Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het verwerven van Defensiebreed materieel en het instandhouden van overwegend Defensiebreed materieel uitgevoerd door COMMIT. Dit betreft materieel dat door alle operationele commando's wordt ingezet en niet specifiek gericht is op maritiem, land- of luchtoptreden.
Verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. Daarnaast vallen de bekostiging van kennis en innovatie, reserve valutaschommelingen voor al het Defensiematerieel en over-/ onderprogrammering en ontvangsten van Defensiebreed materieel onder artikel 1. Kennis en innovatie is onderverdeeld in bijdragen grote onderzoeksfaciliteiten, technologieontwikkeling, kennisgebruik en kort cyclische innovatie.
De minister is verantwoordelijk voor de aanschaf van Defensiebreed materieel, de instandhouding van Defensiematerieel en afstoting van overtollig Defensiematerieel. Ook is de minister verantwoordelijk voor de bekostiging van kennis en innovatie van Defensie
Met de Voorjaarnota 2024 (Kamerstuk II 36550, nr. 1) zijn additionele financiële middelen beschikbaar gekomen. € 500,0 miljoen incidenteel in 2028 en structureel vanaf 2030 om versneld de munitievoorraden aan te vullen.
Daarnaast laat Defensie om versneld gereed te zijn voor het uitoefenen van taken in hoofdtaak 1 de leveringsduur en herkomst van producten – bij voorkeur Nederlands of Europees - zwaarder meewegen. Dit draagt ook bij aan de ambitie van meer standaardisatie en interoperabiliteit van systemen en materieel in Europa. Dit kan betekenen dat de prijs van militaire producten hoger wordt. Door implementatie van een nieuw uit te werken afwegingskader voor inkoop blijft effectiviteit en doelmatigheid van militaire bestedingen ook in de toekomst geborgd. Hierover is uw Kamer onlangs geïnformeerd (Kamerstuk II 36410-X, nr. 93). Om de concurrentiepositie van Nederlandse defensiebedrijven te versterken zet Nederland stappen om toe te treden tot het verdrag inzake exportcontrole in het defensiedomein waar op het moment Duitsland, Frankrijk en Spanje bij zijn aangesloten. Hierover is uw Kamer op 14 juli 2023 geïnformeerd. (Kamerstuk 22 054, nr. 395 van 14 juli 2023). Toetreding tot dit verdrag stimuleert de Nederlandse defensie-industrie en faciliteert verdere Europese defensiesamenwerking.
Defensie voorziet met het programma ‘Aanvulling inzetvoorraad munitie’ in de doorgroei van de inzetvoorraad munitie. Defensie heeft sinds de illegale Russische invasie in Oekraïne voor circa € 2 miljard extra bestellingen geplaatst om de inzetvoorraad munitie aan te vullen. In de Kamerbrief munitieproductie van januari 2024 (Kamerstuk II 27830, nr. 425) heeft Defensie aangegeven voorbereidingen te treffen om versneld aanvullend munitie te bestellen ter waarde van € 500,0 miljoen. Defensie zet in op de munitievoorraad versneld verder te laten groeien naar de opgedragen NAVO-norm. Het streeft naar tijdige vergroting van munitiezekerheid en materieelbehoefte door zoveel mogelijk de vraag in EU en NAVO-verband te bundelen, via langlopende raamcontracten en gezamenlijke aanschaf.
Daarnaast worden middelen uit het Hoofdlijnenakkoord ingezet om de munitievoorraden voor inzet te verhogen aan de hand van de meest recente normen van de NAVO. Dit houdt in dat de voorraden worden opgehoogd voor deep precision strike-munitie en voor conventionele munitie. Hiermee geeft Defensie invulling aan een prioriteit van de NAVO en de eisen die bij de huidige dreiging en moderne conflictomstandigheden horen. In 2025 worden bestaande contracten opgehoogd. Daartoe wordt de verplichtingenruimte opgehoogd met € 988,0 miljoen.
