Base description which applies to whole site

3.6 Artikel 37 Migratie

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 Migratie (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

9.418.106

‒ 1.096.583

8.321.523

     
 

Uitgaven

9.428.066

‒ 1.096.583

8.331.483

     

37.2

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

9.405.386

‒ 1.107.483

8.297.903

 

Bijdrage aan agentschappen

868.676

21.320

889.996

 

IND

783.888

21.320

805.208

 

DJI - Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

84.788

0

84.788

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

4.609.647

‒ 343.938

4.265.709

 

COA

4.223.010

‒ 292.938

3.930.072

 

NIDOS - opvang

386.637

‒ 51.000

335.637

 

Bijdrage aan medeoverheden

3.475.975

‒ 658.481

2.817.494

 

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

3.437.328

‒ 727.820

2.709.508

 

Samenwerkingsverbanden asielketen

22.547

28.053

50.600

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

16.100

41.286

57.386

 

Subsidies (regelingen)

56.701

‒ 1.263

55.438

 

Vluchtingenwerk Nederland

23.052

0

23.052

 

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

29.248

‒ 5.037

24.211

 

Internationale Organisatie voor Migratie (IOM)

2.713

0

2.713

 

Overige Subsidies

1.688

3.774

5.462

 

Opdrachten

394.387

‒ 125.121

269.266

 

Programma Keteninformatisering

9.501

0

9.501

 

Versterking vreemdelingenketen

154.076

‒ 94.716

59.360

 

Naturalisatie en inburgering

15.000

‒ 15.000

0

 

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

215.810

‒ 15.405

200.405

37.3

Terugkeer en bewaring vreemdelingen

22.680

10.900

33.580

 

Bijdrage aan agentschappen

8.595

2.000

10.595

 

DJI - Dienst vervoer en ondersteuning

8.595

2.000

10.595

 

Subsidies (regelingen)

10.103

‒ 600

9.503

 

REAN-regeling

6.557

‒ 1.600

4.957

 

Overige Subsidies

3.546

1.000

4.546

 

Opdrachten

3.982

9.500

13.482

 

Vreemdelingen vertrek

3.982

9.500

13.482

     
 

Ontvangsten

107.326

129.825

237.151

     

Budgetflex artikel 37: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 100%.

Toelichting

Mutaties Uitgaven

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Immigratie – en Naturalisatiedienst (IND)De kosten voor de vorming van de voorziening dwangsommen komen dit jaar hoger uit dan de beschikbare middelen voor de IND-begroting 2024. Hiervoor wordt de IND voor € 21 mln. gecompenseerd.

Centraal Orgaan opvang asielzoekers

  • De eerstejaars asieltoerekening aan Official Development Assistance (ODA) is bijgesteld naar aanleiding van de laatste raming Meerjaren Productie Prognose (MPP) 2024-II. Dit betekent een verlaging van € 44,2 mln. van de toerekening.

  • Op basis van de realisatie en de meest recente Meerjaren Productie Prognose (MPP 2024-II) is de instroom van asielzoekers op dit moment lager dan bij Voorjaarsnota de verwachting was. In 2024 wordt daarom het budget neerwaarts bijgesteld met € 221 mln.

  • Een overheveling van de COA opvangmiddelen voor € 20 mln. naar het onderdeel overige bijdrage aan medeoverheden met betrekking tot de verwachte kosten voor doorstroomlocaties.

Nidos -opvangOp basis van de realisatie en het aantal beschikbare opvangplekken wordt in 2024 het budget neerwaarts bijgesteld met € 51 mln.

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen (bijdrage aan medeoverheden)

  • Een aantal taken van gemeenten voor de opvang van Oekraïense ontheemden is compensabel uit het btw-compensatiefonds. Als beleidsverantwoordelijk departement heeft JenV dat bedrag ter dekking te storten in het fonds. JenV hevelt hiervoor € 51,7 mln. naar het ministerie van Financiën.

  • Het budget Oekraïense ontheemden is per saldo neerwaarts bijgesteld met € 676,1 mln. voor onder andere:

    • Op het gebied van de Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO), Particuliere Opvang Oekraïners (POO) en de transitiekosten ad € 624,1 mln. De instroom van ontheemden blijft achter bij de raming die gemaakt is op basis van de MPP in het voorjaar. De gemeenten maken hierdoor minder kosten voor de opvang dan geraamd.

