Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 223.040 | ‒ 23.621 | 199.419 |
Uitgaven | 82.861 | ‒ 10.307 | 72.554 | |
11.1 | Algemeen waterbeleid | 56.117 | ‒ 726 | 55.391 |
Opdrachten | 12.853 | ‒ 1.621 | 11.232 | |
Partners voor Water (HGIS) | 6.448 | 0 | 6.448 | |
Overige HGIS opdrachten | 1.554 | 0 | 1.554 | |
Regie Innovatie | 965 | ‒ 207 | 758 | |
Overige opdrachten | 3.886 | ‒ 1.414 | 2.472 | |
Subsidies (regelingen) | 21.574 | 50 | 21.624 | |
Overige HGIS subsidies | 6.898 | 0 | 6.898 | |
Partners voor Water 5 (HGIS) | 4.000 | 0 | 4.000 | |
NGF NL2120 | 9.583 | 0 | 9.583 | |
Overige subsidies | 1.093 | 50 | 1.143 | |
Bijdrage aan agentschappen | 17.141 | 221 | 17.362 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 16.501 | 60 | 16.561 | |
Bijdrage aan agentschap KNMI | 640 | 161 | 801 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 3.384 | ‒ 311 | 3.073 | |
NGF NL2120 | 2.984 | 0 | 2.984 | |
Overige bijdragen | 400 | ‒ 311 | 89 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.165 | 935 | 2.100 | |
Overige bijdragen | 1.165 | 935 | 2.100 | |
11.2 | Waterveiligheid | 2.432 | ‒ 999 | 1.433 |
Opdrachten | 2.432 | ‒ 999 | 1.433 | |
Waterveiligheid | 2.225 | ‒ 999 | 1.226 | |
Overige opdrachten | 207 | 0 | 207 | |
11.3 | Grote oppervlaktewateren | 895 | ‒ 138 | 757 |
Opdrachten | 895 | ‒ 138 | 757 | |
RWS Zuid-Westelijke Delta | 425 | 0 | 425 | |
Overige opdrachten | 470 | ‒ 138 | 332 | |
11.4 | Waterkwaliteit | 23.417 | ‒ 8.444 | 14.973 |
Opdrachten | 6.462 | ‒ 408 | 6.054 | |
Waarvan RWS (BOA) | 0 | 50 | 50 | |
Noordzee en oceanen | 2.118 | ‒ 173 | 1.945 | |
Overige opdrachten | 4.344 | ‒ 285 | 4.059 | |
Subsidies (regelingen) | 14.652 | ‒ 7.794 | 6.858 | |
NGF GPWT | 13.440 | ‒ 7.709 | 5.731 | |
Overige subsidies | 1.212 | ‒ 85 | 1.127 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 2.303 | ‒ 242 | 2.061 | |
Overige bijdragen | 2.303 | ‒ 242 | 2.061 | |
Ontvangsten | 250 | 0 | 250 | |
Toelichting
Onderstaand wordt op het niveau van financieel instrument, de verplichtingen en de ontvangsten een toelichting gegeven op de mutaties ten opzichte van de september suppletoire begroting 2024. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.
Verplichtingen
De verlaging van het verplichtingenbudget met € 23,6 miljoen wordt veroorzaakt door de hieronder toegelichte mutaties en:
– NGF Groeiplanwatertechnologie verplichtingenschuif: De verplichtingen voor pilot- en demonstratie projecten (- € 26,9 miljoen) kunnen pas later vastgelegd worden, omdat er vertraging is opgetreden bij de openstelling van de subsidieregeling en het beoordelen van de subsidieaanvragen. Het budget wordt met de tweede suppletoire begroting teruggegeven aan het generale beeld en in de eerste suppletoire begroting 2025 weer opgevraagd via de 100% eindejaarsmarge op de NGF-middelen.
– Blue Deal HGIS verplichtingenschuif: Vanwege een administratieve correctie wordt de aangegane verplichting richting het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor € 7,0 miljoen in 2024 vastgelegd. Deze verplichtingenruimte komt voor € 6,0 miljoen uit de jaren 2025-2027 en voor € 1,0 miljoen uit opdrachten en internationale bijdragen.
Uitgaven
1 Algemeen Waterbeleid
De uitgavemutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.
2 Waterveiligheid
De uitgavemutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.
3 Grote oppervlaktewateren
De uitgavemutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.
4 Waterkwaliteit
Subsidies
Per saldo is het budget voor subsidies in 2024 met ‒ € 7,8 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door:
– NGF Groeiplan Watertechnologie kasschuif: Er wordt voor ‒ € 7,7 miljoen met de tweede suppletoire begroting teruggegeven aan het generale beeld en dit zal in de eerste suppletoire begroting in 2025 weer opgevraagd worden via de 100% eindejaarsmarge op de NGF-middelen. Door de vertraging in het openstellen van de subsidieregeling (onderdeel van het NGF project) worden de verplichtingen later vastgelegd en de kas later uitgegeven.
– Het restant wordt verklaard door diverse kleine mutaties (- € 0,1 miljoen).
Ontvangsten
Er hebben geen ontvangstenmutaties plaatsgevonden op dit artikel.