Op dit artikel worden de producten op het gebied van Spoorwegen verantwoord. Het productartikel Spoorwegen is gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.421.619 | 3.463.299 | 2.297.036 | 2.743.150 | 2.986.239 | 2.247.012 | 2.944.570 |
Uitgaven | 2.662.611 | 3.286.928 | 2.732.066 | 3.109.223 | 3.121.830 | 2.544.412 | 2.864.752 |
13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | 2.022.887 | 2.665.721 | 2.246.247 | 2.457.555 | 2.528.502 | 2.039.610 | 2.455.225 |
13.03 Ontwikkeling | 425.832 | 387.021 | 269.771 | 459.505 | 411.052 | 337.242 | 299.432 |
13.03.01 Aanleg personenvervoer | 299.335 | 224.502 | 183.850 | 302.469 | 222.696 | 204.098 | 188.248 |
13.03.02 Aanleg goederenvervoer | 67.456 | 41.725 | 19.004 | 48.596 | 47.584 | 20.693 | 22.298 |
13.03.03 Optimalisering gebruik | 3.536 | 4.835 | 173 | ||||
13.03.04 Planning en studies personenvervoer | 33.989 | 98.805 | 39.313 | 45.086 | 64.922 | 58.568 | 82.885 |
13.03.05 Planning en studies goederenvervoer | 21.516 | 17.154 | 27.431 | 63.354 | 75.850 | 53.883 | 6.001 |
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 213.892 | 234.186 | 216.048 | 192.163 | 182.276 | 167.560 | 110.095 |
13.07 Rente en aflossing | 0 | 0 | 0 | ||||
Ontvangsten | 368.900 | 238.204 | 303.115 | 148.284 | 150.284 | 153.284 | 155.284 |
13.09 Ontvangsten | 368.900 | 238.204 | 303.115 | 148.284 | 150.284 | 153.284 | 155.284 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2025 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2025. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.
2025 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 98% |
Bestuurlijk gebonden | 2% |
Beleidsmatig gereserveerd | |
Nog niet ingevuld/vrij te besteden |
13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
Motivering
Op grond van richtlijn 91/440/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschap van 29 juli 1991 kan een beheerder voor de spoorweginfrastructuur worden aangewezen en kunnen lidstaten financiële middelen verstrekken aan de beheerder om te voldoen aan zijn taken. De Minister van IenW heeft op 14 december 2014 aan ProRail een concessie verleend voor het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur in de periode 2015 tot en met 2024. In 2024 wordt gewerkt aan een beleidsneutrale verlenging van de beheerconcessie voor de periode tot 1 januari 2029. In de beheerconcessie staan de afspraken tussen de overheid en ProRail over het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze afspraken gaan onder meer over de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van de hoofdspoorweginfrastructuur en de daarmee samenhangende voorzieningen, maar ook over de kwaliteit van de informatievoorziening. Jaarlijks wordt aan ProRail subsidie verstrekt voor de instandhouding van de hoofdspoorweginfrastructuur, overeenkomstig het bepaalde in de Wet Mobiliteitsfonds.
De beheerconcessie bevat instrumenten als prestatie-indicatoren, programma’s en maatregelen, audits en reviews, verplichtingen om informatie aan IenW te verstrekken en/of besluiten voor te leggen en verplichtingen met betrekking tot samenwerking en transparantie. De ruggengraat van de concessie is de jaarcyclus waarmee in het beheerplan jaarlijks afspraken worden gemaakt tussen de Minister van IenW en ProRail over de te bereiken prestaties en de te nemen maatregelen. De Minister van IenW geeft jaarlijks in de beleidsprioriteitenbrief aan welke prestaties het komende jaar van ProRail worden verwacht. ProRail stelt op basis van de beleidsprioriteitenbrief een beheerplan op en consulteert belanghebbenden over de hoofdlijnen van het ontwerp beheerplan. Vervolgens legt ProRail het beheerplan ter instemming voor aan de Minister van IenW.
