Base description which applies to whole site

3.11 Artikel 11 Uitvoering

De overheid voorziet de uitvoeringsorganisaties van financiële middelen voor een rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering van socialezekerheidsregelingen, binnen de kaders die de overheid stelt.

De uitvoering van de socialezekerheidswetten vindt mede plaats door ZBO’s en RWT’s. De Minister van SZW bepaalt de kaders waarbinnen de uitvoering tot stand komt en stelt uitvoeringsbudget ter beschikking aan Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) inclusief het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI), de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het Inlichtingenbureau (IB). Hij maakt daarbij prestatieafspraken en stuurt op rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering. Hiertoe is een planning- en controlcyclus ingericht tussen de uitvoeringsorganen en het ministerie.

De Minister is verantwoordelijk voor het doen uitvoeren van de sociale‐ zekerheidswetgeving door de uitvoeringsorganen en draagt zorg voor:

  • de vormgeving, het onderhoud en de werking van het stelsel van wet- en regelgeving (wet SUWI) waarbinnen de uitvoeringsorganen opereren;

  • de vormgeving van het stelsel van socialezekerheidswetten die UWV en de SVB uitvoeren;

  • de vaststelling van de budgetten die aan UWV, de SVB en het IB beschikbaar worden gesteld met daarbij passende prestatieafspraken;

  • de sturing van en het toezicht op de rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering door UWV, de SVB en het IB en de verantwoording daarover;

  • de vaststelling van de omvang van de middelen die aan de Landelijke Cliëntenraad (LCR) beschikbaar worden gesteld;

  • de organisatie van de eigen uitvoering binnen het verband van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN).

Prestatie-indicatoren UWV en SVB

In onderstaande tabellen zijn indicatoren voor UWV en de SVB weergegeven die de doelmatigheid, rechtmatigheid en klantgerichtheid van de uitvoering weergeven.

Tabel 109 Indicatoren uitvoering UWV
 

Realisatie 20231

Streefwaarde 20242

Streefwaarde 20253

Doelmatigheid: Percentage realisatie uitvoeringskosten binnen budget

98

100

100

Rechtmatigheid: Percentage rechtmatigheid

99,24

99

99

Klantgerichtheid: Cijfer klanttevredenheid uitkeringsgerechtigden

7,6

7,5

7,5

1

Bron: UWV, jaarverslag 2023.

2

Bron: UWV, jaarplan 2024.

3

Deze streefcijfers worden opgenomen in het jaarplan 2025 van UWV.

4

In dit cijfer is niet de rechtmatigheid van de NOW- subsidieverstrekking meegenomen. In het jaarverslag van UWV wordt dit nader toegelicht.

Tabel 110 Indicatoren uitvoering SVB
 

Realisatie 20231

Streefwaarde 20242

Streefwaarde 20253

Doelmatigheid: Kosten per klant4

64

5

5

Rechtmatigheid: Percentage rechtmatigheid

100

99

99

Klantgerichtheid: Cijfer klanten

6

8

6

1

Bron: SVB, Jaarverslag 2023.

2

Bron: SVB, jaarplan 2024.

3

Deze streefcijfers worden opgenomen in het jaarplan 2025 van de SVB.

4

Betreft een gewogen gemiddelde. In het jaarplan 2024 van de SVB worden de kosten per klant uitgesplitst naar de verschillende regelingen weergegeven.

5

Er is geen norm afgesproken voor de indicator doelmatigheid.

6

Het klanttevredenheidsonderzoek vindt tweejaarlijks plaats.

Dienstverlening

Het wetsvoorstel proactieve dienstverlening moet een grondslag bieden voor gegevensuitwisseling, zodat uitvoerders belanghebbenden proactief en gericht kunnen informeren over het mogelijke recht op inkomensondersteuning. Er is een reservering getroffen voor de extra uitvoeringskosten voor uitvoerders om hiermee aan de slag te gaan vanaf de tweede helft van 2025 als de wet en de bijbehorende lagere regelgeving naar verwachting gereed zijn.

