Base description which applies to whole site

2.3 Artikel 13 Spoorwegen

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 13 Spoorwegen

13

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

2.640.976

822.323

3.463.299

Uitgaven

3.132.035

154.893

3.286.928

13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

2.351.189

314.532

2.665.721

13.03 Ontwikkeling

546.660

‒ 159.639

387.021

13.03.01 Aanleg personenvervoer

262.200

‒ 37.698

224.502

13.03.02 Aanleg goederenvervoer

36.504

5.221

41.725

13.03.03 Optimalisering gebruik

4.335

500

4.835

13.03.04 Planning en studies personenvervoer

226.579

‒ 127.774

98.805

13.03.05 Planning en studies goederenvervoer

17.042

112

17.154

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

234.186

234.186

13.07 Rente en aflossing

   

Ontvangsten

238.122

82

238.204

13.09 Ontvangsten

238.122

82

238.204

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van het artikel Spoorwegen voor 2024 wordt met € 822,3 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 133,9 miljoen)

Het verplichtingenbudget wordt in 2024 verhoogd met € 133,9 miljoen als gevolg van de toegekende loon- en prijsbijstelling 2024.

Opgave Spoorwegen MF: Instandhoudingskosten brandblus havenspoor Rotterdam (€ 1,9 miljoen)

Tussen ProRail en IenW bestaat de afspraak dat in de aanlegbeschikking brandblusvoorziening havenspoor Rotterdam voldoende budget voor instandhouding wordt meegevraagd. Per abuis is voor de periode 2024 tot einde looptijd MF jaarlijks € 1,9 miljoen te weinig budget aangevraagd voor instandhouding van de brandvoorzieningen.

Opgave Spoorwegen MF: Lagere opbrengsten gebruiksvergoeding ProRail 2023 en 2024 (€ 103 miljoen)

Dit betreft een verhoging van de verplichtingen in 2024 met € 103 miljoen. Een verdere toelichting is te vinden bij de uitgaven op artikelonderdeel 13.02.

Opgave Spoorwegen MF: OVS - Kwartstofproblematiek 2024-2025 (€ 9,7 miljoen)

Dit betreft een verhoging van de verplichtingen in 2024 met € 9,7 miljoen. Een verdere toelichting is te vinden bij de uitgaven op artikelonderdeel 13.02

Opgave Spoorwegen MF: Seinenproblematiek (€ 41,3 miljoen)

Dit betreft een verhoging van de verplichtingen in 2024 met € 41,3 miljoen. Een verdere toelichting is te vinden Een verdere toelichting is te vinden bij de uitgaven op artikelonderdeel 13.03.

Verplichtingenophogingen (€ 73,9 miljoen)

Het verplichtingenbudget wordt opgehoogd met € 73,9 miljoen als gevolg van diverse mutaties.

Verplichtingenschuiven Spoor (€ 423 miljoen)

Er zijn op dit artikelonderdeel verplichtingenschuiven doorgevoerd om de programmering over de diverse jaren te actualiseren. De grooste verplichtingenschuiven in 2024 op dit artikel zijn: € 436,3 miljoen voor de Subsideaanvraag 2e tranche MLT, ‒ € 12,8 miljoen voor negatieve standen emplacementen op orde, ‒ € 11,2 miljoen voor de reeks van de reservering Decentraal Spoor 2 NMCA en - € 2 miljoen voor diverse kleinere mutaties.

Uitgaven

De uitgaven van het artikel Spoorwegen voor 2024 worden met € 154,9 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 314,5 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Correctie Omvorming ProRail (€ 40 miljoen)

Bij Voorjaarsnota 2024 zijn de middelen in het kader van de omvorming ProRail zowel aan de inkomsten- als de uitgavenkant technisch uit de Rijksbegroting gehaald, omdat de omvorming per 1 januari 2025 niet langer haalbaar is. Bij de technische verwerking hiervan is in de Voorjaarsnota 2024 abusievelijk een bedrag onttrokken aan het EOV-budget in plaats van aan het EOV-budget toegevoegd. Middels onderhevige mutatie wordt dit gecorrigeerd.

HXII: Overheveling EOV naar HXII subsidies Spoorgoederenvervoer (- € 7 miljoen)

Dit betreft de overboeking uit de reservering excessieve prijsstijgingen naar EOV in verband met excessieve prijsstijgingen op basis van de Q3 prognose ProRail en de excessieve stijging transportkosten energie. De extra transportkosten voor energie worden door de netbeheerders aan ProRail in rekening gebracht als gevolg van hogere energieprijzen.

Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 70,9 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling 2024 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Opgave Spoorwegen MF: Lagere opbrengsten gebruiksvergoeding ProRail 2023 en 2024 (€ 103 miljoen)

ProRail ontvangt in 2023 en 2024 minder inkomsten uit de gebruiksvergoeding die vervoerders aan ProRail betalen. Dit komt vooral doordat NS minder treinkilometers rijdt dan waar een aantal jaar geleden van werd uitgegaan toen de tarieven werden vastgesteld. Dit levert voor ProRail in 2023 en 2024 een inkomstenderving op. Met deze aanvulling wordt deze inkomstenderving gedekt.

Opgave Spoorwegen MF: OVS - Kwartstofproblematiek 2024-2025 (€ 9,7 miljoen)

De arbeidsinspectie heeft ProRail de eis opgelegd om zoveel mogelijk kwartsloze ballast-stenen toe te passen. Deze stenen zijn duurder in aanschaf en verwerking. Daardoor vallen de kosten per jaar hoger uit bij volledig kwartsloos werken. Vanaf 2026 wordt het toepassen van kwartsloze ballast onderdeel van BKN ProRail. Deze uitgaven worden gedekt vanuit de vrije investeringsruimte.

Prijsstijgingen Instandhouding Spoor 2024 (€ 96 miljoen)

Dit betreft de overboeking uit de reservering excessieve prijsstijgingen naar EOV in verband met excessieve prijsstijgingen op basis van de Q3 prognose ProRail en de excessieve stijging transportkosten energie. De extra transportkosten voor energie worden door de netbeheerders aan ProRail in rekening gebracht als gevolg van hogere energieprijzen.

Diverse kleinere mutaties (€ 1,9 miljoen)

13.03 Ontwikkeling

De verlaging van dit artikelonderdeel met € 159,6 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Kaderruilen 2024 (- € 269,4 miljoen)

Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Voor dit artikelonderdeel gaat het om een kaderverlaging van € 269,4 miljoen. Over alle jaren is dit per saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.

Kasschuiven Spoorwegen (€ 118,5 miljoen)

Om binnen een modaliteit tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk.

Opgave Spoorwegen MF: Seinenproblematiek (€ 8 miljoen)

Voor twee projecten (emplacement Den haag Centraal en PHS Tilburg) in realisatie is in het spoorontwerp rekening gehouden met seinen Nieuwe Generatie. ProRail heeft echter deze seinen niet veilig verklaard. Daardoor moeten voor deze projecten de ontwerpen worden herzien en moet er een beroep wordengedaan op de leverancier van de oude seinen. Om de uitvoering van de projecten in realisatie niet stil te laten vallen, is aanvullend budget nodig. Daarom wordt € 85 miljoen uit de vrije investeringsruimte verdeeld en overgeheveld naar PHS Den Haag Centraal en Kleine projecten.

Overboeking DU OV toegankelijkheid (- € 19,4 miljoen)

Dit betreft een overboeking van € 19,4 miljoen (inclusief compensabele btw-component) naar het Provinciefonds voor Decentrale Uitkering middelen ter uitvoering van het bestuursakkoord Toengankelijkheid OV 2022-2032 aan de twaalf provincies.

Prijsstijgingen Wolfheze en Gilze Rijen (€ 5 miljoen)

Dit betreft de overboeking uit de reservering excessieve prijsstijgingen naar Wolfheze en Gilze Rijen in verband met excessieve prijsstijgingen.

Stallingen Oostelijke Sporen (- € 6,3 miljoen)

IenW heeft in overleg met ProRail (DO PHS) besloten om een deel van de scope Amsterdam CS, de stallingen onder de oostelijke sporen (SOOS) binnen het programma ‘Fietsparkeren bij Stations’ over te hevelen naar het PHS project ‘Amsterdam Centraal waardoor de werkzaamheden efficienter kunnen worden uitgevoerd.

Diverse kleinere mutaties (€ 3,9 miljoen)

Ontvangsten

13.09 ontvangsten

De hogere ontvangst van € 82K wordt veroorzaakt door de Bijdrage Provincie Friesland aan de HRMK-spoorbrug voor 2024.

Licence