Nadat de Minister van IenW heeft ingestemd met het beheerplan, wordt deze toegezonden aan de Tweede Kamer. Na afloop van het jaar legt ProRail op grond van de Concessie verantwoording af in de jaarrapportage en op grond van de Wet Mobiliteitsfonds in het jaarverslag en de jaarrekening. Zodra deze documenten zijn vastgesteld worden ook deze aan de Tweede Kamer toegezonden.
Het voornemen om ProRail om te vormen tot zbo heeft geleid tot een wetsvoorstel Wet publiekrechtelijke omvorming ProRail dat bij de Tweede Kamer is ingediend op 14 juli 2023. Dit wetsvoorstel inclusief de bijbehorende nota van wijziging is eerder controversieel verklaard. Met het aantreden van het nieuwe kabinet is het aan bij de vaste commissie Infrastructuur en Waterstaat om deze stukken voor behandeling te agenderen.
Als ProRail wordt omgevormd tot zbo heeft dit onder andere tot gevolg dat bovengenoemde ‘instrumenten’ zoals de beheerconcessie, het beheerplan, de subsidie en de beleidsprioriteitenbrief zullen worden vervangen door de instellingswet, het meerjarenplan, de begrotingsbijdrage en de jaarbrief. Definitieve bepaling van het moment van inwerkingtreding zal plaatsvinden na afronding van de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel, waarbij met het oog op een zorgvuldige en beheerste start van het zbo voldoende implementatietijd in acht zal worden genomen.
Producten
De exploitatie-, onderhoud- en vernieuwingsactiviteiten van het spoor zijn gericht op het realiseren van de in het beheerplan opgenomen prestaties per prestatiegebied zoals opgenomen in de beheerconcessie. Onderdeel hiervan zijn de activiteiten van ProRail die samenhangen met verkeersleiding en capaciteitsmanagement. In het beheerplan zelf wordt jaarlijks een uitgebreide beschrijving opgenomen van de belangrijkste activiteiten die voor dat jaar zijn gepland. ProRail ontvangt voor de uit te voeren activiteiten een subsidie van het Rijk. Bij de vaststelling van de subsidie voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing wordt rekening gehouden met de inkomsten van de gebruiksvergoeding die ProRail ontvangt van de vervoerders en eventuele bijdragen van andere partijen voor onderhoudsactiviteiten. Nadere informatie over areaal, prestaties en budgetten is opgenomen in bijlage 4 Instandhouding en bijlage 5 ProRail.
Maatregelen
In 2023/2024 heeft het ministerie van IenW samen met ProRail een nieuw basiskwaliteitsniveau (BKN) voor de periode vanaf 2026 tot en met 2037 voor de hoofdspoorweginfrastructuur opgesteld waarmee de budgetbehoefte in evenwicht is gebracht met de beschikbare middelen. Om dit te bewerkstelligen zijn diverse maatregelen getroffen zoals meer efficiency in de ProRail-organisatie, prioritering in de onderhoudswerkzaamheden en gerichte keuzes in het doorvoeren van maatschappelijke ambities en ontwikkelingen in het beheer van het hoofdspoorwegennet. De Kamer is hierover met brief van 7 juni 2024, nr. 2024D236092 geïnformeerd. Naast het beheersen van de opgave is ook ingezet op aanvullend budget. Bij deze begroting worden middelen toegevoegd uit Artikel 11 op het Mobiliteitsfonds, de Aanvullende Post bij het ministerie van Financiën en vindt tevens een technische correctie plaats vanuit de generale middelen, welke samenhangt met de tot op heden uitgestelde ZBO-vorming ProRail.
13.03 Ontwikkeling Spoor
IenW is verantwoordelijk voor de uitbreiding van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze wordt in belangrijke mate gefinancierd met middelen uit de Rijksbegroting. Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven begroot die noodzakelijk zijn voor:
– door ProRail uit te voeren planningen en studies;
– door IenW uit te voeren planningen en studies;
– voorbereiding van de uitvoering van nieuwbouwprojecten Spoor;
– uitvoering van deze projecten.