Sinds de ontwerpbegroting van vorig jaar zijn er voor dit artikel geen nieuwe DMP A-brieven verzonden voor projecten met een budget boven de mandateringsgrens (€ 250 miljoen) Een overzicht van de lopende projecten is met uw Kamer gedeeld in het meest recente DPO (Kamerstuk II 27830, nr. 435).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.247.949 | 1.861.668 | 1.923.860 | 2.156.431 | 2.859.245 | 1.957.736 | 1.461.921 |
Uitgaven | 853.331 | 1.727.889 | 1.942.348 | 2.222.035 | 1.678.067 | 1.611.545 | 1.740.833 | |
1.11 | Verwerving | 416.211 | 1.229.764 | 1.223.691 | 1.855.295 | 1.689.364 | 1.350.153 | 1.472.002 |
Opdrachten | 416.211 | 1.229.764 | 1.223.691 | 1.855.295 | 1.689.364 | 1.350.153 | 1.472.002 | |
Verwerving: voorbereidingsfase | 0 | 13.636 | 226.762 | 532.803 | 811.462 | 639.725 | 636.674 | |
Verwerving: realisatie | 416.211 | 1.216.128 | 996.929 | 1.322.492 | 877.902 | 710.428 | 835.328 | |
1.12 | Instandhouding | 429.569 | 632.074 | 549.958 | 514.664 | 460.605 | 448.251 | 476.584 |
Opdrachten | 429.569 | 632.074 | 549.958 | 514.664 | 460.605 | 448.251 | 476.584 | |
Instandhouding Materieel | 429.569 | 632.074 | 549.958 | 514.664 | 460.605 | 448.251 | 476.584 | |
1.13 | Kennis en Innovatie | 47.284 | 195.806 | 190.687 | 186.090 | 223.129 | 279.169 | 238.529 |
Bekostiging | 47.284 | 195.806 | 190.687 | 186.090 | 223.129 | 279.169 | 238.529 | |
Duurzaamheid, klimaat en veiligheid | 0 | 0 | 18.565 | 26.433 | 26.601 | 26.601 | 26.601 | |
Kennisopbouw | 0 | 0 | 43.962 | 55.577 | 76.798 | 128.064 | 82.231 | |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten | 8.449 | 40.770 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Technologieontwikkeling | 35.357 | 84.178 | 37.837 | 40.976 | 47.646 | 53.047 | 58.446 | |
Kennisgebruik | 1.050 | 4.713 | 4.380 | 4.488 | 4.488 | 3.964 | 3.964 | |
Kort Cyclische Innovatie | 2.428 | 66.145 | 85.943 | 58.616 | 67.596 | 67.493 | 67.287 | |
1.14 | Reserve Valutaschommelingen | ‒ 39.733 | 31.455 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | ‒ 39.733 | 31.455 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | ‒ 39.733 | 31.455 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.16 | Over-/ onderprogrammering | 0 | ‒ 361.210 | ‒ 21.988 | ‒ 334.014 | ‒ 695.031 | ‒ 466.028 | ‒ 446.282 |
Fonds | 0 | ‒ 361.210 | ‒ 21.988 | ‒ 334.014 | ‒ 695.031 | ‒ 466.028 | ‒ 446.282 | |
Fonds | 0 | ‒ 361.210 | ‒ 21.988 | ‒ 334.014 | ‒ 695.031 | ‒ 466.028 | ‒ 446.282 | |
Ontvangsten | 100.023 | 81.027 | 27.310 | 83.856 | 83.918 | 101.918 | 89.538 | |
2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 | 2039 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.294.261 | 1.337.185 | 1.701.792 | 1.690.422 | 1.661.644 | 1.714.126 | 1.619.230 | 1.810.944 | 1.955.534 | 1.726.467 |
Uitgaven | 1.561.734 | 1.481.590 | 1.471.755 | 1.582.933 | 1.824.404 | 2.118.900 | 2.443.950 | 2.734.958 | 2.109.950 | 2.199.501 | |
1.11 | Verwerving | 986.660 | 966.439 | 1.008.265 | 994.884 | 945.603 | 861.537 | 897.330 | 1.091.065 | 1.233.405 | 983.205 |
