Base description which applies to whole site

3.2 Artikel 2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsgefinancierd artikel 2 (bedragen x € 1.000)
  

Ontwerpbegroting t (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Art.

Verplichtingen

8.695.485

0

8.695.485

‒ 211.765

8.483.720

‒ 256.845

‒ 292.787

‒ 323.946

‒ 277.032

9.242.604

            
 

Uitgaven

8.691.975

0

8.691.975

‒ 201.927

8.490.048

‒ 247.007

‒ 282.949

‒ 318.122

‒ 271.208

9.252.551

            

2.0

Bijstand, Participatiewet en toeslagenwet

8.691.975

0

8.691.975

‒ 201.927

8.490.048

‒ 247.007

‒ 282.949

‒ 318.122

‒ 271.208

9.252.551

 

Inkomensoverdrachten

8.453.993

0

8.453.993

‒ 176.702

8.277.291

‒ 255.562

‒ 272.670

‒ 302.631

‒ 263.777

9.139.424

 

Macrobudget participatiewetuitkering en intertemporele tegemoetkoming

7.479.711

0

7.479.711

‒ 187.359

7.292.352

‒ 236.668

‒ 244.769

‒ 295.288

‒ 248.926

8.037.920

 

Tozo en Bijstand zelfstandigen bedrijfskrediet (Bbz 2004)

7.064

0

7.064

347

7.411

‒ 828

‒ 828

‒ 828

‒ 828

6.441

 

Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO)

479.393

0

479.393

6.537

485.930

‒ 6.508

‒ 15.959

‒ 21.573

‒ 28.637

561.236

 

Toeslagenwet (TW)

475.124

0

475.124

4.400

479.524

‒ 11.021

‒ 10.686

15.442

14.958

521.395

 

Bijstand overig

825

0

825

13

838

11

9

7

10

641

 

Onderstand (Caribisch Nederland)

11.876

0

11.876

‒ 640

11.236

‒ 548

‒ 437

‒ 391

‒ 354

11.791

 

Subsidies (regelingen)

118.845

0

118.845

20.594

139.439

28.149

18.189

15.100

15.100

46.623

 

Stichting Beheer Collectieve Middelen (SBCM)

2.800

0

2.800

0

2.800

0

0

0

0

2.800

 

NIBUD

770

0

770

181

951

0

0

0

0

693

 

Overige subsidies algemeen

26.376

0

26.376

3.283

29.659

5.579

3.089

0

0

13.131

 

Alle kinderen doen mee

10.899

0

10.899

4.030

14.929

‒ 1.030

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

15.899

 

Energiefonds

60.000

0

60.000

0

60.000

0

0

0

0

0

 

Geldzorgen Armoede en Schulden (Gas)

18.000

0

18.000

‒ 6.000

12.000

6.000

0

0

0

0

 

Subsidies Arbeidsmarktinfrastructuur

0

0

0

19.100

19.100

17.600

16.100

16.100

16.100

14.100

 

Opdrachten

37.396

0

37.396

11.119

48.515

3.718

‒ 1.693

‒ 3.816

4.244

45.823

 

Opdrachten algemeen

37.396

0

37.396

9.705

47.101

‒ 1.430

‒ 5.791

‒ 6.015

‒ 5.057

36.522

 

Opdrachten Arbeidsmarktinfrastructuur

0

0

0

1.414

1.414

5.148

4.098

2.199

9.301

9.301

 

Bekostiging

0

0

0

0

0

0

0

0

0

2.167

 

Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie (ZonMw)

0

0

0

0

0

0

0

0

0

2.167

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

199

0

199

‒ 199

0

‒ 199

‒ 199

‒ 199

‒ 199

0

 

Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie (ZonMw)

199

0

199

‒ 199

0

‒ 199

‒ 199

‒ 199

‒ 199

0

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

2.200

0

2.200

1.279

3.479

0

0

0

0

2.200

 

Financiën

2.200

0

2.200

1.279

3.479

0

0

0

0

2.200

 

Bijdrage aan sociale fondsen

10.000

0

10.000

0

10.000

0

0

0

0

10.000

 

Pensioenfonds Wsw

10.000

0

10.000

0

10.000

0

0

0

0

10.000

 

Bijdrage aan agentschappen

496

0

496

310

806

0

0

0

0

496

 

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

496

0

496

0

496

0

0

0

0

496

 

DUO

0

0

0

310

310

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan medeoverheden

68.837

0

68.837

‒ 58.328

10.509

‒ 23.113

‒ 26.576

‒ 26.576

‒ 26.576

5.809

 

Tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek

28.408

0

28.408

‒ 28.408

0

‒ 1.037

0

0

0

0

 

Bijzondere uitkeringen

4.450

0

4.450

4.500

8.950

8.750

4.250

4.250

4.250

4.250

 

Transformatiebudget sociale infrastructuur

35.000

0

35.000

‒ 35.000

0

‒ 31.500

‒ 31.500

‒ 31.500

‒ 31.500

0

 

SPUK Grensinformatiepunten

979

0

979

580

1.559

674

674

674

674

1.559

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

9

0

9

0

9

0

0

0

0

9

 

Contributie Administratief Centrum voor de sociale zekerheid van de Rijnvarenden (CASS)

9

0

9

0

9

0

0

0

0

9

            
 

Ontvangsten

57.040

0

57.040

11.253

68.293

‒ 1.059

‒ 1.148

‒ 566

‒ 354

9.008

            

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt - € 201,9 miljoen bij de uitgaven en - € 211,7 miljoen bij de verplichtingen. De mutatie bij de ontvangsten is € 11,3 miljoen.

Juridisch verplichte uitgaven

De juridisch verplichte uitgaven zijn bij stand 1e suppletoire begroting 2025 98,7%.

Uitgaven

Inkomensoverdrachten

1. Macrobudget participatiewetuitkering en intertemporele tegemoetkoming

  • Het budget voor het macrobudget Participatiewetuitkering is naar beneden bijgesteld met € 187,4 miljoen in 2025. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de verwerking van de conjunctuur en de voorlopige realisaties van 2024 in de raming van de bijstandsuitgaven. Doordat het CPB een lagere werkloze beroepsbevolking verwacht in de komende jaren, worden de bijstandsuitgaven neerwaarts bijgesteld met € 41 miljoen in 2025, € 38,3 miljoen in 2026, € 71,3 miljoen in 2027, € 116,3 miljoen in 2028 en € 69,1 miljoen in 2029. De verwerking van de voorlopige volumerealisaties van 2024 zorgt daarnaast voor een neerwaartse bijstelling van € 100,9 miljoen in 2025, € 101,4 miljoen in 2026, € 101,6 miljoen in 2027 t/m 2029. De verwerking van de prijsrealisaties zorgt voor een opwaartse bijstelling van € 12,6 miljoen in 2025, € 12,8 miljoen in 2026, € 12,9 miljoen in 2027, € 13,2 miljoen in 2028 en € 13,5 miljoen in 2029.

  • De IOAW-raming is aangepast als gevolg van de bijstelling van het doorstroompercentage (doorstroom uit de WW) en de nieuwe WW-uitstroomcijfers. Doordat de verwachte werkloosheid voor 2025 naar beneden is bijgesteld, wordt ook de verwachte doorstroom van de WW naar de IOAW naar beneden bijgesteld (€ 3,8 miljoen in 2025, € 6,3 miljoen in 2026, € 6,9 miljoen in 2027 en € 8,7 miljoen in 2028).

  • Door het niet halen van de banenafspraak treedt er in 2025 een besparingsverlies op de bijstandsuitkeringen op en wordt het macrobudget met € 57,6 miljoen naar boven bijgesteld. Omdat de quotumregeling in 2025 nog is opgeschort, kan dit besparingsverlies niet gedekt worden door heffingsopbrengsten van het quotum.

  • Door het uitstel van de inwerkingtreding van het wetsvoorstel Participatiewet in balans spoor 1 van 1 juli 2025 naar 1 januari 2026 valt er € 23,9 miljoen vrij in 2025.

Tabel 10 Uitsplitsing macrobudget participatiewetuitkeringen (x € 1.000)
 

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Macrobudget participatiewetuitkeringen en intertemporele tegemoetkoming

‒ 187.360

‒ 236.672

‒ 244.770

‒ 295.290

‒ 248.926

8.037.917

       

Algemene bijstand

‒ 156.576

‒ 206.317

‒ 228.673

‒ 267.956

‒ 214.451

7.169.548

Loonkostensubsidie

‒ 24.747

‒ 24.206

‒ 9.496,000

‒ 7.943

‒ 6.425

788.161

IOAW

‒ 3.907

‒ 5.835

‒ 6.335

‒ 8.153

‒ 9.559

34.560

IOAZ

‒ 3.120

‒ 2.482

‒ 2.435

‒ 13.428

‒ 20.680

11.985

BBZ

1.987

2.170

2.170

2.191

2.191

33.663

Correctie verdeelmodel

0.017

     

2. Algemene Inkomensvoorziening Ouderen (AIO)

  • De uitgaven aan de AIO zijn in 2024 € 12,1 miljoen hoger dan eerder verwacht. Dit wordt voornamelijk verklaard door de nieuwe voorziening oninbare vorderingen. In 2025 worden de uitkeringslasten opwaarts bijgesteld door de nabetaling aan de SVB over 2024.