13.03.01 Aanlegprogramma personenvervoer spoor
Maatregelen
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | Toelichting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Maatregelenpakket HSL Zuid | 174 | 173 | 147 | 14 | 4 | 4 | 5 | divers | divers | ||||
Benutten Betrouwbaarheid & Capaciteit | |||||||||||||
Geluidsanering Spoorwegen (MJPG) | 624 | 610 | 121 | 13 | 38 | 84 | 91 | 73 | 46 | 158 | divers | divers | |
Programma Behandelen en Opstellen | 175 | 171 | 31 | 7 | 20 | 19 | 27 | 37 | 19 | 17 | divers | divers | |
Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE) | 29 | 29 | 15 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | 3 | 2011/ 2018- 2025 | 2011/ 2018- 2024 | |
Verbeteraanpak stations | 12 | 12 | 4 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | divers | 2020 | |
Spoorcapaciteit 2030 | 884 | 860 | 76 | 33 | 38 | 71 | 99 | 118 | 168 | 281 | divers | divers | |
Innovatieprogramma Spoortrillingen | 23 | 22 | 6 | 7 | 7 | 1 | 1 | 1 | divers | divers | |||
Regionale knelpunten | 17 | 16 | 1 | 3 | 4 | 8 | 1 | ||||||
Stations en stationsaanpassingen | |||||||||||||
Kleine stations | 13 | 13 | 6 | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | divers | divers | ||
Toegankelijkheid stations | 526 | 522 | 387 | 27 | 12 | 9 | 15 | 15 | 18 | 43 | divers | divers | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||||||||
Programma ATB-Vv | 81 | 79 | 9 | 2 | 6 | 6 | 3 | 1 | 17 | 37 | divers | divers | |
Fietsparkeren bij stations | 457 | 493 | 241 | 18 | 26 | 29 | 24 | 28 | 23 | 68 | divers | divers | 1 |
Kleine projecten personenvervoer | 232 | 243 | 47 | 37 | 33 | 23 | 20 | 19 | 52 | divers | divers | ||
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 33 | 33 | 6 | 5 | 6 | 6 | 6 | 3 | divers | divers | 2 | ||
Programma Overwegen | 950 | 933 | 608 | 74 | 59 | 79 | 52 | 30 | 27 | 21 | divers | divers | |
Programma aanpak suïcidepreventie | 22 | 22 | 9 | 1 | 3 | 5 | 3 | 2021/2026 | 2021 | ||||
Programma kleine functiewijzigingen | 399 | 396 | 281 | 24 | 15 | 15 | 18 | 18 | 14 | 14 | divers | divers | |
Maaslijn | 226 | 220 | 11 | 8 | 51 | 70 | 59 | 27 | divers | divers | |||
Schoon en Emissieloos Bouwen | 87 | 77 | 0 | 7 | 21 | 16 | 21 | 7 | 7 | 8 | divers | divers | 3 |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
Stations en Stationsaanpassingen | |||||||||||||
Amsterdam CS Cuypershal | 28 | 28 | 23 | 4 | 1 | 1 | divers | 2022 | |||||
Paspoort- en beveiligingsfaciliteiten op A'dam CS | 22 | 21 | 3 | 7 | 4 | 1 | 3 | 4 | |||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
Programma Wind in de Zeilen | 10 | 9 | 2 | 2 | 1 | 4 | 1 | divers | divers | ||||
Stations en Stationsaanpassingen | |||||||||||||
Emplacement Den Haag centraal | 120 | 77 | 34 | 21 | 36 | 25 | 3 | 2023-2026 | 2023-2025 | 4 | |||
Projecten Oost Nederland | |||||||||||||
Traject Oost | 223 | 222 | 190 | 10 | 10 | 7 | 6 | divers | divers | ||||
Regionale lijnen | 17 | 17 | 17 | 1 | 2017/2021 | 2017/2021 | |||||||
Spoorzone Ede Oost | 49 | 49 | 42 | 1 | 5 | ||||||||
Projecten Noord Nederland | |||||||||||||
Sporendriehoek Noord-Nederland | 146 | 146 | 132 | 2 | 1 | 11 | divers | divers | |||||
Afrondingen | |||||||||||||
Totaal ProRail projecten | |||||||||||||
Totaal overige (niet ProRail) projecten | |||||||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | |||||||||||||
Planning- en studieuitgaven binnen aanlegprogramma | ‒ 221 | ‒ 213 | ‒ 83 | ‒ 38 | ‒ 15 | ‒ 30 | ‒ 21 | ‒ 15 | ‒ 11 | ‒ 8 | |||
