Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties suppletoire begroting september(2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 487.183 | ‒ 246.933 | 240.250 |
Uitgaven | 715.086 | ‒ 346.560 | 368.526 |
Subsidies (regelingen) | 4.593 | ‒ 2.173 | 2.420 |
Smart Industry (subsidie) | 420 | 420 | |
Thematisch Technology Transfer | 4.173 | ‒ 2.173 | 2.000 |
Leningen | 690.262 | ‒ 333.708 | 356.554 |
Volledig revolverend | |||
Fund to Fund | 84.864 | ‒ 72.959 | 11.905 |
ROM's | 13.849 | ‒ 10.790 | 3.059 |
Dutch Future Fund | 12.584 | 12.584 | |
Deep Tech Fund | 50.000 | 20.000 | 70.000 |
Fonds Alternatieve Financiering | 25.907 | 25.907 | |
Economische Veiligheid Fonds | 100.000 | 100.000 | |
European Tech Champions Initiative (ETCI) | 78.100 | ‒ 68.100 | 10.000 |
Deels revolverend | |||
Innovatiekrediet | 120.734 | ‒ 67.734 | 53.000 |
Risicokapitaal SEED | 104.058 | ‒ 63.058 | 41.000 |
Vroege fase / informal investors | 57.235 | ‒ 36.237 | 20.998 |
Start ups / MKB | 825 | ‒ 825 | 0 |
Q4C | 9.689 | ‒ 9.689 | 0 |
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | |||
Met vermogensbehoud | |||
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | 5.893 | ‒ 5.893 | 0 |
Onco research | 8.726 | ‒ 5.626 | 3.100 |
Smart Industry (leningen) | 279 | 279 | |
Thematische Technology Transfer | 9.519 | ‒ 5.019 | 4.500 |
RegMed XB | 8.000 | ‒ 7.778 | 222 |
Bijdrage aan agentschappen | 20.231 | ‒ 10.679 | 9.552 |
Bijdrage RVO.nl | 20.231 | ‒ 10.679 | 9.552 |
Ontvangsten | 149.900 | ‒ 70.629 | 79.271 |
ROM's | 30.000 | 2.412 | 32.412 |
Fund to Fund | 80.550 | ‒ 80.550 | 0 |
DVI II | 9.050 | ‒ 9.050 | 0 |
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | 768 | 768 | |
Smart industry | 0 | 91 | 91 |
Innovatiekredieten | 20.000 | 13.000 | 33.000 |
SEED | 10.300 | 2.700 | 13.000 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties suppletoire begroting september(2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 487.183 | ‒ 246.933 | 240.250 |
waarvan garantieverplichtingen | |||
waarvan overige verplichtingen | 487.183 | ‒ 246.933 | 240.250 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget in 2024 is verlaagd met € 246,9 mln. Dit is als gevolg van de herijking van alle ramingen op het Toekomstfonds. De voornaamste aanpassingen op het verplichtingenbudget in 2024 hebben plaatsgevonden op het Innovatiekrediet (€ -133,8 mln), Vroegefasefinanciering (€ -28,4 mln), Fund to Fund (€ -23,0 mln), SEED (€ -13,7 mln), en de bijdrage aan RVO (€ -10,6 mln). Dit verplichtingenbudget is naar latere jaren in de begroting binnen het Toekomstfonds geschoven.
Uitgaven
Leningen
Fund to Fund
Doordat de ontvangsten op DVI I en DVI II worden gesaldeerd bij de uitvoerder OostNL en de investeerder EIF zijn er minder uitgaven benodigd om de volledige investering van € 130 mln in DVI I en € 100 mln in DVI II te doen. Dit omdat de ontvangsten bij EIF en OostNL direct weer worden ingezet om nieuwe uitgaven te doen in DVI I en II: de ROM saldeert de ontvangsten met de uitgaven. Hierdoor is er minder kasbudget benodigd dan initieel geraamd. Door het revolverende karakter van het Toekomstfonds en dit instrument worden de middelen naar achteren geschoven om dit aan te laten sluiten op de nieuwe ontvangstenraming.
ROM's
Voor de kapitaalverstrekking aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zullen in 2026 nog enkele kapitaalstortingen plaatsvinden. De gereserveerde middelen hiervoor (€ 10 mln) worden daarom naar 2026 geschoven. Hiernaast zijn er middelen beschikbaar gesteld voor de beheersvergoeding voor de ROM's omtrent de Corona Overbruggingsleningen (COLs) voor de jaren 2024-2027.
