Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 13 Spoorwegen

Op dit artikel worden de producten op het gebied van Spoorwegen verantwoord. Het productartikel Spoorwegen is gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.

Tabel 27 Budgettaire gevolgen van uitvoering artikel 13 Spoorwegen (bedragen x € 1.000)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Verplichtingen

3.421.619

3.463.299

2.297.036

2.743.150

2.986.239

2.247.012

2.944.570

Uitgaven

2.662.611

3.286.928

2.732.066

3.109.223

3.121.830

2.544.412

2.864.752

13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

2.022.887

2.665.721

2.246.247

2.457.555

2.528.502

2.039.610

2.455.225

13.03 Ontwikkeling

425.832

387.021

269.771

459.505

411.052

337.242

299.432

13.03.01 Aanleg personenvervoer

299.335

224.502

183.850

302.469

222.696

204.098

188.248

13.03.02 Aanleg goederenvervoer

67.456

41.725

19.004

48.596

47.584

20.693

22.298

13.03.03 Optimalisering gebruik

3.536

4.835

173

    

13.03.04 Planning en studies personenvervoer

33.989

98.805

39.313

45.086

64.922

58.568

82.885

13.03.05 Planning en studies goederenvervoer

21.516

17.154

27.431

63.354

75.850

53.883

6.001

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

213.892

234.186

216.048

192.163

182.276

167.560

110.095

13.07 Rente en aflossing

  

0

0

0

  

Ontvangsten

368.900

238.204

303.115

148.284

150.284

153.284

155.284

13.09 Ontvangsten

368.900

238.204

303.115

148.284

150.284

153.284

155.284

Budgetflexibiliteit

Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2025 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2025. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.

Tabel 28 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 13
 

2025

Juridisch verplicht

98%

Bestuurlijk gebonden

2%

Beleidsmatig gereserveerd

 

Nog niet ingevuld/vrij te besteden

 

13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

Motivering

Op grond van richtlijn 91/440/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschap van 29 juli 1991 kan een beheerder voor de spoorweginfrastructuur worden aangewezen en kunnen lidstaten financiële middelen verstrekken aan de beheerder om te voldoen aan zijn taken. De Minister van IenW heeft op 14 december 2014 aan ProRail een concessie verleend voor het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur in de periode 2015 tot en met 2024. In 2024 wordt gewerkt aan een beleidsneutrale verlenging van de beheerconcessie voor de periode tot 1 januari 2029. In de beheerconcessie staan de afspraken tussen de overheid en ProRail over het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze afspraken gaan onder meer over de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van de hoofdspoorweginfrastructuur en de daarmee samenhangende voorzieningen, maar ook over de kwaliteit van de informatievoorziening. Jaarlijks wordt aan ProRail subsidie verstrekt voor de instandhouding van de hoofdspoorweginfrastructuur, overeenkomstig het bepaalde in de Wet Mobiliteitsfonds.

De beheerconcessie bevat instrumenten als prestatie-indicatoren, programma’s en maatregelen, audits en reviews, verplichtingen om informatie aan IenW te verstrekken en/of besluiten voor te leggen en verplichtingen met betrekking tot samenwerking en transparantie. De ruggengraat van de concessie is de jaarcyclus waarmee in het beheerplan jaarlijks afspraken worden gemaakt tussen de Minister van IenW en ProRail over de te bereiken prestaties en de te nemen maatregelen. De Minister van IenW geeft jaarlijks in de beleidsprioriteitenbrief aan welke prestaties het komende jaar van ProRail worden verwacht. ProRail stelt op basis van de beleidsprioriteitenbrief een beheerplan op en consulteert belanghebbenden over de hoofdlijnen van het ontwerp beheerplan. Vervolgens legt ProRail het beheerplan ter instemming voor aan de Minister van IenW.