Afrekening voorschotten | 248 | 248 | 248 | ||||||||||
Programma Aanleg | |||||||||||||
Aanleg uitgaven binnen planning en studies | 75 | 74 | 32 | 16 | 8 | 10 | 4 | 6 | |||||
Aanleg uitgaven binnen MF11 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Budget Aanleg (MF 13.03.01) | 76 | 74 | 32 | 17 | 8 | 10 | 4 | 6 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 101 | ‒ 227 | ‒ 182 | ‒ 223 | ‒ 176 | ‒ 166 | 1074 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Programma Fietsparkeren: Een deel van de scope van het Programma Fietsparkeren bij Amsterdam CS (de stallingen onder de oostelijke sporen (SOOS)) wordt overgeheveld naar het PHS project Amsterdam CS waarbinnen de werkzaamheden efficiënter kunnen worden uitgevoerd. Het hiermee samenhangende budget ad € 44,1 miljoen is overgeboekt naar MF-artikel 17.10.
2. Programma Overwegen: In verband met prijsstijgingen binnen de deelprojecten Wolfheze en Gilze Rijen is het projectbudget verhoogd met € 7 miljoen vanuit de daarvoor getroffen risicoreservering (MF 11.04).
3. Schoon en Emissieloos Bouwen: Het projectbudget is verhoogd met € 7,7 miljoen vanuit het Klimaat- en transitiefonds ter dekking van de door ProRail ingediende subsidieaanvraag Laadinfrastructuur.
4. Emplacement Den Haag CS: De planning en het ontwerp van het project zijn aangepast. De reden is dat in het oorspronkelijke ontwerp rekening was gehouden met toepassing van de Nieuwe Generatie-seinen. Deze bleken echter nog niet beschikbaar. Daarnaast heeft ProRail extra kosten moeten maken voor toepassing van kwartsloze ballast. Het projectbudget is verhoogd met € 41 miljoen en de indienststelling is nu voorzien in 2026.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2024.
13.03.02 Aanlegprogramma goederenvervoer spoor
Maatregelen
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | Toelichting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua | 171 | 171 | 161 | 1 | 1 | 1 | 1 | 7 | divers | divers | |||
Programma Emplacementen op orde | 233 | 231 | 168 | 30 | 1 | 1 | 3 | 8 | 12 | 10 | divers | divers | |
Kleine projecten goederenvervoer | 26 | 27 | 6 | 11 | 5 | 4 | divers | divers | * | ||||
Projecten Zuidwest-Nederland | divers | divers | |||||||||||
Calandbrug | 188 | 186 | 137 | 4 | 4 | 18 | 16 | 10 | divers | 2020/2025 | |||
Geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 22 | 22 | 20 | 1 | divers | divers | |||||||
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding | 254 | 249 | 75 | 9 | 12 | 45 | 59 | 30 | 14 | 9 | divers | divers | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||||||||
Projecten Oost Nederland | |||||||||||||
Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov) | 145 | 144 | 119 | 2 | 5 | 15 | 5 | divers | divers | ||||
Overige projecten | |||||||||||||
Nazorg gereedgekomen projecten | 1 | 2 | divers | divers | * | ||||||||
Afrondingen | |||||||||||||
Totaal uitvoeringsprgramma | |||||||||||||
Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma | ‒ 315 | ‒ 310 | ‒ 168 | ‒ 14 | ‒ 15 | ‒ 36 | ‒ 40 | ‒ 28 | ‒ 6 | ‒ 9 | |||
Afrekening voorschotten | 21 | 21 | 21 | ||||||||||
Programma Aanleg | |||||||||||||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
Budget Aanleg (MF 13.03.02) | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
Overprogrammering (-) |
*In het projectoverzicht van de voorjaarsnota 2024 was per abuis voor een aantal projecten een verkeerde stand opgenomen. De betreffende projecten zijn met een «*» aangegeven en de standen «vorig» zijn gecorrigeerd.