    • Het neerwaarts bijstellen van de uitgaven aan de opvang Oekraïense ontheemden heeft een lagere afdracht aan het btw-compensatiefonds tot gevolg, dit leidt tot een meevaller van € 62,4 mln.

    • De veiligheidsregio’s maken meer kosten voor de eerste opvang van ontheemden. Dit leidt tot een tegenvaller van € 10,5 mln.

Samenwerkingsverbanden asielketen

  • Vanuit de spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe decentrale taak gekregen in het zoeken van opvangplekken Zij krijgen hiervoor € 15,3 mln. compensatie vanuit het gemeentefonds. En om de Provinciale Regietafels (PRT’s) te versterken in onder meer hun nieuwe taak rondom de spreidingswet wordt € 12,8 mln. beschikbaar gesteld aan het provinciefonds. 

  • Een technische correctie van € 56,1 mln. omdat de middelen voor spreidingswet bij Voorjaarsnota geboekt zijn op versterking vreemdelingen keten in plaats samenwerkingsverbanden asielketen. Met deze mutatie wordt dit rechtgezet.

Overige bijdrage aan medeoverheden

  • In het kader van het Programma Landelijke Vreemdelingen Voorziening worden via een SPUK-middelen uitgekeerd vanuit de JenV-begroting aan de betreffende gemeenten. Hiervoor wordt € 17,3 mln. overgeheveld vanuit het artikelonderdeel Versterking vreemdelingenketen.

  • Een overheveling van opvang-middelen voor € 20 mln. van het onderdeel COA met betrekking tot de verwachte kosten voor doorstroomlocaties.

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen (subsidies)Bij de afrekening van subsidies bleek dat er geen nabetaling nodig was in 2024, daardoor valt € 5 mln. vrij.

Versterking vreemdelingenketen

  • Voor de uitgaven voor grensprojecten 2024 en de uitgaven I+R straten capaciteit 2024 wordt € 9,6 mln. vanuit versterking vreemdelingenketen naar apparaatskosten geboekt.

  • Een technische correctie van € 56,1 mln. omdat de middelen voor spreidingswet bij Voorjaarsnota geboekt zijn op versterking vreemdelingenketen in plaats samenwerkingsverbanden asielketen. Met deze mutatie wordt dit rechtgezet.

  • In het kader van het Programma Landelijke Vreemdelingen Voorziening worden via een SPUK-middelen uitgekeerd vanuit de JenV-begroting aan de betreffende gemeenten. Hiervoor wordt € 17,3 mln. overgeheveld naar het artikelonderdeel Overige bijdrage aan medeoverheden.

  • Het restant saldo betreft een aantal kleine mutaties.

Naturalisatie en inburgeringHet invoeren van de verhoging van de taaleis naar niveau B1 voor naturalisatie heeft vertraging opgelopen. De middelen, ad € 15 mln., komen dit jaar niet tot besteding.

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen (opdrachten)Het budget Oekraïense Vluchtelingen is per saldo neerwaarts bijgesteld met € 15,4 mln. voor:

  • De pilot complexe business cases is bekostigd vanuit het het instrument bijdrage aan medeoverheden in plaats van het instrument opdrachten, hierdoor valt de € 25 mln. die op het instrument opdrachten stond gereserveerd vrij. Dit betreft een technische mutatie.

  • Voor de Regeling Medische zorg Ontheemden (RMO) is meer budget, ad € 9,4 mln., nodig door de gemiddeld gestegen zorgkosten per ontheemden.

  • Voor de gestegen kosten is € 0,6 mln. extra budget nodig voor tolkenkosten en € 0,2 voor overige opdrachten. Qua programma is een aantal verwachte onderzoeksuitgaven dit jaar niet gedaan wat leidt tot een meevaller van € 0,6 mln.

37.3 Terugkeer en bewaring vreemdelingen

Dit artikelonderdeel omvat een interne herschikking van € 7,9 mln. om het budget in overeenstemming te brengen met het juiste subartikel en een aantal kleinere posten.

Mutaties ontvangsten

  • Een meevaller van € 45,9 mln. bij de afrekening van Nidos over 2023. Het aantal gerealiseerde opvangplekken is lager dan geraamd.

  • Vanwege te hoog verleende voorschotten moeten gemeenten en veiligheidsregio’s bij de afrekening over 2023 van de opvang van Oekraïners € 83,9 mln. terugbetalen.

Licence