Nadat de Minister van IenW heeft ingestemd met het beheerplan, wordt deze toegezonden aan de Tweede Kamer. Na afloop van het jaar legt ProRail op grond van de Concessie verantwoording af in de jaarrapportage en op grond van de Wet Mobiliteitsfonds in het jaarverslag en de jaarrekening. Zodra deze documenten zijn vastgesteld worden ook deze aan de Tweede Kamer toegezonden.

Het voornemen om ProRail om te vormen tot zbo heeft geleid tot een wetsvoorstel Wet publiekrechtelijke omvorming ProRail dat bij de Tweede Kamer is ingediend op 14 juli 2023. Dit wetsvoorstel inclusief de bijbehorende nota van wijziging is eerder controversieel verklaard. Met het aantreden van het nieuwe kabinet is het aan bij de vaste commissie Infrastructuur en Waterstaat om deze stukken voor behandeling te agenderen.

Als ProRail wordt omgevormd tot zbo heeft dit onder andere tot gevolg dat bovengenoemde ‘instrumenten’ zoals de beheerconcessie, het beheerplan, de subsidie en de beleidsprioriteitenbrief zullen worden vervangen door de instellingswet, het meerjarenplan, de begrotingsbijdrage en de jaarbrief. Definitieve bepaling van het moment van inwerkingtreding zal plaatsvinden na afronding van de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel, waarbij met het oog op een zorgvuldige en beheerste start van het zbo voldoende implementatietijd in acht zal worden genomen.

Producten

De exploitatie-, onderhoud- en vernieuwingsactiviteiten van het spoor zijn gericht op het realiseren van de in het beheerplan opgenomen prestaties per prestatiegebied zoals opgenomen in de beheerconcessie. Onderdeel hiervan zijn de activiteiten van ProRail die samenhangen met verkeersleiding en capaciteitsmanagement. In het beheerplan zelf wordt jaarlijks een uitgebreide beschrijving opgenomen van de belangrijkste activiteiten die voor dat jaar zijn gepland. ProRail ontvangt voor de uit te voeren activiteiten een subsidie van het Rijk. Bij de vaststelling van de subsidie voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing wordt rekening gehouden met de inkomsten van de gebruiksvergoeding die ProRail ontvangt van de vervoerders en eventuele bijdragen van andere partijen voor onderhoudsactiviteiten. Nadere informatie over areaal, prestaties en budgetten is opgenomen in bijlage 4 Instandhouding en bijlage 5 ProRail.

Maatregelen

In 2023/2024 heeft het ministerie van IenW samen met ProRail een nieuw basiskwaliteitsniveau (BKN) voor de periode vanaf 2026 tot en met 2037 voor de hoofdspoorweginfrastructuur opgesteld waarmee de budgetbehoefte in evenwicht is gebracht met de beschikbare middelen. Om dit te bewerkstelligen zijn diverse maatregelen getroffen zoals meer efficiency in de ProRail-organisatie, prioritering in de onderhoudswerkzaamheden en gerichte keuzes in het doorvoeren van maatschappelijke ambities en ontwikkelingen in het beheer van het hoofdspoorwegennet. De Kamer is hierover met brief van 7 juni 2024, nr. 2024D236092 geïnformeerd. Naast het beheersen van de opgave is ook ingezet op aanvullend budget. Bij deze begroting   worden middelen toegevoegd uit Artikel 11 op het Mobiliteitsfonds, de Aanvullende Post bij het ministerie van Financiën en vindt tevens een technische correctie plaats vanuit de generale middelen, welke samenhangt met de tot op heden uitgestelde ZBO-vorming ProRail.

13.03 Ontwikkeling Spoor

IenW is verantwoordelijk voor de uitbreiding van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze wordt in belangrijke mate gefinancierd met middelen uit de Rijksbegroting. Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven begroot die noodzakelijk zijn voor:

  • door ProRail uit te voeren planningen en studies;

  • door IenW uit te voeren planningen en studies;

  • voorbereiding van de uitvoering van nieuwbouwprojecten Spoor;

  • uitvoering van deze projecten.

