1 | Investeren in waterveiligheid | StandOntwerpBegroting(1) | MutatiesVia NvW'enAmendementen(2) | StandVastgesteldeBegroting(3) | Mutaties 1eSuppletoireBegroting(4) | Stand 1eSuppletoireBegroting(5) | Mutaties2026(7) | Mutaties2027(8) | Mutaties2028(9) | Mutaties2029(10) | Mutaties2030(11) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.429.674 | 1.429.674 | 544.651 | 1.974.325 | ‒ 126.171 | 259.251 | ‒ 428.470 | 355.806 | 401.639 | ||
Uitgaven | 560.480 | 560.480 | 18.908 | 579.388 | ‒ 207.828 | ‒ 99.932 | ‒ 98.132 | 14.431 | 112.917 | ||
1.01 | Grote projecten waterveiligheid | 36.004 | 36.004 | 70.679 | 106.683 | ‒ 44.780 | ‒ 20.773 | 8.548 | 230 | 343 | |
1.01.01 | Programma HWBP-2 Waterschapsprojecten | 33.368 | 33.368 | 69.955 | 103.323 | ‒ 39.925 | ‒ 32.839 | 7.265 | |||
1.01.02 | Programma HWBP-2 Rijksprojecten | 1.212 | 1.212 | 515 | 1.727 | ||||||
1.01.03 | Ruimte voor de rivier | 803 | 803 | ‒ 48 | 755 | 3.857 | 1.845 | 1.251 | |||
1.01.04 | Maaswerken | 621 | 621 | 257 | 878 | ‒ 8.712 | 10.221 | 32 | 230 | 343 | |
1.02 | Ontwikkeling waterveiligheid | 490.979 | 490.979 | ‒ 55.023 | 435.956 | ‒ 170.548 | ‒ 81.885 | ‒ 114.834 | 13.257 | 112.076 | |
1.02.01 | Planning waterveilgheid | 62.295 | 62.295 | 2.481 | 64.776 | 1.759 | 36 | ‒ 1.460 | 10.725 | ‒ 3 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 1.518 | 1.518 | 1.518 | ||||||||
1.02.02 | Aanleg waterveiligheid | 428.684 | 428.684 | ‒ 57.504 | 371.180 | ‒ 172.307 | ‒ 81.921 | ‒ 113.374 | 2.532 | 112.079 | |
1.03 | Studiekosten | 33.497 | 33.497 | 3.252 | 36.749 | 7.500 | 2.726 | 8.154 | 944 | 498 | |
1.03.01 | Studie en onderzoekskosten | 33.497 | 33.497 | 3.252 | 36.749 | 7.500 | 2.726 | 8.154 | 944 | 498 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 8.745 | 8.745 | |||||||||
1.03.02 | Overige studiekosten | 0 | 0 | 0 | |||||||
Ontvangsten | 167.535 | 167.535 | ‒ 7.614 | 159.921 | 1.433 | 278 | 1.121 | ‒ 9.403 | 13.657 | ||
1.09 | Ontvangsten investeren in waterveiligheid | 167.535 | 167.535 | ‒ 7.614 | 159.921 | 1.433 | 278 | 1.121 | ‒ 9.403 | 13.657 | |
1.09.03 | Ontvangsten waterschappen HWBP | 167.039 | 167.039 | ‒ 7.535 | 159.504 | 937 | 278 | 1.121 | ‒ 9.403 | 13.657 | |
1.09.04 | Overige ontvangsten HWBP | 0 | 0 | ||||||||
1.09.05 | Overige aanleg ontvangsten | 496 | 496 | ‒ 79 | 417 | 496 |
Toelichting
Verplichtingen
De hogere verplichtingen bij Voorjaarsnota van € 544,6 miljoen wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo 2024 (€ 332,7 miljoen) en verschuiving van verplichtingenruimte vanuit latere jaren (€ 214,8 miljoen). Daarnaast zijn er diverse kleinere mutaties die per saldo leiden tot een verhoging van de verplichtingen van € -2,9 miljoen.
De verschuiving vanuit latere jaren van € 214,8 miljoen betreft met name de herziene planningen van de keringbeheerders bij het HWBP en HWBP-2 en Rijksprojecten € 313,1 miljoen, het eerder aangaan van verplichtingen voor het project HWBP Rijksprojecten € -53,4 miljoen en een correctie van onterecht opgevoerd verplichtingenbudget op de post over/onderprogrammering (€ -16,9 miljoen). Daarnaast zijn er diverse kleinere mutaties die leiden tot een verlaging van € -28,0 miljoen.
