Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 13 Spoorwegen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van uitvoering artikel 13 Spoorwegen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

3.463.299

261.269

3.724.568

Uitgaven

3.286.928

‒ 100.972

3.185.956

Waarvan juridisch verplicht

  

100%

13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

2.665.721

‒ 89.286

2.576.435

13.03 Ontwikkeling

387.021

‒ 28.822

358.199

13.03.01 Aanleg personenvervoer

224.502

19.985

244.487

13.03.02 Aanleg goederenvervoer

41.725

‒ 7.690

34.035

13.03.03 Optimalisering gebruik

4.835

0

4.835

13.03.04 Planning en studies personenvervoer

98.805

‒ 27.392

71.413

13.03.05 Planning en studies goederenvervoer

17.154

‒ 13.725

3.429

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

234.186

17.136

251.322

13.07 Rente en aflossing

   

Ontvangsten

238.204

‒ 47.996

190.208

13.09 Ontvangsten

238.204

‒ 47.996

190.208

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget wordt bij tweede suppletoire begroting in totaal per saldo met € 261,3 miljoen verhoogd. Dit bedrag wordt met name verklaard door de volgende mutaties:

  • Verplichtingensaldo 2024 (€ 231,1 miljoen): dit betreft onder andere een verhoging van € 450,8 miljoen voor projectverschuivingen in de tijd en scope-wijzigingen bij ProRail, een verhoging van € 7,7 miljoen voor Verbetering aanpak stations, een verlaging van € 38,7 miljoen voor Kleine projecten personenvervoer, een verlaging van € 5,8 miljoen voor Kleine stations, een verlaging van € 10,7 miljoen voor AKI veiligheidsknelpunt, een verlaging van € 13,0 miljoen voor Spoorcapaciteit 2030, een verlaging van € 7,4 miljoen voor Quick scan Gelderland, een verlaging van € 16,6 miljoen voor Grensoverschrijdend Spoor, een verlaging van € 11,2 miljoen voor Decentraal Spoor 2 NMCA, een verlaging van € 76,1 miljoen voor tweede fase Maasvlakte en een verlaging van € 10,5 miljoen voor Programma 740-meter treinen;

  • Afrekening PPS 2024 (€ 41,6 miljoen): Zie toelichting bij artikelonderdeel 13.09 Ontvangsten;

  • Naheffingsaanslagen BTW (€ 17,1 miljoen): Zie toelichting bij uitgaven artikelonderdeel 13.04 Geïntegreerde contracten/PPS;

  • SPUKs voor Decentraal Spoor (- € 29,4 miljoen): Zie toelichting bij uitgaven artikelonderdeel 13.03 Ontwikkeling;

  • Het restant wordt verklaard door diverse kleine mutaties (€ 0,9 miljoen).

Sommige verplichtingenmutaties hangen samen met uitgavenmutaties die hieronder verder worden toegelicht.

Uitgaven

Het uitgavenbudget wordt bij tweede suppletoire begroting met in totaal € 101 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

Dit artikelonderdeel wordt verlaagd met € 89,3 miljoen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het saldo 2024 (- € 91,9 miljoen) en diverse kleine mutaties (€ 2,6 miljoen).

Saldo 2024

Er is sprake van een lagere realisatie op de programmering van € 91,9 miljoen. De lagere realisatie van € 91,9 miljoen volgt uit de subsidievaststelling 2023, waarin ProRail meldt dat er projectverschuivingen in de tijd en scope-wijzigingen hebben plaats gevonden.

Het saldo wordt in 2025 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

13.03 Ontwikkeling

Dit artikelonderdeel wordt verlaagd met € 28,8 miljoen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het saldo 2024 (€ 3,2 miljoen), een overboeking naar Hoofdstuk XII voor diverse decentrale uitkeringen aan provincies (- € 29,4 miljoen) en diverse kleine mutaties (- € 2,6 miljoen).

Saldo 2024

Er is sprake van een lagere realisatie ten opzichte van de programmering van € 135,6 miljoen. Op dit artikelonderdeel is een overprogrammering opgenomen van € 138,8 miljoen in 2024. Daarmee resteert een kastekort van € 3,2 miljoen. De lagere programma-realisatie van € 135,6 miljoen wordt mede veroorzaakt door de volgende projecten:

  • Kleine projecten personenvervoer (- € 25,8 miljoen): dit betreft onder andere de uitkering via HXII artikel 16 van de SPUKs aan 4 provincies en de vervoerregio's Metropoolregio's Amsterdam (MRA) en Metropoolregio Den Haag (MRDH) omdat die pas plaatsvindt begin 2025, de opdracht aan de NS in het kader van Verbeteren toegankelijkheid OV die werd voorzien maar niet in 2024 is verstrekt en de aanvraag met betrekking tot Seinenproblematiek die lager blijkt te zijn dan op voorhand werd verwacht.