13.03.01 Aanlegprogramma personenvervoer spoor

Maatregelen

Tabel 29 Projectoverzicht behorende bij 13.03.01: Aanlegprogramma Spoorwegen personenvervoer (bedragen x € 1 miljoen)
 

Projectbudget

Kasbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

later

huidig

vorig

 

Projecten Nationaal

             

Maatregelenpakket HSL Zuid

174

173

147

14

4

4

5

   

divers

divers

 

Benutten Betrouwbaarheid & Capaciteit

             

Geluidsanering Spoorwegen (MJPG)

624

610

121

13

38

84

91

73

46

158

divers

divers

 

Programma Behandelen en Opstellen

175

171

31

7

20

19

27

37

19

17

divers

divers

 

Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE)

29

29

15

1

1

1

1

4

4

3

2011/ 2018- 2025

2011/ 2018- 2024

 

Verbeteraanpak stations

12

12

4

0

1

1

1

1

1

2

divers

2020

 

Spoorcapaciteit 2030

884

860

76

33

38

71

99

118

168

281

divers

divers

 

Innovatieprogramma Spoortrillingen

23

22

6

7

7

1

1

1

  

divers

divers

 

Regionale knelpunten

17

16

1

3

4

8

1

      

Stations en stationsaanpassingen

             

Kleine stations

13

13

 

6

7

0

0

0

0

0

divers

divers

 

Toegankelijkheid stations

526

522

387

27

12

9

15

15

18

43

divers

divers

 

Overige projecten/lijndelen etc.

             

Programma ATB-Vv

81

79

9

2

6

6

3

1

17

37

divers

divers

 

Fietsparkeren bij stations

457

493

241

18

26

29

24

28

23

68

divers

divers

1

Kleine projecten personenvervoer

232

243

 

47

37

33

23

20

19

52

divers

divers

 

Nazorg gereedgekomen lijnen/halten

33

33

 

6

5

6

6

6

3

 

divers

divers

2

Programma Overwegen

950

933

608

74

59

79

52

30

27

21

divers

divers

 

Programma aanpak suïcidepreventie

22

22

9

1

3

5

3

   

2021/2026

2021

 

Programma kleine functiewijzigingen

399

396

281

24

15

15

18

18

14

14

divers

divers

 

Maaslijn

226

220

11

8

51

70

59

27

  

divers

divers

 

Schoon en Emissieloos Bouwen

87

77

0

7

21

16

21

7

7

8

divers

divers

3

Projecten Noordwest-Nederland

             

Stations en Stationsaanpassingen

             

Amsterdam CS Cuypershal

28

28

23

4

1

1

    

divers

2022

 

Paspoort- en beveiligingsfaciliteiten op A'dam CS

22

21

3

7

4

1

3

4

     

Projecten Zuidwest-Nederland

             

Programma Wind in de Zeilen

10

9

2

2

1

4

1

   

divers

divers

 

Stations en Stationsaanpassingen

             

Emplacement Den Haag centraal

120

77

34

21

36

25

3

   

2023-2026

2023-2025

4

Projecten Oost Nederland

             

Traject Oost

223

222

190

10

10

7

6

   

divers

divers

 

Regionale lijnen

17

17

17

1

      

2017/2021

2017/2021

 

Spoorzone Ede Oost

49

49

42

1

5

        

Projecten Noord Nederland

             

Sporendriehoek Noord-Nederland

146

146

132

2

1

11

    

divers

divers

 

Afrondingen

             

Totaal ProRail projecten

             

Totaal overige (niet ProRail) projecten

             

Totaal uitvoeringsprogramma

             

Planning- en studieuitgaven binnen aanlegprogramma

‒ 221

‒ 213

‒ 83

‒ 38

‒ 15

‒ 30

‒ 21

‒ 15

‒ 11

‒ 8

   

Afrekening voorschotten

248

248

248

          

Programma Aanleg

             