Uitgaven
Artikel 1.01 Grote projecten waterveiligheid
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 70,7 miljoen is hoofdzakelijk opgebouwd uit een verhoging ad € 13,5 miljoen als gevolg van de verwerking van het saldo 2024 en kasschuiven van € 57,2 miljoen vanuit latere jaren.
Saldo 2024
De verhoging van het beschikbare budget bij Voorjaarsnota met € 13,5 miljoen is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2024.
Kasschuiven
Vanuit latere jaren wordt € 57,2 miljoen toegevoegd in verband met aanpassing van de uitvoeringsplanning van het Hoogwaterbeschermingsprogramma-2. Deze aanpassing van de beschikbare middelen is nagenoeg geheel terug te voeren op het deelproject Markeermeerdijken.
Artikel 1.02 Ontwikkeling waterveiligheid
De verlaging van dit artikelonderdeel met € -55 miljoen is hoofdzakelijk opgebouwd uit de volgende mutaties, een verlaging ad € -85,9 miljoen als gevolg van de verwerking van het saldo 2024,kasschuiven vanuit latere jaren van € 16,1 miljoen en een kasschuif ten gunte van het generale beeld € 20 miljoen. Daarnaast zijn er diverse kleinere boekingen die leiden tot een verlaging van € -5,2 miljoen.
Saldo 2024
De verlaging van het beschikbare budget bij Voorjaarsnota met € -85,9 miljoen is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2024.
Kasschuiven
Om binnen een modaliteit de beschikbare bedragen in overeenstemming te brengen met de geactualiseerde programmering zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. De overprogrammering van het Deltafonds in de ontwerpbegroting 2025 bedroeg € 240 miljoen welke na verwerking van doorwerking saldo 2024 (€ 123 miljoen) € 363 miljoen bedraagt. Middels de geactualiseerde programmering en een kasschuif ten gunste van het Rijksbrede financiële beeld wordt in 2025 een bedrag van € 132 miljoen ten gunste van de overprogrammering gebracht, waarmee deze uitkomt op een overprogrammering van € 231 miljoen.
Naast de ontwikkeling in de overprogrammering heeft de omvangrijkste kasschuif betrekking op het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Op basis van de actuele prognoses van de beheerders (waterschappen), die de projecten voorbereiden en uitvoeren, wordt vanuit 2025 € -66,1 miljoen verschoven naar latere jaren. Ten aanzien van de rijksprojecten wordt € -13,5 miljoen verschoven naar latere jaren.
In 2026 wordt € 255 miljoen weggeschoven, een deel hiervan (€ 20 miljoen) schuift naar 2025. In totaal schuift er in de begrotingsperiode (2025-2030), € 155 miljoen weg naar 2031 en latere jaren. Bij de begroting van 2025 van het Delltafonds is de overprogrammering voor het jaar 2025 verhoogd. Bij Voorjaarsnota 2025 heeft het kabinet besloten om deze pilot door te zetten en ook de overprogrammering in de jaren 2026 en 2027 te verhogen en vanaf 2028 weer af te bouwen via een afbouwpad. De overprogrammering is nu in latere jaren verhoogd om te onderzoeken of dit tot een realistischere begroting leidt. Het toewerken naar een realistischere ritme is een belangrijk advies van de expertgroep realistisch ramen (commissie de Jong). In 2025 komt daarmee het totaal aan programmering op ca. € 1,98 miljard en € 2,15 miljard in 2026.
Daarnaast zijn er verschillende kleinere verschuivingen die leiden tot een verlaging van € -15,4 miljoen.
Artikel 1.03 Studiekosten
De verhoging van het beschikbare bedrag met € 3,3 miljoen is kleiner dan de gehanteerde norm en wordt daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Ontvangsten
De ontvangsten worden verlaagd met € -7,6 miljoen in 2025. Dit betreft ontvangsten HWBP die verschuiven naar latere jaren als gevolg van de aanpassing van de uitvoeringsplanning HWBP (€ -7,1 miljoen). Daarnaast wordt het saldo 2024 verwerkt hetgeen een verlaging in 2025 betekent van € -1,3 miljoen en enkele kleinere mutaties van per saldo een verhoging van € 0,8 miljoen.