13.03.03 Optimalisering gebruik
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van infrastructuur bevorderen. Dit zijn maatregelen die door ProRail worden uitgevoerd.
Budget | Planning | ||
---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | |
Modal shift OVS | 9 | 9 | N.V.T. |
Totaal Optimalisering gebruik | 9 | 9 | |
Begroting (MF 13.03.03) | 9 | 9 |
13.03.04 Planning en studies personenvervoer
Budget | Planning | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling | |
Planning- en studiekosten van aanlegprogramma MF 13.03.01 | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten Decentraal Spoor (fase 2) | 11 | 11 | divers | ||
Grensoverschrijdend Spoorvervoer | 143 | 154 | divers | ||
Kleine projecten Personenvervoer | 97 | 95 | divers | * | |
Reizigerfonds | 3 | 3 | divers | * | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
Knooppunt Den Bosch | divers | ||||
Toekomstvast Spoor Zuid NL | 201 | 195 | divers | ||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Stadionpark Rotterdam | 139 | 135 | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Verduurzaming Dieselspoorlijnen | 98 | 98 | divers | ||
Quick scan decentraal spoor Gelderland | 12 | 11 | divers | ||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Multimodale knoop Schiphol | 146 | 142 | |||
Amsterdam Zuid 3e perron | 429 | 416 | |||
Projecten Noord Nederland | |||||
Nedersaksenlijn | 1 | 1 | |||
Meppel: Spoor- en perroncapaciteit | 79 | 77 | |||
Lelylijn | 3 | 3 | * | ||
HRMK Spoorbrug | 82 | 79 | * | ||
Overige projecten en reserveringen | |||||
Studie en innovatiebudget | 40 | 39 | * | ||
afrekening voorschotten | 20 | 20 | |||
Totaal planning en studies personenvervoer | |||||
Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma | 221 | 213 | |||
Programma Aanleg | |||||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | ‒ 75 | ‒ 74 | |||
Planning en studieuitgaven op MF 11 | 23 | 20 | |||
Begroting (MF 13.03.04) | 1.725 | 1.693 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Grensoverschrijdend spoorvervoer: De scope benodigd voor maatregelen bij het emplacement Eindhoven-Eindhoven Oost zijn onderdeel van onder het programma Grensoverschrijdend Spoorvervoer opgenomen deelproject Eindhoven-Düsseldorf. In verband met de raakvlakken met PHS en om de productstap Breda-Eindhoven tijdig mogelijk te maken, is deze scope en het bijbehorende budget ad € 17 miljoen overgeheveld naar deelproject PHS Eindhoven. Daarnaast is het budget verhoogd met € 2 miljoen in verband met het ontstane tekort op het deelproject Emmen-Rheine.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2024.
*In het projectoverzicht van de voorjaarsnota 2024 was per abuis voor een aantal projecten een verkeerde stand opgenomen. De betreffende projecten zijn met een «*» aangegeven en de standen «vorig» zijn gecorrigeerd.
