Base description which applies to whole site

3.3 Beleidsartikel 3 Toekomstfonds

Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 Toekomstfonds (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

240.250

25.000

265.250

    

Uitgaven

368.526

13.095

381.621

    

Subsidies (regelingen)

2.420

0

2.420

Smart Industry (subsidie)

420

 

420

Thematisch Technology Transfer

2.000

 

2.000

    

Leningen

356.554

13.095

369.649

Startups / MKB financiering

   

Volledig revolverend

   

Fund to Fund

11.905

‒ 11.905

0

ROM's

3.059

 

3.059

Dutch Future Fund

12.584

 

12.584

Deep Tech Fund

70.000

 

70.000

Fonds Alternatieve Financiering

25.907

 

25.907

Economische Veiligheid Fonds

100.000

 

100.000

European Tech Champions Initiative (ETCI)

10.000

 

10.000

SecFund

0

25.000

25.000

Deels revolverend

   

Innovatiekrediet

53.000

 

53.000

Risicokapitaal SEED

41.000

 

41.000

Vroege fase / informal investors

20.998

 

20.998

Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek

   

Met vermogensbehoud

   

Onco research

3.100

 

3.100

Smart Industry (leningen)

279

 

279

Thematische Technology Transfer

4.500

 

4.500

Regmed

222

 

222

    

Bijdrage aan agentschappen

9.552

0

9.552

Bijdrage RVO.nl

9.552

 

9.552

    

Ontvangsten

79.271

0

79.271

ROM's

32.412

 

32.412

Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek

768

 

768

Smart industry

91

 

91

Tabel 15 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

240.250

25.000

265.250

waarvan garantieverplichtingen

0

 

0

waarvan overige verplichtingen

240.250

25.000

265.250

Budgetflexibiliteit

De budgetflexibiliteit naar aanleiding van de wijzigingen uit de 2e suppletoire begroting is ongeveer 6,7%. Dit betekent dat 93,3% van het beschikbare kasbudget op artikel 3 van de EZK-begroting juridisch verplicht is. Van de 6,7% van de flexibele budgetten is 6,7% bestuurlijk gebonden. Deze 6,7% aan bestuurlijk verplichte budgetten betreft de overheveling van het ministerie van Defensie ten behoeve van het Security Fund.

Vergeleken met de stand uit de 1e suppletoire begroting 2024 is het percentage (in procentpunten) juridisch verplicht gestegen met 37,3%. Dit komt onder andere doordat er bij de September Suppletoire Begroting een groot deel van de middelen uit 2024 naar latere jaren zijn geschoven als gevolg van de herijking van alle ramingen op het Toekomstfonds. Hierdoor is ook het percentage van bestuurlijk gebonden budgetten gedaald van 17% bij de 1e suppletoire begroting 2024 naar 6,7%. Het percentage voor de beleidsmatig gereserveerde budgetten is met 27% procent punten gedaald ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024.

Toelichting

Verplichtingen

Ten opzichte van de stand in de Suppletoire Begroting September is het verplichtingenbudget voor artikel 3 van de EZK-begroting opgehoogd met € 25 mln. Dit als gevolg van een overheveling vanuit het Ministerie van Defensie om invulling te geven aan de strategische samenwerking met de industrie wordt het reeds door het Ministerie van Defensie aan het Parlement aangekondigde Security Fund opgericht bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). Omdat het Ministerie van Economische Zaken (en Klimaat) aandeelhouder is van de BOM en de juridische grondslag heeft wordt het startkapitaal van € 25 mln overgeheveld van het Ministerie van Defensie teneinde het als een subsidie uit te keren aan de BOM.

Uitgaven

Leningen

Fund to Fund

Onder het instrument Fund to Fund valt de bijdrage van EZK aan het Dutch Venture Initiative (DVI) en Dutch Venture Initiative II (DVI II). Op basis van de huidige uitvoeringsinformatie en prognoses wordt het geraamde kasbuget voor 2024 voor de bijdrage vanuit EZ aan DVI I en DVI II niet volledig uitgeput. Dit omdat er wordt gesaldeerd met de uitgaven en ontvangsten bij de uitvoerende ROM OostNL en het Europees Investeringsfonds (EIF) waardoor er minder kasbudget opgevraagd wordt om de volledige investering in DVI en DVI II te doen. Om een realistisch beeld van de uitgaven op de EZK-begroting te schetsen wordt de verwachte onderuitputting van € 11,9 mln afgeboekt bij de 2e suppletoire Begroting.

SecFund

Om invulling te geven aan de strategische samenwerking met de industrie wordt het reeds door het Ministerie van Defensie aan het Parlement aangekondigde Security Fund opgericht bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). Omdat het Ministerie van Economische Zaken (en Klimaat) aandeelhouder is van de BOM en de juridische grondslag heeft wordt het startkapitaal van € 25 mln overgeheveld van het Ministerie van Defensie teneinde het als een subsidie uit te keren aan de BOM. Het kasbudget van artikel 3 is met deze overheveling met € 25 mln opgehoogd.

Licence