Aanleg uitgaven binnen planning en studies

75

74

32

16

8

10

4

6

     

Aanleg uitgaven binnen MF11

0

0

0

0

         

Budget Aanleg (MF 13.03.01)

76

74

32

17

8

10

4

6

     

Overprogrammering (-)

   

‒ 101

‒ 227

‒ 182

‒ 223

‒ 176

‒ 166

1074

   

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

  • 1. Programma Fietsparkeren: Een deel van de scope van het Programma Fietsparkeren bij Amsterdam CS (de stallingen onder de oostelijke sporen (SOOS)) wordt overgeheveld naar het PHS project Amsterdam CS waarbinnen de werkzaamheden efficiënter kunnen worden uitgevoerd. Het hiermee samenhangende budget ad € 44,1 miljoen is overgeboekt naar MF-artikel 17.10.

  • 2. Programma Overwegen: In verband met prijsstijgingen binnen de deelprojecten Wolfheze en Gilze Rijen is het projectbudget verhoogd met € 7 miljoen vanuit de daarvoor getroffen risicoreservering (MF 11.04).

  • 3. Schoon en Emissieloos Bouwen: Het projectbudget is verhoogd met € 7,7 miljoen vanuit het Klimaat- en transitiefonds ter dekking van de door ProRail ingediende subsidieaanvraag Laadinfrastructuur.

  • 4. Emplacement Den Haag CS: De planning en het ontwerp van het project zijn aangepast. De reden is dat in het oorspronkelijke ontwerp rekening was gehouden met toepassing van de Nieuwe Generatie-seinen. Deze bleken echter nog niet beschikbaar. Daarnaast heeft ProRail extra kosten moeten maken voor toepassing van kwartsloze ballast. Het projectbudget is verhoogd met € 41 miljoen en de indienststelling is nu voorzien in 2026.

De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2024.

13.03.02 Aanlegprogramma goederenvervoer spoor

Maatregelen

Tabel 30 Projectoverzicht behorende bij 13.03.02: Aanlegprogramma Spoorwegen goederenvervoer (bedragen x € 1 miljoen)
 

Projectbudget

Kasbudget

Indienststelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

later

huidig

vorig

 

Projecten Nationaal

             

Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua

171

171

161

1

  

1

1

1

7

divers

divers

 

Programma Emplacementen op orde

233

231

168

30

1

1

3

8

12

10

divers

divers

 

Kleine projecten goederenvervoer

26

27

 

6

11

5

4

   

divers

divers

*

Projecten Zuidwest-Nederland

          

divers

divers

 

Calandbrug

188

186

137

4

4

18

16

10

  

divers

2020/2025

 

Geluidmaatregelen Zeeuwselijn

22

22

20

1

      

divers

divers

 

Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding

254

249

75

9

12

45

59

30

14

9

divers

divers

 

Projecten Zuid-Nederland

             

Projecten Oost Nederland

             

Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov)

145

144

119

2

5

15

5

   

divers

divers

 

Overige projecten

             

Nazorg gereedgekomen projecten

1

2

        

divers

divers

*

Afrondingen

             

Totaal uitvoeringsprgramma

             

Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma

‒ 315

‒ 310

‒ 168

‒ 14

‒ 15

‒ 36

‒ 40

‒ 28

‒ 6

‒ 9

   

Afrekening voorschotten

21

21

21

          

Programma Aanleg

             

Aanleguitgaven binnen planning en studies

1

1

 

1

         

Budget Aanleg (MF 13.03.02)

1

1

 

1

         

Overprogrammering (-)

             

*In het projectoverzicht van de voorjaarsnota 2024 was per abuis voor een aantal projecten een verkeerde stand opgenomen. De betreffende projecten zijn met een «*» aangegeven en de standen «vorig» zijn gecorrigeerd.

13.03.03 Optimalisering gebruik

Motivering

Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van infrastructuur bevorderen. Dit zijn maatregelen die door ProRail worden uitgevoerd.