Het kabinet streeft er tevens naar om de (kinder)-armoedecijfers niet uit te laten komen boven het referentiejaar 2024. Hiertoe zal onder andere het kindgebonden budget worden verhoogd. Dienst Toeslagen voert deze regeling uit. De SVB levert hierin een bijdrage door de internationale WKB-gerechtigden te bedienen.

In het hoofdlijnenakkoord is het voornemen opgenomen om de WW te hervormen. De wijze waarop is op dit moment nog niet duidelijk en is onderdeel van de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord. Ook wordt in het akkoord genoemd dat de bereikbaarheid van overheidsorganisaties omhoog moet. UWV en de SVB hebben hierop al aanzienlijke verbeteringen doorgevoerd vanuit de POK- en WaU-gelden met onder andere de regionale werkcentra (RWC) door UWV en de opening van fysieke en virtuele loketten (SVB).

ICT

Goede ICT-systemen spelen een belangrijke rol in de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening. Daarom moet er geïnvesteerd worden in vernieuwing en weerbaarheid van de ICT bij de uitvoeringsorganisaties. UWV en de SVB zetten zich aan de hand van meerjarige programma’s in om dit te realiseren. Het aanpakken van de legacy (verouderde ICT-systemen) maakt hier een belangrijk onderdeel van uit. Dit levert op termijn capaciteit op om nieuwe wet- en regelgeving te kunnen implementeren.

Informatiebeveiliging en privacy

In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat er een wetenschappelijke standaard voor het gebruik van modellen en algoritmes komt. Ten aanzien van algoritmes hebben zowel UWV als de SVB al verschillende algoritmebeschrijvingen gepubliceerd in het algoritmeregister van de Rijksoverheid. Ook het IB zet zich hier op in en heeft aangegeven uiterlijk eind 2025 alle impactvolle algoritmes te publiceren. Het moet openbaar en navolgbaar zijn welke gegevens er worden ingezet bij de uitvoering van de sociale zekerheid. Daarnaast wordt de Europese Network and Information Security directive (NIS2-richtlijn) omgezet naar Nederlandse wetgeving. Uit deze richtlijn volgt voor overheden een zorgplicht voor informatieveiligheid en strenge beveiligingsnormen en meldingsvereisten voor incidenten en boetes.

Preventie en handhaving

Om de preventieve aanpak te versterken wordt er eind 2024 een Preventienetwerk opgericht. Binnen dit netwerk zullen kennis, ervaringen en nieuwe ideeën worden uitgewisseld tussen SZW en de uitvoeringsorganisaties. In samenwerking met UWV en de SVB werkt SZW tevens aan een aanpassing van de Regeling tenuitvoerlegging bestuurlijke boeten en terugvordering onverschuldigde betalingen. Deze aanpassing is gericht op het moderniseren van het invorderingsbeleid van UWV en de SVB. Het uitgangspunt van de herziening van de regeling blijft onverminderd dat het belangrijk is dat te veel of ten onrechte verstrekte uitkering doelmatig wordt teruggevorderd en opgelegde boetes daadwerkelijk worden geïnd. Tegelijkertijd is het van belang dat burgers perspectief hebben op het einde van hun schuld.

Subsidietaakstelling hoofdlijnenakkoord

Ten behoeve van de subsidietaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord zijn verschillende bezuinigingen doorgevoerd, deze is onder andere ingevuld door het beleidsondersteunende budget op handhaving en gegevensuitwisseling naar beneden bij te stellen op basis van de realisaties van afgelopen jaren.

Tabel 111 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Art.

