Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en 1e ISB | Stand suppletoire begroting 20201 | Mutaties 1e ISB | Stand 1e ISB | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 68.387 | 73.049 | 0 | 73.049 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 68.387 | 72.164 | 0 | 72.164 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | ||||||||
1.1 Bestuur en regio | 10.202 | 11.427 | 0 | 11.427 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 4.538 | 4.638 | 0 | 4.638 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestuur en regio | 1.124 | 1.224 | 0 | 1.224 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Oorlogsgravenstichting (OGS) | 3.414 | 3.414 | 0 | 3.414 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 3.969 | 5.094 | 0 | 5.094 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestuur en regio | 3.969 | 4.998 | 0 | 4.998 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Communicatie, kennisdeling en onderzoek | 0 | 96 | 0 | 96 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan zbo/rwt's | 1.660 | 1.660 | 0 | 1.660 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diverse bijdragen | 1.660 | 1.660 | 0 | 1.660 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 35 | 35 | 0 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan internationaal | 35 | 35 | 0 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 Democratie | 58.185 | 60.737 | 0 | 60.737 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 41.152 | 42.275 | 0 | 42.275 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verbinding inwoner en overheid | 2.507 | 3.107 | 0 | 3.107 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers | 3.021 | 3.021 | 0 | 3.021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Weerbaar bestuur | 974 | 974 | 0 | 974 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Politieke partijen | 27.211 | 27.734 | 0 | 27.734 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ProDemos | 7.326 | 7.326 | 0 | 7.326 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Comit 4/5mei | 113 | 113 | 0 | 113 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 7.568 | 8.115 | 15 | 8.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verbinding inwoner en overheid | 4.715 | 5.594 | 0 | 5.594 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers | 1.098 | 1.084 | 0 | 1.084 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Weerbaar bestuur | 1.755 | 1.437 | 15 | 1.422 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomenoverdracht | 7.781 | 7.781 | 15 | 7.796 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers | 7.781 | 7.781 | 0 | 7.781 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding rouwvervoer | 0 | 0 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan zbo/rwt's | 400 | 1.478 | 0 | 1.478 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diverse bijdragen | 400 | 1.478 | 0 | 1.478 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 68 | 68 | 0 | 68 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan internationaal | 68 | 68 | 0 | 68 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 400 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dienst Publiek en Communicatie | 400 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken | 816 | 620 | 0 | 620 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemeentefonds (H50) | 616 | 616 | 0 | 616 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Provinciefonds (H51) | 200 | 4 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor de eerste suppletoire begroting 2020 zie Kamerstukken II 2019/20, VII, nr. 1).
Toelichting
Artikel 1.2 Democratie
Inkomensoverdracht
Vergoeding rouwvervoer
Het Corona-virus zorgde voor een forse toename van het aantal patinten dat op de intensive care behandeld moest worden. Hierdoor was opname op de intensive care in het eigen, lokale ziekenhuis niet meer altijd mogelijk en werd vervoer naar een ander ziekenhuis noodzakelijk. Uit cijfers van het Landelijk Cordinatiecentrum Patinten Spreiding kan worden afgeleid dat ongeveer 80 personen in een ander ziekenhuis dan in hun woonplaats aan Corona zijn overleden. In deze gevallen is sprake van extra kosten voor het rouwvervoer.
In veel gevallen zullen de extra kosten voor het rouwvervoer niet worden doorberekend aan de nabestaanden, omdat het grootste deel van de overledenen hiervoor verzekerd blijkt te zijn of kan rekenen op coulance van de uitvaartverzekeraar of uitvaartondernemer.
Er is echter een groep nabestaanden die deze extra vervoerskosten niet vergoed kunnen krijgen, op basis van beschikbare gegevens gaat het naar schatting om zon dertig mensen. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft in antwoord op kamervragen toegezegd voor deze nabestaanden de extra vervoerskosten alsnog te vergoeden1. Deze rol van de Minister vloeit voort uit de verantwoordelijkheid voor de Wet op de lijkbezorging en de bijbehorende systeemverantwoordelijkheid voor uitvaarten. Het gaat hier om een uitzonderlijke en wrange situatie waarin de Wet op de lijkbezorging niet voor aangewezen is en dus ook niet voorziet. Er is hier sprake van extra vervoerskosten die niet te voorzien waren en waarbij betrokkenen geen keuze hadden. Deze kosten worden ook niet gedekt uit de door het kabinet getroffen steunmaatregelen. Het is daarom opportuun om in dit specifieke geval tot vergoeding over te gaan.
Om de nabestaanden in deze uitzonderlijke omstandigheden snel tegemoet te kunnen komen is gekozen voor een bestaande, centrale, neutrale en eenvoudig benaderbare voorziening, namelijk de Ombudsman Uitvaartwezen. De kosten worden opgevangen binnen artikel 1.2 van de begroting van BZK. De verantwoording geschiedt op de volgende wijze: nadat de betreffende burgers hun bewijsstukken hebben ingeleverd bij de Ombudsman, controleert de Ombudsman deze aanvraag op basis van de door BZK gestelde voorwaarden. Indien de Ombudsman oordeelt dat hier sprake is van een terechte aanvraag, stuurt de Ombudsman een declaratie met de bewijsstukken en betaalgegevens van nabestaanden naar BZK, zodat BZK tot betaling over kan gaan.