Tabel 31 Projectoverzicht behorende bij 13.03.03 Optimalisering spoorwegen (bedragen x € 1 miljoen)
 

Budget

Planning

Projectomschrijving

huidig

vorig

 

Modal shift OVS

9

9

N.V.T.

Totaal Optimalisering gebruik

9

9

 

Begroting (MF 13.03.03)

9

9

 

13.03.04 Planning en studies personenvervoer

Tabel 32 Projectoverzicht behorende bij 13.03.04: Planning en studies Spoorwegen personenvervoer (bedragen x € 1 miljoen)
 

Budget

Planning

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

PB of TB

Indienststelling

Planning- en studiekosten van aanlegprogramma MF 13.03.01

     

Projecten Nationaal

     

Beter Benutten Decentraal Spoor (fase 2)

11

11

 

divers

 

Grensoverschrijdend Spoorvervoer

143

154

 

divers

 

Kleine projecten Personenvervoer

97

95

 

divers

*

Reizigerfonds

3

3

 

divers

*

      

Projecten Zuid-Nederland

     

Knooppunt Den Bosch

   

divers

 

Toekomstvast Spoor Zuid NL

201

195

 

divers

 
      

Projecten Zuidwest-Nederland

     

Stadionpark Rotterdam

139

135

   
      

Projecten Oost-Nederland

     

Verduurzaming Dieselspoorlijnen

98

98

 

divers

 

Quick scan decentraal spoor Gelderland

12

11

 

divers

 
      

Projecten Noordwest-Nederland

     

Multimodale knoop Schiphol

146

142

   

Amsterdam Zuid 3e perron

429

416

   
      

Projecten Noord Nederland

     

Nedersaksenlijn

1

1

   

Meppel: Spoor- en perroncapaciteit

79

77

   

Lelylijn

3

3

  

*

HRMK Spoorbrug

82

79

  

*

      

Overige projecten en reserveringen

     

Studie en innovatiebudget

40

39

  

*

afrekening voorschotten

20

20

   

Totaal planning en studies personenvervoer

     

Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma

221

213

   

Programma Aanleg

     

Aanleguitgaven binnen planning en studies

‒ 75

‒ 74

   

Planning en studieuitgaven op MF 11

23

20

   

Begroting (MF 13.03.04)

1.725

1.693

   

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

1. Grensoverschrijdend spoorvervoer: De scope benodigd voor maatregelen bij het emplacement Eindhoven-Eindhoven Oost zijn onderdeel van onder het programma Grensoverschrijdend Spoorvervoer opgenomen deelproject Eindhoven-Düsseldorf. In verband met de raakvlakken met PHS en om de productstap Breda-Eindhoven tijdig mogelijk te maken, is deze scope en het bijbehorende budget ad € 17 miljoen overgeheveld naar deelproject PHS Eindhoven. Daarnaast is het budget verhoogd met € 2 miljoen in verband met het ontstane tekort op het deelproject Emmen-Rheine. 

De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2024.

*In het projectoverzicht van de voorjaarsnota 2024 was per abuis voor een aantal projecten een verkeerde stand opgenomen. De betreffende projecten zijn met een «*» aangegeven en de standen «vorig» zijn gecorrigeerd.

13.03.05 Planning en studies goederenvervoer

Tabel 33 Projectoverzicht behorende bij 13.03.05: Planning en studies Spoorwegen goederenvervoer (bedragen x € 1 miljoen)
 

Budget

Planning

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

PB of TB

Indienststelling

Planuitwerkingskosten van realisatieprogramma MF 13.03.02

     

Projecten Nationaal

     

Kleine projecten Goederenvervoer

1

3

 

Diversen

*

Overige projecten en reserveringen

     

Programma 740 treinen

106

103

 

Diversen

 

Afrekening voorschotten

2

2

   

Totaal programma planning en studies goederenvervoer

     

Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma

315

310

   

Programma Aanleg

     

Aanleguitgaven binnen planning en studies

1

1

   

Begroting (MF 13.03.05)

425

419

   

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

De budgettaire aanpassingen zijn mutaties voor verwerking van de loon- en prijsbijstelling 2024.