Opdrachten | 986.660 | 966.439 | 1.008.265 | 994.884 | 945.603 | 861.537 | 897.330 | 1.091.065 | 1.233.405 | 983.205 | |
Verwerving: voorbereidingsfase | 365.225 | 318.584 | 373.219 | 421.827 | 373.234 | 432.780 | 390.154 | 467.494 | 507.215 | 581.488 | |
Verwerving: realisatie | 621.435 | 647.855 | 635.046 | 573.057 | 572.369 | 428.757 | 507.176 | 623.571 | 726.190 | 401.717 | |
1.12 | Instandhouding | 473.063 | 474.964 | 470.570 | 470.097 | 471.012 | 471.044 | 476.077 | 474.056 | 471.898 | 470.146 |
Opdrachten | 473.063 | 474.964 | 470.570 | 470.097 | 471.012 | 471.044 | 476.077 | 474.056 | 471.898 | 470.146 | |
Instandhouding Materieel | 473.063 | 474.964 | 470.570 | 470.097 | 471.012 | 471.044 | 476.077 | 474.056 | 471.898 | 470.146 | |
1.13 | Kennis en Innovatie | 247.169 | 250.409 | 252.028 | 252.028 | 252.028 | 252.028 | 252.028 | 252.028 | 252.028 | 252.028 |
Bekostiging | 247.169 | 250.409 | 252.028 | 252.028 | 252.028 | 252.028 | 252.028 | 252.028 | 252.028 | 252.028 | |
Duurzaamheid, klimaat en veiligheid | 26.601 | 26.601 | 26.601 | 26.601 | 26.601 | 26.601 | 26.601 | 26.601 | 26.601 | 26.601 | |
Kennisopbouw | 85.471 | 88.710 | 90.330 | 90.330 | 90.330 | 90.330 | 90.330 | 90.330 | 90.330 | 90.330 | |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Technologieontwikkeling | 63.846 | 63.847 | 63.846 | 63.846 | 63.846 | 63.846 | 63.846 | 63.846 | 63.846 | 63.846 | |
Kennisgebruik | 3.964 | 3.964 | 3.964 | 3.964 | 3.964 | 3.964 | 3.964 | 3.964 | 3.964 | 3.964 | |
Kort Cyclische Innovatie | 67.287 | 67.287 | 67.287 | 67.287 | 67.287 | 67.287 | 67.287 | 67.287 | 67.287 | 67.287 | |
1.14 | Reserve Valutaschommelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.16 | Over-/ onderprogrammering | ‒ 145.158 | ‒ 210.222 | ‒ 259.108 | ‒ 134.076 | 155.761 | 534.291 | 818.515 | 917.809 | 152.619 | 494.122 |
Fonds | ‒ 145.158 | ‒ 210.222 | ‒ 259.108 | ‒ 134.076 | 155.761 | 534.291 | 818.515 | 917.809 | 152.619 | 494.122 | |
Fonds | ‒ 145.158 | ‒ 210.222 | ‒ 259.108 | ‒ 134.076 | 155.761 | 534.291 | 818.515 | 917.809 | 152.619 | 494.122 | |
Ontvangsten | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 |
2025 | |
---|---|
juridisch verplicht | 43,9% |
bestuurlijk gebonden | 0,0% |
beleidsmatig gereserveerd | 56,1% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0,0% |
Verplichtingen
De geraamde verplichtingen op artikel 1 betreffen verplichtingen voor alle instrumenten met uitzondering van de reserve valutaschommelingen en ontvangsten. De raming van de verplichtingen is gebaseerd op het verwachte moment dat in het kader van een DMF-gerelateerde activiteit een overeenkomst wordt getekend. Het moment waarop een contract daadwerkelijk wordt getekend of als een juridisch bindende overeenkomst wordt aangegaan, is afhankelijk van diverse factoren. Definitieve politieke besluitvorming over de reikwijdte en fasering van een project, samenwerking met derden en onderhandelingen met leveranciers, kunnen leiden tot een ander moment van het aangaan van de verplichting dan bij de begroting is voorzien.
