaam gebruik van mobiliteitsinfrastructuur 2023–2027 (- € 38,7 miljoen) en minder aanspraak op middelen door mede-overheden bij de regeling Schoon en Emissieloos Bouwen (- € 29,1 miljoen).

  • Verplichtingensaldo 2024 Geïntegreerde contractvormen/PPS (- € 175,2 miljoen): dit komt voornamelijk omdat bij het project A27 Houten-Hooipolder de verplichtingen worden doorgeschoven naar 2025 omdat in afstemming met de opdrachtnemers is besloten om definitieve prijsafspraken voor de 2-fasenonderdelen pas na afronding van de ontwerpfase (2025) te laten plaatsvinden (- € 192,1 miljoen). Daarnaast wordt er bij het project A16 Rotterdam minder verplicht door prijsstijgingen en wijzigingen dan waar rekening mee gehouden is (- 30,8 miljoen). Bij het project A15 Maasvlakte-Vaanplein worden in 2024 meer verplichtingen aangegaan voor opdrachtverlening van het aanbrengen van stiller asfalt en restpunten uit de aanlegfase (€ 38,9 miljoen). Verder wordt er bij het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht (SAA) dit jaar nog contractwijzigingen verwacht, waardoor er meer verplichtingenbudget benodigd is dan eerder voorzien (€ 15,3 miljoen).

Het saldo wordt in 2025 aan de betreffende artikelonderdelen toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Uitgaven

Het uitgavenbudget wordt bij tweede suppletoire begroting met in totaal € 81,8 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

12.01 Exploitatie

De verhoogde uitgaven op het artikelonderdeel exploitatie wordt veroorzaakt door kleine mutaties (€ 2,2 miljoen).

12.02 Onderhoud en vernieuwing

Dit artikelonderdeel wordt per saldo verlaagd met € 79,5 miljoen. Dit bedrag wordt met name verklaard door het saldo over 2024.

Saldo 2024

Op dit artikelonderdeel is sprake van lagere uitgaven, circa € 79,5 miljoen. In de ontwerpbegroting 2025 en de prinsjesdag suppletoire begroting 2024 is het budgettair kader op onderhoud en vernieuwing aangesloten op het maakbare niveau van de programmering. Er hebben vertragingen plaatsgevonden bij de projecten instandhouding vervanging en renovatie bij hoofdwegen projecten (- € 19,4 miljoen), brandwerendheid tunnels (- € 16,1 miljoen) en intelligente wegkantsystemen (- € 44 miljoen). Dit wordt met het saldo vanuit 2024 naar 2025 geschoven, zodat het budgettair kader weer aansluit bij de maakbare programmering.

12.03 Ontwikkeling

Dit artikelonderdeel wordt bij de tweede suppletoire begroting in totaal per saldo met € 29,1 miljoen verlaagd. Dit bedrag wordt met name verklaard door het saldo over 2024, overboekingen van het MF naar HXII, mutaties binnen en tussen artikel 12 en overboekingen naar andere departementen.

Saldo 2024

Er is sprake van een lagere realisatie ten opzichte van de programmering van € 236,7 miljoen. Op dit artikelonderdeel is een overprogrammering opgenomen van € 226,6 miljoen in 2024. Daarmee zijn er lagere kasuitgaven van € 10,1 miljoen in 2024. De lagere programma-uitgaven van € 236,7 miljoen worden voornamelijk veroorzaakt door het saldo over 2024 van de volgende projecten in de aanlegfase, in de planning- en studiefase en bij optimalisering gebruik.

Aanlegfase (- € 13,7 miljoen)

  • A4/A44 RijnlandRoute (€ 61,6 miljoen): door een snellere betaling bij twee extra subsidiemijlpalen.

  • A10 Knooppunt Nieuwe Meer en Amstel (€ 16,9 miljoen): in de prognose is rekening gehouden met wijzigingen die voor een deel nog besteld worden in 2024. Dit zijn wijzigingen met betrekking tot de stalen vallen van de Schinkelbruggen en de extra wijzigingen als gevolg van gebruik van het Integraal Voorontwerp van Zuidplus.

  • Programma Geluid-weg (- € 22 miljoen): er zijn in 2024 geen wegvakken geprogrammeerd voor realisatie, daarnaast worden de werkzaamheden door vertraging wegens stikstofproblematiek pas in 2027 voorzien.

  • Kleine projecten (- € 13,6 miljoen): dit wordt veroorzaakt bij kleine infra projecten in Noord Nederland (- € 3,6 miljoen). De realisatie van deze projecten is naar achter geschoven. Daarnaast is meer voorbereidingstijd nodig voor Heavy Duty Laadpalen (- € 2,3 miljoen) en is het project N50 Kampen - Kampen Zuid wegens stikstofproblematiek getemporiseerd (- € 1,7 miljoen).

  • N35 Wijthem- Nijverdal(- € 12,1 miljoen): Dit betreft een Rijksbijdrage voor de aanleg van Knooppunt Raalte, de werkzaamheden worden uitgevoerd door de provincie Overijssel, maar de betaling schuift door naar 2025.

  • A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (- € 9,4 miljoen): de uitgaven nemen in 2024 af, omdat een aantal betaalposten van het hoofdbouwcontract enkele maanden zijn vertraagd. Deze uitgaven schuiven daarom door naar 2025.