13.03.05 Planning en studies goederenvervoer
Budget | Planning | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling | |
Planuitwerkingskosten van realisatieprogramma MF 13.03.02 | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Kleine projecten Goederenvervoer | 1 | 3 | Diversen | * | |
Overige projecten en reserveringen | |||||
Programma 740 treinen | 106 | 103 | Diversen | ||
Afrekening voorschotten | 2 | 2 | |||
Totaal programma planning en studies goederenvervoer | |||||
Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma | 315 | 310 | |||
Programma Aanleg | |||||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | 1 | 1 | |||
Begroting (MF 13.03.05) | 425 | 419 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
De budgettaire aanpassingen zijn mutaties voor verwerking van de loon- en prijsbijstelling 2024.
*In het projectoverzicht van de voorjaarsnota 2024 was per abuis voor een aantal projecten een verkeerde stand opgenomen. De betreffende projecten zijn met een «*» aangegeven en de standen «vorig» zijn gecorrigeerd.
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
De Staat betaalt volgens de contractuele overeenkomst met Infraspeed voor de beschikbaarheid van de HSL-Zuid infrastructuur, zoals deze door het consortium Infraspeed is ontworpen, gebouwd (enkel de bovenbouw) en wordt onderhouden (onder- en bovenbouw) tot en met 2031. Het contractbeheer, inclusief het verrichten van betalingen, wordt uitgevoerd door ProRail, met uitzondering van de rente- en belastingaanpassingen. ProRail ontvangt hiervoor een bijdrage van IenW.
Producten
Projectbudget | Kasbudget | Contractduur | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | later | start | einde |
Beschikbaarheidsvergoeding | 3.981 | 3.981 | 2.727 | 234 | 216 | 192 | 182 | 168 | 110 | 151 | 2006 | 2031 |
Rente- en belastingaanpassingen | ‒ 141 | ‒ 141 | ‒ 141 | |||||||||
Totaal | 3.840 | 3.840 | 2.586 | 234 | 216 | 192 | 182 | 168 | 110 | 151 | ||
Begroting (MF 13.04) | 3.840 | 3.840 | 2.586 | 234 | 216 | 192 | 182 | 168 | 110 | 151 |
13.07 Rente en aflossing
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de eenmalige uitgaven verantwoord die samenhangen met de afrekeningen van de incidentele Vennootschapsbelasting, dividendbelasting en herzienings-btw tussen ProRail en de Belastingdienst als gevolg van de voorgenomen omvorming van ProRail tot zbo. Over de achtergrond hiervan is de Kamer geïnformeerd bij de brieven van 11 december 2020 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 396, nr. 13) en 4 februari 2021 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 396, nr. 13). De begrote transitiebedragen zijn gebaseerd op transitie per 1 januari 2025. Na vaststelling van de wet en daarmee de transitiedatum worden deze bedragen herbezien door middel van een vaststellingsovereenkomst met de Belastingdienst.
Vanaf de begroting 2021 maakt de rente op leningen van ProRail onderdeel uit van artikel 13.02 'exploitatie, onderhoud en vernieuwing'.
Producten
13.09 Ontvangsten
Motivering
Dit artikelonderdeel bevat de verantwoording van de bijdragen van derde partijen rechtstreeks aan IenW voor spooruitgaven. ProRail int de gebruiksvergoeding van vervoerders en het grootste deel van de onderhoudsbijdragen van derde partijen, deze zijn daarom gesaldeerd met de uitgaven opgenomen in de begroting onder artikelonderdeel 13.02.
Producten
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Vergoedingen huidige concessieperiode | 191 | 303 | 148 | 150 | 153 | 126 |
Vergoedingen volgende concessieperiode | 47 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Terugbetaling voorschotten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen van derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Ontvangsten (MF 13.09) | 238 | 303 | 148 | 150 | 153 | 155 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Concessie NS
Tot en met 2024 betaalt NS jaarlijks een concessievergoeding aan de Staat voor de exploitatie van het Hoofdrailnet. Vanaf 2025 ontvangt NS jaarlijks een concessiesubsidie. De afspraken hierover zijn vastgelegd in de Concessie voor het Hoofdrailnet 2025-2033 (Kamerstuk 29984, nr. 1176).