Uitgaven
Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op de levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een financiële verplichting is aangegaan die leidt tot toekomstige kasuitgaven. Voor 2025 gaat het naar verwachting om 43,9% van het uitgavenbudget. Het resterende deel, 56,1% van dit artikel is beleidsmatig gereserveerd voor verwerving en instandhouding, waarvan het aangaan van de juridische verplichting in 2025 wordt voorbereid.
Verwerving Defensiebreed materieel
Dit instrument heeft betrekking op de geraamde uitgaven voor de verwerving van materieel dat door alle operationele commando’s wordt ingezet en dat dus niet specifiek gericht is op maritiem, land- of luchtoptreden en de afstoting van defensiematerieel. Projecten boven de mandateringsgrens van € 250 miljoen volgen het DMP-proces. Voor projecten in voorbereidingsfase wordt de behoeftestelling uitgewerkt waarna een A-brief volgt. Hierna wordt gerelateerd projectbudget overgeheveld naar de (vervolg)onderzoeksfase of realisatiefase.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de Defensiebrede projecten boven de € 50 miljoen die zich in de realisatiefase bevinden. Dit betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt ook weergegeven wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is, tenzij dit commercieel vertrouwelijke informatie is.
Figuur 2
De toelichtingen over de reeds bestaande projecten zijn te lezen in het DPO dat op Verantwoordingsdag met uw Kamer is gedeeld (Kamerstuk II 27830, nr. 435).
Instandhouding defensiebreed materieel
De geraamde uitgaven voor instandhouding van defensiebreed materieel betreffen voornamelijk de instandhoudingsuitgaven van het Kleding- en Persoonsgebonden Uitrustingbedrijf (KPU-bedrijf) en het Defensie Munitiebedrijf (DMunB). Ook worden hier de uitgaven voor de normstellende taak van COMMIT voor de wapensystemen verantwoord. In de instandhoudingsfase wordt het wapensysteem door het operationeel Commando (Opco) in gebruik genomen, al dan niet gefaseerd. Het Opco is integraal verantwoordelijk voor gebruik en instandhouding van het materieel. COMMIT Wapensystemen vervult de rol van normsteller voor het materieel dat is overgedragen aan het Opco. Deze normstellende rol omvat de volgende gebieden: veiligheid, technische beschikbaarheid, bewaking levensduurkosten ('betaalbaarheid') en waardebehoud. COMMIT vervult deze taak voor maritiem-, land- en luchtmaterieel.
Kennis en Innovatie
Duurzaamheid, Klimaat en Veiligheid
Klimaatverandering en de energietransitie hebben impact op de manier waarop de krijgsmacht moet opereren. Defensie bereidt zich op de veranderende dreigingen voor door middel van investeringen in duurzaam materieel, circulariteit, innovatief onderzoek en expertise op al deze gebieden.
Kennis Opbouw
Defensie draagt met deze middelen bij aan het NAVO innovatiefonds. Dit ‘venture capital’ fonds investeert in innovatieve ‘startups’ om de veiligheid en weerbaarheid van onder andere Nederland te verhogen. Ook wordt de (inter)nationale onderzoekssamenwerking verbreedt en geïntensiveerd met deze middelen. Defensie draagt tot slot met deze middelen bij aan de instandhouding van grote onderzoeksfaciliteiten bij de TO2-instituten TNO, NLR en MARIN.
Technologieontwikkeling
Defensie investeert langs de lijnen van de Uitvoeringsagenda innovatie en onderzoek vanaf 2023 extra in onderzoek en technologieontwikkeling (Research& Technology, R&T) en kort-cyclisch innoveren. Daarin neemt versterking van de samenwerking met onze kennis- en innovatiepartners een centrale plaats in. Defensie investeert samen met het Nederlandse bedrijfsleven in technologieontwikkeling voor toekomstige capaciteiten en in het kader van de versterking van de Nederlandse Defensie Technologische en Industriële Basis. Vanaf 2024 leggen we een sterker accent op kansrijke technologieën en ecosystemen. Technologieprojecten worden, indien van toepassing, interdepartementaal (topsectorenbeleid) en internationaal (met de NAVO en het European Defence Agency (EDA)) afgestemd en ingebed.
