Op dit artikel worden de producten op het gebied van Spoorwegen verantwoord. Het productartikel Spoorwegen is gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII over 2023 bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.901.449 | 3.269.108 | 2.513.063 | 11.101.844 | 1.918.814 | 1.856.641 | 1.782.292 |
Uitgaven | 2.543.680 | 2.819.634 | 2.864.569 | 11.679.063 | 2.457.158 | 2.416.216 | 2.070.836 |
13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | 1.945.955 | 2.103.621 | 2.143.402 | 2.121.260 | 1.656.620 | 1.725.133 | 1.519.931 |
13.03 Ontwikkeling | 401.363 | 501.922 | 504.019 | 508.621 | 602.829 | 494.082 | 374.911 |
13.03.01 Aanleg personenvervoer | 262.400 | 317.538 | 342.277 | 388.574 | 407.138 | 371.923 | 283.019 |
13.03.02 Aanleg goederenvervoer | 96.396 | 78.194 | 78.198 | 24.120 | 75.460 | 27.720 | 16.936 |
13.03.03 Optimalisering gebruik | 163 | 5.205 | 2.666 | 173 | |||
13.03.04 Planning en studies personenvervoer | 39.813 | 74.100 | 68.085 | 68.242 | 57.350 | 18.589 | 25.406 |
13.03.05 Planning en studies goederenvervoer | 2.591 | 26.885 | 12.793 | 27.512 | 62.881 | 75.850 | 49.550 |
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 196.362 | 214.091 | 217.148 | 204.182 | 197.709 | 197.001 | 175.994 |
13.07 Rente en aflossing | 8.845.000 | ||||||
Ontvangsten | 231.933 | 280.463 | 228.802 | 358.115 | 202.784 | 202.784 | 202.784 |
13.09 Ontvangsten | 231.933 | 280.463 | 228.802 | 358.115 | 202.784 | 202.784 | 202.784 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2024 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2024. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.
2024 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 97% |
Bestuurlijk gebonden | 3% |
Beleidsmatig gereserveerd | |
Nog niet ingevuld/vrij te besteden |
13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
Motivering
Op grond van richtlijn 91/440/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschap van 29 juli 1991 kan een beheerder voor de spoorweginfrastructuur worden aangewezen en kunnen lidstaten financiële middelen verstrekken aan de beheerder om te voldoen aan zijn taken. De Minister van IenW heeft op 14 december 2014 aan ProRail een concessie verleend voor het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur in de periode 2015 tot en met 2024. In de beheerconcessie staan de afspraken tussen de overheid en ProRail over het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze afspraken gaan onder meer over de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van de hoofdspoorweginfrastructuur en de daarmee samenhangende voorzieningen, maar ook over de kwaliteit van de informatievoorziening. Jaarlijks wordt aan ProRail subsidie verstrekt voor de instandhouding van de hoofdspoorweginfrastructuur, overeenkomstig het bepaalde in de Wet Mobiliteitsfonds.
De beheerconcessie bevat instrumenten als prestatie-indicatoren, programma’s en maatregelen, audits en reviews, verplichtingen om informatie aan IenW te verstrekken en/of besluiten om voor te leggen. Daarnaast bevat deze concessie verplichtingen met betrekking tot samenwerking en transparantie. De ruggengraat van de concessie is de jaarcyclus waarmee in het beheerplan jaarlijks afspraken worden gemaakt tussen de Minister van IenW en ProRail over de te bereiken prestaties en de te nemen maatregelen. De Minister van IenW geeft jaarlijks in de beleidsprioriteitenbrief aan welke prestaties het komende jaar van ProRail worden verwacht. ProRail stelt op basis van de beleidsprioriteitenbrief een beheerplan op en consulteert belanghebbenden over de hoofdlijnen van het ontwerp beheerplan. Vervolgens legt ProRail het beheerplan ter instemming voor aan de Minister van IenW.
Nadat de Minister van IenW heft ingestemd met het beheerplan, wordt deze toegezonden aan de Tweede Kamer. Na afloop van het jaar legt ProRail op grond van de Concessie verantwoording af in de jaarrapportage en op grond van de Wet Mobiliteitsfonds in het jaarverslag en de jaarrekening. Zodra deze documenten zijn vastgesteld worden ook deze aan de Tweede Kamer toegezonden.