Verplichtingen

741.755

755.203

682.020

679.534

669.838

670.596

671.857

         
 

Uitgaven

741.196

753.905

681.820

679.534

669.838

670.596

671.857

         

11.0

Uitvoering

741.196

753.905

681.820

679.534

669.838

670.596

671.857

 

Opdrachten

681

2.135

2.400

2.400

2.400

2.400

2.400

 

Handhaving en gegevensuitwisseling

681

2.135

2.400

2.400

2.400

2.400

2.400

 

Bekostiging

9.044

10.787

12.823

10.589

9.168

9.154

9.251

 

Uitvoeringskosten CN

9.044

10.787

12.823

10.589

9.168

9.154

9.251

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

729.842

739.195

665.088

665.322

657.047

657.819

658.983

 

Uitvoeringskosten UWV

525.400

533.688

473.360

467.297

467.478

467.938

468.161

 

Uitvoeringskosten SVB

188.450

187.291

175.972

182.349

173.893

174.205

175.146

 

Uitvoeringskosten IB

15.992

18.216

15.756

15.676

15.676

15.676

15.676

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

1.629

1.788

1.509

1.223

1.223

1.223

1.223

 

Landelijk Clientenraad

1.629

1.788

1.509

1.223

1.223

1.223

1.223

         
 

Ontvangsten

54.288

88.735

0

0

0

0

0

         

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 112 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 11 (%)
 

2025

juridisch verplicht

93%

bestuurlijk gebonden

6,2%

beleidsmatig gereserveerd

0,8%

nog niet ingevuld / vrij te besteden

0%

De uitgaven op artikel 11 Uitvoering zijn voor 93% juridisch verplicht voor het jaar 2025. Per financieel instrument wordt dit onderstaand toegelicht.

Opdrachten

Het budget voor opdrachten is voor 10,8% juridisch verplicht en voor 89,2% beleidsmatig gereserveerd. Het betreft het budget handhaving en gegevensuitwisseling SZW.

Bekostiging

Het budget voor bekostiging is voor 70% juridisch verplicht en voor 30% bestuurlijk gebonden. Het betreft het uitvoeringsbudget voor de RCN-unit SZW en gereserveerde middelen voor ICT-ontwikkeling.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

De bijdragen aan ZBO's zijn voor 93,7% juridisch verplicht, 5,8% bestuurlijk gebonden en 0,5% beleidsmatig gereserveerd. Deze budgetten worden bij goedkeuring van de jaarplannen vastgesteld.

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties

De bijdrage aan nationale organisaties is 100% juridisch verplicht. Het betreft een bijdrage aan de Landelijke Cliëntenraad (LCR). Het budget wordt bij goedkeuring van het jaarplan vastgesteld.

Budgettaire gevolgen van beleid premiegefinancierd

Tabel 113 Premiegefinancierde uitgaven en ontvangsten artikel 11 (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Art.

Verplichtingen

2.207.746

2.294.784

2.466.636

2.572.825

2.708.158

2.876.774

3.024.607

         
 

Uitgaven

2.207.746

2.294.784

2.466.636

2.572.825

2.708.158

2.876.774

3.024.607

         

11.0

Uitvoeringskosten

2.207.746

2.294.784

2.466.636

2.572.825

2.708.158

2.876.774

3.024.607

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

2.207.746

2.294.784

2.466.636

2.572.825

2.708.158

2.876.774

3.024.607

 

Uitvoeringskosten UWV

2.008.578

2.091.032

2.153.300

2.166.845

2.203.212

2.261.644

2.299.560

 

Uitvoeringskosten SVB

199.168

203.752

212.715

214.013

213.477

217.333

218.813

 

Uitvoeringskosten UWV nominaal

0

0

91.650

174.863

265.958

363.245

462.660

 

Uitvoeringskosten SVB nominaal

0

0

8.971

17.104

25.511

34.552

43.574

         
 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

         
Opdrachten

Het budget handhaving en gegevensuitwisseling betreft beleidsondersteunend budget dat wordt ingezet voor de ontwikkeling van beleid met betrekking tot handhaving en gegevensuitwisseling in de sociale zekerheid. Hieronder valt onder andere het laten uitvoeren van beleidsinhoudelijk onderzoek. Handhaving van de plichten in de materiewetten wordt bekostigd via de uitvoeringskosten aan de uitvoeringsorganisaties en wordt per materiewet verantwoord. Het budget is daarmee geen indicatie van de totale inzet die wordt gepleegd op handhaving in de sociale zekerheid.