  • Spoorcapaciteit 2030 (- € 13,2 miljoen): De uitvoering is vertraagd door complexiteit in het functioneel ontwerp in combinatie met beperkte capaciteit bij deskundigen.

  • Decentraal Spoor 2 NMCA (- € 11,2 miljoen): De eindafrekening van dit project is vertraagd.

  • tweede fase Maasvlakte (- € 9,3 miljoen): Er zijn in 2024 minder aanvragen gedaan dan gepland.

  • Multimodale knoop Schiphol (- € 6,5 miljoen): Er werd in 2024 nog een aanvullende aanvraag voor Gevelkappen verwacht, maar die aanvraag heeft nog niet plaats gevonden.

  • Emplacementen op Orde (- € 6,5 miljoen): In de uitgavenplanning voor 2024 was rekening gehouden met de financiële afwikkeling van het deelproject Realisatie Brandblusvoorzieningen 5 emplacementen Rotterdam, maar die afwikkeling zal in 2025 plaatsvinden.

  • Kleine stations (- € 5,8 miljoen): Er worden geen aanvragen meer verwacht in 2024.

  • Toegankelijkheid stations (- € 5,5 miljoen): In verband met een aanbestedingsmeevaller, het vervallen van een tweetal stations en verschuivingen in tijd vanwege langere bestuurlijke besluitvorming dan gepland, is de realisatie in 2024 lager dan eerder geprognosticeerd.

  • Schoon en emissieloos bouwen (- € 5,4 miljoen): De emissie-eisen en gunningscriteria van het programma Schoon en emissieloos bouwen leiden tot een langere voorbereidingstijd bij aanbestedingen. Hierdoor blijft de uitgavenstroom achter bij de eerdere prognose.

  • Daarnaast hebben er nog diverse kleine mutaties plaatsgevonden, waardoor het saldo is afgenomen.

Overboeking naar Hoofdstuk HXII

De verlaging van het uitgavenbudget met € 29,4 miljoen wordt veroorzaakt door de jaarlijkse overboeking naar HXII ten behoeve van beschikkingen Decentraal Spoor 2024. IenW levert ten behoeve van de dekking van het exploitatie- of beheertekort van de betreffende decentrale spoor- en tramdiensten een bijdrage. Het betreffen spuks voor vier provincies, namelijk Overijssel, Drenthe, Limburg en Utrecht. Vastlegging van de beschikkingen Decentraal Spoor vindt plaats op HXII op grond waarvan de hiervoor binnen het MF gereserveerde middelen jaarlijks daar naartoe worden overgeboekt.

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

De verhoogde uitgaven ter hoogte van € 17,1 miljoen op het artikelonderdeel geïntegreerde contractvormen/PPS, wordt veroorzaakt door het betalen van verschillende naheffingsaanslagen BTW over de afgelopen jaren. Daarnaast vinden er saldomutaties en desalderingen plaats, die tezamen geen vehoging of verlaging tot gevolg hebben op dit artikelonderdeel.

13.09 Ontvangsten

De ontvangsten worden bij de tweede suppletoire begroting in totaal per saldo met € 48 miljoen verlaagd als gevolg van het doorschuiven van het saldo ontvangsten van 2024 naar 2025. Dit betekent dat in 2024, € 48 miljoen minder wordt ontvangen dan begroot. De verlaging wordt met name verklaard door de volgende mutaties:

  • Afrekening PPS 2024 (€ 41,6 miljoen): Dit betreft een terugbetaling met betrekking tot Infraspeed, omdat bij het vaststellen van het HSL-Zuid budget onvoldoende rekening is gehouden met het betaalritme. Daarnaast heeft een aantal projecten vertraging opgelopen en schuiven werkzaamheden door naar het volgende jaar, waardoor de contractering en betaling ook zijn verschoven naar het volgende jaar;

  • Naheffingsaanslag BTW (€ 17,1 miljoen): Zie toelichting bij uitgaven, artikelonderdeel 13.04 Geïntregreerde contractvormen/PPS;

  • Concessie HSL (- € 75,5 miljoen): De ontvangsten uit de Concessie HSL vallen lager uit doordat een deel wordt doorgeschoven naar 2025;

  • Voorlopige verrekening NFE ERTMS 2024 (- € 45 miljoen): Dit betreft een voorlopige verrekening tussen ontvangsten en uitgaven met betrekking tot de verrekening met de NS van het Netto Financieel Effect ten behoeve van de ombouw treinen ERTMS.

Licence