Tijdens het vorige kabinet waren er al gesprekeken om ProRail om te vormen tot zbo. Deze gesprekken worden momenteel voortgezet en hebben geleid tot een wetsvoorstel die is ingediend op 14 juli 2023.3Dit heeft onder andere tot gevolg dat bovengenoemde ‘instrumenten’ zoals de beheerconcessie, het beheerplan, de subsidie en de beleidsprioriteitenbrief zullen worden vervangen door de instellingswet, het meerjarenplan, de begrotingsbijdrage en de jaarbrief. Definitieve bepaling van het moment van inwerkingtreding zal plaatsvinden na afronding van de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel, waarbij met het oog op een zorgvuldige en beheerste start van het zbo voldoende implementatietijd in acht zal worden genomen.
Producten
De exploitatie-, onderhoud- en vernieuwingsactiviteiten zijn gericht op het realiseren van de in het beheerplan opgenomen prestaties per prestatiegebied zoals opgenomen in de beheerconcessie. Onderdeel hiervan zijn de activiteiten van ProRail die samenhangen met verkeersleiding en capaciteitsmanagement. In het beheerplan zelf wordt jaarlijks een uitgebreide beschrijving opgenomen van de belangrijkste activiteiten die voor dat jaar zijn gepland. ProRail ontvangt voor de uit te voeren activiteiten een subsidie van het Rijk. Bij de vaststelling van de subsidie voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing wordt rekening gehouden met de inkomsten van de gebruiksvergoeding die ProRail ontvangt van de vervoerders en eventuele bijdragen van andere partijen voor onderhoudsactiviteiten. Nadere informatie over areaal, prestaties en budgetten is opgenomen in bijlage 4 Instandhouding en bijlage 5 ProRail.
Maatregelen
In het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. De komende jaren groeit de extra bijdrage stapsgewijs toe naar jaarlijks € 1,125 miljard extra vanaf 2026 en structureel € 1,25 miljard extra vanaf 2038 voor de instandhouding van onze wegen, spoor, bruggen, viaducten en vaarwegen, ook met het oog op de verkeersveiligheid. Er wordt extra geïnvesteerd in het Deltafonds (€ 250 miljoen structureel vanaf 2026) om achterstanden weg te werken en de uitvoering van het Nationale Deltaprogramma te versnellen. De extra middelen uit het Coalitieakkoord voor de jaren 2022-2025 zijn bij de vorige begroting verdeeld over de netwerken van ProRail en RWS op het Mobiliteitsfonds en Deltafonds om de programmering van exploitatie en onderhoud in deze jaren op te hogen. De middelen voor 2026 en verder worden pas verdeeld nadat besluitvorming heeft plaatsgevonden over het in aanmerking te nemen basiskwaliteitsniveau. Hiertoe zijn in 2022/2023 de financiële reeksen van ProRail herijkt en worden deze in 2023 extern gevalideerd. Het is de bedoeling dat het validatierapport in het voorjaar 2024 aan de Tweede Kamer wordt verstuurd. Op basis daarvan wordt de komende periode het basiskwaliteitsniveau voor Spoor opgesteld. De uitkomst van dit proces wordt verwerkt in de Voorjaarsnota 2024.
13.03 Ontwikkeling Spoor
IenW is verantwoordelijk voor de uitbreiding van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze wordt in belangrijke mate gefinancierd met middelen uit de Rijksbegroting. Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven begroot die noodzakelijk zijn voor:
– door ProRail uit te voeren planningen en studies;
– door IenW uit te voeren planningen en studies;
– voorbereiding van de uitvoering van nieuwbouwprojecten Spoor;
– uitvoering van deze projecten.
13.03.01 Aanlegprogramma personenvervoer spoor
Maatregelen
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Kleine projecten: In verband met de Specifieke Uitkering (SPUK) aan Nijmegen ten behoeve van de herontwikkeling van station Nijmegen is € 5 miljoen toegevoegd aan deze post vanuit de reservering op artikel 11.03 van het MF.
2. Nazorg gereed gekomen lijnen en halten: Bij het project Zwolle-Herfte bleken minder nazorg-werkzaamheden nodig dan eerder aangenomen. De vrijvallende middelen ad € 2,5 miljoen zijn toegevoegd aan de generieke investeringsruimte (11.04 van het MF).
3. Programma Overwegen: In het BO MIRT 2022 is besloten om € 8,4 miljoen toe te voegen vanuit de generieke investeringsruimte 11.04 voor het project Guisweg. Na deze overboeking resteert voldoende budget om de overweg Beverwijksestraatweg PHS-proof te maken. Naar aanleiding van de Specifieke Uitkering (SPUK) aan de gemeente aan de gemeente Gilze Rijen ten behoeve van het project Oosterhoutseweg is € 1,93 miljoen in het BTW compensatiefonds gestort.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2023.
