Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 3 Arbeidsongeschiktheid

Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsgefinancierd artikel 3 (bedragen x € 1.000)
  

Ontwerpbegroting t (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Art.

Verplichtingen

6.465

0

6.465

649

7.114

6.538

3.552

2.146

64

845

            
 

Uitgaven

10.797

0

10.797

649

11.446

6.538

3.552

2.146

64

845

            

3.0

Arbeidsongeschiktheid

10.797

0

10.797

649

11.446

6.538

3.552

2.146

64

845

 

Inkomensoverdrachten

757

0

757

649

1.406

638

652

346

64

845

 

Ongevallenverzekering (Caribisch Nederland)

757

0

757

649

1.406

638

652

346

64

845

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

10.040

0

10.040

0

10.040

5.900

2.900

1.800

0

0

 

Uitvoering individuele plaatsing & steun

10.040

0

10.040

0

10.040

5.900

2.900

1.800

0

0

            
 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

            

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt € 0,6 miljoen bij de uitgaven en de verplichtingen.

Juridisch verplichte uitgaven

De juridisch verplichte uitgaven zijn bij stand 1e suppletoire begroting 2025 100%.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Uitvoering individuele plaatsing & steun (IPS)

Uit de envelop voor «groepen in de knel» uit het hoofdlijnenakkoord is extra geld beschikbaar gekomen voor IPS ter behoeve van de gemeentelijke doelgroep (mensen in de Participatiewet). Met dit budget kan in 2026 ook één cohort van deze doelgroep meerjarig geholpen worden. Daarnaast zijn er ook middelen gereserveerd voor het structureel maken van deze regeling voor de gemeentelijke doelgroep. Deze middelen staan gereserveerd op artikel 99.

Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid premiegefinancierd artikel 3 (bedragen x € 1.000)
  

Ontwerpbegroting t (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Art.

Verplichtingen

15.064.702

0

15.064.702

327.256

15.391.958

788.389

919.225

802.657

778.822

19.537.643

            
 

Uitgaven

15.064.702

0

15.064.702

327.256

15.391.958

788.389

919.225

802.657

778.822

19.537.643

            

3.0

Arbeidsongeschiktheid

15.064.702

0

15.064.702

327.256

15.391.958

788.389

919.225

802.657

778.822

19.537.643

 

Inkomensoverdrachten

14.924.312

0

14.924.312

326.532

15.250.844

787.876

918.841

802.523

778.954

19.380.817

 

WAO

2.924.543

0

2.924.543

‒ 51

2.924.492

‒ 119

‒ 482

‒ 297

‒ 796

1.636.217

 

IVA

5.655.043

0

5.655.043

26.560

5.681.603

141.534

183.148

119.361

163.690

6.972.735

 

WGA

4.990.144

0

4.990.144

244.491

5.234.635

474.369

502.771

440.640

373.290

6.041.016

 

WAZ

65.964

0

65.964

223

66.187

‒ 495

‒ 488

‒ 299

‒ 601

28.487

 

WGA eigenrisicodragers

522.406

0

522.406

20.077

542.483

20.176

20.317

20.468

20.468

592.176

 

WAO nominaal

156.219

0

156.219

4.302

160.521

17.546

19.353

16.085

10.172

429.314

 

IVA nominaal

306.953

0

306.953

9.075

316.028

50.848

73.812

70.864

74.633

1.870.410

 

WGA nominaal

270.610

0

270.610

19.938

290.548

78.313

112.943

127.254

130.137

1.642.186

 

WAZ nominaal

3.503

0

3.503

108

3.611

330

331

273

64

7.475

 

WGA eigenrisicodragers nominaal

28.927

0

28.927

1.809

30.736

5.374

7.136

8.174

7.897

160.801

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

140.390

0

140.390

724

141.114

513

384

134

‒ 132

156.826

 

Re-integratie WIA/WAO/WAZ/ZW/WW

135.715

0

135.715

0

135.715

0

0

0

0

130.023

 

Re-integratie WIA/WAO/WAZ/ZW/WW nominaal

4.675

0

4.675

724

5.399

513

384

134

‒ 132

26.803

            
 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

            

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt € 327,3 miljoen bij de uitgaven en de verplichtingen.

