14 | Regionale infrastructuur en bereikbaarheidsprogramma's | Ontwerp-begroting 2025 (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 174.089 | 0 | 174.089 | 133.485 | 307.574 | 200.203 | 68.687 | 42.337 | ‒ 36.584 | ‒ 102.259 | |
Uitgaven | 597.904 | 0 | 597.904 | ‒ 45.129 | 552.775 | 174.341 | 76.225 | 56.691 | ‒ 25.590 | ‒ 102.259 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||||||||
14.01 | Regionale infrastructuur | 80.970 | 0 | 80.970 | ‒ 72.490 | 8.480 | ‒ 32.962 | 9.521 | 4.354 | 3.994 | ‒ 687 |
14.01.02 | Planning en studies prg reg/lok | 72.391 | 0 | 72.391 | ‒ 64.161 | 8.230 | ‒ 7.100 | 1.983 | ‒ 10.000 | ‒ 7.000 | ‒ 2.000 |
14.01.03 | Aanleg reg/lok | 8.579 | 0 | 8.579 | ‒ 8.329 | 250 | ‒ 25.862 | 7.538 | 14.354 | 10.994 | 1.313 |
14.03 | Bereikbaarheidsprogramma's | 516.934 | 0 | 516.934 | 27.361 | 544.295 | 207.303 | 66.704 | 52.337 | ‒ 29.584 | ‒ 101.572 |
14.03.01 | Concrete bereikbaarheidsprojecten | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03.02 | Regionaal Mobiliteitsprojecten | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03.03 | Ruimtelijke economisch programma | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03.04 | Woningbouw op korte termijn | 217.915 | 0 | 217.915 | ‒ 68.191 | 149.724 | 75.948 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03.05 | Mobiliteitspakketten | 299.019 | 0 | 299.019 | 95.545 | 394.564 | 131.355 | 66.704 | 52.337 | ‒ 29.584 | ‒ 101.572 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.09 | Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingenophoging van € 133,5 miljoen in 2025 wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– De technische verwerking van het saldo over 2024 (€ 201,2 miljoen). Dit betekent dat per saldo verplichtingenbudget van 2024 naar 2025 is geschoven. Dit komt door verplichtingenophogingen in 2024 op artikelonderdeel 14.01 Regionale Infrastructuur en op artikelonderdeel 14.03 Bereikbaarheidsprogramma's. De saldomutaties zijn nader toegelicht onder de uitgaven.
– Verder zijn diverse verplichtingenschuiven doorgevoerd waardoor in 2025 het verplichtingenkader per saldo wordt verlaagd (- € 60,4 miljoen). De aard van de verplichtingenschuiven hangen vaak samen met de actualisatie van de programma's. Deze zijn nader toegelicht onder de uitgaven.
– Daarnaast heeft er een overboeking plaatsgevonden naar HXII ten behoeve van de Brede Doeluitkering (BDU) voor de Rijksbijdrage aan de studiekosten van de Vlietlijn (- € 7,5 miljoen).
Uitgaven
Realistisch Ramen Mobiliteitsfonds
Bij de eerste suppletoire begroting 2025 is er net zoals de vorige begrotingsstukken kritisch gekeken naar de uitgavenramingen op alle artikelen, zo ook op artikel 14. Hierdoor is de programmering bij de verschillende artikelonderdelen op artikel 14 geactualiseerd. Dit wordt toegelicht onder de kopjes 'actualisering programmering'.
14.01 Regionale Infrastructuur
Het budget op dit artikelonderdeel is in 2025 met € 72,5 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo over 2024 (€ 5,5 miljoen), de overboeking naar HXII voor de Rijksbijdrage aan de studiekosten van de Vlietlijn (- € 7,5 miljoen) en de actualisering van de programmering (- € 70,5 miljoen).
Saldo 2024
In 2025 is het voordelig saldo uit 2024 (€ 5,5 miljoen) technisch verwerkt. Dit betekent dat er in 2024 € 5,5 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Dit is met name veroorzaakt door een vertraging op planning en studies voor het project Rotterdam HOV (€ 5 miljoen). Het saldo wordt in 2025 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisering van de programmering
De actualisering van de programmering op artikelonderdeel 14.01 leidt tot een afname van € 70,5 miljoen in 2025. Dit wordt veroorzaakt door budgetneutrale schuiven op dit artikelonderdeel. Hierbij gaat het om de volgende schuiven naar aanleiding van de de geactualiseerde financiële meerjarenplanning van ProRail ten behoeve van de Ontwerpbegroting 2026:
– OV Amsterdam-Haarlemmermeer (- € 32,7 miljoen);
– Rotterdam HOV (- € 10 miljoen);
– Randstadrail/Metronet Rotterdam (- € 10 miljoen);
– Stedelijk OV Den Haag/Rotterdam (- € 9,5 miljoen);
– HOV netwerk Zuid-Holland- Noord (- € 8,3 miljoen).
14.03 Bereikbaarheidsprogramma's
Het budget op dit artikelonderdeel is in 2025 met € 27,4 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo over 2024 (€ 24,1 miljoen) en de actualisering van de programmering (€ 3 miljoen).
Saldo 2024
In 2025 is het voordelig saldo uit 2024 (€ 24,1 miljoen) technisch verwerkt. Dit betekent dat er in 2024 € 24,1 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Dit is veroorzaakt doordat de beleidsdirecties en uitvoeringsorganisaties minder hebben besteed dan initieel geraamd in het kader van de woningbouw middelen (€ 24,1 miljoen). Het saldo wordt in 2025 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisering van de programmering
De actualisering van de programmering op artikelonderdeel 14.03 leidt tot een toename van € 3 miljoen in 2025. Dit wordt veroorzaakt door budgetneutrale schuiven op dit artikelonderdeel in het kader van de woningbouwmiddelen. Het budget voor de SPUK-regelingen is bij aanvang over te veel jaren verdeeld. Op grond van de regeling worden de totale bedragen in de periode tot en met 2028 verdeeld, in plaats van tot en met 2032.
14.09 Ontvangsten
Er hebben zich op de ontvangsten geen mutaties voorgedaan bij Voorjaarsnota 2025.