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Maatregelenpakket HSL Zuid | 173 | 172 | 131 | 20 | 10 | 4 | 4 | 5 | divers | divers | |||
Benutten Betrouwbaarheid & Capaciteit | |||||||||||||
Geluidsanering Spoorwegen (MJPG) | 608 | 586 | 106 | 26 | 27 | 63 | 100 | 106 | 69 | 110 | divers | divers | |
Programma Behandelen en Opstellen | 171 | 164 | 24 | 9 | 19 | 25 | 29 | 23 | 15 | 27 | divers | divers | |
Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE) | 29 | 28 | 14 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 2011/ 2018- 2024 | 2011/ 2018- 2024 | |
Verbeteraanpak stations | 12 | 12 | 4 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2020 | 2020 | |
Spoorcapaciteit 2030 | 871 | 830 | 56 | 31 | 71 | 102 | 102 | 125 | 127 | 258 | divers | divers | |
Innovatieprogramma Spoortrillingen | 22 | 21 | 4 | 2 | 7 | 6 | 3 | 0 | 0 | 0 | divers | divers | |
Stations en stationsaanpassingen | |||||||||||||
Kleine stations | 13 | 12 | 42 | 6 | 7 | divers | divers | ||||||
Toegankelijkheid stations | 522 | 515 | 363 | 24 | 26 | 16 | 15 | 12 | 12 | 54 | divers | divers | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||||||||
Programma ATB-Vv | 79 | 76 | 8 | 1 | 2 | 2 | 7 | 9 | 11 | 40 | divers | divers | |
Fietsparkeren bij stations | 493 | 481 | 223 | 19 | 32 | 41 | 33 | 24 | 24 | 98 | divers | divers | |
Kleine projecten personenvervoer | 260 | 253 | 55 | 43 | 40 | 43 | 11 | 19 | 50 | divers | divers | 1 | |
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 32 | 39 | 6 | 5 | 7 | 6 | 6 | 2 | divers | divers | 2 | ||
Programma Overwegen | 938 | 913 | 531 | 77 | 95 | 87 | 60 | 43 | 19 | 25 | divers | divers | 3 |
Programma aanpak suïcidepreventie | 22 | 21 | 9 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2021 | 2021 | ||||
Programma kleine functiewijzigingen | 396 | 390 | 270 | 17 | 15 | 15 | 16 | 18 | 15 | 30 | divers | divers | |
Maaslijn | 164 | 157 | 10 | 0 | 12 | 21 | 50 | 52 | 18 | divers | divers | ||
Schoon en Emissieloos Bouwen | 5 | 4 | 2 | 1 | 1 | divers | divers | ||||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
Stations en Stationsaanpassingen | |||||||||||||
Amsterdam CS, Cuypershal | 28 | 27 | 17 | 6 | 5 | 2022 | 2022 | ||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
Programma Wind in de Zeilen | 8 | 7 | 1 | 3 | 2 | 2 | divers | divers | Aangepast | ||||
Stations en Stationsaanpassingen | |||||||||||||
Emplacement Den Haag centraal | 77 | 75 | 17 | 16 | 25 | 14 | 1 | 1 | 4 | 2023-2025 | 2023-2025 | ||
Projecten Oost Nederland | |||||||||||||
Traject Oost | 222 | 221 | 189 | 2 | 8 | 11 | 8 | 4 | divers | divers | |||
Zwolle - Herfte | 255 | 257 | 255 | 0 | 2017/2021 | 2017/2021 | |||||||
Projecten Noord Nederland | |||||||||||||
Sporendriehoek Noord-Nederland | 151 | 144 | 115 | 32 | 1 | 3 | divers | divers | |||||
Afrondingen | |||||||||||||
Totaal ProRail projecten | 5.551 | 5.403 | 2.390 | 351 | |||||||||
Totaal overige (niet ProRail) projecten | |||||||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | |||||||||||||
Planning- en studieuitgaven binnen aanlegprogramma | ‒ 199 | ‒ 214 | ‒ 84 | ‒ 34 | ‒ 31 | ‒ 24 | ‒ 6 | ‒ 8 | ‒ 3 | ‒ 10 | |||
Afrekening voorschotten | 90 | 90 | 60 | 30 | |||||||||
Programma Aanleg | 5.440 | 10.634 | 2.366 | 347 | 385 | 450 | 479 | 434 | 337 | 684 | |||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | 89 | 60 | 7 | 34 | 28 | 11 | 5 | 4 | |||||
Budget Aanleg (MF 13.03.01) | 5.529 | 10.694 | 2.373 | 381 | 413 | 461 | 484 | 438 | 337 | 684 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 65 | ‒ 73 | ‒ 73 | ‒ 77 | ‒ 66 | ‒ 54 | 408 |
13.03.02 Aanlegprogramma goederenvervoer spoor
Maatregelen
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | later | huidig | vorig |
ProRail Projecten | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua | 171 | 171 | 159 | 2 | 1 | 1 | 4 | 5 | divers | divers | ||