*In het projectoverzicht van de voorjaarsnota 2024 was per abuis voor een aantal projecten een verkeerde stand opgenomen. De betreffende projecten zijn met een «*» aangegeven en de standen «vorig» zijn gecorrigeerd.

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

Motivering

De Staat betaalt volgens de contractuele overeenkomst met Infraspeed voor de beschikbaarheid van de HSL-Zuid infrastructuur, zoals deze door het consortium Infraspeed is ontworpen, gebouwd (enkel de bovenbouw) en wordt onderhouden (onder- en bovenbouw) tot en met 2031. Het contractbeheer, inclusief het verrichten van betalingen, wordt uitgevoerd door ProRail, met uitzondering van de rente- en belastingaanpassingen. ProRail ontvangt hiervoor een bijdrage van IenW.

Producten

Tabel 34 Projectoverzicht behorende bij 13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS Spoorwegennet (bedragen x € 1 miljoen)
 

Projectbudget

Kasbudget

Contractduur

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

later

start

einde

Beschikbaarheidsvergoeding

3.981

3.981

2.727

234

216

192

182

168

110

151

2006

2031

Rente- en belastingaanpassingen

‒ 141

‒ 141

‒ 141

         

Totaal

3.840

3.840

2.586

234

216

192

182

168

110

151

  

Begroting (MF 13.04)

3.840

3.840

2.586

234

216

192

182

168

110

151

  

13.07 Rente en aflossing

Motivering

Op dit artikelonderdeel worden de eenmalige uitgaven verantwoord die samenhangen met de afrekeningen van de incidentele Vennootschapsbelasting, dividendbelasting en herzienings-btw tussen ProRail en de Belastingdienst als gevolg van de voorgenomen omvorming van ProRail tot zbo. Over de achtergrond hiervan is de Kamer geïnformeerd bij de brieven van 11 december 2020 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 396, nr. 13) en 4 februari 2021 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 396, nr. 13). De begrote transitiebedragen zijn gebaseerd op transitie per 1 januari 2025. Na vaststelling van de wet en daarmee de transitiedatum worden deze bedragen herbezien door middel van een vaststellingsovereenkomst met de Belastingdienst.

Vanaf de begroting 2021 maakt de rente op leningen van ProRail onderdeel uit van artikel 13.02 'exploitatie, onderhoud en vernieuwing'.

Producten

13.09 Ontvangsten

Motivering

Dit artikelonderdeel bevat de verantwoording van de bijdragen van derde partijen rechtstreeks aan IenW voor spooruitgaven. ProRail int de gebruiksvergoeding van vervoerders en het grootste deel van de onderhoudsbijdragen van derde partijen, deze zijn daarom gesaldeerd met de uitgaven opgenomen in de begroting onder artikelonderdeel 13.02.

Producten

Tabel 35 Ontvangsten artikel 13 Spoorwegen (bedragen x € 1 miljoen)

Omschrijving

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Vergoedingen huidige concessieperiode

191

303

148

150

153

126

Vergoedingen volgende concessieperiode

47

0

0

0

0

30

Terugbetaling voorschotten

0

0

0

0

0

0

Bijdragen van derden

0

0

0

0

0

0

Totaal Ontvangsten (MF 13.09)

238

303

148

150

153

155

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

Concessie NS

Tot en met 2024 betaalt NS jaarlijks een concessievergoeding aan de Staat voor de exploitatie van het Hoofdrailnet. Vanaf 2025 ontvangt NS jaarlijks een concessiesubsidie. De afspraken hierover zijn vastgelegd in de Concessie voor het Hoofdrailnet 2025-2033 (Kamerstuk 29984, nr. 1176).

2

Kamerstuk 29984 nr. 1202

Licence