Bekostiging

De RCN-unit SZW is een bij de Rijksdienst Caribisch Nederland gepositioneerd onderdeel van het departement dat namens de minister is belast met uitkeringsverstrekking, vergunningverlening en arbeidsinspectie in Caribisch Nederland.

Budgettaire ontwikkelingen

De uitvoeringskosten voor de RCN-unit SZW zijn hoger in de jaren 2024-2025 vanwege extra kosten in verband met ICT-ontwikkeling. Daarnaast leidt de wml-stijging in 2024 vanaf dat jaar tot structureel hogere personeelskosten.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor UWV, de SVB en het Inlichtingenbureau, waarbinnen deze organisaties hun jaarplannen dienen op te stellen. Deze financiële kaders hebben alleen betrekking op de uitvoering van SZW-taken door genoemde ZBO’s. In de jaarplannen nemen UWV en de SVB een verdeling van de uitvoeringskosten naar wet en/of fonds op. De Minister stuurt in eerste aanleg op het totaalbudget per organisatie. Uitgangspunt daarbij is dat de organisaties zelfstandig de uitvoering organiseren en over de realisatie via het jaarverslag verantwoording afleggen aan de Minister van SZW.

Budgettaire ontwikkelingen

De uitvoeringskosten van UWV en de SVB wijzigen gedurende de jaren als gevolg van beleidswijzigingen en volumeontwikkelingen in de onderscheiden wetten en regelingen

Per saldo stijgen de uitvoeringskosten (begrotings- en premiegefinancierd) van UWV in 2025 licht met circa € 1,9 miljoen. De premiegefinancierde uitvoeringskosten stijgen als gevolg van de bijgestelde volumeontwikkelingen op de WW, ZW en WIA (WGA en IVA). De begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten dalen in 2025 door de afronding van de NOW in 2024.

Per saldo dalen de uitvoeringskosten (begrotings- en premiegefinancierd) van de SVB in 2025 licht met circa € 2,4 miljoen. In 2024 is de SVB van start gegaan met een aantal opdrachten die hogere implementatiekosten met zich meebrengen. In 2025 is er een lichte daling van deze kosten te zien.

In de tabellen 114 en 115 zijn de uitvoeringskosten van UWV en de SVB toegedeeld aan de wetten en regelingen. Dit is een ex-ante raming op basis waarvan de bekostiging van ZBO’s plaatsvindt. De toedeling is extracomptabel. Hier is de loon- en prijsbijstelling nog niet aan toebedeeld.

Tabel 114 Extracomptabel overzicht begrotingsgefinancierde en premiegefinancierde uitvoeringskosten UWV (bedragen x € 1.000)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

        

UWV (incl. BKWI)

2.533.978

2.624.720

2.626.659

2.634.142

2.670.691

2.729.582

2.767.721

        