  • Vanaf 2026 worden de verwachte uitgaven aan de AIO meerjarig naar beneden bijgesteld, gedeeltelijk naar aanleiding van de nieuwe ramingssystematiek van de SVB. Dit zorgt voor een neerwaartse bijstelling van circa € 6,4 miljoen in 2025 oplopend tot circa € 35,3 miljoen in 2030.

3. Toeslagenwet (TW)

  • Op basis van uitvoeringsinformatie van UWV zijn de TW-uitgaven neerwaarts bijgesteld. De neerwaartse bijstelling is het per saldo effect van een hoger aantal TW-aanvullingen en een lagere gemiddelde hoogte van de TW-aanvullingen dan eerder verwacht. Hierbij is de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep over loonloze tijdvakken bij de vaststelling van het WIA-dagloon meegenomen. Hierdoor nemen de WIA-uitgaven toe, waardoor er minder TW-aanvulling verstrekt hoeft te worden. De bijstelling bedraagt circa ‒ € 13,1 miljoen in 2025, aflopend tot ‒ € 10,4 miljoen in 2030.

  • Daarnaast is de nieuwe CEP-raming van het CPB verwerkt. Dit leidt tot beperkte bijstellingen van de TW-uitgaven als gevolg een licht hoger aantal TW-aanvullingen op ZW-uitkeringen en een lager aantal TW-aanvullingen op WW-uitkeringen. De neerwaartse bijstelling bedraagt circa € 0,1 miljoen in 2025, oplopend tot € 1,9 miljoen in 2028.

  • Vanaf 2028 nemen de verwachte TW-uitgaven met ongeveer € 15 miljoen per jaar toe als gevolg van diverse beleidswijzigingen op het gebied van de WW, de WIA en maatregelen om de TW te vereenvoudigen.

Subsidies

  • Subsidies arbeidsmarktinfrastructuur. De middelen voor de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur zijn van artikel 5 overgeboekt naar artikel 2 om budgetten voor de arbeidsmarktinfrastructuur zoveel mogelijk samen op de begroting te kunnen verantwoorden. Vanaf 2025 worden hieruit twee subsidies verstrekt. Voor de verder deelname aan het Regionaal beraad is voor de sociale partners € 4,1 miljoen per jaar beschikbaar. Daarnaast is er ook voor de sociale partners t/m 2033 een incidentele impuls voor een dekkend stelsel Van Werk naar Werk (VWNW) voor de volgende bedragen: € 15,0 miljoen in 2025, € 13,5 miljoen in 2026 en € 12,0 miljoen in 2027 en verder.

Bijdrage aan medeoverheden

  • De 35 arbeidsmarktregio’s ontvangen vanaf 2025 een tijdelijk impulsbudget. Deze middelen zijn bedoeld om een gezamenlijke dienstverlening op het gebied van werk en ontwikkeling te ontwikkelen met de partners in de arbeidsmarktregio. Hiervoor zal een overboeking plaatsvinden naar het gemeentefonds van € 35,2 miljoen in 2025, € 29,0 miljoen in 2026, € 39,1 miljoen in 2027 en € 45,2 miljoen in 2028. Deze middelen zijn overgeheveld van artikel 5 naar artikel 2 om budgetten voor de arbeidsmarktinfrastructuur zoveel mogelijk samen op de begroting te kunnen verantwoorden.

  • Bij de Voorjaarsnota 2024 is besloten tot een versterking van het stelsel van sociaal ontwikkelbedrijven. Met deze impuls over een periode van 10 jaar worden sociaal ontwikkelbedrijven ondersteund om hun infrastructuur toekomstbestendig te maken.

  • Er is een overboeking naar het Gemeentefonds voor de Tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek van € 25,4 miljoen in 2025. Hiermee kunnen gemeenten een vaste tegemoetkoming verstrekken aan huishoudens die met deze problematiek te maken hebben.

Ontvangsten

De raming van de ontvangsten voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) voor 2025 is bijgesteld op basis van uitvoeringsinformatie. Gemeenten betalen in 2025 € 8,0 miljoen meer terug aan het Rijk dan eerder werd verwacht.

Licence