CODEMO
De CODEMO-regeling (Commissie Defensie Materieel Ontwikkeling) is een instrument dat bedoeld is voor innovatieve defensie-specifieke productontwikkeling door met name het nationale MKB. Projectvoorstellen kunnen worden ingediend door Nederlandse bedrijven. Defensie neemt, van goedgekeurde projectvoorstellen, maximaal 50 procent van de ontwikkelingskosten voor haar rekening. Eventuele opbrengsten voor Defensie, in de vorm van royalty’s over de verkoop van de ontwikkelde producten, vloeien terug naar de CODEMO-regeling. Ook zijn vanuit de oude CODEMA-regeling, de voorloper van de CODEMO-regeling, royalty’s toegevoegd aan het budget van € 10 miljoen waar in 2011 mee is gestart, resulterend in een totaalbudget van € 13,3 miljoen. In totaal is sinds de start van de regeling voor een bedrag van € 11,8 miljoen aan projectvoorstellen goedgekeurd en resteert een budget van € 1,5 miljoen.
Ingediende voorstellen | 94 |
Gehonoreerde voorstellen | 29 |
Afgewezen voorstellen | 65 |
Afgeronde voorstellen | 23 |
Kennisgebruik
De toepassing van (met centrale middelen) opgebouwde kennis wordt primair gefinancierd uit de decentrale budgetten van de defensieonderdelen. Op centraal niveau is een beperkt budget beschikbaar voor acute, onvoorziene kennisondersteuning.
Kort-cyclische innovatie
Onder kortcyclische innovatie vallen uitgaven die worden gedaan in het kader van centraal gestuurde innovatie en het faciliteren van decentrale innovatie door de krijgsmachtdelen, zoals het versterken van de innovatiecentra en innovatie inkoop- en assortimentsmanagement capaciteit. Hiervoor kent Defensie een centrale innovatieorganisatie FRONT (Future Relevant Operations with Next Generation Technology & Thinking) en het overlegorgaan POIND (Periodiek Overleg Innovatiedirecteuren Defensie). Namens het POIND voert FRONT het portfoliomanagement uit over het Defensie-innovatieportfolio. Daarnaast organiseert Defensie innovatie-evenementen zoals Innovation In Defence en investeert Defensie in ecosystemen en innovatie- en kennisnetwerken. Deze ecosystemen hebben een regionale oriëntatie, zoals binnen Brightlands en Brainport, een landelijke oriëntatie binnen de 5 NLD gebieden en een internationale oriëntatie met binnen NAVO en EU, met DIANA en HEDI. Vanaf januari 2025 vervult Brainport/BITS de rol van accelerator voor DIANA. Tot slot werkt Defensie aan de innovatiesamenwerking met Oekraïne.
Over-/onderprogrammering defensiebreed materieel
In het DMF wordt gewerkt met het instrument overprogrammering. Op de begroting kan zich dit uiten in negatieve standen op het artikelonderdeelniveau. Er vindt geen realisatie plaats op dit instrument. Gedurende het jaar zullen onstane vertragingen/versnellingen op individuele projecten worden verwerkt op dit instrument.
In de materieelagenda wordt inhoudelijk ingegaan op de over-/onderprogrammering in het DMF.
Ontvangsten defensiebreed materieel
De ontvangsten bestaan uit de verkoopopbrengsten van materieel en overige ontvangsten. Behalve de afstoting van strategisch materieel wordt op dit budget de planmatige periodieke vernieuwing van niet-strategisch materieel verantwoord. Voorbeelden daarvan zijn de vervanging van een deel van de vloot van niet-operationele dienstvoertuigen. Ook de ontvangsten die voortkomen uit retour ontvangen BTW worden op dit artikel verantwoord.