Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 19.975.561 | 0 | 19.975.561 | 54.966.460 | 74.942.021 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | 109.874 |
Uitgaven | 14.783.893 | 0 | 14.783.893 | 2.999.700 | 17.783.593 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | 109.874 |
Garanties | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 |
Regeling Bijzondere Financieringen | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 |
Leningen | 14.200.000 | 0 | 14.200.000 | 0 | 14.200.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lening TenneT | 14.200.000 | 0 | 14.200.000 | 0 | 14.200.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 4.704 | 0 | 4.704 | 0 | 4.704 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.985 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 4.704 | 0 | 4.704 | 0 | 4.704 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.985 |
Opstart Invest International | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking | 574.000 | 0 | 574.000 | 3.000.000 | 3.574.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100.000 |
Kapitaalinjectie TenneT | 0 | 0 | 0 | 3.000.000 | 3.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aan-/verkoop vermogenstitels | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100.000 |
Kapitaalinjectie Invest-NL | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie Invest International | 144.000 | 0 | 144.000 | 0 | 144.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie regionale netbeheerders | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 5.169 | 0 | 5.169 | ‒ 300 | 4.869 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | 4.869 |
NLFI | 5.169 | 0 | 5.169 | ‒ 300 | 4.869 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | 4.869 |
Ontvangsten | 1.812.752 | 0 | 1.812.752 | 98.803 | 1.911.555 | ‒ 347.882 | ‒ 114.911 | ‒ 92.000 | ‒ 45.000 | 2.772.992 |
Garanties | 1.000 | 0 | 1.000 | 3.000 | 4.000 | 33.000 | 75.000 | 115.000 | 157.000 | 189.000 |
Premieontvangsten garantie TenneT | 0 | 0 | 0 | 3.000 | 3.000 | 33.000 | 75.000 | 115.000 | 157.000 | 188.000 |
Premieontvangsten garantie KLM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Premieontvangsten Gasunie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Premieontvangsten garantie FMO | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.000 |
Leningen | 743.252 | 0 | 743.252 | ‒ 115.134 | 628.118 | ‒ 158.882 | ‒ 12.911 | 0 | 0 | 1.632.492 |
Renteontvangsten lening KLM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossing lening KLM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Renteontvangsten lening TenneT | 743.252 | 0 | 743.252 | ‒ 115.134 | 628.118 | ‒ 158.882 | ‒ 12.911 | 0 | 0 | 1.632.492 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking | 1.064.000 | 0 | 1.064.000 | 210.937 | 1.274.937 | ‒ 222.000 | ‒ 177.000 | ‒ 207.000 | ‒ 202.000 | 947.000 |
Aan-/verkoop vermogenstitels | 0 | 0 | 0 | 409.737 | 409.737 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100.000 |
Dividenden staatsdeelnemingen | 964.000 | 0 | 964.000 | ‒ 198.800 | 765.200 | ‒ 222.000 | ‒ 177.000 | ‒ 207.000 | ‒ 202.000 | 847.000 |
Winstafdracht DNB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: Griekse inkomsten SMP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: rente-inkomsten ESM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.500 |
NLFI | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.500 |
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 19.975.561 | 0 | 19.975.561 | 54.966.460 | 74.942.021 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | 109.874 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 51.966.760 | 51.966.760 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie FMO | 0 | 0 | 0 | ‒ 33.240 | ‒ 33.240 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie TenneT | 0 | 0 | 0 | 52.000.000 | 52.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 19.975.561 | 0 | 19.975.561 | 2.999.700 | 22.975.261 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | 109.874 |
Lening KLM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lening SRH | ‒ 8.332 | 0 | ‒ 8.332 | 0 | ‒ 8.332 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lening TenneT | 19.400.000 | 0 | 19.400.000 | 0 | 19.400.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie TenneT | 0 | 0 | 0 | 3.000.000 | 3.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verwerving vermogenstitels | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100.000 |
Kapitaalinjectie Invest-NL | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie Invest International | 144.000 | 0 | 144.000 | 0 | 144.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie regionale netbeheerders | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige betalingsverplichtingen | 9.893 | 0 | 9.893 | ‒ 300 | 9.593 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | 9.874 |
2025 | |
---|---|
juridisch verplicht | 82,0% |
bestuurlijk gebonden | 18,0% |
beleidsmatig gereserveerd | 0,0% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0,0% |
Toelichting
Budgetflexibiliteit
De uitgaven op artikel 3 zijn in 2025 voor 82% juridisch verplicht en voor 18% bestuurlijk gebonden. De juridisch verplichte uitgaven bestaan voornamelijk uit de lening aan TenneT, (een deel van) de kapitaalinjecties aan Invest-NL en de afdrachten Staatsloterij. De bestuurlijk gebonden uitgaven bestaan vooral uit de gereserveerde kapitaastorting TenneT en de kapitaalinjecties aan Invest International.