Begrotingsgefinancierd

525.400

533.688

473.360

467.297

467.478

467.938

468.161

IOW

2.312

1.698

1.648

1.605

1.605

1.690

1.779

Wajong

200.894

260.245

230.450

227.248

227.504

227.833

228.001

Re-integratie Wajong1

118.851

114.838

114.845

114.872

114.873

114.952

114.952

Basisdienstverlening

93.738

87.453

83.582

83.582

83.582

83.582

83.582

Beoordeling gemeentelijke doelgroep

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

Wsw indicatiestelling

1.980

1.330

1.315

1.278

1.242

1.208

1.176

NOW 1

0

0

0

0

0

0

0

NOW 2

0

0

0

0

0

0

0

NOW 3

1.400

1.000

0

0

0

0

0

NOW 4

1.400

1.000

0

0

0

0

0

NOW 5

8.600

3.000

0

0

0

0

0

NOW 6

38.061

14.480

0

0

0

0

0

MCKW

209

132

0

0

0

0

0

Uitvoering kassierstaak

1.670

2.220

570

0

0

0

0

Centrale uitvoering landelijke ondersteuning

3.040

2.930

0

0

0

0

0

Skills en mogelijkheden

3.220

1.730

0

0

0

0

0

STAP

13.500

2.000

0

0

0

0

0

IPS voor gemeenten

130

90

40

40

0

0

0

BKWI

16.395

19.542

20.910

18.672

18.672

18.672

18.672

        

Premiegefinancierd

2.008.578

2.091.032

2.153.300

2.166.845

2.203.212

2.261.644

2.299.560

WW

656.262

773.438

789.271

799.259

824.589

852.435

860.000

ZW

425.935

427.021

440.900

435.091

434.816

436.652

455.132

WAZO

12.308

7.746

7.746

7.746

7.746

7.746

7.746

WAO

64.302

51.364

48.968

46.582

44.783

43.269

41.810

Re-integratie WAZ/WAO/WIA/ZW1

182.380

135.530

137.890

140.246

142.475

145.079

145.079

WGA

544.699

585.506

611.128

618.972

629.100

655.455

667.598

IVA

111.736

108.196

115.292

116.944

117.797

119.178

120.438

WAZ

3.196

2.232

2.104

2.005

1.906

1.829

1.757

Toevoeging aan bestemmingsfonds/egalisatiereserve

7.760

      
1

Dit zijn uitvoeringskosten. Re-integratie in de vorm van voorzieningen en/of trajecten staan weergegeven op beleidsartikel 3. De uitvoeringskosten re-integratie hebben betrekking op de werkzaamheden die UWV verricht ten behoeve van de inkoop van externe re-integratiediensten en de re-integratiedienstverlening voor werkzoekenden in de WIA, WAO en Wajong die UWV zelf aanbiedt.

Tabel 115 Extracomptabel overzicht begrotingsgefinancierde en premiegefinancierde uitvoeringskosten SVB (bedragen x € 1.000)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

        

SVB

387.618

391.043

388.687

396.362

387.370

391.538

393.959

        

Begrotingsgefinancierd

188.450

187.291

175.972

182.349

173.893

174.205

175.146

AKW

131.841

128.406

119.199

122.276

113.784

113.908

114.004

TAS

1.582

1.565

1.601

1.601

1.601

1.601

1.601

TSB1

7.680

6.000

6.000

9.000

9.000

9.000

9.000

KOT/WKB

10.034

10.034

11.575

11.575

11.575

11.575

11.575

AIO

35.079

39.074

35.691

36.042

36.426

36.701

37.628

Bijstand buitenland

224

223

53

45

39

32

24

OBR

250

250

250

250

0

0

0

Remigratiewet

1.760

1.739

1.603

1.560

1.468

1.388

1.314

        

Premiegefinancierd

199.168

203.752

212.715

214.013

213.477

217.333

218.813

AOW

188.565

192.543

201.848

203.282

202.810

206.681

208.190

Anw

10.603

11.209

10.867

10.731

10.667

10.652

10.623

1

Inclusief middelen Instituut Slachtoffers Beroepsziekten door Gevaarlijke stoffen.

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

De Landelijke Cliëntenraad (LCR) is een overlegorgaan ingesteld bij Wet SUWI, waarin landelijke cliëntenorganisaties, vertegenwoordigers van gemeentelijke cliëntenraden en vertegenwoordigers van de centrale cliëntenraden van de SVB en UWV zitting hebben. De LCR heeft tot taak periodiek te overleggen met UWV, de SVB, de gemeenten en de Minister van SZW over onderwerpen op het terrein van werk en inkomen. De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor de LCR, waarbinnen de LCR een jaarplan dient op te stellen.

Licence