  • Er zijn daarnaast vertragingen geweest in de programmering op diverse andere projecten: Realisatie Vrachtwagenheffing (- € 6 miljoen), A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (- € 3,7 miljoen), A4/A9 Badhoevedorp (- € 3,7 miljoen), A15 Papendrecht-Sliedrect (- € 3,3 miljoen), N57/59 EuroRAP (- € 2,4 miljoen), Programma Aansluitingen (- € 4,5 miljoen) en Programma Smartwayz.NL: InnovA58 (- € 4,2 miljoen).

Planning- en studiefase (- € 135,8 miljoen)

  • Regeling Strategisch Plan Veiligheid (- € 75 miljoen): in verband met de demisionaire status van het kabinet in 2024 wordt tranche 3 van de regeling dit jaar niet meer gerealiseerd en schuift door naar 2025.

  • Veiligheid Rijk-N-wegen (- € 22 miljoen): het bedrag is niet volledig opgevraagd in 2024 en schuift door naar 2025.

  • Overige projecten en reserveringen (- € 12,6 miljoen): waarvan Programma DuMo de grootste vertraging heeft met ‒ € 8,3 miljoen. Dit betreffen middelen van de reservering Schoon Emissieloos Bouwen die dit jaar niet meer worden ingezet.

  • Overige projectvertragingen(- € 26,2 miljoen).

Optimalisering gebruik (- € 87,2 miljoen)

  • Schoon en Emissieloos Bouwen (- € 41,1 miljoen): dit betreft middelen voor de regeling Schoon en Emissieloos Bouwen die dit jaar niet meer worden aangesproken door mede-overheden en schuiven door naar 2025.

  • Tijdelijke stimuleringsregeling slim, veilig, doelmatig en duurzaam gebruik van mobiliteitsinfrastructuur 2023–2027 (- € 36 miljoen): dit betreft minder financiële afspraken dan eerder voorzien bij het BO MIRT.

Het saldo wordt in 2025 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Overboekingen van MF naar HXII

Dit betreft overboekingen van artikel 12 MF naar artikel 14 HXII van in totaal € 11,5 miljoen, voor voornamelijk:

  • Een bijdrage aan de RDW voor de Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum (MITC) om nieuwe voertuigfunctionaliteiten te testen (€ 5 miljoen).

  • Een bijdrage aan de RDW voor kosten die verband houden met Automated Driving Systems (ADS) (€ 3 miljoen).

  • Een bijdrage aan de RDW voor de voorbereiding van de uitvoeringstoets voor Automated Lane Keeping Systems (ALKS). Dit is Europese regelgeving. dat bekend staat als R157 (€ 2,9 miljoen).

Mutaties artikel 12

Dit betreft overboekingen binnen artikel 12 MF en tussen andere artikelen van in totaal € 2,5 miljoen.

Overboekingen naar andere departementen

Dit betreft overboekingen van artikel 12 MF naar andere departementen van in totaal € 10 miljoen. Het gaat hoofdzakelijk om overboekingen naar het BTW-compensatiefonds vanwege bijdrages aan verschillende provincies.

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

Dit artikelonderdeel wordt verhoogd met € 21,9 miljoen. Dit bedrag wordt verklaard door het saldo over 2024.

Saldo 2024

Op dit artikelonderdeel is sprake van een verhoging van het budget waarbij € 21,9 miljoen aan saldo naar 2024 wordt geschoven. Dit komt met name door de volgende mutaties:

  • A27 Houten-Hooipolder (€ 40,5 miljoen): bij het project zijn de engineeringskosten van de opdrachtnemer (fase 1) en de apparaatskosten van de opdrachtgever hoger uitvallen dan vooraf ingeschat.

  • A24 Blankenburgverbinding (- € 29,4 miljoen): dit wordt veroorzaakt omdat ten tijden van het aanleveren van gegevens voor de begroting nog onduidelijk was of het tweede tunnelelement succesvol kon worden afgezonken. Er waren uiteindelijke minder contractwijzigingen nodig dan eerder ingeschat.

  • A16 Rotterdam (€ 12,9 miljoen): dit komt voornamelijk doordat er aanpassingen zijn gedaan in de kasplanning voor de vervanging van Kunstwerk 58, waarbij het bestaand viaduct over de hoofdweg is gesloopt en er is een tijdelijke hulpbrug geplaatst.

  • A9 Badhoevedorp Holendrecht (SAA) (€ 12,7 miljoen): dit betreft versnelling door overeenstemming met de aannemer over excessieve prijsstijgingen.

Het saldo wordt in 2025 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

De verhoogde uitgaven op het artikelonderdeel netwerkgebonden kosten HWN worden veroorzaakt door diverse kleine mutaties (€ 2,8 miljoen).

12.09 Ontvangsten

Het ontvangstenbudget wordt bij de 2e suppletoire begroting in totaal per saldo met € 77,2 miljoen verlaagd. Dit bedrag wordt met name verklaard door het saldo over 2024.

Saldo 2024

De ontvangsten worden in 2024 verlaagd met € 77,2 miljoen als gevolg van het doorschuiven van het saldo ontvangsten van 2024 naar 2025. Dit betekent dat in 2024 € 77,2 miljoen minder wordt ontvangen dan begroot. Dit komt hoofdzakelijk door een actualisatie van de prognose van de tolontvangsten bij het project A24 Blankenburgverbinding. Hierdoor wordt er € 40,5 miljoen niet meer in 2024 verwacht.

Het saldo wordt in 2025 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Licence