Kapitaalinjectie Invest International en Invest-NL
De kapitaalinjecties voor Invest International zijn bestuurlijk gebonden. Na goedkeuring van de concrete aanvragen voor de kapitaalinjecties door Invest International wordt de verplichting juridisch vastgelegd. De kapitaalinjecties voor Invest-NL zijn grotendeels juridisch verplicht. Voor beide instellingen geldt dat de kapitaalinjecties naar verwachting nodig zijn om hun activiteiten uit te voeren.
Afdrachten Staatsloterij
De afdrachten Staatsloterij (uitgaven en ontvangsten) zijn 100% juridisch verplicht op basis van de Wet op de Kansspelen (WOK).
Verplichtingen
Garantieverplichtingen
Garantie FMO
De uitstaande garantie (USD 16 mld.) wordt naar beneden bijgesteld met € 33,2 mln. aan de hand van de EUR-USD wisselkoers per 1 maart 2025. De garantie is in USD ten opzichte van de Rijksbegroting in EUR. Aangezien de koers van de euro ten opzichte van de dollar is gestegen, daalt de waarde van deze garantie.
Garantie TenneT
De financieringsbehoefte van TenneT Nederland werd voorheen ingevuld met een combinatie van eigen vermogen en vreemd vermogen (ofwel schuld). Door de grote investeringsagenda neemt de financieringsbehoefte fors toe. Om te zorgen dat TenneT Nederland deze investeringsopgave kan financieren, heeft het kabinet besloten een garantie af te geven. Daarmee kan TenneT Nederland leningen aantrekken met dezelfde kredietwaardigheid als de Nederlandse staat (AAA). Als gevolg hiervan kan TenneT Nederland meer en goedkoper schuld ophalen op de kapitaalmarkt. In 2025 bedraagt het schuldplafond van de garantie € 52 mld. Over de garantie zal de Staat jaarlijks premie ontvangen.
Verplichtingen en uitgaven
Overige verplichtingen
Kapitaalinjectie TenneT
In totaal is een reservering van € 7,3 mld. voor kapitaalstortingen in TenneT Duitsland opgenomen. Hiervan is € 3,0 mld. opgenomen op de Financiënbegroting, de overige € 4,3 mld. is op de Aanvullende Post gereserveerd. De gehele reservering moet worden gezien als een last resort maatregel, die zal worden gebruikt in het onverwachte geval dat de deelname van private investeerders niet voldoende is om de gehele kapitaalbehoefte in te vullen. Het kabinet acht een deelname van private investeerders in TenneT Duitsland de beste structurele oplossing voor het invullen van de kapitaalbehoefte van TenneT Duitsland.
Ontvangsten
Garanties
Premieontvangsten TenneT
De Staat ontvangt als garantieverstrekker garantiepremie voor het verstrekken van de garantie aan TenneT Nederland. De premie wordt betaald over alle schuld die TenneT nieuw heeft aangetrokken onder de garantie en wordt gelijkgesteld aan het verwachte financieringsvoordeel dat TenneT krijgt door het verstrekken van de garantie.
Leningen
Renteontvangsten Lening TenneT
De raming van de renteontvangsten op de lening aan TenneT wordt bijgesteld aan de hand van de meest recente inzichten ten aanzien van het betaalritme waarmee TenneT de rente op leningsfaciliteit voldoet en de hoogte van de rente.
Vermogensverschaffing/-onttrekking
Aan-/verkoop vermogenstitels
De verwachte ontvangsten worden met € 409,7 mln. naar boven bijgesteld, als gevolg van de verkoopopbrengst door het lopende verkoopprogramma van aandelen ABN AMRO tot en met maart 2025.
Dividenden staatsdeelnemingen
De dividendraming van de niet-financiële staatsdeelnemingen wordt aangepast als gevolg van de huidige marktomstandigheden. Er worden per saldo hogere ontvangsten verwacht, onder meer de winst van Schiphol valt de komende jaren hoger uit dan was geraamd in de begroting. Wel is het dividenduitkeringspercentage van Schiphol verlaagd, om Schiphol een gezonde financiële positie te laten behouden, gegeven haar grote investeringsagenda.
Voor de financiële staatsdeelnemingen worden lagere ontvangsten verwacht, onder andere door de afbouw van het belang in ABN AMRO. Hierdoor wordt over minder aandelen dividend ontvangen.
Per saldo voor zowel de financiële als niet-financiële staatsdeelnemingen betreft het in 2025 een bijstelling naar beneden van circa € 199 mln.