Programma Emplacementen op orde | 253 | 199 | 107 | 60 | 68 | 7 | 3 | 8 | divers | divers | ||
Kleine projecten goederenvervoer | 23 | 22 | 12 | 5 | 5 | 0 | 1 | divers | divers | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | divers | divers | ||||||||||
Calandbrug | 186 | 183 | 118 | 20 | 2 | 4 | 17 | 16 | 8 | 2020/2025 | 2020/2025 | |
Geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 22 | 22 | 20 | 0 | 2 | divers | divers | |||||
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding | 249 | 240 | 73 | 2 | 8 | 12 | 75 | 36 | 29 | 13 | divers | divers |
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||||||
Projecten Oost Nederland | ||||||||||||
Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov) | 144 | 143 | 116 | 3 | 3 | 9 | 10 | 1 | 2 | divers | divers | |
Overige projecten | ||||||||||||
Nazorg gereedgekomen projecten | 8 | 8 | 0 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | divers | divers | ||
Afrondingen | ||||||||||||
Totaal uitvoeringsprgramma | 1.056 | 988 | 594 | 100 | 89 | 39 | 111 | 68 | 43 | 13 | ||
Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma | ‒ 307 | ‒ 303 | ‒ 30 | ‒ 2 | ‒ 8 | ‒ 11 | ‒ 18 | ‒ 24 | ‒ 18 | ‒ 13 | ||
Afrekening voorschotten | 4 | 4 | 3 | 1 | 0 | |||||||
Programma Aanleg | 753 | 689 | 568 | 98 | 81 | 28 | 93 | 44 | 25 | |||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | 89 | 60 | 7 | 34 | 28 | 11 | 5 | 4 | ||||
Budget Aanleg (MF 13.03.02) | 842 | 749 | 575 | 132 | 109 | 39 | 98 | 48 | 25 | |||
Overprogrammering (-) |
13.03.03 Optimalisering gebruik
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van Infrastructuur. Dit zijn maatregelen die door ProRail worden uitgevoerd.
Budget | Planning | ||
---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | |
Modal shift OVS | 8 | 8 | nvt |
Totaal Optimalisering gebruik | 8 | 8 | |
Begroting (MF 13.03.03) | 8 | 8 |
13.03.04 Planning en studies personenvervoer
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Grensoverschrijdend Spoorvervoer: er is € 36 miljoen toegevoegd aan het programma Grensoverschrijdend vervoer, als bijdrage aan toekomstige verbindingen.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2023.
Budget | Planning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling | |
Planning- en studiekosten van aanlegprogramma MF 13.03.01 | 199 | 214 | |||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten Decentraal Spoor (fase 2) | 11 | 10 | divers | ||
Grensoverschrijdend Spoorvervoer | 154 | 113 | divers | 1 | |
Kleine projecten Personenvervoer | 70 | 65 | divers | ||
Regionale knelpunten | 16 | 16 | divers | ||
Reizigersfonds | 3 | 3 | nvt | ||
Projecten Zuid-Nederland | |||||
Knooppunt Den Bosch | 1 | 1 | divers | ||
Toekomstvast Spoor Zuid NL | 195 | 185 | divers | ||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Quick scan decentraal spoor Gelderland | 10 | 12 | divers | ||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Oude Lijn | 10 | 9 | |||
Paspoort- en beveiligingsfaciliteiten op A'dam CS | 21 | 20 | 2024/2025 | ||
Multimodale knoop Schiphol | 136 | 130 | divers | ||
Amsterdam Zuid 3e perron | 26 | 25 | divers | ||
Projecten Noord Nederland | |||||
Meppel: Spoor- en perroncapaciteit | 37 | 35 | |||
HRMK Spoorbrug | 79 | 76 | |||
Lelylijn | 4 | 3 | |||
Overige projecten en reserveringen | |||||
Studie en innovatiebudget | 35 | 39 | |||
afrekening voorschotten | 20 | 20 | |||
Totaal planning en studies personenvervoer | 1027 | 976 | |||
Aanleguitgaven binnen planning en studies personenvervoer | ‒ 89 | ‒ 60 | |||
Begroting (MF 13.03.04) | 938 | 916 |
13.03.05 Planning en studies goederenvervoer
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
De budgettaire aanpassingen zijn mutaties voor verwerking van de loon- en prijsbijstelling 2023.