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek
Een deel van het budget van het originele buffer instrument van het onderzoeksdeel van het Toekomstfonds wordt ingezet voor de 3e tender van de TTT-regeling. Voor het onderzoeksdeel is geen buffer meer nodig omdat deze afloopt.
Onco research
De capital calls van Oncode hebben een ander ritme over de jaren heen dan bij aanvang is geraamd. Met deze kasschuif wordt de raming realistischer gemaakt.
Thematische Technology Transfer
Voor de 3e tender van de TTT wordt het budget in het juiste ritme gezet. In deze schuif worden er middelen van na 2029 naar voren gehaald.
RegMed XB
De subsidiemodule generatieve geneeskunde is opgesteld en wordt deze zomer opengezet. Hiermee kan er een definitieve raming worden gemaakt. Dit betreft een kasschuif waarmee de middelen in het goede ritme worden gezet aan de hand van die raming.
Deep Tech Fund
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de uitfinanciering van het Deep Tech Fund aangepast op basis van de verwachtte capital calls van Invest-NL. Dit doordat follow-on investeringen sneller volgen dan initieel geraamd doordat bedrijven en fondsen waar sinds 2022 in is geïnvesteerd sneller groeien dan verwacht.
European Tech Champions Initiative (ETCI)
Om aan te sluiten op de capital calls van het Europees Investeringsfonds (EIF) worden de resterende kasmiddelen van de initiele € 100 mln verdeeld over de jaren 2024 tot en met 2027.
Innovatiekrediet
Dit betreft een kasschuif om de middelen in het juiste ritme te zetten. In deze schuif worden middelen naar jaren geboekt die na 2029 zijn. Tevens wordt het overschot op het Innovatiekrediet, ontstaan door extra ontvangsten en meevallers in de uitgaven van afgelopen jaar, ingezet voor de 3e tender van de TTT-regeling.
Risicokapitaal Seed
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de SEED aangepast op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van RVO.
Vroege fase/ informal investors
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de Vroegefasefinanciering (VFF) aangepast op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van RVO en NWO-TTW.
Bijdragen Baten-Lastendiensten
Bijdrage RVO.nl
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is het budget voor de bijdrage aan RVO naar beneden bijgesteld op basis van de verwachtte kosten in de komende jaren voor de uitvoering van de regelingen op het Toekomstfonds die bij RVO zijn belegd.
Ontvangsten
Fund to Fund
De ontvangsten voor DVI I worden gesaldeerd bij de uitvoerder OostNL en de investeerder EIF. Hierdoor zijn de ontvangsten op de investeringen binnen het Dutch Venture Initiative I nog niet teruggekomen naar de EZ-begroting. De ontvangsten binnen EIF en OostNL worden opnieuw ingezet voor additionele investeringen in DVI I waardoor ook de uitgaven lager zijn. Om inzichtelijk te houden dat er nog ontvangsten terug moeten komen op DVI I, ten minste € 130 mln, worden alle ontvangsten in de huidige begroting naar 2029 geschoven.
DVI II
De ontvangsten voor DVI II worden gesaldeerd bij de uitvoerder OostNL en de investeerder EIF. Hierdoor zijn de ontvangsten op de investeringen binnen het Dutch Venture Initiative II nog niet teruggekomen naar de EZ-begroting. De ontvangsten binnen EIF en OostNL worden opnieuw ingezet voor additionele investeringen in DVI II waardoor ook de uitgaven lager zijn. Om inzichtelijk te houden dat er nog ontvangsten terug moeten komen op DVI II, ten minste € 100 mln, worden alle ontvangsten in de huidige begroting naar 2029 geschoven.
Innovatiekredieten
De ontvangstenraming voor het gedeelte Klinische projecten (KP) wordt geactualiseerd en daarmee opgehoogd. De hoger geraamde ontvangsten voor het KP gedeelte wordt deels ingezet om de naar beneden bijgestelde ontvangsten van het Technische projecten gedeelte op te vangen. Het resterende deel van de hogere ontvangsten voor het KP gedeelte wordt op startups/mkb geplaatst om beschikbaar te blijven binnen het bedrijvendeel van het toekomstfonds.