Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 240.250 | 25.000 | 265.250 |
Uitgaven | 368.526 | 13.095 | 381.621 |
Subsidies (regelingen) | 2.420 | 0 | 2.420 |
Smart Industry (subsidie) | 420 | 420 | |
Thematisch Technology Transfer | 2.000 | 2.000 | |
Leningen | 356.554 | 13.095 | 369.649 |
Startups / MKB financiering | |||
Volledig revolverend | |||
Fund to Fund | 11.905 | ‒ 11.905 | 0 |
ROM's | 3.059 | 3.059 | |
Dutch Future Fund | 12.584 | 12.584 | |
Deep Tech Fund | 70.000 | 70.000 | |
Fonds Alternatieve Financiering | 25.907 | 25.907 | |
Economische Veiligheid Fonds | 100.000 | 100.000 | |
European Tech Champions Initiative (ETCI) | 10.000 | 10.000 | |
SecFund | 0 | 25.000 | 25.000 |
Deels revolverend | |||
Innovatiekrediet | 53.000 | 53.000 | |
Risicokapitaal SEED | 41.000 | 41.000 | |
Vroege fase / informal investors | 20.998 | 20.998 | |
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | |||
Met vermogensbehoud | |||
Onco research | 3.100 | 3.100 | |
Smart Industry (leningen) | 279 | 279 | |
Thematische Technology Transfer | 4.500 | 4.500 | |
Regmed | 222 | 222 | |
Bijdrage aan agentschappen | 9.552 | 0 | 9.552 |
Bijdrage RVO.nl | 9.552 | 9.552 | |
Ontvangsten | 79.271 | 0 | 79.271 |
ROM's | 32.412 | 32.412 | |
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | 768 | 768 | |
Smart industry | 91 | 91 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 240.250 | 25.000 | 265.250 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | |
waarvan overige verplichtingen | 240.250 | 25.000 | 265.250 |
Budgetflexibiliteit
De budgetflexibiliteit naar aanleiding van de wijzigingen uit de 2e suppletoire begroting is ongeveer 6,7%. Dit betekent dat 93,3% van het beschikbare kasbudget op artikel 3 van de EZK-begroting juridisch verplicht is. Van de 6,7% van de flexibele budgetten is 6,7% bestuurlijk gebonden. Deze 6,7% aan bestuurlijk verplichte budgetten betreft de overheveling van het ministerie van Defensie ten behoeve van het Security Fund.
Vergeleken met de stand uit de 1e suppletoire begroting 2024 is het percentage (in procentpunten) juridisch verplicht gestegen met 37,3%. Dit komt onder andere doordat er bij de September Suppletoire Begroting een groot deel van de middelen uit 2024 naar latere jaren zijn geschoven als gevolg van de herijking van alle ramingen op het Toekomstfonds. Hierdoor is ook het percentage van bestuurlijk gebonden budgetten gedaald van 17% bij de 1e suppletoire begroting 2024 naar 6,7%. Het percentage voor de beleidsmatig gereserveerde budgetten is met 27% procent punten gedaald ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024.
Toelichting
Verplichtingen
Ten opzichte van de stand in de Suppletoire Begroting September is het verplichtingenbudget voor artikel 3 van de EZK-begroting opgehoogd met € 25 mln. Dit als gevolg van een overheveling vanuit het Ministerie van Defensie om invulling te geven aan de strategische samenwerking met de industrie wordt het reeds door het Ministerie van Defensie aan het Parlement aangekondigde Security Fund opgericht bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). Omdat het Ministerie van Economische Zaken (en Klimaat) aandeelhouder is van de BOM en de juridische grondslag heeft wordt het startkapitaal van € 25 mln overgeheveld van het Ministerie van Defensie teneinde het als een subsidie uit te keren aan de BOM.
Uitgaven
Leningen
Fund to Fund
Onder het instrument Fund to Fund valt de bijdrage van EZK aan het Dutch Venture Initiative (DVI) en Dutch Venture Initiative II (DVI II). Op basis van de huidige uitvoeringsinformatie en prognoses wordt het geraamde kasbuget voor 2024 voor de bijdrage vanuit EZ aan DVI I en DVI II niet volledig uitgeput. Dit omdat er wordt gesaldeerd met de uitgaven en ontvangsten bij de uitvoerende ROM OostNL en het Europees Investeringsfonds (EIF) waardoor er minder kasbudget opgevraagd wordt om de volledige investering in DVI en DVI II te doen. Om een realistisch beeld van de uitgaven op de EZK-begroting te schetsen wordt de verwachte onderuitputting van € 11,9 mln afgeboekt bij de 2e suppletoire Begroting.
SecFund
Om invulling te geven aan de strategische samenwerking met de industrie wordt het reeds door het Ministerie van Defensie aan het Parlement aangekondigde Security Fund opgericht bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). Omdat het Ministerie van Economische Zaken (en Klimaat) aandeelhouder is van de BOM en de juridische grondslag heeft wordt het startkapitaal van € 25 mln overgeheveld van het Ministerie van Defensie teneinde het als een subsidie uit te keren aan de BOM. Het kasbudget van artikel 3 is met deze overheveling met € 25 mln opgehoogd.