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling |
Planuitwerkingskosten van realisatieprogramma MF 13.03.02 | 307 | 303 | ||
Projecten Nationaal | ||||
Kleine projecten Goederenvervoer | 3 | 4 | divers | |
Overige projecten en reserveringen | ||||
Programma 740 treinen | 103 | 98 | ||
Afrekening voorschotten | 2 | 2 | ||
Totaal programma planning en studies goederenvervoer | 415 | 407 | ||
Begroting (MF 13.03.05) | 415 | 407 |
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
De Staat betaalt volgens de contractuele overeenkomst met Infraspeed voor de beschikbaarheid van de HSL-Zuid infrastructuur, zoals deze door het consortium Infraspeed is ontworpen, gebouwd (enkel de bovenbouw) en wordt onderhouden (onder- en bovenbouw) tot en met 2031. Het contractbeheer, inclusief het verrichten van betalingen, wordt uitgevoerd door ProRail, met uitzondering van de rente- en belastingaanpassingen. ProRail ontvangt hiervoor een bijdrage van IenW.
Producten
Projectbudget | Kasbudget | Contractduur | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | later | start | einde |
Beschikbaarheidsvergoeding | 3.998 | 3.778 | 2.531 | 214 | 217 | 204 | 198 | 197 | 176 | 261 | 2006 | 2031 |
Rente- en belastingaanpassingen | ‒ 138 | ‒ 138 | ‒ 155 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | ||
Totaal | 3.860 | 3.640 | 2.376 | 216 | 219 | 206 | 200 | 199 | 178 | 266 | ||
Begroting (MF 13.04) | 3.860 | 3.640 | 2.376 | 216 | 219 | 206 | 200 | 199 | 178 | 266 |
13.07 Rente en aflossing
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de eenmalige uitgaven verantwoord die samenhangen met de afrekeningen van de incidentele Vennootschapsbelasting, dividendbelasting en herzienings-btw tussen ProRail en de Belastingdienst als gevolg van de voorgenomen omvorming van ProRail tot zbo. Over de achtergrond hiervan is de Kamer geïnformeerd bij de brieven van 11 december 2020 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 396, nr. 13) en 4 februari 2021 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 396, nr. 13). De begrote transitiebedragen zijn gebaseerd op transitie per 1 januari 2025. Na vaststelling van de wet en daarmee de transitiedatum worden deze bedragen herbezien door middel van een vaststellingsovereenkomst met de Belastingdienst.
Vanaf de begroting 2021 maakt de rente op leningen van ProRail onderdeel uit van artikel 13.02 'exploitatie, onderhoud en vernieuwing'.
Producten
13.09 Ontvangsten
Motivering
Dit artikelonderdeel bevat de verantwoording van de bijdragen van derde partijen rechtstreeks aan IenW voor spooruitgaven. ProRail in de gebruiksvergoeding van vervoerders en het grootste deel van de onderhoudsbijdragen van derde partijen, deze zijn daarom gesaldeerd met de uitgaven opgenomen in de begroting onder artikelonderdeel 13.02.
Producten
Concessievergoeding NS
Dit betreft de concessieprijs die NS betaalt voor de vervoerconcessie hoofdrailnet (artikel 66 van de Concessie HRN 2015–2025) en de HSL-heffing die NS betaalt ter dekking van de uitgaven voor de aanleg van de HSL-Zuid infrastructuur (Besluit HSL-heffing 2015), alsmede de betaling van de uitgestelde concessievergoeding HSL-Zuid 2009-2014 (Onderhandelakkoord tussen IenW en de NS in 2011) en de boetes die NS moet betalen wanneer de afgesproken prestaties niet zijn behaald.
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten en onderhoud.
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Vergoedingen huidige concessieperiode | 231 | 228 | 153 | |||
Vergoedingen volgende concessieperiode | 203 | 203 | 203 | 203 | ||
Terugbetaling voorschotten | 47 | |||||
Bijdragen van derden | 2 | 1 | ||||
Totaal Ontvangsten (MF 13.09) | 280 | 229 | 356 | 203 | 203 | 203 |