Inkomensoverdrachten

  • Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten (IVA): uit de realisaties van 2024 blijkt dat er meer mensen een WIA-uitkering hebben gekregen dan eerder verwacht. Deze hogere instroom wordt voornamelijk verklaard door long-covid en psychische aandoeningen. Dit geldt zowel voor de IVA als WGA. Door dit mee te nemen in de raming van de toekomstige IVA-uitgaven stijgen deze naar verwachting ten opzichte van de vorige meerjareninschatting met € 22 miljoen in 2025.

  • Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) en WGA-eigenrisicodragers (WGA-ERD): uit de realisaties van 2024 blijkt dat er meer mensen een WIA-uitkering hebben gekregen dan eerder verwacht. Meerjarige verwerking hiervan leidt tot een meerjarige tegenvaller in de WGA (€ 263 miljoen in 2025) en WGA-ERD (€ 20 miljoen in 2025).

  • Als gevolg van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) op 30 juli 2024 verhoogt UWV het dagloon en daarmee de uitkering van alle WIA-uitkeringsgerechtigden met een loonloos tijdvak, ongeacht de reden hiervan. Dit geldt voor zowel lopende als nieuwe gevallen en leidt tot extra WIA-uitkeringslasten, minder TW-aanvulling en incidentele uitvoeringskosten. Bij Voorjaarsnota 2023 en 2024 is geld gereserveerd voor een deel van deze doelgroep, te weten uitkeringsgerechtigden met een loonloos tijdvak als gevolg van een WW-uitkering. Voor de totale benodigde uitgaven was naar verwachting per saldo € 35 miljoen te veel gereserveerd in 2025. Deze middelen worden nu afgeboekt. De totale uitgaven nemen per saldo in 2026 naar verwachting toe met ongeveer € 101 miljoen en structureel met € 91 miljoen vanaf 2027.

  • UWV heeft in de periode 2020–2024 fouten gemaakt bij de vaststelling van het dagloon van WIA-uitkeringen. Deze fouten worden de komende jaren hersteld, wat extra WIA-uitgaven tot gevolg heeft. Voor het herstel zet UWV een organisatie op. De uitvoeringskosten die de organisatie met zich meebrengt worden op artikel 11 van de begroting verwerkt. De totale uitgaven nemen naar verwachting per saldo toe met € 26 miljoen in 2025, € 59 miljoen in 2026 en € 36 miljoen in 2027. Hiervan komt € 68 miljoen door nabetalingen en € 53 miljoen door uitvoeringskosten.

  • Als gevolg van de lange wachttijden bij WIA-claimbeoordelingen verstrekt UWV aan mensen een voorschot op de WIA-uitkering. Werknemers kunnen in financiële problemen komen als deze voorschotten terugbetaald moeten worden indien er geen recht blijkt op een uitkering. Daarom wordt sinds medio 2021 buitenwettelijk beleid gevoerd en het voorschot kwijtgescholden. Het voeren van tijdelijk buitenwettelijke beleid is onwenselijk, omdat dit rechtsonzekerheid geeft aan burgers. Daarom maken we dit beleid structureel en binnenwettelijk, zodat het beleid voorspelbaar wordt voor langdurig zieke werknemers. Dit zorgt voor een stijging van de uitgaven van € 31 miljoen in 2026 oplopend tot € 93 miljoen in 2030. Voor deze mutatie ontvangt uw Kamer de onderbouwing conform de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd (CW3.1).

  • Om de mismatch bij sociaal medisch beoordelen te verkleinen is het streven om vanaf september 2025 de vereenvoudigde claimbeoordeling voor 60-plussers voort te zetten voor een periode van 2 jaar. De maatregel zorgt ervoor dat 60-plussers die wachten op hun WIA-claimbeoordeling tijdelijk op een andere manier en door andere professionals dan de verzekeringsarts worden beoordeeld. Omdat deze maatregel buitenwettelijk is, is de maatregel zo vormgegeven dat deze niet nadelig uitvalt. Dit heeft als gevolg dat er tijdelijk meer en hogere WIA-uitkeringen (WGA 80-100) worden verstrekt, waardoor de uitgaven toenemen. Tegenover deze extra WIA-uitgaven staat een inverdieneffect op de WW en IOW. Per saldo nemen de uitgaven toe met € 280 miljoen cumulatief, in de periode 2025 ‒ 2034. Voor deze mutatie ontvangt uw Kamer de onderbouwing conform de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd (CW3.1).

Nominaal

  • Dit betreft de nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitgaven (grondslag) en als gevolg van aanpassing van de indexatiepercentages van lonen en prijzen op basis van de laatste macro-economische raming van het CPB (CEP).

Licence